Citat:
Ursprungligen postat av
Kaymano
Finns det några officiella ekonomiska siffror över hur det går för dagstidningarna?
Kvartalsrapporter. Just nu ligger t.ex. intresset på SvD som försämrade resultatet kraftigt i tredje kvartalet från en vinst på flera tiotals miljoner till en förlust på nio miljoner om jag minns rätt.
Om detta fortsätter får tidningen svårt att överleva i år, åtminstone som papperstidning. Aftonbladet visar fortfarande en hygglig vinst men förhoppningarna i tråden är att det gigantiska raset i upplaga och annonsintäkter för kvällspressen ska börja visa sig i år.
Bonniers har ekonomiska problem sedan katastrof-VDns tid och här antas det att DN och Sydsvenskan slås ihop i år med härliga uppsägningar som följd.
Skånska Dagbladet visar stora förluster och kan i framtiden bara räkna med en bråkdel av det presstöd man kunnat räkna med hittills av skäl som jag inte satt mig in i.
TV-tittandet rasar och idag är det bara 69 procent av befolkningen som tittar dagligen. Det finns idag 400 arbetslösa journalister inskrivna i A-kassesystemet och långtidsarbetslösheten ökar. Vi har gott hopp om att de är betydligt fler nästa år.
Wolodarski mobbar sina egna journalister genom att ge dem arbetsuppgifter som de är överkvalificerade för, o.s.v. Välkommen till Flashbacks roligaste tråd.