2014-01-12, 12:43
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Tror inga större tidningar kommer gå i graven i år. Händer alldeles för mycket 2014.
Fotbolls-VM, Vinter-OS och supervalår borde hålla tidningarna vid liv.

Händelser som kräver kostsamma resurser samt inte gör det lättare att göra vinst i den konkurrenssituation som råder. Tvärtom kan jag tänka mig att ägarna drar öronen åt sig. Nu syftar jag kanske främst på SvD, som förberett sig inför OS och VM genom att avskaffa sportredaktionen.

Valen är möjligtvis det som av politiska skäl skulle kunna hålla liv i tidningarna längre än vad marknaden egentligen tillåter, men jag tvivlar även på det.

Svaret får vi snart.
Citera
2014-01-12, 12:45
Medlem
Fula Gubbens avatar
Även Fula Gubben gissar att SvD försvinner som papperstidning inom 1 år.
Citera
2014-01-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Som man inte kan läsa om i luren/plattan/datorn då? Fotboll- och OS-nyheter gör sig bättre i rörliga klipp som kommer upp efter en minut än via en papperstidning som du måste vänta på tills den är tryckt och distribuerad.
Du talar om olika sorters läsare. De kunder som föredrar papper har nog inget emot att det finns fler händelser att rapportera/läsa om.

Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Ingen av de fyra stora lär gå omkull men nog kommer en större tidning att gå i konken eller absorberas in i en större. Må hända att det kommer ske en del under 2014 men att tex fotbolls VM skulle kunna underhålla alla tidningar med läsare kommer inte ske.
2013 var väl ett relativt händelsefattigt år jämfört med vad 2014 troligen kommer bli?
Tycker det känns konstigt att tidningarna skulle missgynnas av att det finns mer att rapportera om. Den som lever får se. Vore väl kanske bra om några tidningar försvann. Då kan konkurrenterna höja kvalitéten genom ökad lönsamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Nu gissar jag men är inte de flesta av SvD:s prenumeranter pappersläsare?
Vore rena dödsstöten att lägga ner papperstidningen. Tror inte 60-plussarna är så förtjusta i att gå över till läsplatta.
Senast redigerad av Kaymano 2014-01-12 kl. 13:14.
Citera
2014-01-12, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Och Adolf gissar att inom ett år har SvD slutat att komma ut på papper under veckorna. De distribuerar en papperstidning inom en radie på ett tiotal mil från Stockholm fredag-söndag. Den totala nedläggningen kan dröja något år till.
Citera
2014-01-12, 13:54
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Aven om man har pengarna, hur far man tag pa en hel redaktion som inte hjarntvattats pa folkhogskolor eller av den vanstermediala karandan?

Här får man nog förlita sig på den mångkulturella metoden. Det finns säkert gott om journalister med traditionella värderingar att hämta i östländerna. Uppsnyggade googleöversättningar överträffar ju svensk journalistprosa varje dag, så språket är inget problem.
Citera
2014-01-12, 14:55
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Aven om man har pengarna, hur far man tag pa en hel redaktion som inte hjarntvattats pa folkhogskolor eller av den vanstermediala karandan?

Mitt stalltips ar att SvD inte langre trycks nar vi skriver 2015. Det finns inte mycket kvar att skara sa modellen att skara hardare an upplagans minskningstakt har natt vags ande. Antagligen ar den borta redan fore kraftpremiaren
Mitt stalltips är att osthyvelmetoden kommer att tillämpas i ett halvår till, sedan så kommer sista dödsryckningen som serveras i form av ett ultimatum från ledningen om frivilliga lönesänkningar om ca 30%. Det senare fungerar aldrig. Tidningen läggs ner kort därefter, kanske till om med innan valet.
Citera
2014-01-12, 15:07
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Mitt stalltips är att osthyvelmetoden kommer att tillämpas i ett halvår till, sedan så kommer sista dödsryckningen som serveras i form av ett ultimatum från ledningen om frivilliga lönesänkningar om ca 30%. Det senare fungerar aldrig. Tidningen läggs ner kort därefter, kanske till om med innan valet.
Citat:
”Papperstidningen är ett döende medium, den hade sin tid. Nu håller det på att ta slut. Inte i morgon, inte nästa år, men om maximalt tio år kommer den sista tidningen ut i Danmark”, siar Trads.

Han anser att om tidningarnas starka journalistiska produkt ska överleva måste det till massiva investeringar på digitala plattforma och en rejäl lönesänkning för journalisterna.

Om fackföreningarna vill stoppa framtida uppsägningar och rädda journalistiken bör de gå i bräschen för att i avtalen sänka journalisternas löner med en tredjedel, menar David Trads.
http://www.journalisten.se/nyheter/journalisters-loner-maste-ner-en-tredjedel
Citera
2014-01-12, 18:43
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
2013 var väl ett relativt händelsefattigt år jämfört med vad 2014 troligen kommer bli?
Tycker det känns konstigt att tidningarna skulle missgynnas av att det finns mer att rapportera om. Den som lever får se. Vore väl kanske bra om några tidningar försvann. Då kan konkurrenterna höja kvalitéten genom ökad lönsamhet.
Jag tror du kommer ha svårt att slå nyhetsvärdet 2013, titta på mina startade trådar om du inte tror mig!

Det är dyrt att vara där det händer för ett par huvuden skall ha resa, mat, boende och fickpengar för att vara på plats. Det är betydligt billigare att ha hatjournalister kvar i hatnästets lokaler och låta dem ha hatstuga där.

SvD kommer f ö inte att läggas ner, stora delar av redaktionen kommer flyttas in i Aftonbladet och troligen blir endast ledar/kultur kvar som fristående. Tror det nämnts av Schibstedt att det är planen.
Citera
2014-01-12, 18:57
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag tror du kommer ha svårt att slå nyhetsvärdet 2013, titta på mina startade trådar om du inte tror mig!

Det är dyrt att vara där det händer för ett par huvuden skall ha resa, mat, boende och fickpengar för att vara på plats. Det är betydligt billigare att ha hatjournalister kvar i hatnästets lokaler och låta dem ha hatstuga där.

SvD kommer f ö inte att läggas ner, stora delar av redaktionen kommer flyttas in i Aftonbladet och troligen blir endast ledar/kultur kvar som fristående. Tror det nämnts av Schibstedt att det är planen.
Den nya trenden kommer bli en redaktion många tidningar. Bonnier äger Di, DN, Expressen och Sydsvenskan. Det är dyrt att ha fyra olika redaktioner och organisationer. Det är billigare att ha en stor redaktion som gör fyra varianter av samma tidning. Man har samma redaktion som producerar stommen i tidningen och sedan några få journalister som skriver ett par artiklar som är nischade för den specifika målgruppen (Skåningar, folk som gillar ekonomi, Stockholmare, nöjestidningen).
Citera
2014-01-12, 19:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
En annan brytpunkt för tidningarna är givetvis när prenumeranterna, när det är dags att förnya prenumerationen, börjar tänka tanken om huruvida pengarna kommer att gå förlorade pga. konkurs under prenumerationens löptid.
Citera
2014-01-12, 23:04
Medlem
Finns det några officiella ekonomiska siffror över hur det går för dagstidningarna?
Citera
2014-01-13, 00:40
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Finns det några officiella ekonomiska siffror över hur det går för dagstidningarna?
Kvartalsrapporter. Just nu ligger t.ex. intresset på SvD som försämrade resultatet kraftigt i tredje kvartalet från en vinst på flera tiotals miljoner till en förlust på nio miljoner om jag minns rätt.

Om detta fortsätter får tidningen svårt att överleva i år, åtminstone som papperstidning. Aftonbladet visar fortfarande en hygglig vinst men förhoppningarna i tråden är att det gigantiska raset i upplaga och annonsintäkter för kvällspressen ska börja visa sig i år.

Bonniers har ekonomiska problem sedan katastrof-VDns tid och här antas det att DN och Sydsvenskan slås ihop i år med härliga uppsägningar som följd.

Skånska Dagbladet visar stora förluster och kan i framtiden bara räkna med en bråkdel av det presstöd man kunnat räkna med hittills av skäl som jag inte satt mig in i.

TV-tittandet rasar och idag är det bara 69 procent av befolkningen som tittar dagligen. Det finns idag 400 arbetslösa journalister inskrivna i A-kassesystemet och långtidsarbetslösheten ökar. Vi har gott hopp om att de är betydligt fler nästa år.

Wolodarski mobbar sina egna journalister genom att ge dem arbetsuppgifter som de är överkvalificerade för, o.s.v. Välkommen till Flashbacks roligaste tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in