2014-09-08, 11:34
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

"Ingen annan institution i Sverige har så mycket ackumulerad begåvning, kreativitet, drivkraft. Det måste gå att göra detta humankapital lönsamt."

Det finns ju en diagnos på det där: http://sv.wikipedia.org/wiki/Narciss...sst%C3%B6rning

* Extrem känsla av självhävdelse
* Bristande självkännedom
* Överdriven självkänsla
* Överskattad självbild
* Stort behov av att befinna sig i centrum
* Brist på empati.

Kan man möjligen diagnosticera hela dagens journalistkår i ett svep med det där?

"Vi är så sjukt intelligenta och viktiga för samhället att ingen vill ha det vi gör, så man måste tvinga dem att betala".

Finns tydligen ingen gräns för hur bra dessa journalister är. Innan har det bara handlat om att det varit ett hot mot demokratin om de blev färre, men nu får vi även veta att de är de mest begåvade, kreativa och driftiga av alla yrkesgrupper i Sverige. Intressant. Då borde ju rimligen inte en sån här svacka vara något problem för dessa extremt driftiga och begåvade människor, de borde sitta på lösningar innan problemen uppstod egentligen.

Kan berätta bara så ni får perspektiv, att för några år sen la Astra ner hela sin forskning här nere i Lund, ett enormt stort komplex men många anställda, givetvis inte så begåvade och driftiga som journalister, men relativt klyftiga människor. Frågan många ställde sig var hur detta skulle lösa sig. Efter ett år eller lite till blev det klart, tack vare driftiga människor men än en gång inte i samma klass som journalister, att det skulle bli ett Medicon Village, där många olika life-science och bioteknik-bolag skulle husera i samma lokaler och många av de förra anställda på Astra fick nu nya möjligheter.

Så här sitter nu de, enligt de själva, mest driftiga, journalister. Vad gör de? Gnäller. Och kräver att nån annan ska göra nånting. För tydligen borde det kunna gå att göra nånting, också enligt de själva. Men journalister sitter bara där som hjärndöda får på väg till slakt och lyfter inte ett finger för att förändra sin situation medan deras situation förvärras för varje dag. De själva skapar inget nytt. De själva tar inga risker. De som är de mest kreativa. För demokratins skull.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Var inte elak mot mig. Jag är faktiskt Metro-läsare . Det kan bero på att jag inte har en smartphone utan en gammal mobiltelefon. Men jag kan faktiskt skicka SMS från den!

Men jag bläddrar genom tidningen på något mellan 50 sekunder till 2 minuter. Krönikörerna hoppar jag över och Johan Norberg intresserar mig inte. Krönikörerna gör ju bara parodi på sig själva. Det är väl mest SD och feminism något som de skriver om. De gör aldrig en tvärvändning åsiktsmässigt vilket faktiskt skulle vara lite intressant att ta del av.

Metro är verkligen mångkulturens mångkultur-tidning. Den får det priset av mig för tionde året i rad.

Det är väl synd att förstöra några minuter av sin dag med en skräptidning som Metro; en massa TTrams blandat med hbtqxc-blogginlägg där den som skrivit det kallar sig för krönikör. Vad gäller tvärvändning åsiktsmässigt skulle personen ifråga riskera uteslutning både ur sociala livet och frilansavtalet på Metro och andra tidningar. För mycket som står på spel alltså. Bättre att bara skriva det som är inne och flyta med strömmen.
Citera
2014-09-08, 11:58
Medlem
Nattlandets avatar
Konstgjord andning för fast anställda journalister:

Sparpaketet på Stampen kan medföra att fast anställda journalister blir uppsagda för att sedan erbjudas vikariat.

http://www.journalisten.se/nyheter/f...vikarier-pa-hp

Citat:
– Ingen ska behöva lämna utan någonting, vi vill inte att någon hamnar på bar backe, men hur det ska lösas och om det innebär att fasta medarbetare i stället erbjuds långtidsvikariat går inte att säga nu. Förhandlingarna sker samordnat med övriga tidningar i Stampen Local Media, säger Viveka Hedbjörk.

