2019-01-16, 09:58
Medlem
Det finns flera komponenter i priset för butiken.
- Den första är inlösenavtal som gör att man kan dra pengar från kortet. Det här brukar vara en fast kostnad per transaktion på 0.5 - 3kr + 0-3%. Oftast betalar man bara procentsatsen på kreditkort och inte på vanliga betalkort(ialf i Sverige)
- Den andra delen är betalväxeln/betalningsleveranören(Payment service provider, PSP). Här varierar prismodellen väldigt mycket mellan olika leverantörer. En del har höga fasta kostnader per månad, medan andra har mer rörliga kostnader. Det brukar vara fast månadskostnad + 0-3 kr per transaktion + 0-2%.
- Sedan finns det kostnader för kassasystem och kortläsare. Här varierar priserna och primodellerna väldigt mycket.

Totalt landar man på någonstans runt 2-5% + 0-4 kr per transaktion + fasta kostnader.
Vid höga volymer kan man komma ner väldigt mycket i pris på alla rörliga kostnader.
Citera
2019-01-17, 20:43
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
maxavgift på 0,3% för kreditkort???
Nä detta gäller inte avgiften de tar från butiken.
Det är sinsemellan inlösare och bank eller nåt sånt.

kortavgift från butik varierar beroende på avtal och kreditkort är svindyra för butiken.
tillexempel företagskreditkort i sverige eller utländska kreditkort är ofta ännu dyrare.

Bara idioter använder kort till att handla med och göda utländska företag med och ta bort jobben från sverige. Plus banker som bara sitter på pengarna och sparkar svenska folket ju mer de tjänar och ju mindre kontanter de behöver hantera.
En bank borde aldrig få svenskt banktillstånd om de inte gör en banks jobb och hanterar kontanter.

Om nån tillexempel köper en limpa lågpriscigaretter utan rabatt så är vinsten på 540kr = 40kr.
Om idiotkunden betalar med kreditkort som ofta har 2,8% avgift så försvinner cirka 15kr i avgift.
Banken och visa,mastercard har då tjänat 40% av butikens vinst på en elektronisk tjänst som redan gjort att banken slipper ha svensk personal vilket är sinnessjukt.
Banken borde betala en avgift till butiken för att de tar deras kort.

Vi säger att butiken har ett bättre avtal på 1,5% på kreditkort så försvinner ändå 20% av vinsten direkt till banken och utlandet i kortavgift.
Utan att banken behöver jobbaoch slita för pengarna som småföretagarna gör.
Det är svett och slit som bankparasiterna lever av.

Du kan ju inte riktigt räkna såhär heller. Man betalar ju för en tjänst som tillhandahålls - utan den tjänsten skulle inkomsten inte vara densamma så därför blir det felaktigt att säga att den summan i avgift som betalas tas direkt av vinsten.
Citera
2019-01-17, 20:46
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thumble
Är det någon som vet vad det kostar för en butik att acceptera American Express idag? EU beslutade ju 2015 om en maxavgift på 0,3% för kreditkort. Treparts-kortutgivare (Amex) skulle få en respit på 3 år från dessa bestämmelser. Den tiden har gått nu. Jag försöker få min ICA-butik och andra att acceptera Amex men det verkar som om är rädda att det är för dyrt. Så är det någon som VET?
Har du länk där man kan läsa om det beslutet?
Citera
2019-01-18, 17:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Du kan ju inte riktigt räkna såhär heller. Man betalar ju för en tjänst som tillhandahålls - utan den tjänsten skulle inkomsten inte vara densamma så därför blir det felaktigt att säga att den summan i avgift som betalas tas direkt av vinsten.

Det är ingen tjänst för butiken utan en elektronisk tjänst som banken SPARAR extrema pengar på att slippa ha svensk personal (förutom ett fåtal som kan hantera hela sverige)

Banken borde alltså betala till butiken för att de utöver ordinarie kontanter även började ta deras kort.
Men banken har fräckheten att ta betalt för denna tjänst som butikerna gjort för banken.

Observera att svenska folket får betala detta iform av mycket fler arbetslösa=mer a-kassa=högre skatt.

Observera att i början ville nästan ingen ta kort men folket i sverige är så hjärntvättat att även små butiker tillslut tvingades ta kort och ge bort sin vinst till ett par få rika personer utomlands och till banken för en lufttjänst och hyra kinesisktillverkade kortterminaler för dyra pengar och köpa giftbelagda dyra kvittorullar.

Väldigt dåligt för miljön också att ha 2 kvitton hela tiden istället för 1 dessutom med cancerframkallande gift på pappret.

I andra länder så kan du fortfarande inte betala med kort på väldigt många ställen eller ha minimum köp på tillexempel 100kr.

I danmark och lite andra länder så får kunden själv betala kortavgift på några % med svenskt visa,mastercard kort.
Det är helt ok då det är kunden som då själv väljer om han vill betala kontant eller med denna extra tjänst som kortbetalning är och då betala en extra avgift.

Avgiften för extratjänsten kortbetalning skall INTE gömmas som idag med högre priser utan det ska vara valfritt för den som vill betala med kort också betalar extraavgiften.

Sen så är det en sak att bankerna tillsammans äger hela kontantkedjan och bankomaterna så de har höjt priserna på kontanthantering och tagit bort så mycket bankomater de bara kan och tagit bort insättningsmaskiner.
Dvs manipulerar och gör det så svårt som möjligt att hantera kontanter så att folk ska luras använda kort ännu mer.

I finland kom finlands riksbank till att kontanter faktiskt var billigare för samhället än kortbetalningar.
Senast redigerad av Blatteman 2019-01-18 kl. 17:05.
Citera
2019-01-19, 16:18
Medlem
ormbitens avatar
Jag driver bensinstation och bilverkstad ute på landsbygden och när kunden betalar med kreditkort har jag en fast avgift på 99 öre plus 1,5 procent på köpbeloppet.

AMEX tar jag inte emot.

Vid betalning med vanliga bankkort slipper jag den procentuella avgiften, då är det endast 99 öre.

Jag föredrar ju helt klart kontantbetalning om jag får välja, då det är helt gratis för min del. Inga som helst avgifter.
Citera
2019-01-19, 16:25
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag driver bensinstation och bilverkstad ute på landsbygden och när kunden betalar med kreditkort har jag en fast avgift på 99 öre plus 1,5 procent på köpbeloppet.

AMEX tar jag inte emot.

Vid betalning med vanliga bankkort slipper jag den procentuella avgiften, då är det endast 99 öre.

Jag föredrar ju helt klart kontantbetalning om jag får välja, då det är helt gratis för min del. Inga som helst avgifter.

Och så kan det bli att inget kvitto förekommer.
Citera
2019-01-19, 17:30
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Och så kan det bli att inget kvitto förekommer.

Med cash guard system och inläsning av alla varor med streckkodsläsare så blir det inga pengar utan kvitto.

Dessutom så tror jag att kunder är väldigt skärpta och ser direkt om en vara inte slås in i kassan.
En butik som fuskar på det sättet får snabbt skatteverkets ögon på sig.

Nej jag jobbar inte på det sättet...

Vad jag menar med att jag föredrar kontanter framför kreditkort är följande..

Om en kund köper bensin för 500 kr så har jag i dagsläget en förtjänst på cirka 17 kr.
Om kunden betalar med kreditkort kostar det mig 99 öre plus 1,5 procent på 500 kr. Det blir 8,49 kr av min förtjänst som går direkt till banken.

Stoppar kunden däremot i en femhundring i sedelautomaten och tankar så går inte ett enda öre till banken. Hela marginalen blir min!

Säljer jag t.ex. en dosa snus för 38 kr där vinstmarginalen är 4,80 kr så tar banken 1,56 kr om betalningen sker med kreditkort.

Bankerna är inte blyga när det gäller avgifter.

Där har du min personliga anledning till att jag föredrar kontantbetalning framför kreditkort.

Sen ska jag väl inte sticka under stol med att jag gör ett och annat svartjobb på någon bil i verkstaden någon kväll eller helg till människor jag känner.
Men det är en annan historia.
Citera
2019-01-19, 18:01
Medlem
Citat:
Med cash guard system och inläsning av alla varor med streckkodsläsare så blir det inga pengar utan kvitto.

Dessutom så tror jag att kunder är väldigt skärpta och ser direkt om en vara inte slås in i kassan.

Om en kund köper bensin för 500 kr så har jag i dagsläget en förtjänst på cirka 17 kr.
Om kunden betalar med kreditkort kostar det mig 99 öre plus 1,5 procent på 500 kr. Det blir 8,49 kr av min förtjänst som går direkt till banken.

Stoppar kunden däremot i en femhundring i sedelautomaten och tankar så går inte ett enda öre till banken. Hela marginalen blir min!

Säljer jag t.ex. en dosa snus för 38 kr där vinstmarginalen är 4,80 kr så tar banken 1,56 kr om betalningen sker med kreditkort.

Där har du min personliga anledning till att jag föredrar kontantbetalning framför kreditkort.

Sen ska jag väl inte sticka under stol med att jag gör ett och annat svartjobb på någon bil i verkstaden någon kväll eller helg till människor jag känner.
Är det samma avgifter oavsett vilket kort som används? Antar att du har ett oljebolag som står bakom, deras egna kort, är de likvärdiga?
Någon uppfattning om kostnader för att hantera kontanter, de skall ju på något sätt till banken och innan dess räknas igenom.
Citera
2019-01-19, 18:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Egentligen är det rätt skrämmande hur naiva och okunniga människor vi konsumenter är om denna problematik med kortavgifter. EU gjorde en bra insats för ett tag sedan men det verkar som att amex bland annat slunkit igenom nätet pga en teknikalitet - annars är det faktiskt max 0.2% för debit och 0.3% för kredit som gäller.

Har du alltså en bensinstation med gammal hederlig sedelautomat? Jag trodde dessa var helt utrotade år 2019, måste ha kostat skjortan att uppgradera den när de nya sedlarna kom antar jag?

Trevligt att se företag som står upp för kontanterna i vilket fall som helst, vill inte outa varken dig eller mig själv annars hade man velat stötta en sådan verksamhet
Citera
2019-01-19, 18:26
Medlem
Har jobbat inom verksamheten och kan säga följande....

Kortavgifter (förut) var på följande sätt - och dom har inte förändrats nämnvärt...

Exempel...

VISA/MC -> 1,50:- + % per transaktion
AMEX/Diners -> % per transaktion

(AMEX/Diners lönade sig för småbutiker att ta emot som har massa småköp jämfört med konkurrenter - men det enda affärsinnehavare såg sig blinda på var % och därmed fick dessa ett rykte att vara alldeles för dyra)

Nu har det ändrats - AMEX exempelvis har numera inte bara betalkort utan även kreditkort.

Men - återgå till ämnet...

Den % avgiften som butiken betalar till kortföretaget bygger på omsättning och således kan AMEX teckna ett avtal med IKEA där AMEX får 0,05% för varje belopp medans om Fru Jonssons Tobak i Gällivare tecknar avtal så gäller 0,3% för varje belopp.

Att då specificera en avgift för en butik och ett kreditkort är med andra ord en omöjlighet
Citera
2019-01-19, 21:20
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är det samma avgifter oavsett vilket kort som används? Antar att du har ett oljebolag som står bakom, deras egna kort, är de likvärdiga?
Någon uppfattning om kostnader för att hantera kontanter, de skall ju på något sätt till banken och innan dess räknas igenom.

I mitt avtal så är det samma avgifter vilket kreditkort som än används. Men jag vet att det finns en mängd olika sorters avtal beroende på hur mycket företaget omsätter.

Mitt avtal är som sagt 99 öre per köp + 1,5 % på beloppet när det gäller kreditkort och samtliga utländska bankkort (Utom AMEX).
Vanliga svenska bankkort har endast 99 öre i avgift.

