• 1
  • 2
2012-08-27, 08:44
Medlem
-I.Bergman-s avatar
Jag hade tnkt lra mig att frst begreppet "axiom" lite mera. Och jag hoppas att Flashbacks filosofer och tnkare kan hjlpa mig. Och visst wikipedia och google finns men jag orkar inte just nu.

Vad jag frsttt r ett axiom en sjlvklar sanning. Axiomet bekrftar sig sjlv och bevisar sin sanning och sjlvklarhet genom sin egen konstruktion, t.ex:

"Det krvs ett sprk fr att skriva den hr meningen."

Pstendet ovanfr bevisar ju sig sjlv. Det krvs ett sprk fr att skriva just den meningen (och andra meningar) och r drfr en sanning(?). Naturligtvis kan det uppst definitionsproblem med axiom, t.ex. vad r ett sprk? och andra frsk att relativisera och upplsa den uppenbara sanningen.

Men betyder detta, d sanningar ofta r svra att hitta, att axiom r de enda sanningarna vi kan hitta hr i vr vrld?
Citera
2012-08-27, 08:49
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -I.Bergman-
Jag hade tnkt lra mig att frst begreppet "axiom" lite mera. Och jag hoppas att Flashbacks filosofer och tnkare kan hjlpa mig. Och visst wikipedia och google finns men jag orkar inte just nu.

Vad jag frsttt r ett axiom en sjlvklar sanning. Axiomet bekrftar sig sjlv och bevisar sin sanning och sjlvklarhet genom sin egen konstruktion, t.ex:

"Det krvs ett sprk fr att skriva den hr meningen."

Pstendet ovanfr bevisar ju sig sjlv. Det krvs ett sprk fr att skriva just den meningen (och andra meningar) och r drfr en sanning(?). Naturligtvis kan det uppst definitionsproblem med axiom, t.ex. vad r ett sprk? och andra frsk att relativisera och upplsa den uppenbara sanningen.

Men betyder detta, d sanningar ofta r svra att hitta, att axiom r de enda sanningarna vi kan hitta hr i vr vrld?

Du fr ifrgastta axiom hur mycket du vill men det kan bli jobbigt i kontakten med andra som anser att axiom r just det.
Citera
2012-08-27, 09:22
Medlem
Det finns system fr naturliga deduktioner som inte har ngra axiom, och som du kan hrleda med hjlp av klassisk logik, frutsatt att du har tillrckligt med regler kring slutsatser fr att tillta en sannings-funktionellt system.

Sedan Hilbert era, tappade axiomer i matematiken alla hnvisningar till "sjlvklarhet" eller "intuitiva sanningar". Sledes behver axiomer inte vara sakligt sant, utan bara vara konsekvent och fullstndig. Faktumet r att i de flesta klassiska systemen kan man anta X som primitiva och hrleda y eller ta y och hrleda x, detta har ersatt begreppet "uppenbar sanning". Nu r de viktigaste typerna av evidens i, lt oss sga, modell-teorier eller mngdlra oftast sjlvstndiga evidens. Vi kan ta historiska anekdoter som exempel ocks - Descartes: ''I think, therefore I exist'', detta r ingen axiom utan detta r baserad p reductio ad absurdum (indirekt bevis). Ett annat exempel r axiomer frn klassiska, propositionella system, ssom principia, de kan visas vara ndvndigtvis via sanningenstabeller eller tabler. Detta kan inte alltid gras p kvantifierad logik. Allting pekar p att svaret p din frga r; nej.
Citera
2012-08-27, 16:00
Medlem
Hller med Rebax, axiom r inte "sjlvklara sanningar" eller ngot sdant, utan bara saker man antar fr att kunna bygga sin teori. Frgan om huruvida axiom r sanna eller ej r meningsls. Ta t.ex. det knda exemplet om parallellaxiomet, som sger att parallella linjer aldrig mts. Knns ju frst som en sjlvklarhet, och om man accepterar det fr man vr vanliga geometri, den euklidiska geometrin. Men det visar sig att man kan plocka bort axiomet och fortfarande f konsistent geometri, s.k. icke-euklidisk geometri, vilket ungefr r geometri p krkta ytor. S huruvida axiomet r sant eller ej r inte en meningsfull frga. Enda kravet r som sagt att alla axiom man anvnder samtidigt r konsistenta, och inte leder till logiska motsgelser.
Citera
2012-08-29, 00:37
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Det finns system fr naturliga deduktioner som inte har ngra axiom, och som du kan hrleda med hjlp av klassisk logik, frutsatt att du har tillrckligt med regler kring slutsatser fr att tillta en sannings-funktionellt system.

