2016-11-15, 00:22
Medlem
atts avatar
Edit: gissade men tar tillbaks det eftersom jag inte har möjlighet att lägga upp någon ny fråga i morgon. Sorry!
Senast redigerad av att 2016-11-15 kl. 00:34.
Citera
2016-11-15, 07:21
Medlem
Barytons avatar
Ivan Kreuger?

Född i Kalmar, död i Paris.

Omsjungen i nån låt från Tältprojektet vill jag minnas.

Jobbade inom byggnation i USA, vet jag (tog med sig tekniken med armerad betong hem till Sverige.)

OT Jag gjorde ett skolarbete om Kreuger när vi läste om Depressionen i den amerikanska skola jag gick på då.
Den unge Baryton lämnade in en mycket ambitiös uppsats som fick högsta betyg, men min historielärare undrade om detta otroliga levnadsöde verkligen var sant!
Citera
2016-11-15, 12:48
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Ivan Kreuger?

Född i Kalmar, död i Paris.

Omsjungen i nån låt från Tältprojektet vill jag minnas.

Jobbade inom byggnation i USA, vet jag (tog med sig tekniken med armerad betong hem till Sverige.)

OT Jag gjorde ett skolarbete om Kreuger när vi läste om Depressionen i den amerikanska skola jag gick på då.
Den unge Baryton lämnade in en mycket ambitiös uppsats som fick högsta betyg, men min historielärare undrade om detta otroliga levnadsöde verkligen var sant!

Rätt,Gott jobbat Över till dig baryton
Citera
2016-11-15, 20:45
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Jag kan köra en om du inte orkar Baryton! Bara ett erbjudande.
Citera
2016-11-15, 20:58
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag kan köra en om du inte orkar Baryton! Bara ett erbjudande.

..så många gånger du släppt frågan fri Axis... och ingen Barytonaktivitet sedan strax före 08 - tror han kör en FB-fri dag idag! Ett förslag: kör du! Tror inte Baryton kommer go berzerk och slita sitt hår i vrede...Och sedan har "en i minne" för Baryton att posta. Blir en win-win!
Citera
2016-11-15, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
..så många gånger du släppt frågan fri Axis... och ingen Barytonaktivitet sedan strax före 08 - tror han kör en FB-fri dag idag! Ett förslag: kör du! Tror inte Baryton kommer go berzerk och slita sitt hår i vrede...Och sedan har "en i minne" för Baryton att posta. Blir en win-win!
Japp, vi kör på det. Må Barytons vrede drabba mig om han misstycker.

Sen vill jag passa på att svara på ditt inlägg i går om festen: att ta en vit jul tycker jag låter som en kanonidé. Din sambo och ditt kneg ska du hålla kärt, mycket kärt. Det är synnerligen viktiga saker.

Sen hoppas jag ändå att vi om omständigheterna tillåter någon gång råkas. Tänk bara på Hitler, han bodde ju på härbärge i Bayern. Några decennier senare var han rikskansler. Man vet aldrig vad som händer.

(obs: det är jag som är Hitler i liknelsen alltså!)

Nåväl!

Ny fråga då: nu söks en katalysator för integrering i sextiotalets Amerika. Piffiga negresser med beehive-frisyrer hör till saken; till dessa kan räknas ytterligheterna och frestelserna. Detta var en kulturinstitution, ett samhällsfenomen, en tidsföreteelse.

Under alla omständigheter kan vi i alla fall konstatera att det ej är som förr: https://www.youtube.com/watch?v=aktLRiWXfqg

Edit: va?! Inga svar? Jag är chockad. Kan i och för sig bero på att jag just åt en hel chokladkaka. Anyway, let's keep it real out there: eftersom det är tisdag bjussar jag på en ny ledtråd direkt (that doesn't really make any sense but on the other hand - what does?)

Ny ledtråd: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/ab/e9/60/abe960757263e5a2ffe8c2bf17b73c31.jpg
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-11-15 kl. 21:43.
Citera
2016-11-15, 21:41
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Sen vill jag passa på att svara på ditt inlägg i går om festen: att ta en vit jul tycker jag låter som en kanonidé. Din sambo och ditt kneg ska du hålla kärt, mycket kärt. Det är synnerligen viktiga saker.

Sen hoppas jag ändå att vi om omständigheterna tillåter någon gång råkas. Tänk bara på Hitler, han bodde ju på härbärge i Bayern. Några decennier senare var han rikskansler. Man vet aldrig vad som händer.

Nåväl!

Ny fråga då: nu söks en katalysator för integrering i sextiotalets Amerika. Piffiga negresser med beehive-frisyrer hör till saken; till dessa kan räknas ytterligheterna och frestelserna. Detta var en kulturinstitution, ett samhällsfenomen, en tidsföreteelse.

Under alla omständigheter kan vi i alla fall konstatera att det ej är som förr: https://www.youtube.com/watch?v=aktLRiWXfqg

...Min inbox såg nyligen den 5:e "låter kul, men..." Men, prylen ÄR! (eller som Macca hade sagt) "The thing is!". Vi MÅSTE någon gång round up the quizboys och synas på något hak! Sedan är det upp till var och en om man blir kanonknall, håller sig vit, står på syra, äter veggie... någonting i den stilen!?

Back to topic! Tänker spontant - tänker antagligen för banalt - på ...Tamla Motown..?
Citera
2016-11-15, 21:59
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

...Min inbox såg nyligen den 5:e "låter kul, men..." Men, prylen ÄR! (eller som Macca hade sagt) "The thing is!". Vi MÅSTE någon gång round up the quizboys och synas på något hak! Sedan är det upp till var och en om man blir kanonknall, håller sig vit, står på syra, äter veggie... någonting i den stilen!?

Back to topic! Tänker spontant - tänker antagligen för banalt - på ...Tamla Motown..?

Det är tanken som räknas vore kul att ses, även om man blir attad i pubquizen

Och som Axis säger, bra saker kan hända snabbt (utan nån Hitler-referens).

Och frågan hmm.. Funderar..
Citera
2016-11-15, 22:03
Medlem
Citat:

Dra mig på en kall pilsner! Du knäckte frågan direkt! Plong i plurret!

Frestelserna och ytterligheterna var förstås The Temptations och The Supremes. Nu kom jag dessutom på att Temptations ju inte var en negressgrupp som jag antydde i frågan. Måste ha blandat ihop dom med The Crystals (som var jäkligt bra men inte alls hörde till Motown). Sen vet jag inte om man kan översätta supremes med "ytterligheterna". Det var bara något jag gjorde rent spontant. Nu googlade jag en översättning och Google påstår att det betyder "de överlägsna". Skit samma men jag borde tänkt ett varv till där.

Låten jag länkade skulle föreställa dagens sound från The Motor town. Motown var ju inte bara ett företag utan även ett helt sound (rätta mig gärna om jag har fel). Dessutom var det väl det första skivbolaget som hade helsvart ägande. Att dom gav ut och populariserade en mängd svarta artister gjorde att svartas förekomst i musiksammanhang blev mer normaliserat.

Jag börjar misstänka att hela Motown-grejen var CIA-finansierad. Hmm...

Nog för att jag är en grov rasist men jag tycker ändå att vi avslutar med denna fantastiska låt. De kristna negresserna i The Marvelettes får mitt hjärta att smälta direkt. Sådan här fantastisk musik görs inte längre: https://www.youtube.com/watch?v=425GpjTSlS4

Edit: bilden föreställer en Ford Mustang. Ford hade ju en gigantisk fabrik i Detroit och konditionen på bilen får väl symbolisera dagens Detroit. De har en arbetslöshet på 50%.

https://en.wikipedia.org/wiki/Decline_of_Detroit

Väldigt sorgligt, kapitalismen tar i vilket fall ej hänsyn till hudfärg ty den är omänsklig till sin karaktär och ras är ju en mänsklig egenskap.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-11-15 kl. 22:17.
Citera
2016-11-15, 22:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det är tanken som räknas vore kul att ses, även om man blir attad i pubquizen

Och som Axis säger, bra saker kan hända snabbt (utan nån Hitler-referens).

Och frågan hmm.. Funderar..

(min fetning). Ha ha! Ja... det lär man ju få vara inställd på att bli...
Citera
2016-11-15, 22:15
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Dra mig på en kall pilsner! Du knäckte frågan direkt! Plong i plurret!

Frestelserna och ytterligheterna var förstås The Temptations och The Supremes. Nu kom jag dessutom på att Temptations ju inte var en negressgrupp som jag antydde i frågan. Måste ha blandat ihop dom med The Crystals (som var jäkligt bra men inte alls hörde till Motown). Sen vet jag inte om man kan översätta supremes med "ytterligheterna". Det var bara något jag gjorde rent spontant. Nu googlade jag en översättning och Google påstår att det betyder "de överlägsna". Skit samma men jag borde tänkt ett varv till där.

Låten jag länkade skulle föreställa dagens sound från The Motor town. Motown var ju inte bara ett företag utan även ett helt sound (rätta mig gärna om jag har fel). Dessutom var det väl det första skivbolaget som hade helsvart ägande. Att dom gav ut och populariserade en mängd svarta artister gjorde att svartas förekomst i musiksammanhang blev mer normaliserat.

Jag börjar misstänka att hela Motown-grejen var CIA-finansierad. Hmm...

Nog för att jag är en grov rasist men jag tycker ändå att vi avslutar med denna fantastiska låt. De kristna negresserna i The Marvelettes får mitt hjärta att smälta direkt. Sådan här fantastisk musik görs inte längre: https://www.youtube.com/watch?v=425GpjTSlS4

Thanx!

Jo, kommit mycket guld ur den guldgruvan! Synd att svart musik degenererat så inihelsike, taskig rap (det första som kom kunde vara ok, är tillräckligt ovit till sinnet för att ha nynnat på Public Enemy´s "Can´t Truss This"...) och urvattnad R´n´B-slisk-pop... .

Återkommer snart med ny fråga, och pausunderhåller i din anda med underbare Jim Carrey´s två "go black" parodier;
https://www.youtube.com/watch?v=1BTJ_n9Oqs0
https://www.youtube.com/watch?v=Icb_tRTnA4g
Citera
2016-11-15, 22:18
Medlem
Venators avatar
Citat:

Nåväl!

Edit: va?! Inga svar? Jag är chockad. Kan i och för sig bero på att jag just åt en hel chokladkaka. Anyway, let's keep it real out there: eftersom det är tisdag bjussar jag på en ny ledtråd direkt (that doesn't really make any sense but on the other hand - what does?)

Ny ledtråd: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/ab/e9/60/abe960757263e5a2ffe8c2bf17b73c31.jpg

Då gissar jag på Vietnamkriget, vare sig du räknar integration och ytterligheter på den stridande eller demonstrerande sidan...

EDIT
Men vaf... Jag läste bara frågan och såg inte att den redan var besvarad!

Snyggt jobbat! Och jag får skärpa mig lite...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in