2020-01-12, 23:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De mest trogna PK-läsarna bor i vissa närförorter tror jag. Hägersten, Midsommarkransen, Aspudden. Även om några faktiskt får fysiska DN och SvD i mitt hus i innerstaden.

Hur många läser egentligen pappersutgåvan av DN?

Jag gissar det är som min Ny Teknik. Papperskorgen direkt även om den inte är riktigt lika genuint usel som jag gissar DN är.

Palla med en pappersblaska alltså, det finns interaktiva lösningar som enkelt får plats i fickan.

Jag begriper inte hur det kan säljas EN enda pappersblaska överhuvudtaget. Det är ett enda idiotiskt och totalt obsolet slöseri med naturresurser.
Citera
2020-01-12, 23:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Hur många läser egentligen pappersutgåvan av DN?
Jag gissar det är som min Ny Teknik. Papperskorgen direkt även om den inte är riktigt lika genuint usel som jag gissar DN är.
Palla med en pappersblaska alltså, det finns interaktiva lösningar som enkelt får plats i fickan.
Jag begriper inte hur det kan säljas EN enda pappersblaska överhuvudtaget. Det är ett enda idiotiskt och totalt obsolet slöseri med naturresurser.

Det vet jag inte, de får hem den i alla fall. En kvinna som har den är "bara" i femtioårsåldern.
Citera
2020-01-13, 10:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Har inte det i pricip redan hänt? Visst kan man hitta någon ströläsare runt om i Riket, av deras äckliga papperstidning. Men dom blir hela tiden allt färre. Läsare enbart innanför tullarna, alltså inte en enda, kommer nog inte föränn DN har laggs ned. Och det verkar tyvärr dröja.

DN drivs inte riktigt med förlust. Men några stora pengar kommer inte in och hade det inte varit för alla anonser som Staten har i DN så hade dom gått med förlust.
Det där med de statliga annonserna stinker verkligen av korruption.
Citera
2020-01-13, 10:49
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Lägg också till alla prenumerationer som offentliga verksamheter har.
Citera
2020-01-13, 10:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Lägg också till alla prenumerationer som offentliga verksamheter har.
Det är sant.
Det skulle vara intressant att se förhållandet mellan privata & offentliga prenumerationer på DN.
Citera
2020-01-13, 11:28
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
På en nivå handlar det väl om vad Malcom Kyeyune har skrivit om just avskyn mot swishtiggandet - journalist är ett yrke som en gång var ett knegaryrke som därefter akademiserats och nu håller på att av-akademiseras igen i och med att vem som helst kan lajva journalist idag med sin iPhone.

Utmärkt krönika av Malcom Kyeyune. Har läst en del texter av honom och nickat instämmande varje gång trots att han tydligen är vänster. Nästan lite skrämmande
Citera
2020-01-13, 13:52
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De mest trogna PK-läsarna bor i vissa närförorter tror jag. Hägersten, Midsommarkransen, Aspudden. Även om några faktiskt får fysiska DN och SvD i mitt hus i innerstaden.

I mitt hus i Sthlm innerstad bor cirka 200 hushåll och jag tror ingen prenumererar på vare sig DN eller SvD. De flesta är yngre personer, bara ett fåtal är 55+.

I min Coop butik (medelstor), där jag handlar tar dom in 2 ex av vardera DN och SvD dessa exemplar förblir osålda när affären stänger. Aftonbladet och Expressen 20 ex av vardera, säljer 4-5 ex av vardera. Jag frågade kassörskan varför de inte ändrar beställningen, svaret var att de skickas till butiken automatiskt. Bara en massa merjobb för personalen att bunta ihop returerna.
Citera
2020-01-13, 14:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Utmärkt krönika av Malcom Kyeyune. Har läst en del texter av honom och nickat instämmande varje gång trots att han tydligen är vänster. Nästan lite skrämmande

Ja den nygamla vänstern är vettigare än hela det vänsterliberala etablissemanget. De sprider sig. Örebropartiet, Malmölistan, och ett annat litet lokalt parti i Västergötland. Malcolm är marxist.

Citat:
Ursprungligen postat av aribert
I mitt hus i Sthlm innerstad bor cirka 200 hushåll och jag tror ingen prenumererar på vare sig DN eller SvD. De flesta är yngre personer, bara ett fåtal är 55+.
I min Coop butik (medelstor), där jag handlar tar dom in 2 ex av vardera DN och SvD dessa exemplar förblir osålda när affären stänger. Aftonbladet och Expressen 20 ex av vardera, säljer 4-5 ex av vardera. Jag frågade kassörskan varför de inte ändrar beställningen, svaret var att de skickas till butiken automatiskt. Bara en massa merjobb för personalen att bunta ihop returerna.

De som delar ut DN är ett reklamföretag som jag inte minns namnet på nu, så de delas ut med andra saker också. De har fått en tag för att komma in i porten. Dåligt för det ger dem tillgång att dela ut andra saker. Så utan de som hade tidningarna kunde vi avprogrammera deras tagg så att de inte kommer in.

Jag kanske skall fråga i min lilla ICA-butik. Det är en liten ICA.
Citera
2020-01-13, 14:58
Medlem
Citat:
Det är sant.
Det skulle vara intressant att se förhållandet mellan privata & offentliga prenumerationer på DN.

Det pågår omfattande affärstransaktioner mellan Bonniers och den svenska staten. I normalfallet så brukar man dock inte tänka på det. Bonniers säljer bl.a. löpande läromedel, organiserar seminarier och kunskapsevent. Bonniers sålde nyss sin TV verksamhet för ett antal miljarder till Telia samtidigt som de startat upp ny TV verksamhet via webben.

Bonniers tjänar pengar på det allmänna på så många olika sätt att DN bara är en bråkdel av intäkterna.
Citera
2020-01-14, 20:17
Medlem
Tycker det här är väldigt roligt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=7367534

Citat:
Idag ser morgontidningen annorlunda ut när sex tidningar i länet blir en.
Du som brukar få Jönköpings Posten, Värnamo Nyheter eller Tranås Tidning i din brevlåda på morgonen, får idag något annat. Du får en länstidning där sex tidningar blivit en. Namnet på den nya tidningen är just "Tidningen".
Dagens nummer är ett prov och tanken är att den nya länstidningen skall börja ges ut i februari nästa år. Orsaken är att spara pengar.

Prenumererar du på tidningen? Vilken tidning? Tidningen Dock verkar den få ett nytt namn från februari.

https://www.jp.se/article/hjalp-oss-forma-din-nya-tidning/

Vad får den nya tidningens smakprov (de provade att ge ut den en gång 14 december) för betyg av sina läsare?

Citat:
Tycker inte att det är någon tidning längre för mig. Vill inte ha några nyheter från Tranås, Nässjö, Vetlanda och där jag bor var det inte något alls så det blir inte någon fortsatt prenumeration av mig. och den uteblir också ofta och hänger utanför brevlådan så att man får läsa en våt tidning.

Citat:
Tror det var 66 sidor en kvarts sida om Vetlanda däremot Jönköping och Värnamo hur många som helst bl. a. två helsidor om Hallby handboll jag säger fy fan så dåligt!! Bilderna täcker en hel sida, förstår att det är för det inte finns några journalister.Jag har hört många som kommer att säga upp tidningen. Hoppas ni svarar

Citat:
Ni kan ju dra ner lite på sportsidorna och anpassa dem till deras världshistoriska betydelse.

Citat:
Tycker inte om den nya vertionen ..väldigt rörig har inget intresse av va som sker i eksjö tranås gränna .?tummen ner för min del

Citat:
Mina brukare (äldreboende) tyckte den var för tung och tjock att bläddra i.

Citat:
Nej, nej och nej....utan att utveckla

Citat:
Tyvärr, detta känns inte som en bra utveckling och något känns helt fel. Hade jag varit bosatt i någon av kranskommunerna kunde det varit ok att höra nyheter och reportage från Jönköping och vad som händer där.
Det som fick bägare att rinna över var flera sidor med avlidna. Nä nu står val att säga upp JP och köpa in sig på Aftonbladet, tyvärr

Citat:
Vet inte fick ingen tidning den uteblir ofta fast vi bor i en tätort.

https://www.jp.se/article/nya-lanstidningen-over-100-sidor-tjock-tidning-delas-ut-pa-lordag/

Citat:
Sämsta någonsin säger upp prenumerationen vill ha en lättläst tidning är inte intresserad av att läsa om annat än det som händer i Vetlanda posten som jag har nu

Läsarresponsen tyder på stora framtida framgångar!
Citera
2020-01-14, 20:19
Avslutad
Citat:

Vad är det regimen annonserar?
Citera
2020-01-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Vad är det regimen annonserar?

Staten köper väl mycket platsannonser och liknande i DN och SvD. Olika myndigheter och verk som söker personal. Det finns antagligen, som inom nästan all statlig verksamhet, ingen kostnadsmedvetenhet eller känsla för att det är skattebetalarnas pengar de spenderar. Vore intressant att veta hur mycket som läggs på detta per år. Särskilt effektiva är nog inte dessa annonser och att de i praktiken är ett förtäckt stöd till regimtidningarna lär de flesta ansvariga vara medvetna om.
Senast redigerad av Charvet 2020-01-14 kl. 22:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in