2013-02-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilssown
Hej!
Jag kommer förmodligen att börja studera i Linköping HT13, och är bland annat intresserad av att spela innebandy. Jag har kollat bland föreningar och sett diverse sådana, men ingen innebandyförening. Hur ser möjligheterna ut att spela innebandy? Mer än den årliga(?) turneringen? Finns det några som tränar/spelar matcher eller så någon/några ggr per vecka?

Jag har själv inte spelat på ca tre år och är 19 år så är ju inte alls på någon elitnivå eller så utan skulle mest vilja spela för skoj, även fast seriöst spel också skulle vara väldigt kul.
Campushallen har innebandypass, går du på något sådant är det säkert inga problem att komma i kontakt med folk att spela korpen med.
Citera
2013-02-09, 00:07
Medlem
kattbens avatar
Campushallen har "student-korpen" med tre divisioner om det skulle vara av intresse, när jag själv kom ner till Linköping så snackade vi bara ihop oss ett gäng grabbar och anmälde oss. Riktigt skoj att ha en / två matcher i veckan att se fram emot

Annars finns som tidigare person påpekat även innebandypass hos campushallen, vet dock inte hur nivån är på dessa, men kan tänka mig att det är lite skolinnebandy över det hela.
Citera
2013-02-09, 02:40
Medlem
Tack för svar drakenbakom!
Citat:
Ursprungligen postat av kattben
Campushallen har "student-korpen" med tre divisioner om det skulle vara av intresse, när jag själv kom ner till Linköping så snackade vi bara ihop oss ett gäng grabbar och anmälde oss. Riktigt skoj att ha en / två matcher i veckan att se fram emot

Annars finns som tidigare person påpekat även innebandypass hos campushallen, vet dock inte hur nivån är på dessa, men kan tänka mig att det är lite skolinnebandy över det hela.
Okej detta låter ju mycket intressant! Är det studenter mot varandra då eller i en vanlig korpenserie menar du? Hur pass är nivån? Och tränar/tränade ni liksom under veckorna också eller bara matcher?
Citera
2013-02-09, 19:29
Medlem
Meraldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilssown
Tack för svar drakenbakom!

Okej detta låter ju mycket intressant! Är det studenter mot varandra då eller i en vanlig korpenserie menar du? Hur pass är nivån? Och tränar/tränade ni liksom under veckorna också eller bara matcher?

Det är en egen korpenserie för studenter och anställda på universitetet. I år tror jag att det är 28 lag som deltar i 3 divisioner med ett bra slutspelssystem. Man spelar två matcher i veckan om jag inte minns fel och träna får man göra som man vill. Letar man upp ambitiöst folk kan man ju boka in två träningar i veckan, men detta är något man får göra själv, Campushallen är rätt billigt om man vill boka in en timme och bara lira med kompisar.
Citera
2013-02-10, 00:37
Medlem
Rosen.s avatar
http://www.georgesmagichair.se/

Det är denna frisör ni ska gå till om ni befinner er i Linköping, det kostar 180 kr för studerande.

Har själv klippt mig där massa gånger och kan verkligen rekommendera honom.

Tvekar ni fortfarande så kan ni gå in på rejta.se och kolla upp hans salong, finns fan inte en enda negativ kommentar.
Citera
2013-02-14, 08:53
Medlem
ihisus avatar
Halloj! Jag funderar på att börja på LiU till hösten, och antingen plugga pol.kand eller civilekonom. Med pol.kand är det statsvetenskapen som lockar, medan jag skulle välja FEK om jag hade pluggat civilekonom. Det är alltså inte NEK:en som gör båda programmen intressanta, så det jag undrar är inte vad jag borde välja om jag skulle vilja plugga NEK (fast det är väl rätt uppenbart att pol.kanden ligger i lä på den fronten).

Hur som helst, det jag undrar är hur folket som pluggar dessa utbildningar på LiU är. Om ni själva pluggar på LiU och har en uppfattning om folket är det intressant, och om ni själva pluggar någon av dessa utbildningar är det än mer intressant. Uppskattad medelålder? Inställning till utbildningen (fest flera dagar i veckan och sedan en dags råplugg inför tentor eller hellre läsa Machiavelli i underhållningssyfte än att ta en öl på en studentpub, eller någonstans däremellan)? Allmän skönhetsfaktor?

Jag vet att frågorna kan verka abstrakta och om jag inte får flera extrema svar som alla pekar åt samma håll så finns det andra faktorer som är viktigare och kommer påverka mer, men en generell uppfattning vore trevligt. Alla svar uppskattas, och om ni har något som är värt att tillägga utöver mina frågor så är jag tacksam, vare sig det handlar om folket eller inte. Om varenda jävla lärare i statsvetenskap är de sämsta ni någonsin haft så är det minst lika relevant!
Citera
2013-02-14, 09:43
Medlem
Scherbatskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihisu
Halloj! Jag funderar på att börja på LiU till hösten, och antingen plugga pol.kand eller civilekonom. Med pol.kand är det statsvetenskapen som lockar, medan jag skulle välja FEK om jag hade pluggat civilekonom. Det är alltså inte NEK:en som gör båda programmen intressanta, så det jag undrar är inte vad jag borde välja om jag skulle vilja plugga NEK (fast det är väl rätt uppenbart att pol.kanden ligger i lä på den fronten).

Hur som helst, det jag undrar är hur folket som pluggar dessa utbildningar på LiU är. Om ni själva pluggar på LiU och har en uppfattning om folket är det intressant, och om ni själva pluggar någon av dessa utbildningar är det än mer intressant. Uppskattad medelålder? Inställning till utbildningen (fest flera dagar i veckan och sedan en dags råplugg inför tentor eller hellre läsa Machiavelli i underhållningssyfte än att ta en öl på en studentpub, eller någonstans däremellan)? Allmän skönhetsfaktor?

Jag vet att frågorna kan verka abstrakta och om jag inte får flera extrema svar som alla pekar åt samma håll så finns det andra faktorer som är viktigare och kommer påverka mer, men en generell uppfattning vore trevligt. Alla svar uppskattas, och om ni har något som är värt att tillägga utöver mina frågor så är jag tacksam, vare sig det handlar om folket eller inte. Om varenda jävla lärare i statsvetenskap är de sämsta ni någonsin haft så är det minst lika relevant!

Jag läser Pol.kand med inriktning statsvetenskap och är sjukt nöjd hittills. Har bara träffat på två dåliga föreläsare, den ena nyexad från civilekonomprogrammet och behöver bara lite mer erfarenhet och säkerhet, och den andra en statistiker med noll pedagogisk förmåga. Nuvarande föreläsare i politisk teori är lite rörig men ändå inte dålig. I övrigt har jag ingenting att anmärka på, varken inom NEK eller stats. Alla har varit bra, en del lite speciella men fortfarande bra. Särskilt Peter Andersson, som även är programansvarig. Mycket trevlig och skön typ med en speciell humor.

Inställningen i min klass är ungefär en blandning av det du skriver, man tar det på allvar och sitter ofta i skolan och pluggar och avslutar gärna på torsdagskröken eller fredagspuben. Fester är inte ovanliga. Medelåldern är väl ungefär 22-23 skulle jag tro, jag blir 25 i år och är en av de äldsta i klassen.
Citera
2013-02-14, 10:25
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihisu

Hallå ihisu!

Safiren går Civilekonomprogrammet (FEK). Som du nämnde är det troligen bättre att läsa det [civ.ek] om du vill plugga NEK, , men om du väljer pol.kand och fortsätter är kurserna på mastern gemensamma med civilekonomerna.

Vad är då skillnaderna? Storleken är en. Civilekonomprogrammet är större än pol.kand, så du får en större spridning i hur ekonomstudenterna är. Det finns en hel del som ligger åt glidarhållet, men de har en tendens att försvinna de första två åren. Det brukar även vara en hel del festande den första tiden, men det går över. När man väl kommer in på den inriktning man valt får man plugga med studenter som är intresserade, och det blir en stor skillnad där. Civilekonomprogrammet är dock väldigt välsökt (14 plats i totalt antal sökande ht 2012) så lägstanivån är troligtvis en aning högre än på pol.kand. Medelåldern kanske är 22-23 eller något.

Lärarna är överlag bra. Det finns några kurser som har lite knepiga föreläsare, de är oftare av det lite mjukare slaget, men de klarar du ändå. I de riktiga ekonomikurserna är det ofta bra föreläsare, speciellt på inriktningsterminerna.
Citera
2013-02-15, 04:29
Medlem
ihisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scherbatsky
Jag läser Pol.kand med inriktning statsvetenskap och är sjukt nöjd hittills. Har bara träffat på två dåliga föreläsare, den ena nyexad från civilekonomprogrammet och behöver bara lite mer erfarenhet och säkerhet, och den andra en statistiker med noll pedagogisk förmåga. Nuvarande föreläsare i politisk teori är lite rörig men ändå inte dålig. I övrigt har jag ingenting att anmärka på, varken inom NEK eller stats. Alla har varit bra, en del lite speciella men fortfarande bra. Särskilt Peter Andersson, som även är programansvarig. Mycket trevlig och skön typ med en speciell humor.

