Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
En tanke jag fick när jag läste detta:
Minskade redaktioner med bibehållna löner leder kanske till större konformitet inom tidningarna, eftersom de som vill in och de som riskerar att få gå blir mer inställsamma. Jag anar att de som småjublar över tidningsdöden hoppas på större variation, men det blir nog tvärtom.
Så är det absolut.
Innan var media en gigantiskt maktfaktor, som var väldigt politiskt färgad.
Men i takt med att media krymper, blir den
extremt, ultra politiskt färgad.
Det beror nog mycket på att det är mindre plats bland de avlönade stolarna, och de som vill hänga kvar blir allt mer konformistiska. Men också ett utslag av desperation. Den som når ut med sitt budskap, och har förtroende, behöver inte skrika lika högt och hysteriskt.
Så frågan är vilken väg man ska hoppas på. Att media blir lika stora som tidigare, men inte riktigt lika extrema? Eller att de får fortsätta krympa, och bli allt mer extrema, tills de bara är en sekt för inbördes beundran?
Jag hoppas på det sistnämnda.
Visst, blir det lite mer nyanser om tidningarna kan sysselsätta hundratusen journalister istället för tiotusen. Men svensk media har inte varit nyanserad sedan 70-talet.
En återgång tio år bakåt i tiden skulle bara innebära en något mindre extrem media, men med ofantligt mycket större makt.
Bättre är att tidningshusen dör, och även att tv-tittandet fortsätter flytta ut på nätet. Det innebär nämligen att alla nyheter och budskap, alltid har en "second opinion" en google-sökning bort.
Nyhetsförmedling blir referat från en rad olika nyhetsbyråer. Debatt, opinionsbildning, fördjupningar sker på forum och bloggar.