Citat:
– Det blir en utmaning att klara bevakningen med färre journalister, men vi kommer att ha ett samarbete med de övriga tidningarna om materialet för kultur, sport, inrikes och utrikes i del två i papperstidningen, och kunna fokusera på den lokala nyhetsjournalistiken i del ett. Vi kommer att byta material och får bland annat tillgång till GPs inrikes- och utrikesmaterial vilket kommer att avlasta redaktionen, säger Åsa Montan.

Hur länge kommer det att gå att hålla fasaden uppe med denna konstgjorda andning och "klipp och klistra"-journalistik?
Citera
2014-09-08, 12:31
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Kan berätta bara så ni får perspektiv, att för några år sen la Astra ner hela sin forskning här nere i Lund, ett enormt stort komplex men många anställda, givetvis inte så begåvade och driftiga som journalister, men relativt klyftiga människor. Frågan många ställde sig var hur detta skulle lösa sig. Efter ett år eller lite till blev det klart, tack vare driftiga människor men än en gång inte i samma klass som journalister, att det skulle bli ett Medicon Village, där många olika life-science och bioteknik-bolag skulle husera i samma lokaler och många av de förra anställda på Astra fick nu nya möjligheter.

Det är inte så många av de gamla Astra-anställda som är på Medicon Village nu, universitetet, ESS och sjukhuset har sett till att flytta in en hel del av sin personal där.
En stor klump Astra-anställda började istället pendla till Danmark och läkemedelsföretagen där.
Något säger mig att behovet av svenska journalister i Danmark är något begränsat, om man ska vara snäll.
Citera
2014-09-08, 12:49
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
...
Något säger mig att behovet av svenska journalister i Danmark är något begränsat, om man ska vara snäll.

Något som det däremot finns behov för är danska journalister i Sverige.
Citera
2014-09-08, 19:36
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Jag tror att vi redan är där idag. Skälet till att tidningarna fortfarande finns kvar är att butikerna inte vill missa övrig handel med en kund p g a att kunden även vill ha tidningen.

Metros nasare står allt oftare står utanför tunnelbanan för att medelst milt våld försöka tvinga på resenärer tidningen; i de flesta fall utan framgång. Det har helt enkelt blivit otrendigt att synas med en papperstidning i handen. Själv ser jag det som ett tecken på milt förståndshandikapp.

Jag tror mest de finns kvar för att de funnits så himla länge. Det tar ett tag att bryta en vana och så länge alla andra har tidningarna kvar så kommer ingen börja fundera på att ta bort dem. Förmodligen sker det som en ketchupeffekt, om upplagan blir tillräckligt låg. Alternativt så kommer handlarna vilja ha kompensation - det vill säga högre pris per såld tidning - för att ha dem kvar (vilket är mest troligt). Sådan kompensation kan tidningshusen förstås inte ge när ekonomin redan är på ruinens brant och det skulle inte förvåna mig om man tvingas lägga ner av någon sådan anledning.

Så förmodligen kommer vi se att tidningarna försvinner från de bästa platserna i butiken ganska snart, och sedan kommer de antingen så vid övriga tidningar och sälja ännu sämre, eller så kommer de lägga ner pappersupplagan helt.
Citera
2014-09-08, 21:02
Medlem
El Capitanos avatar
Fler goda nyheter förresten. Nu får Hjörne sälja paradvåningen inklusive konst!

http://www.dn.se/ekonomi/familjen-hj...a-paradvaning/
Citera
2014-09-08, 21:14
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano

hahaha, ironiskt nog fick jag upp en annons för ett rekryteringsbolag på den sidan
Citera
2014-09-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano

Och där gick det för mig! Vilken orgasm! Oj-Oj-Oj
Som jag har väntat på denna dag! El Capitano: Hade du varit här hade jag bjudit på krogen ikväll. Nu blir det till att korka upp fast det är måndag.

Citat:
– Ett sätt för bankerna att skärpa tonläget mot Peter Hjörne och få honom att förstå lägets allvar. Jag har ingen aning om vad konsten kan vara värd men jag tvivlar starkt på att den kan täcka upp för Stampens skuldberg. Jag tror, utan att veta det, att försäljningen redan ingår i bankens kalkyl, säger Pia Svensson, tillförordnad fackklubbsordförande på Göteborgs-Posten.