Inställningen i min klass är ungefär en blandning av det du skriver, man tar det på allvar och sitter ofta i skolan och pluggar och avslutar gärna på torsdagskröken eller fredagspuben. Fester är inte ovanliga. Medelåldern är väl ungefär 22-23 skulle jag tro, jag blir 25 i år och är en av de äldsta i klassen.
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Hallå ihisu!

Safiren går Civilekonomprogrammet (FEK). Som du nämnde är det troligen bättre att läsa det [civ.ek] om du vill plugga NEK, , men om du väljer pol.kand och fortsätter är kurserna på mastern gemensamma med civilekonomerna.

Vad är då skillnaderna? Storleken är en. Civilekonomprogrammet är större än pol.kand, så du får en större spridning i hur ekonomstudenterna är. Det finns en hel del som ligger åt glidarhållet, men de har en tendens att försvinna de första två åren. Det brukar även vara en hel del festande den första tiden, men det går över. När man väl kommer in på den inriktning man valt får man plugga med studenter som är intresserade, och det blir en stor skillnad där. Civilekonomprogrammet är dock väldigt välsökt (14 plats i totalt antal sökande ht 2012) så lägstanivån är troligtvis en aning högre än på pol.kand. Medelåldern kanske är 22-23 eller något.

Lärarna är överlag bra. Det finns några kurser som har lite knepiga föreläsare, de är oftare av det lite mjukare slaget, men de klarar du ändå. I de riktiga ekonomikurserna är det ofta bra föreläsare, speciellt på inriktningsterminerna.
Tack för två eminenta svar! Kommer fortsätta klura, antagligen fram till 15 april, men nu har jag i alla fall lite mer än programbeskrivningarna och kursplanerna att gå på, och det är jag väldigt tacksam för!
Citera
2013-03-23, 14:26
Medlem
Hej!

Jag undrar vad för möjligheter det finns för att utöva kampsport, BJJ/SW/MMA?
Är universitet segregerat inom vilket program man går i eller är det en ganska skön blandning?

Jag menar att det inte finns en mentalitet att vissa program går ej ihop
Citera
2013-03-23, 17:10
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToGreedy
Hej!

Jag undrar vad för möjligheter det finns för att utöva kampsport, BJJ/SW/MMA?
Är universitet segregerat inom vilket program man går i eller är det en ganska skön blandning?

Jag menar att det inte finns en mentalitet att vissa program går ej ihop

Tror det finns vissa möjligheter i alla fall, känner någon som har tränat i alla fall:
http://www.kampsportscentret.com/

Universitetet blir i sig självt uppdelat en aning i och med att du ofta hänger med de du pluggar med. Ekonomer och I-are brukar slaggas lite då och då, men det är mest på skämt. Vill du engagera dig i en förening, kår eller liknande så spelar det inte så stor roll vad du pluggar.
Citera
2013-03-24, 10:41
Medlem
Såg i början på tråden att någon undrade hur mycket som får plats i väskan man får/får köpa på programmen. Så jag tryckte ner lite skit i min jag hade nära till hands.

http://postimg.org/image/jpi5k6vl1/
-1st 15.6" laptop, syns dock inte då den hamnade under "kanten". Har man en mindre så kan man få in den i ett inre fack
-Sveriges rikes lag
-En kursbok om microekonomi
-En kursbok för statistik
-En miniräknare
-LiU's vanligaste matlåda
-LiU's vanligaste kaffemugg/termos
-En banan
-Ett block
Och det finns fortfarande plats kvar. Den blir visserligen inte bekväm att bära för 5 öre, men man får ändå ner en hel del grejer i den.
Vill man frakta alkohol i den så går det ner ungefär en 14st flasköl, eller 24st 33cl burkar.

Undrar ni hur ett korridorsrum ser ut så följer här lite bilder på ett möblerat rum.
Totalt har man 20 kvadrat, varav 13 är själva "rummet" och resterande 7 är fördelat på badrum och "hall".
http://postimg.org/image/yt4boahyd/
http://postimg.org/image/5f8l8pf8l/
http://postimg.org/image/5gij24h2d/
Badrummet:
http://postimg.org/image/4n5x9ib1h/
http://postimg.org/image/qkxspk0o5/
En typisk korridorshall:
http://postimg.org/image/lg16lod45/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto