2012-08-28, 20:50
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deaner
Ja det är det i den mån att om företaget är ett Aktiebolag så har de satt in ett visst kapital för att försäkra sig själva som bolagsmän från ekonomiska baklag, då bolaget som entitet är ansvarigt för ekonomin.

Som du påpekar så finns VD:ar alltid i AB och det vore ytterst sinnesförvirrat att titulera sig själv som VD i en enskild firma, om inte skrattretande.

Det som händer när skiten brakar samman är att man likviderar de fysiska medel som finns i bolaget och tillskriver som ersättning åt kunderna och Staten. Men man är inte dummare än en sten och förstår att hon förmodligen plundrar företaget på alla slantar i skrivande stund för att undangömma medel.

Men skatteverket kommer hugga henne vid hälarna rätt snart och utreda hennes finanser och hon kommer dömas till dryga böter i vilket fall. Frågan är om hon de facto kommer hamna i fängelse för detta och ifall hennes pojkvän varit den forcerande faktorn i detta idiotiska upplägg.

Grundläggande företagarpolitik är att du äger det du säljer INNAN du säljer det. Har alltid varit tveksam till dropship-företag som sysslar med liknande typ av försäljning som enkelt förklarat säljer kopior av extremt dyra kläder. Men än är inte den sista idioten född på denna jord, då denna filosofi verkar vara kutym för kommande generation.

Du svarade bra, tack! Men precis efter är det någon som säger något annat. Hursomhelst antog jag att VD-titeln bara var för att försöka framstå som viktig.

Man kan ju vidare anta att det inte finns några speciellt stora tillgångar i företaget om hon inte äger det hon säljer och dessutom driver det hemifrån.
Citera
2012-08-28, 20:51
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Visste inte att enskilda firmor hade en verkställande direktör

Inte jag heller! Men nu vet vi! Tack Amanda!
Citera
2012-08-28, 20:55
Medlem
deaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du svarade bra, tack! Men precis efter är det någon som säger något annat. Hursomhelst antog jag att VD-titeln bara var för att försöka framstå som viktig.

Man kan ju vidare anta att det inte finns några speciellt stora tillgångar i företaget om hon inte äger det hon säljer och dessutom driver det hemifrån.

Titeln kanske egentligen står för Verkställade Dåre vilket vore troligast med tanke på hur hon skött sin firma. Låt det vara en läxa åt unga entreprenörer. Satsar man inget, vinner man inget.
Citera
2012-08-28, 20:59
Medlem
Studsbolls avatar
Jag tycker inte detta borde kallas företag överhuvudtaget; enskild firma javisst, men det är frågan om en enda förvirrad person som medvetet eller omedvetet bryter mot i stort sett alla lagar som finns då det gäller att driva företag. Jag tror på fullt allvar att det kan finnas stora likheter mellan detta fall och den ack å kända cirkusen med Galne Kristoffer för några år sedan; en förvirrad stackare får en ljus idé: jag startar eget på nätet. De har inga varor men tänker köpa dem när pengarna rullar in, men de vet inte ett smack om hur man gör eller vad som är tillåtet. Det är fullt möjligt att flickebarnet inte alls tänkt lura någon från början utan bara varit just ett förvirrat litet våp. I så fall är det synd om henne, ty detta blir en rejäl näsbränna även om det inte varit illasinnat.

Eller så är det ett beräknat bedrägeri. Och i så fall måste hon vara efterbliven på riktigt, för det är inte chans att man klarar sig undan något liknade...
Citera
2012-08-28, 21:05
Medlem
Jada.Stevenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jag tycker inte detta borde kallas företag överhuvudtaget; enskild firma javisst, men det är frågan om en enda förvirrad person som medvetet eller omedvetet bryter mot i stort sett alla lagar som finns då det gäller att driva företag. Jag tror på fullt allvar att det kan finnas stora likheter mellan detta fall och den ack å kända cirkusen med Galne Kristoffer för några år sedan; en förvirrad stackare får en ljus idé: jag startar eget på nätet. De har inga varor men tänker köpa dem när pengarna rullar in, men de vet inte ett smack om hur man gör eller vad som är tillåtet. Det är fullt möjligt att flickebarnet inte alls tänkt lura någon från början utan bara varit just ett förvirrat litet våp. I så fall är det synd om henne, ty detta blir en rejäl näsbränna även om det inte varit illasinnat.

Eller så är det ett beräknat bedrägeri. Och i så fall måste hon vara efterbliven på riktigt, för det är inte chans att man klarar sig undan något liknade...

