Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-03-25, 10:31
  #1
Medlem
supernova_s avatar
Med hänvisning till mitt förra inlägg om mina magproblem http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=191710

Har nu fått läkarna till att börja förstå att det är något fel.
Troligen kommer jag diagnoseras med att ha Crohns Sjukdom.

Så har läst lite om det nu. min fråga nu är, finns det någon som har det här?
Hur är det?
Citera
2005-03-25, 11:24
  #2
Medlem
Kalimaars avatar
Jag har det inte, men min bästa polare har haft det i många år. Han har den aggresiva sorten och har opererats en massa gånger .
Sjukdomen är ofta ett helvete verkar det som. Som tur är har de flesta inte de värsta sorten av den.
Citera
2005-03-25, 11:47
  #3
Banned
spetznass avatar
Crohns sjukdom [krouns], regional enterit, en kronisk inflammation som kan drabba olika delar av mag-tarmkanalen och som förlöper i skov. Sjukdomen beskrevs 1932 av den amerikanske läkaren Burrill Bernhard Crohn (1884-1983) och hans medarbetare. Inflammationen kan debutera i alla åldrar, men vanligen mellan 20 och 30 år. Den vanligaste lokalisationen är slutet av tunntarmen och början av tjocktarmen eller enbart tunntarmen eller tjocktarmen. Förekomsten tycks ha ökat fram till mitten av 1970-talet, och frekvensen har därefter varit stabil. Årligen insjuknar ca 400 människor i Sverige. Orsaken är okänd, men en viss ärftlig disposition har påvisats.

Symtomen beror på inflammationens lokalisation. Vanligast är krampartad buksmärta, som utlöses av födointag (framför allt av fet mat), oblodig diarré samt allmän sjukdomskänsla med feber och viktminskning. Är inflammationen lokaliserad till slutet av tunntarmen kan brist på vitamin B12 uppstå. En tarmskada här orsakar också gallsyraförluster till tjocktarmen, en viktig orsak till diarré vid Crohns sjukdom. Vid utbredd tunntarmssjukdom kan generell malabsorption (otillräckligt upptag av födoämnen) uppkomma med brister på näringsämnen, spårämnen och vitaminer.

Diagnos ställs med röntgenundersökning av tunntarmen och med koloskopi, med vars hjälp man direkt kan påvisa inflammation, sår och förträngningar. Vid den mikroskopiska undersökningen av vävnadsprov från tarmslemhinnan ses, förutom uttalad inflammation, sårbildning och granulom. Blodprov visar oftast förhöjd sänkningsreaktion, och blodbrist förekommer. Behandling sker i första hand med immundämpande läkemedel, t.ex. kortisonpreparat, men ibland krävs operation då förträngda och/eller kraftigt inflammerade tarmpartier avlägsnas.

Käll: NE.
Citera
2005-03-25, 11:55
  #4
Medlem
supernova_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimaar
Jag har det inte, men min bästa polare har haft det i många år. Han har den aggresiva sorten och har opererats en massa gånger .
Sjukdomen är ofta ett helvete verkar det som. Som tur är har de flesta inte de värsta sorten av den.

okej, med mig vet dem inte vilken det är, har ju som sagt inte fått diagnos än.
Har dock fått medicinering för chrons.
Ska göra ett koloskopi om 1-2 veckor, först då får jag svaret antar jag.
De senaste månaderna har varit ett grymt helvete för mig, vart hemma fem av de nio senaste veckorna tror jag, plus lite strödagar.
Får se vad som händer.
Lär väl återkomma senare med mer info.
Citera
2005-04-07, 17:06
  #5
Medlem
supernova_s avatar
Uppföljning

Sådärja, nu va koloskopin klar.

Va det värsta helvetet jag vart med om, först hjälpte inte det lugnande medlet, sen hjälpte knappt morfinet så jag skrek som en jävla gris.

Resultatet blev dock att ingen inflammation syntes, vilket kan bero på att jag ätit mediciner som fått till följd att den lagt sig så följden utav det blev att det togs vävnadsprover och dessa skall sedan undersökas i mikroskop för att komma fram till ett resultat om hurvida det är Chrons eller inte.
Så det blir ytterligare 1-2 veckors väntan, förhoppningsvis bara en vecka men man vet aldrig med det där. Skall skaffa mig en telefonkontakt nu i veckan och sedan få fler besked.

Med andra ord, ett fortsatt helvete framöver
Citera
2005-04-07, 17:59
  #6
Banned
Crohns

Trist, men du kan trösta dej med att det finns mycket att välja på i behandlingsväg nu för tiden. Ett gott råd är: Låt dem inte skära i dej om det inte är absolut nödvändigt (tex att du får förträngningar).

Om prednisolon hjälper mot symptomen är det sannolikt Chrohns. Men tag prednisolon enbart när inget annat biter. Det har jobbiga biverkningar.

Använd i första hand Imurel, immunsuppressivt, det funkar men kan ta ett tag att få till rätt dos.

Till det: Entocort, med budesonid, som löses upp i tarmen och inte har allmäneffekter.

Eller Remicade infusion. Superdrogen. Men var noga med att du inte ska ha några infektionssjukdomar som du bär på.

Se till att aldrig, aldrig äta NSAID-preparat, som Ipren, Voltaren mm. ASA-(TREO) kan vara OK i undantagsfall. Men som regel, håll dej till paracetamol.

Ät rikligt med Omega 3, kan hjälpa.
Citera
2005-04-08, 09:09
  #7
Medlem
supernova_s avatar
Den enda medicinen jag använder nu är Entocort, två kapslar på morgonen.

Tror att det är för att läkaren vill invänta resultat innan riktig behandling kan påbörjas.
Citera
2005-04-09, 02:30
  #8
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supernova_
Sådärja, nu va koloskopin klar.

Va det värsta helvetet jag vart med om, först hjälpte inte det lugnande medlet, sen hjälpte knappt morfinet så jag skrek som en jävla gris.
Tråkigt att höra. Från egna erfarenheter tycker jag att svenska läkare är dåliga på just smärtlindring. Ibland tror jag de verkar tycka det är bättre man har ont, än att man ger "farliga" mediciner eller vill öka dosen.

Jag har också tyvärr fått göra en koloskopi, och det som jag tyckte var värst, var att man var tvungen att rensa ur tarmen dagen före. Ett jävla springande på toa.

Mig gav de Dormicum, en hygglig dos som fick mig flyga in i dimman. I detta fallet kan jag inte kritisera dem att de inte gjorde tillräckligt för att lindra obehaget av undersökningen. Jag hoppas resultet blir det bästa som går.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback