• 1
  • 2
2012-08-27, 18:00
Medlem
Hur mycket kostar det egentligen för ett företag/en butik att få betalt med kreditkort? Jag antar att avgifterna varierar mellan de olika aktörerna. Någon som vet?

VISA
Mastercard
American Express
Diners Club
Citera
2012-08-27, 19:24
Medlem
Amex tar högst avgift, ca 3% tror jag, övriga kort runt 1% men procenten varierar då de tar en minimumavgift. Så handlar någon idiot 2 frimärken på kort så går man back i butiken.

Jag omsätter ca 22MKR i min mataffär och betalar 8-10tkr / månad i kortavgifter så räkna ut mitt snitt om du orkar ;0)
Citera
2012-08-27, 19:37
Medlem
Det blev ett snitt på ca 0,44% MEN glömde ju att vissa betalar kontant, så tar jag bort 20% av omsättningen blir det 0,68% snitt på 120tkr i årliga avgifter.
Citera
2012-08-27, 20:05
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Det vanliga är väl att bankkort/betalkort har en avgift som är fast per transaktion säg mellan 0,5-3 kr beroende på avtal. Kreditkorten däremot har vanligtvis en procentsats av köpesumman och amex är ett av de dyrare korten för butiken.
Citera
2012-08-28, 13:47
Medlem
Tack för infon!

Har någon exakta siffror på vad Mastercard och VISA tar då? Någon nämnde 1%, stämmer det?

Så om man t.ex. gör ett köp på 5000 kr, då kostar det butiken 50 kr i bara avgift från kreditkortsföretaget?

Med Amex däremot 150 kr..
Citera
2012-08-28, 15:38
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Welkin
Tack för infon!

Har någon exakta siffror på vad Mastercard och VISA tar då? Någon nämnde 1%, stämmer det?

Så om man t.ex. gör ett köp på 5000 kr, då kostar det butiken 50 kr i bara avgift från kreditkortsföretaget?

Med Amex däremot 150 kr..

Det beror på om det är ett Visa/Mastercard som är ett bankkort eller om det rör sig om ett kreditkort. Bankkort = någon krona, kreditkort = 1-3 %. Exakta summor beror på hur man har lyckats när man förhandlat fram sitt inlösenavtal.
Citera
2012-08-29, 11:01
Medlem
Då förstår jag. Hur tar man reda på detta? Kan man i regel bara mejla/ringa det företag som tillhandahåller kreditkortet, eller håller de inne på den informationen? De bör i alla fall veta, inte sant?
Citera
2012-08-29, 11:33
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Welkin
Då förstår jag. Hur tar man reda på detta? Kan man i regel bara mejla/ringa det företag som tillhandahåller kreditkortet, eller håller de inne på den informationen? De bör i alla fall veta, inte sant?

Du får prata med den bank som du tänker använda för inlösen. De förmedlar inlösenföretagens tjänster.

De vanligaste företagen är Point och Babs:

http://www.swedbank.se/foretag/cash-...babs/index.htm

http://www.point.se/sv/Sweden/Start/

Är du med i Företagarna så kan du ta del av deras avtal med Teller:

http://www.foretagarna.se/Medlemsfor...nlosen-Teller/

Med följande avgifter:

Pris per transaktion i butik
Priserna gäller från 1 januari 2012.

Bank-/Debetkort 1,05 kr
Betal-/Kreditkort 1,05 kr + 1,75 %
Utländska kort 1,05 kr + 1,85 %

De verkar inte ha avtal med t.ex. Amex o.s.v.
Citera
2012-08-29, 13:01
Medlem
Fantastiskt svarsinlägg! Tack!
Citera
2012-09-01, 00:41
Medlem
Amex tar inte 3% De tar 5%.
Citera
2019-01-09, 19:14
Medlem
Är det någon som vet vad det kostar för en butik att acceptera American Express idag? EU beslutade ju 2015 om en maxavgift på 0,3% för kreditkort. Treparts-kortutgivare (Amex) skulle få en respit på 3 år från dessa bestämmelser. Den tiden har gått nu. Jag försöker få min ICA-butik och andra att acceptera Amex men det verkar som om är rädda att det är för dyrt. Så är det någon som VET?
Citera
2019-01-15, 16:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Thumble
Är det någon som vet vad det kostar för en butik att acceptera American Express idag? EU beslutade ju 2015 om en maxavgift på 0,3% för kreditkort. Treparts-kortutgivare (Amex) skulle få en respit på 3 år från dessa bestämmelser. Den tiden har gått nu. Jag försöker få min ICA-butik och andra att acceptera Amex men det verkar som om är rädda att det är för dyrt. Så är det någon som VET?

maxavgift på 0,3% för kreditkort???
Nä detta gäller inte avgiften de tar från butiken.
Det är sinsemellan inlösare och bank eller nåt sånt.

kortavgift från butik varierar beroende på avtal och kreditkort är svindyra för butiken.
tillexempel företagskreditkort i sverige eller utländska kreditkort är ofta ännu dyrare.

Bara idioter använder kort till att handla med och göda utländska företag med och ta bort jobben från sverige. Plus banker som bara sitter på pengarna och sparkar svenska folket ju mer de tjänar och ju mindre kontanter de behöver hantera.
En bank borde aldrig få svenskt banktillstånd om de inte gör en banks jobb och hanterar kontanter.

Om nån tillexempel köper en limpa lågpriscigaretter utan rabatt så är vinsten på 540kr = 40kr.
Om idiotkunden betalar med kreditkort som ofta har 2,8% avgift så försvinner cirka 15kr i avgift.
Banken och visa,mastercard har då tjänat 40% av butikens vinst på en elektronisk tjänst som redan gjort att banken slipper ha svensk personal vilket är sinnessjukt.
Banken borde betala en avgift till butiken för att de tar deras kort.

Vi säger att butiken har ett bättre avtal på 1,5% på kreditkort så försvinner ändå 20% av vinsten direkt till banken och utlandet i kortavgift.
Utan att banken behöver jobbaoch slita för pengarna som småföretagarna gör.
Det är svett och slit som bankparasiterna lever av.
Senast redigerad av Blatteman 2019-01-15 kl. 17:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in