Citat:
Ursprungligen postat av
blueberrycake
Det rapporteras om stora tittar-tapp i Melodifestivalen.
Drygt 2,5 miljoner tittare nu senast, trots att MMS:s siffror är rejält tilltagna och fejk.
Man har tappat nästan 1 miljon tittare på bara 2 år.
SVT säger att fler kollar på Play. Men de siffrorna kompenserar tappet till typ 5-10%.
Blir intressant att se om det är en varaktig trend. Kan dock tänka mig att tittarsiffrorna fluktuerar lite från år till år. Kollade faktiskt själv med ena ögat i lördags. Detta eftersom mina båda döttrar i nedre tonåren absolut ville se detta, trots att de aldrig tittar på TV i övrigt. Jag antar att de tillhör den främsta målgruppen för evenemanget.
Det som slog mig, som inte sett Melodifestivalen på flera år, var hur extremt mycket man verkar mjölka ur detta. Är ju en massa delfinaler, "dueller", röstande via appar, andra chansen mm. För mig var det smått obegripligt hur tävlingen går till. Detta tror jag är att skjuta sig lite i foten. Det kräver ett stort engagemang för de som tittar. Kanske leder det till att folk tröttnar på skiten. Inte ens mina döttrar var speciellt engagerade, utan satt mest med sina telefoner och småpratade om annat.
Uppskattar den här tråden mycket och följer den noga, även om jag inte bidrar så mycket själv.