Citat:
Ursprungligen postat av ihisu
Halloj! Jag funderar på att börja på LiU till hösten, och antingen plugga pol.kand eller civilekonom. Med pol.kand är det statsvetenskapen som lockar, medan jag skulle välja FEK om jag hade pluggat civilekonom. Det är alltså inte NEK:en som gör båda programmen intressanta, så det jag undrar är inte vad jag borde välja om jag skulle vilja plugga NEK (fast det är väl rätt uppenbart att pol.kanden ligger i lä på den fronten).
Hur som helst, det jag undrar är hur folket som pluggar dessa utbildningar på LiU är. Om ni själva pluggar på LiU och har en uppfattning om folket är det intressant, och om ni själva pluggar någon av dessa utbildningar är det än mer intressant. Uppskattad medelålder? Inställning till utbildningen (fest flera dagar i veckan och sedan en dags råplugg inför tentor eller hellre läsa Machiavelli i underhållningssyfte än att ta en öl på en studentpub, eller någonstans däremellan)? Allmän skönhetsfaktor?
Jag vet att frågorna kan verka abstrakta och om jag inte får flera extrema svar som alla pekar åt samma håll så finns det andra faktorer som är viktigare och kommer påverka mer, men en generell uppfattning vore trevligt. Alla svar uppskattas, och om ni har något som är värt att tillägga utöver mina frågor så är jag tacksam, vare sig det handlar om folket eller inte. Om varenda jävla lärare i statsvetenskap är de sämsta ni någonsin haft så är det minst lika relevant!
Hallå ihisu!
Safiren går Civilekonomprogrammet (FEK). Som du nämnde är det troligen bättre att läsa det [civ.ek] om du vill plugga NEK, , men om du väljer pol.kand och fortsätter är kurserna på mastern gemensamma med civilekonomerna.
Vad är då skillnaderna? Storleken är en. Civilekonomprogrammet är större än pol.kand, så du får en större spridning i hur ekonomstudenterna är. Det finns en hel del som ligger åt glidarhållet, men de har en tendens att försvinna de första två åren. Det brukar även vara en hel del festande den första tiden, men det går över. När man väl kommer in på den inriktning man valt får man plugga med studenter som är intresserade, och det blir en stor skillnad där. Civilekonomprogrammet är dock väldigt välsökt (14 plats i totalt antal sökande ht 2012) så lägstanivån är troligtvis en aning högre än på pol.kand. Medelåldern kanske är 22-23 eller något.
Lärarna är överlag bra. Det finns några kurser som har lite knepiga föreläsare, de är oftare av det lite mjukare slaget, men de klarar du ändå. I de riktiga ekonomikurserna är det ofta bra föreläsare, speciellt på inriktningsterminerna.