Har inget oljebolag som står bakom. Driver en fristående station utan bolagstillhörighet. Ja det finns faktiskt ett hundratal fristående stationer i landet... så jag är inte ensam.

Personligen har jag ingen "direkt" kostnad för att hantera kontanter.
Min bank är en fristående sparbank som fortfarande hanterar kontanter över kassadisk, men med dagens utveckling i kontantsamhället så är det väl frågan om hur länge till detta kommer att vara.

Min "kostnad" består i att räkna pengarna (tiden det tar), och att stanna till vid bankboxen på vägen hem. En blygsam kostnad jämfört med kortavgifterna.

Fast jag vet ju så klart att bensinstationer och butiker som hanterar och fraktar kontanter med t.ex. Securitas eller liknande företag får betala rejält för detta.
Så jag är glad att jag har denna Sparbank i min närhet.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Har du alltså en bensinstation med gammal hederlig sedelautomat? Jag trodde dessa var helt utrotade år 2019, måste ha kostat skjortan att uppgradera den när de nya sedlarna kom antar jag?

Hör och häpna.. Jag har en relativt ny sedelautomat. HaHaHa.
En kombinerad sedel och kortautomat.
Uppgradering från gamla sedlar till nya sedlar kostade faktiskt bara en handfull tusenlappar i ny programvara. Har möjlighet att med ny programvara ta emot vilken valuta som helst, t.ex. så kan jag enkelt programmera den att även ta emot Eurosedlar.

Ungefär 30-32 procent av alla tankande kunder använder sedelautomaten.

Senast redigerad av ormbiten 2019-01-19 kl. 21:26.
Citera
2019-01-19, 21:51
Medlem
Citat:
I mitt avtal så är det samma avgifter vilket kreditkort som än används. Men jag vet att det finns en mängd olika sorters avtal beroende på hur mycket företaget omsätter.

Mitt avtal är som sagt 99 öre per köp + 1,5 % på beloppet när det gäller kreditkort och samtliga utländska bankkort (Utom AMEX).
Vanliga svenska bankkort har endast 99 öre i avgift.

Har inget oljebolag som står bakom. Driver en fristående station utan bolagstillhörighet. Ja det finns faktiskt ett hundratal fristående stationer i landet... så jag är inte ensam.

Personligen har jag ingen "direkt" kostnad för att hantera kontanter.
Min bank är en fristående sparbank som fortfarande hanterar kontanter över kassadisk, men med dagens utveckling i kontantsamhället så är det väl frågan om hur länge till detta kommer att vara.

Min "kostnad" består i att räkna pengarna (tiden det tar), och att stanna till vid bankboxen på vägen hem. En blygsam kostnad jämfört med kortavgifterna.

Fast jag vet ju så klart att bensinstationer och butiker som hanterar och fraktar kontanter med t.ex. Securitas eller liknande företag får betala rejält för detta.
Så jag är glad att jag har denna Sparbank i min närhet.

Hör och häpna.. Jag har en relativt ny sedelautomat. HaHaHa.
En kombinerad sedel och kortautomat.
Uppgradering från gamla sedlar till nya sedlar kostade faktiskt bara en handfull tusenlappar i ny programvara. Har möjlighet att med ny programvara ta emot vilken valuta som helst, t.ex. så kan jag enkelt programmera den att även ta emot Eurosedlar.

Ungefär 30-32 procent av alla tankande kunder använder sedelautomaten.

Ej anslutna till något av de större bolagen, det gör det lite annorlunda, ja! Har funnits någon sådan även här, men var ett antal decennier sedan. Går det att använda något av dessa bolags kort i er automat då? Eller enbart dylika vilka är anslutna till Visa eller Master-Card kanske?

Bankerna brukar ta rätt bra betalt bara för att ta emot dagskassor, dessutom, som du också är inne på, är de inte gratis de som transporterar kontanter från butiken (Loomis exempelvis). Din egen tid skall givetvis inte förglömmas, men du har den tydligen påtänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in