2012-08-29, 15:27
Medlem
Sapphiruss avatar
Eftersom bostadstråden på sistone har handlat mer och mer om andra saker än just bostäder tänkte jag vi kunde börja med ett mer allmän ämne för sådant som inte är just bostäder. Så om någon har frågor om studier eller liknande vid LiU så ställ dem gärna här.

Vill du ha tips om bostad och områden titta här

Citat:
Ursprungligen postat av Ghost-Division
Vet någon hur rymliga sektionväskan som många har är? Man behöver ju en del väskplats för bärbar dator, böcker och matlåda. Jag har en enbandsväska nu som precis får plats med 13" bärbar dator i längd och sen en bok men blir tight om man ska ha med mat också.

Det finns lite olika varianter på de väskor som sektionerna har. Några har lite större, där man kan få ner en 15" samt en hel del andra grejer, men många är lagom för 13" och lite mer prylar - antagligen ungefär som den väska du har nu. I den väskan som civilekonomerna och M-sektionen har bör du få ned en 13" (det går att få ned en lite större med lite vilja), några böcker och en matlåda.

De flesta dagarna behöver man inte bära med en laptop till campus - det finns rätt många datorsalar om man behöver det, och i många fall är det bättre (ie. mindre distraherande) att sitta och plugga utan dator.
Citera
2012-08-29, 18:27
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Eftersom bostadstråden på sistone har handlat mer och mer om andra saker än just bostäder tänkte jag vi kunde börja med ett mer allmän ämne för sådant som inte är just bostäder. Så om någon har frågor om studier eller liknande vid LiU så ställ dem gärna här.
Bra initiativ! Jag börjar med följande frågor, fler kommer i takt med att jag kommer på dem:

Jag har uppfattat det som att Linköping är som ett slags studentstad "light", alltså inte riktigt lika anrik som Uppsala/Lund men ändå på god väg och betydligt bättre än Sthlm/GBG, rätt eller fel?

Hurdan är kollektivtrafiken? Behöver man ens begagna sig av den, eller tar cykeln en dit man vill?

Finns det bra gym eller anläggningar som erbjuder gymkapacitet i nära anslutning till LiU?

Finns det bio, köpcentrum, "kulturella grejer"? (Aldrig varit där )

Ungefärlig andel inflyttade vs. infödingar på LiU?

Utbytesstudenter, mycket/lite/inga?
Citera
2012-08-29, 18:33
Medlem
anonpeds avatar
Trevligt initiativ. Tycker en tråd om liu saknats.

Något tips på trevligt ställe att studera på om man är själv?
Citera
2012-08-29, 18:42
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sckrz-krk
Bra initiativ! Jag börjar med följande frågor, fler kommer i takt med att jag kommer på dem:

Jag har uppfattat det som att Linköping är som ett slags studentstad "light", alltså inte riktigt lika anrik som Uppsala/Lund men ändå på god väg och betydligt bättre än Sthlm/GBG, rätt eller fel?
Jo, det finns ett rätt utbrett studentliv, det är inte alls lika traditionsbundet som i Uppsala eller Lund vilket det finns både för och nackdelar med. Mycket folk utifrån (dvs inte från Linköping) och att studenterna bor väldigt samlat gör att det blir en schysst sammanhållning studenter emellan.

Citat:
Hurdan är kollektivtrafiken? Behöver man ens begagna sig av den, eller tar cykeln en dit man vill?
Kollektivtrafiken är billig (15 kr för en sms-biljett) och går rätt ofta, tyvärr är den lite mystiskt uppbyggd. Det är lätt att ta sig in och ut ur staden, men det är väldigt få linjer som går på "tvären". Hur som haver använder jag den väldigt sällan så investera i en cykel istället.
Citat:
Finns det bra gym eller anläggningar som erbjuder gymkapacitet i nära anslutning till LiU?
Det finns en större träningsanläggning i anslutning till Campus Valla (där de flesta utom medicinstudenterna hänger), tyvärr ganska så dyr. Finns en hel del ute i studentområdena också.
Citat:
Njae, bio finns, och Cloetta center (ishockeyhallen) har lite konserter och annat jox med jämna mellanrum. Vad gäller shopping så finns det mesta, men det märks att det är mindre än Stockholm.

Citat:
Det beror nog en hel del på vad du pluggar, jag har pluggat civ.ing. och där skulle jag gissa på att det går 10 utbölingar på varje infödd.

Citat:
En hel del, främst från Spanien, Frankrike och Tyskland.
Citera
2012-08-29, 18:43
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped

Syftar du på studieplats så är bibloteket (teknat eller humsam) svårslaget om man bara vill ha lugn och ro och kunna fokusera på plugget.
Citera
2012-08-29, 22:02
Medlem
drlinkps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped

Tysta läsesalen på HU är underskattad om man går där! För mig som verkligen inte kan plugga hemma är den guld värd.
Citera
2012-08-30, 15:51
Medlem
Citat:

Förr var det nog så men nu för tiden tycker jag knappast att man kan kalla Lkpg för en studentstad "light". LiU har nästan lika många studenter som Uppsala/Lund och studentlivet är nu för tiden mycket utbrett med kravaller (overallsfester) och liknande. Varje sektion har ett eget festeri som anordnar fester för hela skolan så det sker stora evenemang varje månad på året. Utöver det så finns det ett par olika studentpubbar/klubbar!

Citat:

Jag själv har aldrig använt mig av bussarna eftersom det fungerar så sjukt bra att cykla i staden men de jag känner som åker buss har inget att klaga på

Citat:

Ja, campushallen som är ett av Linköpings största gym ligger på campus och erbjuder ett stort och välutrustat gym samt diverse pass etc.

Citat:

Det finns bio, ett par olika köpcentrum etc. Det är ju typ Sveriges 6:e största stad så det är ändå inte så litet. Större än Lund t.ex. Jag är själv från Stockholm men känner sällan att det är något som jag saknar.

Citat:

Det beror på vilket program du läser men den allra största delen studenter är inflyttade från andra delar av landet.

Citat:

Det finns en hel del utbytesstudenter och även olika föreningar du kan gå med i för att få kontakt med dem om så önskas.
Citera
2012-08-30, 17:39
Medlem
sckrz-krks avatar
Okej, tack för utmärkt feedback Krösus Sork och Knuutby! Lite klargöranden så att ni har något att jämföra med: jag är stockholmare och intresserad av civilingenjörsprogrammen på LiTH.

Föreningar - Några som är utmärkande, som man bör gå med i? Finns filmklubbar, datorklubbar, gymföreningar, sportföreningar?

Studentliv Linköping vs Stockholm? Uppenbarligen har Lkpg fördel i och med att det är en studentstad, men hur stor är skillnaden? Någon som pluggat i båda städer och kan jämföra?

Studentkorridor - har jag fattat rätt om jag beskriver det som en större lägenhet, där varje student har sitt eget rum men alla möts i "hallen" = korridoren?

Vilken boendeform är vanligast i början för inflyttade?

Hur är vädret jämfört med t.ex. Stockholm eller bara rent generellt?
Citera
2012-08-30, 17:55
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Föreningar - Några som är utmärkande, som man bör gå med i? Finns filmklubbar, datorklubbar, gymföreningar, sportföreningar?

Se länken nedan för en uttömande lista:
http://www.student.liu.se/fritid/foreningar?l=sv

Citat:
Studentkorridor - har jag fattat rätt om jag beskriver det som en större lägenhet, där varje student har sitt eget rum men alla möts i "hallen" = korridoren?
Eget rum på 20 kvadrat med dusch och toalett. Sedan finns det ett allrum där det även finns ett kök.

Kass bild, men visat på hur själva korridoren ser ut. Ingång till allrum direkt till vänster.
http://www.lysator.liu.se/rydnet/bilder/JK3-06.jpg
Citat:
Vilken boendeform är vanligast i början för inflyttade?
Korridor för att det är lättast att få tag på. Efter 1-2st terminer flyttar de flesta till egna studentlägenheter.
Citera
2012-08-30, 18:06
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:

Det finns föreningar för det mesta, inklusive de områden du har räknat upp. Så vad du vill gå med i är ju beroende på vad du är intresserad av.

Citat:
Studentliv Linköping vs Stockholm? Uppenbarligen har Lkpg fördel i och med att det är en studentstad, men hur stor är skillnaden? Någon som pluggat i båda städer och kan jämföra?
Jag har inte pluggat i sthlm, men jag är därifrån och har en hel del polare som pluggade vidare i staden. Det tycks lättare att knyta nya kontakter, det är många i sthlm som redan har sin polare och inte är speciellt intresserade av att lära känna någon ny. Dessutom bor folk i hela staden så det blir ett smärre projekt att hälsa på någon, i motsats till lkpg där det handlar om en 20 minuters promenad i värsta fall.

Något som är trevligt med Linköping är att studentlivet är öppet för hela skolan så det blir en bra mix av ingenjörsstudenter, statsvetare, sjuksyrror m.m. som jag inte tror är så vanligt i sthlm.
Citat:
8 personer delar på ett vardagsrum och kök. Kan varmt rekomendera att prova på det hela, upptäcker du att det inte är din grej så är det ju bara att flytta, men det finns god chans att det blir riktigt djävla bra också.

Citat:
Hur är vädret jämfört med t.ex. Stockholm eller bara rent generellt?
Linköping är ett djävla blåshål, men annars är det väl som resten av landet.
Citera
2012-08-30, 18:07
Medlem
jettesnels avatar
Jag har lite funderingar över liu-kortet...

Om man har registrerat sig hos studentportalen och har registrerat vilken kurs man går på, har man då gjort ett s.k temporärt liu-kort?

Hur ska man göra sedan för att få det riktiga kortet? Jag vet vilken lokal man ska gå till osv men det står något om en aktiveringsnyckel, hur får jag tag på en sådan? Jag antar att det är en kod som man ska ange när man ska lösa ut kortet.
Citera
2012-08-30, 18:50
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jettesnel
Jag har lite funderingar över liu-kortet...

Om man har registrerat sig hos studentportalen och har registrerat vilken kurs man går på, har man då gjort ett s.k temporärt liu-kort?

Hur ska man göra sedan för att få det riktiga kortet? Jag vet vilken lokal man ska gå till osv men det står något om en aktiveringsnyckel, hur får jag tag på en sådan? Jag antar att det är en kod som man ska ange när man ska lösa ut kortet.
Det är mycket möjligt att de har gjort om det där sedan jag gjorde det sist, men som jag kommer ihåg det vallades man dit hela klassen någon gång under andra veckan. Missade man det tillfället så ska det bara vara att dyka upp nere i Zenith, så länge du har registrerat dig, men det låter det som att du har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in