Detta trodde jag inte att Handelsbanken skulle göra nu. Då har det gått långt. Nu vete fasen om inte konkursen är nära? Familjejuvelerna... Herregud.
Frågan är om Peter H. förstår allvaret. Undrar om han inte lever i förnekelse. När han kom hem och parkerade bilen härom kvällen hade han musiken på en sån volym att han kunde väckt hela kvarteret. För att rensa hjärnan måntro?
Och då undrar vi, några stycken, när man kan komma på visning och se på skatterna...
Citera
2014-09-08, 22:48
Medlem
Besvärjarens avatar
One down, two to go!

Nu knäpper vi händerna till kvällsbön och ber för en snabb undergång för Bonnier och Schibsted också.
Gå under snabbt tack, amen.
Citera
2014-09-08, 22:53
Medlem
Iliums avatar
Citat:
I kölvattnet av mediekrisen i Norge har andelen sökande till de största journalistprogrammen minskat med en tredjedel.

I Sverige är förhållandet det rakt motsatta. Under 2009 var antalet sökande 11 070. I år är motsvarande siffra 15 307, vilket innebär en ökning med 38 procent. Under samma tidsperiod har antalet antagna till utbildningarna minskat med 10,5 procent. Det visar statistik från Universitets- och högskolerådet, UHR.

http://unvis.it/journalisten.se/nyhe...aliststudenter
Citera
2014-09-08, 23:28
Medlem
Pungs avatar
Många tidningshus skulle nog vilja avveckla. Men det kan kännas lite för sent.

Om de hade fasat ut papper redan för tio år sedan, hade de kunnat gå med stor vinst på fickan. De kunde ha lämnat branschen helt, eller gjort en övergång till web.

Nu är det svårt att slå sig in på nätet. De som läser där har redan hittat sina sidor, och har sina bokmärken. De som satsade på nätet från början har hunnit fånga upp nyhetskonsumwnterna på nätet, och har hunnit utveckla annons- och betalmodeller.

Att försöka styra över en tidning till web nu, är att börja rejält på efterkälke. En tidning som GP skulle få finna sig i att ligga bakom sajter som Fria Tider. Tänk er förnedringen för en herre som Hjörne. Samtiigt som de skulle få börja om från start i ett race som redan pågått i tio år, skulle de också sitta med dyra lokaler och anställda och andra omkostnader som inte funkar i det nya landskapet.

Kort sagt. Den som vill göra sig en nyhetsframtid på nätet, ligger bättre till om han är en arbetslös 30-åring utan skulder och med lite datakunskaper, än vad en gammal tidningskung som Hjörne gör. Båda börjar från noll, men den arbetslösa killen har i alla fall inga miljardakulder och en blödande affärskoloss hängande som ett ok samtidigt.

Så vad kan dessa tidnigshus göra? Lägga ned?

Ja, det vore kanske det bästa. Men då kommer frågan varför de inte gjorde det redan för 5-10 år sedan. De har grävt ned så mycket på att fortsätta hålla tidningen vid liv in i 2010-talet, att det blir otroligt svårt att bara lämna allt.

De är så ekonomiskt, känslomässigt och prestigmässigt investerade i att fortsätta, att de utsätter sig för allt större risker. Den som inte investerat något kan göra en frantidskalkyl och komma fram till att det inte är värt att skjuta in några miljoner. Den som däremot redan blött en halv miljard, kan bita ihop och slänga in ytterligare en mille, för att inte behöva lämna sin halva miljard bakom sig.

Ett mediehus som stampen vet att papper kommer fortsätta tappa annonsörer och köpare. De vet också att det är för sent att slå sig in på webben.

Ändå fortsätter de desperat. För de har redan investerat så mycket. Och nu klamrar de sig kvar vid det sista hoppet. Att några andra stora papperstidningar ska lägga ned innan de själva tvingas. De räknar med att det kommer ge en tillfällig boost för de själva när gamlingar tvingas söka ny pappersprodukt.

Då kan de fortsätta det enda de kan, göra papperstidningar, i tio år till. Och få igen sina pengar, och långsamt avveckla
Citera
2014-09-09, 00:17
Medlem
burberrys avatar
Citat:
Peter Hjörne måste enligt tidningen Resumé betala av 600 miljoner kronor i amorteringar före årsskiftet.

Stampen torde gå i kk i år, med tanke på att koncernen måste amortera 600 miljoner kr före årsskiftet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in