Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-29, 22:26
  #1
Medlem
riegerts avatar
Har just läst Råstams bok om Quick, och kokar inombords. Kan jag som privatperson anmäla Borgström för något, till advokatsamfundet eller dyl. Kanske han redan utretts för något angående sin inte obetydliga del i denna härdsmälta?

Jag bara känner att jag måste göra någonting.
__________________
Senast redigerad av riegert 2012-08-29 kl. 22:27. Anledning: Felstavning
Citera
2012-08-29, 22:48
  #2
Medlem
Claes Borgström är redan anmäld och utredd, polisanmäl istället Seppo Penttinen för mened under rättegångarna, han vittnade om att de vittnesuppgifter Thomas Quick gav var entydiga och utan motsägelser samt att Thomas Quick inte hade fått uppgifterna i förväg...
Citera
2012-08-30, 14:48
  #3
Medlem
riegerts avatar
Jag har för mig att brottet mened tyvärr redan är preskriberat
Citera
2012-09-07, 19:34
  #4
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
"Claes Borgström JK-anmäls för Quick-fallet"

Citat:
Det är tidigare chefsåklagaren Göran Friberg som gör anmälan. Han anser att Claes Borgström som tidigare försvarade Bergwall inte tillvaratagit sin klients intressen. Friberg påpekar att Bergwall hörts av polis och vallats på påstådda brottsplatser under påverkan och överdosering av medicin men nu friats från flera mord.

Göran Fribergs anmälan har ännu inte besvarats men sannolikt kommer JK att upplysa anmälaren om att han i första hand bör vända sig till Advokatsamfundets disciplinnämnd. Först efter ett utslag där kan Justitiekanslern pröva frågan.

- Naturligtvis kommer jag i så fall att vända mig till Advokatsamfundet. Jag förstår att det här är en extremt het potatis för många inblandade, men därför är det extra viktigt att frågan prövas, säger Göran Friberg.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/cl...ar_7484698.svd

Den dag 'hederskvinnan' Borgström får en rejäl knäpp på konjaksnäsan ser jag verkligen fram emot. Arrogantare skitstövel får man leta efter, han är i klass med en annan repellerande 'hederskvinna', landsförrädaren Bäng(t) VetBästerbärj.
Citera
2012-09-22, 17:21
  #5
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Det här handlar om Claes Borgströms bedrifter eller icke-bedrifter i anslutning till Quick-härvan. Hans allmänna duglighet eller hans bedrifter i Assange-härvan får ni debattera annorstädes.

/Mod
Citera
2012-09-23, 12:12
  #6
Medlem
puppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
OT raderat. Det här handlar om Claes Borgströms bedrifter eller icke-bedrifter i anslutning till Quick-härvan. Hans allmänna duglighet eller hans bedrifter i Assange-härvan får ni debattera annorstädes.

/Mod

Någon undrade om man kan anmäla Borgström för något. Tänk om alla som har åsikter om Quickfallet faktiskt läste igenom Råstams bok och dessutom läste igenom Advokatsamfundets "Vägledande regler för God Advokatsed";

"1 Advokatens roll och främsta skyldigheter
En fri och självständig advokatkår som verkar enligt sunda regler utvecklade av
advokaterna själva är en viktig del av rättssamhället och en förutsättning för att enskildas
fri- och rättigheter skall kunna hävdas. En advokat har därför en särskild ställning och ett
särskilt ansvar.
En advokats främsta plikt är att visa trohet och lojalitet mot klienten. Advokaten skall som
en oberoende rådgivare företräda och tillvarata klientens intressen, inom ramen för
gällande rätt och god advokatsed. Advokaten får inte låta sitt handlande påverkas av
tanke på egna fördelar eller obehag eller av hänsyn till andra ovidkommande
omständigheter.
En advokat skall utöva sin verksamhet med integritet och på ett sätt som främjar det goda
rättssamhället. En advokat skall uppträda sakligt och korrekt samt så att förtroendet för
advokatkåren upprätthålls.
En advokat får inte främja orätt."

Sedan är det väl upp till advokatsamfundet att börja fundera på om Borgströms bedrifter i samband med TQ-härvan är i linje - eller går stick i stäv - med dessa riktlinjer. Om Borgström hade varit hälften så vaken som t.ex. Råstam så är det svårt att se hur någon åklagare skulle drivit målen vidare. TQ borde har mycket goda möjligheter att få skadestånd från Borgström/Borgströms anvarsförsäkring.
__________________
Senast redigerad av puppy 2012-09-23 kl. 12:21.
Citera
2012-09-24, 13:01
  #7
Medlem
PerFids avatar
Det finns säkert sämre försvarsadvokater än Claes Borgström, men
de är inte lätta att finna.
Citera
2012-10-24, 09:51
  #8
Medlem
Quickmailen
Det börjar röra sig advokatsamfundet skall i alla fall titta på frågan enligt DN.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dis...skar-borgstrom
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback