2012-11-05, 00:00
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickpluntan
Det här vill jag också veta om uppburne herr journalist inte tycker det är för mycket begärt.

Ingen aning. Det går väl att hitta i nån årsredovisning kanske
Citera
2012-11-05, 00:07
Medlem
Bullens avatar
Vad var vinsten 2011? 330 miljoner? Nära nog rekord.
Citera
2012-11-05, 00:08
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Jag vet att en äkta FB:are ska hata AB av hela sitt hjärta för att få vara med i gänget och få ryggdunk. Men AB ser ingen framtid i pappersupplagan. Det gör ingen annan heller. Förutom en och annan chefredaktör på lokaltidningarna.

Mattson har väl hårdnackat hållit fast vid pappret..
Citera
2012-11-05, 00:52
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Nu orkar jag inte kika på Aftonbladets årsredovisningar, men att enbart titta på hur stor vinsten är ett enskilt år säger inte särskilt mycket om vart utvecklingen är på väg.
Citera
2012-11-05, 01:07
Medlem
Citat:
Jag säger inte att Aftonbladet kommer konka, de kan absolut finnas kvar och göra vinst som en kraftigt bantad nättidning.

Men det kommer att bli ett blodbad av neddragningar och svältkurer under de närmaste åren för journalisterna där.
Exakt. Klart att Aftonbladet kommer att finnas kvar men det blir en hård bantningskur för journalisterna i Stockholm.
Citera
2012-11-05, 02:26
Medlem
White Christmass avatar
Citat:

Vinsten är ju inte det intressanta, det intressanta är att fler väljer bort tidningen. Klart att inte AB mm vill gå över till internet, mindre pengar och mindre möjligheter att fungera som opinonsbildare. När alla svenskar tar del av nyheter på internet så är du bara ett musklick ifrån Flashback eller Fria Tider. Alla som läser papperstidningar som inte nu känner till alternativ media kommer göra det helt säkert när det har gått över till internet. Så det är bara positivt för alternativ media som Fria Tider att alla läsare samlas på internet men väldigt dåligt för gamla vänster pk-media.

Bra inlägg annars Pung och Oyto.
Citera
2012-11-05, 02:42
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
EBITDA 2010 var 333mkr.
EBITDA 2011 var 310mrk.

Omsattningen sjonk med ungefar 200mkr till 2239mkr Marginalen var den samma, 14%.

Har inte lyckats hitta nagon arsredovisning (efter ungefar 3 minuters forsok) men Shipstedt har lite siffror pa sin site:

http://www.schibsted.no/no/Arsrapport-2011/Virksomheten/Mediehus-Skandinavia/Schibsted-Sverige/Aftonbladet/

Nagon som har en bekvam lank till en arsredovisning? Inte saker pa att de fortfarande har en offentlig version langre?
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Nu orkar jag inte kika på Aftonbladets årsredovisningar, men att enbart titta på hur stor vinsten är ett enskilt år säger inte särskilt mycket om vart utvecklingen är på väg.
Utvecklingen ar ganska tydlig.

Givet septembersiffrorna for upplagan kan vi konstatera att de har halverats pa ett artionde (runt 400K i upplaga kring sekelskiftet mot runt 200K nu). Ser man pa septembersiffrorna ar till ar sa ar falltakten nu 15% per ar vilket ger en halveringstid pa ungefar 4 ar. Takten okar dock sa...

Omsattningen 2011 ar bara 10% hogre an 2000. Justera for inflation och vi har ett foretag som gar bakat pa lang sikt. Pa kort sikt kan vi forsoka uppskatta hur det ser ut. Bara tappet sept 11 till sept 12 var pa 34K ex. 34K*13*365=161Mkr bakat i brutto losnummersalj. Sag att vi har att gora med ett tapp i storleksordningen 150Mkr brotto. De enda siffrorna jag sett (2000) angav att printannonser var ungefar 20% av losnummerintakterna. Det skulle ge att Aftonbladet backat nagonstans runt storleksordningen 180M de senaste 12 manaderna. De har dock justerat priset och dessutom skurit i kostnaderna sa allt har blir ganska oprecist vad nettot anbelangar. Det enda som ar tydligt ar en nedatgaende trend. En kraftigt nedatgaende trend dar 60%-75% av intakterna forsvinner inom fem ar; om vi latsas att onlineannonserna kommer att behalla dagens niva vilket ar narmast helt otroligt givet utvecklingen inom annonshandel (priserna gar ned da natet vaxer och mobilannonser ar riktigt usla).

Det mest iogonfallande ar dock att det ser sa morkt ut for Aftonbladet som ju ar Sveriges storsta tidning (i upplaga/rackvidd, omsattning och personal) och dessutom en tidning som faktiskt lyckats sa oerhort bra digitalt att de nu har lika mycket/lite annonsintakter online som for print (det ar ovanligt, aven internationellt). Att det likval ser mycket morkt ut for dem innebar forstas att framtiden ser nattsvart ut for de andra svenska tidningarna.
Citera
2012-11-05, 02:48
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
DN och Sydsvenskan tar ett steg narmare till att det bara finns en bonnierdagstidning och kor mer samarbete med Sydsvenskan. De skall anvanda varandras reportage. Danmark kommer att bevakas genom en journalist fran Sydsvenskan.

http://www.resume.se/nyheter/media/2012/11/02/sydsvenskan-och-dn-i-redaktionellt-samarbete/
Citera
2012-11-05, 02:54
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Som du sjalv papekade i en annan trad sa halls den vinstniva som uppnas uppe med hjalp av nedskarningar. Du som har insyn, vad blir kvar av Aftonbladets formaga att leverera journalistik och samhallsbevakning om sag 50% av journalisterna maste rationaliseras bort nar print gar under (vilket sker de narmaste 5 aren)? Hur gar samtalen internt?
Citera
2012-11-05, 03:01
Medlem
P.Gs avatar
Jag sitter på ett AffärsData-konto så jag kan slänga upp Aftonbladets årsredovisningar om någon vet en bra fildelningssajt?
Citera
2012-11-05, 03:27
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Jag sitter på ett AffärsData-konto så jag kan slänga upp Aftonbladets årsredovisningar om någon vet en bra fildelningssajt?
Vet ej men screenshots pa de vitala delarna och nagon bildsida typ flickr? Antagligen sakrast om Affarsdata har nagra "vattenmarken" eller liknande dessutom.

Hur manga ar bakat kan du fa dar?
Senast redigerad av Motvillig 1.1 2012-11-05 kl. 03:40.
Citera
2012-11-05, 06:16
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Ar det smarta mobiler som dodar kvallstidningarna? Funderar pa vad den snabbt accelererande nedattrenden kan bero pa (de stora dragen har ju obevekligt drivit alla tidningar mot avgrunden men de senaste aren har takten okat dramatiskt) och har en hypotes.

Satt och glodde i en gammal Aftonbladetarsredovisning (2000) och det visade sig att pa den tiden sa var annonserna bara 18% av storleken pa nettointakterna (antar att det ar ex distribution) fran losnummerforsaljningen. Dvs verksamheten ar extremt beroende av lopsedlar som drar manniskor till kiosken eller forstasidor far dem att plocka upp tidningen nar de star i kassan nagonstans. Och sa funkade det ju en gang i tiden; ville jag veta direkt sa kopte jag tidningen.

I en tid med mobiler med stora skarmar sa forandras dynamiken. Om jag ser t ex lopsedeln: "Reinfeldt gripen! Pedofilbrott!", sa blir inte reaktionen att ga in i en kiosk utan att hala fram 4''+mobilen och kolla dar. Skarmarna ar stora nog att titta pa bilder med god behallning. Det finns ingen anledning, ingen uppsida, i att kopa tidningen.

Smarta mobiler kom igang pa allvar 2007 men det tog nagra ar innan de blev mainstream. Idag nar Samsung ensamt saljer dubbelt sa manga lurar som Apple ser det annorlunda ut och for en stor del av befolkningen ar det narmast irrationellt att kopa en tidning nar de ser en intressant lopsedel. I mobilen far jag public service, utlandska reaktioner, samtliga svenska tidningar med websida och dessutom kommentarer (Flashback). Om ungefar 2 ar kommer nastan samtliga mobiltelefoner att vara smarta/stora telefoner da samtliga kontrakt har fornyats och endast gamla, kufiska eller fattiga manniskor kommer att ha en traditionell mobil.

Hypotesen ar alltsa att mobiler med stora skarmar gor/har gjort losnummerforsaljning via braskande lopsedlar obsolet och dragit undan mattan for en stor del av kvallstidningarnas anledning att existera. Tankar? Haller detta vatten kan Aftonbladet och Expressen vara historia i tryckt form runt 2015. Kan man hitta upplagesiffror och anvandarsiffror for smarta mobiler nagonstans och korrelera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in