Citat:
Ursprungligen postat av sckrz-krk
Bra initiativ! Jag börjar med följande frågor, fler kommer i takt med att jag kommer på dem:
Jag har uppfattat det som att Linköping är som ett slags studentstad "light", alltså inte riktigt lika anrik som Uppsala/Lund men ändå på god väg och betydligt bättre än Sthlm/GBG, rätt eller fel?
Jo, det finns ett rätt utbrett studentliv, det är inte alls lika traditionsbundet som i Uppsala eller Lund vilket det finns både för och nackdelar med. Mycket folk utifrån (dvs inte från Linköping) och att studenterna bor väldigt samlat gör att det blir en schysst sammanhållning studenter emellan.
Citat:
Hurdan är kollektivtrafiken? Behöver man ens begagna sig av den, eller tar cykeln en dit man vill?
Kollektivtrafiken är billig (15 kr för en sms-biljett) och går rätt ofta, tyvärr är den lite mystiskt uppbyggd. Det är lätt att ta sig in och ut ur staden, men det är väldigt få linjer som går på "tvären". Hur som haver använder jag den väldigt sällan så investera i en cykel istället.
Citat:
Finns det bra gym eller anläggningar som erbjuder gymkapacitet i nära anslutning till LiU?
Det finns en större träningsanläggning i anslutning till Campus Valla (där de flesta utom medicinstudenterna hänger), tyvärr ganska så dyr. Finns en hel del ute i studentområdena också.
Citat:
Finns det bio, köpcentrum, "kulturella grejer"? (Aldrig varit där )
Njae, bio finns, och Cloetta center (ishockeyhallen) har lite konserter och annat jox med jämna mellanrum. Vad gäller shopping så finns det mesta, men det märks att det är mindre än Stockholm.
Citat:
Ungefärlig andel inflyttade vs. infödingar på LiU?
Det beror nog en hel del på vad du pluggar, jag har pluggat civ.ing. och där skulle jag gissa på att det går 10 utbölingar på varje infödd.
Citat:
Utbytesstudenter, mycket/lite/inga?
En hel del, främst från Spanien, Frankrike och Tyskland.