Citat:
Ursprungligen postat av
Maltemannen
Det stärker min hypotes om att det bara behövs omkring 1000 journalister [...] Övriga (runt 20000?) utför bara dubbeljobb. Genom att samordna det redaktionella arbetet så går det att krympa dagens journalistkår [...] De intäkter som blir kvar när tidningsdöden stabiliserat sig kommer räcka för att utföra samma (förvisso mediokra) journalistiska arbete.
Stämmer säkert rent ekonomiskt. Alltså, om mediehusen tappar två tredjedelar av sina intänkter innan tidningsdöden har nått "rock bottom", så kan det kompenseras genom att ta bort lika stor andel journalister utan att det egentligen påverkar journalistiken.
Men jag tror inte det är så enkelt att tidningarna bara kan krympa hur mycket som helst och bara svara med effektiviseringar och besparingar. När antalet läare blivit under en viss gräns förlorar tidningen sin relevans och kommer därför bli helt ointressent för i princip någon.
Låt anta att till exempel GP har 400 000 läsare och 150 anställda. Så tappar de två tredjedelar och har bara 135 tusen kvar. Är det så enkelt att de kan minska redaktionen till 50 anställda och fortsätta som vanligt?
Nej, när tidningen fått så få läsare kommer de fortsätta tappa läsare i en accelrerande fart. En orsak att läsa tidningen är nämligen att man får veta vad
alla andra läser. Agendan för dagen så att säga. De nyheter som tar stor plats i en stor tidningen, kommer ta stor plats i det offentliga samtalet. Att läsa tidningen blir att hänga med i samtalet.
När en tidningen fått så få läsare att den inte är med och formar samtalet, så känns det orelevant att läsa och fler läsare försvinner i en ond (god) spiral.
Jag tror alltså inte att det finns en specifik gräns för hur mycket läsare och intäckter som svensk media kommer tappa innan tidningsdöden stabliliserar sig. Jag tror istället att tidningarna kommer fortsätta krympa och därför bli allt mer orelevanta, vilket kommer krympa dem än mer och göra dem ännu orelevantare osv...
Vi kommer med andra ord aldrig få se Aftonbladet eller Expressen med en upplaga på 60 000. Även om det säkert skulle gå att omstrukturera för att klara det rent ekonomiskt. Långt innan dess kommer papperstidningen ha lagts ned.