Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-19, 15:28
  #313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Aftonbladets ras fortsätter. Upplaga i augusti 2011; 257.018 i augusti 2012; 213.900

Ett ras med 43.118 exemplar. Det ser inte bra ut för Jan Helins tidning

Härligt! Anti-vita medier har ingen framtid överhuvudtaget, Jan Helin kan lika gärna ta livet av sig så gör han alla en tjänst.
Citera
2012-10-19, 19:30
  #314
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRRRRIST
Det är helt sant, men jag tror att idag säger man bara "ja de vill inte betala för våran propaganda, då betyder det att det är omöjligt att tjäna pengar på nätet".

Jag har ett exempel som jag inte tänker berätta här på en conversion rate på nästan 84% ! relativt specifik information dock, men upplägget är sinnesjukt smart och simpelt.

Finns inte en enda journalist i Sverige, de är alla bloggare med en "journalist utbildning" från södertörns högskola.

Hade jag inte haft ambitiösare planer och så lite tid, skulle jag nog gett mig in i leken själv. Men istället ska jag stödja friatider med mina idéer och pengar för att få de att växa sig stora.
Som sagt så verkar ju konsensus vara att mer nichade tidningar har lättare att ta betalt för sitt innehåll än simpla dagstidningar. Allt handlar egentligen om att tillgängligheten är så hög att det blir svårt att ta betalt för helt vanliga nyheter när användarna lika gärna kan vända sig till en konkurrent eller en blogg som åter-postar det betal-sidan skrivit. Sen kan ju vi användare via sidor som Twitter direkt koppla upp oss mot exempelvis BBCs Mellanöstern-korrar och få nyheterna direkt från källan ner i telefonen. Det kanske är det som är framtiden; att skära bort mellanhanden (tidningen) och direkt gå in och sponsra olika korrar för deras arbete.

Vad för typ av tidning är det du pratar om?
Citera
2012-10-19, 21:23
  #315
Medlem
Pungs avatar
Gunnilla någonting, har fått uppdrag av Bonnier att utreda en sammanslagning av DN, Expressen, DI och Sydsvenskan.

Orsaken är den senaste tidens gigantiska förluster.

En liten småpigg nyhet så här på fredagskvällen bara...
Citera
2012-10-19, 21:54
  #316
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Gunnilla någonting, har fått uppdrag av Bonnier att utreda en sammanslagning av DN, Expressen, DI och Sydsvenskan.

Orsaken är den senaste tidens gigantiska förluster.

En liten småpigg nyhet så här på fredagskvällen bara...
Gar aven DI daligt? Svart att se hur man slar ihop just den med de andra utan att jaga bort lasekretsen.
Citera
2012-10-19, 23:17
  #317
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Gar aven DI daligt? Svart att se hur man slar ihop just den med de andra utan att jaga bort lasekretsen.
DI har väl gått bättre tidigare eller? Bonnier är nervösa nu, imperiet skakar. Tidningsdöden kommer inte Bonniers kunna undvika

Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Aftonbladets ras fortsätter. Upplaga i augusti 2011; 257.018 i augusti 2012; 213.900

Ett ras med 43.118 exemplar. Det ser inte bra ut för Jan Helins tidning
Trevligt Sparkas Helin innan januari 2013?
Citera
2012-10-20, 04:23
  #318
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intelle
DI har väl gått bättre tidigare eller?
Har ingen riktig koll men DI framstar som den udda tidningen i den kvartetten. Att sla ihop en infantiliserad tabloid med tva tabloidiserade morgontidningar ar ju inte sa konstigt eller svart och lasarna kommer inte att marka nagon storre skillnad. Om du forsoker ge DI-lasarna Expressen med lite extra ekonomisidor eller hur det sammanslagna missfostret kan tankas komma att se ut sa skulle jag tro att de flyr direkt.

Samtidigt ar det hela en fraga om att omorganisera dackstolarna pa Titanic. Kanske koper det en kort tid extra, kanske inte. Hela rasket ar pa vag bort.
Citat:
Ursprungligen postat av intelle
Bonnier är nervösa nu, imperiet skakar. Tidningsdöden kommer inte Bonniers kunna undvika
Bonniers har stora strategiska problem. Tittar man i deras lista over verksamheter ar det mycket tungt i tryck av bocker, tidningar och TV.
http://www.bonnier.se/foretag-varumarken/

Bocker ar nog det sakraste benet men samtidigt inte en sarskilt stor affar. Tryckta tidningar ligger redan pa dodsbadden.

TV haller pa att ga in i den akuta sjukdomsfasen just nu runt om i varlden. Folk kommer naturligtvis fortfarande att se pa rorliga bilder pa skarmar men ingen behover, pa lite sikt, en "kanal" som sammanstaller resultatet av en massa produktion. Det var tidigare den teniskt nodvandiga distributionsmodellen och dessutom ett bra satt att salja reklam rationellt men bada de fordelarna ar nu borta. Folk kan distribuera innehall till sig sjalva pa natet och reklam saljs i realtid pa annonsborser och fjantiga mediesaljare gor sig allt mindre besvar. Globalt inledde tidningarna sin dodsspiral for ungefar sex ar sedan och de har ett par ar kvar innan de i princip alla ar borta, sag att det tog ungefar 10 ar. TV, tror jag kommer att ga annu fortare. Vagar vi hoppas att TV4 ar borta innan 2020? Ja, det tror jag.

Sjalv studerar jag detta framst fran en australisk horisont - dar motsvarigheterna till t ex TV4 backar allt snabbare - men trenderna ar globala och har har vi antagligen inledningen pa TV's dodsspiral:
http://www.businessinsider.com/state...es-2012-10#-16

Hela presentationen ar mycket intressant men sarskilt de foljande tio bilderna eller sa ar hyperrelevanta i en trad om mediedod.

Eller for att saga det pa engelska: Don't let the door hit you in the ass on the way out, mamaduz.
Citera
2012-10-20, 04:47
  #319
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Gunnilla någonting, har fått uppdrag av Bonnier att utreda en sammanslagning av DN, Expressen, DI och Sydsvenskan.

Orsaken är den senaste tidens gigantiska förluster.

En liten småpigg nyhet så här på fredagskvällen bara...

Är du seriös var har du fått denna information från?

Btw: Det skulle vara helfestligt om någon kunde hitta någon text, ljud, eller video på en sopmänniska till "journalist" som gråter och gnisslar tänder för att den har fått sparken och ojar sig hur det nu ska gå med "värdegrunden" m.m.
__________________
Senast redigerad av gavlip 2012-10-20 kl. 04:57.
Citera
2012-10-20, 08:08
  #320
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Är du seriös var har du fått denna information från?

Btw: Det skulle vara helfestligt om någon kunde hitta någon text, ljud, eller video på en sopmänniska till "journalist" som gråter och gnisslar tänder för att den har fått sparken och ojar sig hur det nu ska gå med "värdegrunden" m.m.

http://www.medievarlden.se/nyheter/2...-dagstidningar

... som hänvisar till Resumés papperstidning.
Citera
2012-10-20, 10:30
  #321
Medlem
birgerburgers avatar
Medierna kl 11.03 idag ska tydligen handla om tidningsdöd.
http://sverigesradio.se/sida/default...programid=2795
Citera
2012-10-20, 11:14
  #322
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Medierna kl 11.03 idag ska tydligen handla om tidningsdöd.
http://sverigesradio.se/sida/default...programid=2795

Och man behöver bara lyssna några minuter in i programmet för att höra mantrat ”och nu går utvecklingen fort…”
Citera
2012-10-20, 11:24
  #323
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Och man behöver bara lyssna några minuter in i programmet för att höra mantrat ”och nu går utvecklingen fort…”
Organisationen Utgivarna kräver nu statligt stöd – det slags omställningsstöd som brukar ges till krisande branscher för att rädda jobb och bevara kompetens som annars riskerar att förskingras. Svenska okunniga och partiska "journalister" är citat " demokrati-och rättighetsbärare" enligt en tant på Utgivarna, jaja vi vet som händer när en bransch vill ha statligt stöd de är första steget MOT branschdöd. Muhahaha! Skrattar skadeglatt och hånfullt mot alla så kallade "journalister"
Citera
2012-10-20, 11:44
  #324
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Har ingen riktig koll men DI framstar som den udda tidningen i den kvartetten. Att sla ihop en infantiliserad tabloid med tva tabloidiserade morgontidningar ar ju inte sa konstigt eller svart och lasarna kommer inte att marka nagon storre skillnad. Om du forsoker ge DI-lasarna Expressen med lite extra ekonomisidor eller hur det sammanslagna missfostret kan tankas komma att se ut sa skulle jag tro att de flyr direkt.

Samtidigt ar det hela en fraga om att omorganisera dackstolarna pa Titanic. Kanske koper det en kort tid extra, kanske inte. Hela rasket ar pa vag bort.

Bonniers har stora strategiska problem. Tittar man i deras lista over verksamheter ar det mycket tungt i tryck av bocker, tidningar och TV.
http://www.bonnier.se/foretag-varumarken/

Bocker ar nog det sakraste benet men samtidigt inte en sarskilt stor affar. Tryckta tidningar ligger redan pa dodsbadden.

TV haller pa att ga in i den akuta sjukdomsfasen just nu runt om i varlden. Folk kommer naturligtvis fortfarande att se pa rorliga bilder pa skarmar men ingen behover, pa lite sikt, en "kanal" som sammanstaller resultatet av en massa produktion. Det var tidigare den teniskt nodvandiga distributionsmodellen och dessutom ett bra satt att salja reklam rationellt men bada de fordelarna ar nu borta. Folk kan distribuera innehall till sig sjalva pa natet och reklam saljs i realtid pa annonsborser och fjantiga mediesaljare gor sig allt mindre besvar. Globalt inledde tidningarna sin dodsspiral for ungefar sex ar sedan och de har ett par ar kvar innan de i princip alla ar borta, sag att det tog ungefar 10 ar. TV, tror jag kommer att ga annu fortare. Vagar vi hoppas att TV4 ar borta innan 2020? Ja, det tror jag.

Sjalv studerar jag detta framst fran en australisk horisont - dar motsvarigheterna till t ex TV4 backar allt snabbare - men trenderna ar globala och har har vi antagligen inledningen pa TV's dodsspiral:
http://www.businessinsider.com/state...es-2012-10#-16

Hela presentationen ar mycket intressant men sarskilt de foljande tio bilderna eller sa ar hyperrelevanta i en trad om mediedod.

Eller for att saga det pa engelska: Don't let the door hit you in the ass on the way out, mamaduz.
Dock får man nog hålla igen lovsången till DI , rätt mycket köpta artiklar och artiklar med lite djup och analys. Problemet i svensk media är likriktningen och ytligheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback