2005-03-24, 08:12
Medlem
Sovel är ett samlingsnamn för pålägg av köttråvaror.
Alltså skinka,pressylta,tunga , osv.
Citera
2005-03-24, 08:12
Medlem
Sovel är ett samlingsnamn för pålägg av köttråvaror.
Alltså skinka,pressylta,tunga , osv.
Tilltugg till brödet,gröten,potatisen.
Citera
2005-03-24, 08:14
Moderator
Ruskigbusss avatar
Sovel är (lite onyttig men god) mat - tror jag.

Och jag skulle nog uttala det med långt å. "Sååvel"

Inte ett ord jag använder, men har hört (eller förmodligen snarare läst) det förut, ja.
Citera
2005-03-24, 08:25
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Sovel är (lite onyttig men god) mat - tror jag.

Och jag skulle nog uttala det med långt å. "Sååvel"

Inte ett ord jag använder, men har hört (eller förmodligen snarare läst) det förut, ja.

JAg röstar på Ruskigbuss uttalsförslag.

Som överkurs så har vi uttrycket tvesåvla som i min värld betyder dubbla pålägg på smörgåsen. Dvs du lägger på BÅDE skinka OCH ost. Något som i min mors ögon, hon är du 80, är väldigt tveksamt och näst intill straffbart lyxigt.
Citera
2005-03-24, 08:37
Medlem
påskhares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
JAg röstar på Ruskigbuss uttalsförslag.

Som överkurs så har vi uttrycket tvesåvla som i min värld betyder dubbla pålägg på smörgåsen. Dvs du lägger på BÅDE skinka OCH ost. Något som i min mors ögon, hon är du 80, är väldigt tveksamt och näst intill straffbart lyxigt.
Kollade upp i ordboken (Bonniers). De menar att sovel är "'riktig mat' i motsats till bröd och potatis", men det kan även betyda (smörgås)pålägg.
Citera
2005-03-24, 09:21
Medlem
skitsillens avatar
Citat:
... Som överkurs så har vi uttrycket tvesåvla som i min värld betyder dubbla pålägg på smörgåsen. Dvs du lägger på BÅDE skinka OCH ost. Något som i min mors ögon, hon är du 80, är väldigt tveksamt och näst intill straffbart lyxigt.
Tvesovlare brukar också användas som epitet för någon som är otrogen alt. har två förhållanden samtidigt.
Citera
2005-03-24, 09:26
Medlem
Citat:
det går bra att ha sovel skinka som ost på mackan....
(ursäkta... )
Citera
2005-03-24, 09:33
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
För min del har ordet kommit helt ur bruk.

Eftersom ordet är nytt för Påskharen ska vi kanske säga nåt om uttalet. Enligt min uppfattning är det "såvvel".

Så uttalar jag det också. Farsgubben använder det rätt flitigt.

"Ta lite potatis också, du kan ju inte bara äta sovel."
Citera
2005-03-24, 09:46
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley

Exakt så har jag också hört det. Mamma och mormor använde det när man lassade in köttbullar och korv och hoppade över potatisen.

"Inte bara äta sovel"
Citera
2005-03-24, 09:53
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
det går bra att ha sovel skinka som ost på mackan....
(ursäkta... )

Citera
2005-03-24, 10:15
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley

Så använder jag ordet. Sovel är själva köttinnehållet (det dyra, det goda). Till det äter man potatis, pasta, ris, sallad etc.
På min handla-lista står det ofta bara "sovel" istället för köttfärs, fiskpinnar, korv, fläskfilé, etc. Lat sambo.....
Citera
2005-03-24, 11:37
Medlem
Citat:
Med risk för att klassas som en medlem i den "äldre generationen" så måste jag ändå medge att jag använder ordet då och då. Inte bara i samtal med kära mor utan även i den närmaste familjen.
Nu vet jag inte vad du menar med "äldre generationen", men jag ser mig inte som särskilt gammal, och ordet sovel använder jag då och utan att särskilt reflektera över ordet. Jag menar då den ofta proteinrika "huvud"-delen av måltiden - köttet, fisken eller så. Det gör många runt mig, tror jag . Och jag har hela mitt liv bott i Sthlm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in