Hon är med största sannolikhet inte ensam utan risplockaren Kalle är också med på ett hörn.
Jag vill veta vilken roll gulingen har i verksamheten.

annaamanda.se, Amanda Sjöström
Citera
2012-08-28, 21:05
Medlem
Läst hela tråden, väldigt intressant.

Kollade på hennes bilder på
https://www.facebook.com/AmandaSjostrom
tänkte först och främst på denna
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150692068455952&set=a.10150591272 105952.378021.656060951&type=1&theater

Amanda Sjöström föreläser om mode och om att vara ung företagare
Sundsvalls vårmässa 2012

Där lärde man sig nog väldigt nyttiga saker
Citera
2012-08-28, 21:06
Medlem
acebaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Det enda sättet är nog att ta ett banklån och betala av alla skulder till sina kunder och eventuella leverantörer och sen försöka sälja de beställningar hon gjort men ännu inte fått, på tradera eller blocket för att minimera förlusten så gott det går.
Med en utförlig ursäkt på sin webshop efter att alla fått ersättning, skulle hon komma undan skapligt.
Dock så har hon bränt sig själv som varumärke för en lång lång tid framöver.

Precis, hade hon följt ovanstående exempel, med en stor ursäkt att hon tagit sig vatten över huvudtaget och mår fruktansvärt över detta, och såg till att alla blev ersatta, så hade nog de flesta kunder kunnat förlåta henne och glömma 'det hele' efter ett tag. Till och med gnällspikar som jag det ser tyvärr inte ut att bli så..med tanke på listan med ursäkter hon använder sig av och dessutom fortfarande hävdar att hen stor del av hennes kundkrets är nöjda...
Citera
2012-08-28, 21:07
Medlem
acebaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixen666
Läst hela tråden, väldigt intressant.

Kollade på hennes bilder på
https://www.facebook.com/AmandaSjostrom
tänkte först och främst på denna
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150692068455952&set=a.10150591272 105952.378021.656060951&type=1&theater

Amanda Sjöström föreläser om mode och om att vara ung företagare
Sundsvalls vårmässa 2012

Där lärde man sig nog väldigt nyttiga saker

Haha vad föreläser hon om? Organiserat bedrägeri?
Citera
2012-08-28, 21:09
Medlem
Skunken666s avatar
Även om Amanda Sjöström ( annaamanda.se ) inte menade illa från första början, utan bara var sugen på att försöka skaffa sig lite deg för att kunna hålla upp en fasad och framstå som något hon egentligen inte är, så passerade hon absolut en gräns när hon började förfalska kvitton på penninginsättningar!
Nu är hon inget annat än en simpel bedragerska!
Hon kanske får byta sin Kalle och "sitt" stora fina hus vid vattnet, mot truckflatan Kim och en cell på Hinseberg?
Citera
2012-08-28, 21:13
Medlem
Jada.Stevenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Även om Amanda Sjöström ( annaamanda.se ) inte menade illa från första början, utan bara var sugen på att försöka skaffa sig lite deg för att kunna hålla upp en fasad och framstå som något hon egentligen inte är, så passerade hon absolut en gräns när hon började förfalska kvitton på penninginsättningar!
Nu är hon inget annat än en simpel bedragerska!
Hon kanske får byta sin Kalle och "sitt" stora fina hus vid vattnet, mot truckflatan Kim och en cell på Hinseberg?

Ja vi tog väldigt illa vid oss av detta och så ingen annan utväg än att sätta hårt mot hårt.
Tur att jag har sparat hennes mail!

annaamanda.se, Amanda Sjöström
Citera
2012-08-28, 21:21
Medlem
deaners avatar
Har grävt lite mer om hennes pojkvän, det är ovisst ifall han fortfarande är aktiv i Winners Corner AB, men han har en historik som suppleant iallafall.

Bolagsbeskrivning

Bolaget skall bedriva försäljning och uthyrning samt eventaktiviteter inom High End segment dvs varumärken eller bolag med hög profil via portaler och gaming media.

Bara jag som inte alls fattar vad bolaget egentligen sysslar med? Säljer de annonser och benämner det som "eventaktiviteter" eller bokar de events?

http://listan.se/c/stockholm/winners-corner-ab/206331

Bolaget verkar inte ha någon hemsida och adressen står i Frihamnen, Sthlm.

Är detta hennes pojkvän?

Citera
2012-08-28, 21:22
Medlem
Izunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deaner
Är detta hennes pojkvän?

Japp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera