Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-31, 10:57
  #1
Medlem
Den här tråden skapar jag för att jag är så otroligt less på alla dessa inlägg om att det är en bortkastad röst hit och dit hela tiden. Jag vill en gång för alla visa för er att det absolut inte är en bortkastad röst att rösta på ett mindre parti. Om man ska vara den som är den, så är det faktiskt tvärtom. Det är mer bortkastat att rösta på ett stort parti än ett litet. Varför? Därför att ett stort partis slutgiltiga resultat påverkas mycket mycket mindre om du röstar på dessa eller om du avstår ifrån att rösta på dem. Men självklart bör man rösta på det parti som står en närmast, oberoende hur litet eller stort det är.

Här är mina argument varför man ska rösta på ett litet parti om det står en närmare:

1. Om du röstar eller avstår ifrån att rösta på ett stort parti, har det i princip ingen som helst effekt på det stora partiets slutliga resultat. Hundra eller tusen röster hit och dit har ingen effekt på ett stort parti. Särskilt inte med tanke på att partiers resultat avrundas efter valet. Vänsterpartiet fick några hundra fler röster än kristdemokraterna, ändå fick de lika många mandat i riksdagen. Så om du röstar på ett mindre parti som står dig närmare har du mer inflytande över dess resultat. Hade du röstat på det större hade resultatet varit detsamma i vilket fall.

Dessa hundra eller tusen röster har däremot mycket större effekt på det lilla partiet. Din röst är mer värd om du röstar på ett litet parti. Röstar du på ett större parti som sammanlagt får 500 000 röster, är din röst värd 1/500 000. Dvs ingenting i princip. Röstar du på ett parti som har några hundra eller tusen röster, är din röst värd så mycket mer och har större effekt och inverkan på resultatet.

2. Skulle detta lilla parti växa till sig och uppnå en-två procent, då börjar det bli lite mer skillnad. Men å andra sidan, inte ens en-två procent är något att gråta över. Särskilt inte om ditt favoritparti blir större samtidigt. När ett litet parti väl når över en procent så kommer saker hända väldigt snabbt. Når det en procent så kommer de få gratis partisedlar vid de kommande valen vilket kommer underlätta ett parti väldigt mycket ekonomiskt och strategiskt.

Börjar ett litet parti krypa över en procent kommer de få väldigt mycket gratis reklam i medierna och få där en gratis skjuts upp i opinionen. Samtidigt som att ett större parti inger större hopp kommer även där alltfler att börja rösta på det. Ju större ett parti är, desto mer skjuts får de av flera olika anledningar. Och innan det har nått denna magiska gräns så har det i princip ingen inverkan på de större partiernas resultat. Det finns inga nackdelar såvitt jag ser det.

3. Allt kan hända. Det är väldigt lätt att tro att det är såhär det politiska landskapet ser ut. Men om samhället förändras. Kanske pga en ekonomisk kris, sociala motsättningar eller vem vet vad, så kan hela det politiska landskapet skrivas om på mycket kort tid. Det finns historiska exempel på detta och det finns aktuella exempel även idag. Då är det viktigt att ditt parti har en grund att stå på, så de kan utnyttja den nya situationen.

4. Sedan, hade alla tänkt som er, skulle aldrig något nytt parti kommit in i riksdagen. Sverigedemokraterna, miljöpartiet och kristdemokraterna hade fortfarande varit små obetydliga partier om deras väljare aldrig stöttat dessa när de var små. Om du har mer sympatier med ett litet parti, visa att du stödjer och stöttar dessa. Mindre partier, iaf i Sverige, har ofta mer själ och tror mer på sin politik än de falska och gråa politiker som mumsar i sig folkets skattepengar i Rosenbad. Är du orolig att ditt parti också förändrar sig senare? Rösta isåfall på ett trovärdigt alternativ helt enkelt och inget fegt och falskt parti som vänder kappan efter vinden. Engagera dig själv.

Visa för dina ideologifränder att du finns och att du stöttar dessa, det är allt jag har att säga. Kommentarer?
__________________
Senast redigerad av Feru 2012-08-31 kl. 11:34.
Citera
2012-08-31, 11:20
  #2
Medlem
humanlifes avatar
Jag håller med! Det är viktigt att vara sann mot sig själv och rösta på det man faktiskt föredrar. Annars får vi den följa-John-mentalitet som medfört den nuvarande mittfåran, där alla samlas. S och M har gjort rockad, SD har fått mandat, annars är allt sig likt i Riksdagspolitiken.

Detta trots att vi ideligen säger att det behövs förändringar. Trots att vi ideligen säger att samhället är hårt och kallt, så röstar vi på status quo! Det är rena idiotin!

Vi är inte fria individer, när vi bara följer med strömmen. Det är slavmentalitet och precis vad makthavarna vill ha.
Rösta efter ditt hjärta, bara så kan demokratin förbättras!
Citera
2012-08-31, 11:59
  #3
Medlem
birgerburgers avatar
TS skriver exakt det som jag har försökt framhäva många gånger. Din röst påverkar bara partiets andel vid 7:e decimalen. Oavsett vad du som enskild individ röstar på så kommer valresultatet att bli exakt likadant, med andra ord: Din röst påverkar inte utfallet oavsett om du röstar blankt, röstar på sossarna eller SPI.
Citera
2012-08-31, 19:06
  #4
Medlem
Roebarrts avatar
Det viktiga då man röstar är att man tänker till ordentligt i förväg,om man inte redan har sin övertygelse, på hur man vill att samhället ska se ut, sedan rösta på det parti som ligger närmast.

Det är inte hållbart att rösta på "den som bjuder högst" dvs det parti som verkar ge just dig mest, kanske är det lite mer i plånboken eller dylikt, men ideologin då? Går man bara efter de som mest och bäst bryr sig om jobben, välfärden och liknande,vilket så gott som alla säger sig göra, förstärker man bara den anonyma mittenpolitik som nu råder.

Tänk till på hur du vill ha det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback