• 1
  • 2
2005-03-24, 06:50
Medlem
påskhares avatar
Kände mig lite dum när jag stötte på ordet sovel i denna post. Hur mycket jag än funderade kunde jag inte förstå vad det betydde. Susning.nu och en googling, med få träffar, hjälpte dock till och användaren ifråga ställde också upp med en förklaring på ordet.

Men jag blev mer nyfiken. Vilka är ni som använder ordet? Vilken betydelse lägger ni i det? Info om var ni härstammar från och ungefärlig ålder skulle också hjälpa till att placera in ordet på rätt plats i hjärnan.
Citera
2005-03-24, 07:03
Medlem
Evaristos avatar
Sovel - ja det är välbekant för mig. Köttigt slask.

Uppland, ca 40. Har ärvt det från mor och farföräldrar, så jag utgår från att det är ålderdomligt.
Citera
2005-03-24, 07:09
Medlem
Hispers avatar
Självklart känner man till uttrycket sovel men jag måste erkänna att jag nog aldrig sett det skrivet.

Jag har mina rötter i norra Småland och ordet ingår väl i mitt arv från mina föräldrar.
Citera
2005-03-24, 07:19
Medlem
Annorlundas avatar
Inget konstigt alls. Jag har hört det användas i Västmanland med omnejd, i hela mitt liv, men då bara av lite äldre personer.

Annars så tror jag att "sovel" förekommer i Emil i Lönneberga. Kanske när Astrid beskriver det där gästabudet.
Citera
2005-03-24, 07:19
Medlem
Evaristos avatar
Efter lite fundering över ordets ursprung så tror jag så här:

Förr var man inte så noga med vad maträtterna kallades. Man tog det man hade tillgång till, beroende på ekonomiskt läge och årstid. Nåt kött, kanske fisk, lite rotsaker som råkade finnas, i bästa fall salt och nån krydda. Detta vevade man ihop och åt till potatis. Pga att innehållet blev olika beroende på årstid och plats så uppstod samlingsnamnet sovel.

Ordet känns nästan onomatopoetiskt, man ser framför sig hur någon med en träslev gräver i grytan och öser upp slask och skröffs på fatet.
Citera
2005-03-24, 07:20
Medlem
Aldrig använt uttrycket, ej heller päronen.
Men via litteratur vet jag vad det betyder. (en sort päls, va?)
Citera
2005-03-24, 07:21
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Aldrig använt uttrycket, ej heller päronen.
Men via litteratur vet jag vad det betyder. (en sort päls, va?)

Du blandar inte ihop det med sobel?
Citera
2005-03-24, 07:24
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Efter lite fundering över ordets ursprung så tror jag så här:

Förr var man inte så noga med vad maträtterna kallades. Man tog det man hade tillgång till, beroende på ekonomiskt läge och årstid. Nåt kött, kanske fisk, lite rotsaker som råkade finnas, i bästa fall salt och nån krydda. Detta vevade man ihop och åt till potatis. Pga att innehållet blev olika beroende på årstid och plats så uppstod samlingsnamnet sovel.

Ordet känns nästan onomatopoetiskt, man ser framför sig hur någon med en träslev gräver i grytan och öser upp slask och skröffs på fatet.

Usch så slabbig din teori verkar vara

Sovel för mig är ett samlingsnamn för det som inte är potatis, och i det moderna köket även ris och pasta, på tallriken. Kan vara allt ifrån fina söndagssteken till det stekta fläsket. Sovel kan även finns på smörgåsen och då är det som ligger på smörgåsen
Citera
2005-03-24, 07:54
Medlem
påskhares avatar
I och med detta oväntat stora antal svar får jag väl helt enkelt ställa mig i okunnighetens skamvrå och banna min mor över missade Emilböcker och -filmer. Men fortsätt gärna svara. Det verkar finnas nynaskillnader i uppfattningen kring ordet här. Men de flesta verkar överens om att det är ett ord som används av den äldre generationen. Använder någon det till vardags?
Citera
2005-03-24, 07:57
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av påskhare
I och med detta oväntat stora antal svar får jag väl helt enkelt ställa mig i okunnighetens skamvrå och banna min mor över missade Emilböcker och -filmer. Men fortsätt gärna svara. Det verkar finnas nynaskillnader i uppfattningen kring ordet här. Men de flesta verkar överens om att det är ett ord som används av den äldre generationen. Använder någon det till vardags?

Med risk för att klassas som en medlem i den "äldre generationen" så måste jag ändå medge att jag använder ordet då och då. Inte bara i samtal med kära mor utan även i den närmaste familjen.
Citera
2005-03-24, 08:00
Medlem
danbanans avatar
Soveltjuv använder man ju titt som tätt om folk som går och nallar mat ur kylen/skafferiet
Citera
2005-03-24, 08:01
Medlem
Evaristos avatar
För min del har ordet kommit helt ur bruk.

Eftersom ordet är nytt för Påskharen ska vi kanske säga nåt om uttalet. Enligt min uppfattning är det "såvvel".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in