Sedan Hilbert era, tappade axiomer i matematiken alla hnvisningar till "sjlvklarhet" eller "intuitiva sanningar". Sledes behver axiomer inte vara sakligt sant, utan bara vara konsekvent och fullstndig. Faktumet r att i de flesta klassiska systemen kan man anta X som primitiva och hrleda y eller ta y och hrleda x, detta har ersatt begreppet "uppenbar sanning". Nu r de viktigaste typerna av evidens i, lt oss sga, modell-teorier eller mngdlra oftast sjlvstndiga evidens. Vi kan ta historiska anekdoter som exempel ocks - Descartes: ''I think, therefore I exist'', detta r ingen axiom utan detta r baserad p reductio ad absurdum (indirekt bevis). Ett annat exempel r axiomer frn klassiska, propositionella system, ssom principia, de kan visas vara ndvndigtvis via sanningenstabeller eller tabler. Detta kan inte alltid gras p kvantifierad logik. Allting pekar p att svaret p din frga r; nej.

Skulle du kunna visa, eller hnvisa till, en enda absolut sanning som inte bottnar i ett axiom?
Jag skulle sga att svaret r ett tveklst ja.
Av det fljer inte att vi mste g omkring i total ovisshet avseende hur vrlden fungerar, bara att vi inte skall drabbas av hybris avseende vra kunskaper.
Citera
2012-09-17, 16:10
Medlem
Fris avatar
Jag r ocks intresserad av fenomenet axiom, men blev inte s vrst upplyst av Rebax inlgg hr. Jag mste erknna att jag behver resonemang p ett par varv lgre niv fr att hnga med. Och mina frgor hr nedan kanske framstr som dumma, men jag erknner det:

Ett exempel p ett axiom r vl kausaliteten. Den gr inte att hrleda logiskt eller empiriskt. Och hela logiken r frsts axiomatisk. Resonerar man s accepterar man uppenbarligen de axiom som logiken utgr ifrn.

Men, om det nu finns en begrnsad mngd axiom, sjlvsanna pstenden (frhllanden, fenomen whatever), varfr r de inte klart och tydligt listade likt Tio Guds Budord? S mnga axiom finns det vl inte hr i vrlden?

Och hur upptcker man axiom? De gr allts inte att hrleda logiskt och de kan inte observeras empiriskt. Ngon kommer en gng p idn om kausalitet, och det r sjlvsant, s drmed har axiomet uppfunnits, skapats? Hur ska man gra fr att upptcka nya axiom, det kanske finns viktiga men nnu oupptckta axiom dr ute.
Citera
2012-09-17, 16:16
Medlem
Fris avatar
Jag gillar ju Ludwig von Mises id, som jag frstr den, att vi r handlande varelser, och drfr r det axiomatiskt fr oss snt som har med handling att gra, som logiken och kausaliteten och alternativs msesidiga uteslutande o.s.v. Sdan r handlande varelsers natur att snt r axiom fr dem.
Citera
2012-09-17, 17:08
Medlem
Citat:

Descartes sats r visst ett typiskt axiom. Men han sker mycket riktigt visa axiomets riktighet genom reductio ad absurdum.

Allts ett axiom r ett antagande som man kan bygga vidare p logiskt eller matematiskt. Axiom behver inte vara sanna men de r grunden p vilket ett axiomatiskt system vilar.

Vilken sats som helst r ett axiom om du bygger ett axiomatiskt system kring den s det finns verkligen inget sant med axiom.
Citera
2012-09-17, 17:15
Medlem
Tror man mste skilja p filosofiska och matematiska axiom.
Citera
2012-09-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Skulle du kunna visa, eller hnvisa till, en enda absolut sanning som inte bottnar i ett axiom?
Jag skulle sga att svaret r ett tveklst ja.
Av det fljer inte att vi mste g omkring i total ovisshet avseende hur vrlden fungerar, bara att vi inte skall drabbas av hybris avseende vra kunskaper.
Nja, inte p rak arm i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Descartes sats r visst ett typiskt axiom. Men han sker mycket riktigt visa axiomets riktighet genom reductio ad absurdum.
Nej. Inom epistemologin brukar denna satsen refereras till som ''incorrigibility'' snarare n ''axiom'', finns mer information i denna boken, om du r intresserad:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...284.x/abstract
Citera
2012-09-17, 18:01
Medlem
Citat:
Nja, inte p rak arm i alla fall.

Nej. Inom epistemologin brukar denna satsen refereras till som ''incorrigibility'' snarare n ''axiom'', finns mer information i denna boken, om du r intresserad:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...284.x/abstract

Ok men det r ett axiom i traditionell mening iaf.

Nu rkar jag vara en anhngare av Descartes och vet att majoriteten av kritik som riktas emot honom r snmos. Jag kan inte avgra om det du lnkade till var bra eller inte men du fr grna redogra fr stndpunkten om du vill.

Jag hller givetvis inte med om allt Descartes sger men generellt har han rtt. Lngt mycket mer rtt n alla filosofer det senaste halvseklet.
Citera
2012-09-17, 18:11
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ett exempel p ett axiom r vl kausaliteten. Den gr inte att hrleda logiskt eller empiriskt. Och hela logiken r frsts axiomatisk. Resonerar man s accepterar man uppenbarligen de axiom som logiken utgr ifrn.

Kausaliteten r intressant, men mycket speciell. Man talar ofta i allmnna ordalag om att kausaliteten r viktig fr fysiken. Men var i fysiken hittar du kausaliteten? Du hittar iallafall ingen metafysik om 'orsak' och 'verkan'. Du hittar p sin hjd kedjor av verkan p verkan, men detta r inte vsentligt fr teorierna. Att teorier som Newtons generella relativitetsteori tillter kausalitet r inte ett axiom, eller ens primrt, utan en perifer effekt.

I stllet arbetar man ofta med korrelationer, men de sger som ofta r pinsamt bekant, inget om orsakssambanden.

Skrik till de som tycker jag har fel ovan.

Citat:
Men, om det nu finns en begrnsad mngd axiom, sjlvsanna pstenden (frhllanden, fenomen whatever), varfr r de inte klart och tydligt listade likt Tio Guds Budord? S mnga axiom finns det vl inte hr i vrlden?

En av orsakerna r att du i ett axiomatiskt system har ett ganska fritt val vad som ska vara axiom och vilka primitiva begrepp du anvnder. Du kan infra ett nytt axiom, och hrleda ett av de gamla, vilket d inte lngre r axiom. Du kan gra om systemet fullstndigt fr att f det att beskriva andra strukturer, som i de olika variationer du kan gra av en axiomatisk geometri.

Citat:
Och hur upptcker man axiom? De gr allts inte att hrleda logiskt och de kan inte observeras empiriskt. Ngon kommer en gng p idn om kausalitet, och det r sjlvsant, s drmed har axiomet uppfunnits, skapats? Hur ska man gra fr att upptcka nya axiom, det kanske finns viktiga men nnu oupptckta axiom dr ute.

Du mste brja med ngot nr du bygger ett axiomatiskt system, s att systemet kan beskriva en struktur. Varfr man brjar med vissa ting och inte andra r nog omjligt att sga, men man kan f en bild av det genom att titta p det mest klassiska av alla axiomatiska system, Euklides geometri.
Senast redigerad av BaalZeBub 2012-09-17 kl. 18:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in