Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
...Min inbox såg nyligen den 5:e "låter kul, men..." Men, prylen ÄR! (eller som Macca hade sagt) "The thing is!". Vi MÅSTE någon gång round up the quizboys och synas på något hak! Sedan är det upp till var och en om man blir kanonknall, håller sig vit, står på syra, äter veggie... någonting i den stilen!?
Back to topic! Tänker spontant - tänker antagligen för banalt - på ...Tamla Motown..?
Dra mig på en kall pilsner! Du knäckte frågan direkt! Plong i plurret!
Frestelserna och ytterligheterna var förstås The Temptations och The Supremes. Nu kom jag dessutom på att Temptations ju inte var en negressgrupp som jag antydde i frågan. Måste ha blandat ihop dom med The Crystals (som var jäkligt bra men inte alls hörde till Motown). Sen vet jag inte om man kan översätta supremes med "ytterligheterna". Det var bara något jag gjorde rent spontant. Nu googlade jag en översättning och Google påstår att det betyder "de överlägsna". Skit samma men jag borde tänkt ett varv till där.
Låten jag länkade skulle föreställa dagens sound från The Motor town. Motown var ju inte bara ett företag utan även ett helt sound (rätta mig gärna om jag har fel). Dessutom var det väl det första skivbolaget som hade helsvart ägande. Att dom gav ut och populariserade en mängd svarta artister gjorde att svartas förekomst i musiksammanhang blev mer normaliserat.
Jag börjar misstänka att hela Motown-grejen var CIA-finansierad. Hmm...
Nog för att jag är en grov rasist men jag tycker ändå att vi avslutar med denna fantastiska låt. De kristna negresserna i The Marvelettes får mitt hjärta att smälta direkt. Sådan här fantastisk musik görs inte längre:
https://www.youtube.com/watch?v=425GpjTSlS4
Edit: bilden föreställer en Ford Mustang. Ford hade ju en gigantisk fabrik i Detroit och konditionen på bilen får väl symbolisera dagens Detroit. De har en arbetslöshet på 50%.
https://en.wikipedia.org/wiki/Decline_of_Detroit
Väldigt sorgligt, kapitalismen tar i vilket fall ej hänsyn till hudfärg ty den är omänsklig till sin karaktär och ras är ju en mänsklig egenskap.