Som ett litet exempel på redaktionernas förslappade självkontroll och deras avslagna BS-detektorer: 2005 skrev Lotta Snickare (forskare och coaching-konsult, verksam på KTH i Stockholm) och Liza Marklund en bok ihop, Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra, och hade en artikel inne på DN Debatt för att puffa för sitt opus. I artikeln tryckte de naturligtvis på buzzwords som kvinnligt systerskap och "starka tjejentreprenörer" men det mest intressnta var att de diskuterade en undersökning som hade gett höga poäng åt en viss utbildning i kvinnligt ledarskap och feministisk värdegrund. Går man den här utbildningen blir man en säkrare, snällare och mer effektiv kvinnlig ledare, ungefär. Om man gjorde litet efterforskningar på nätet kunde man se att den utbildning som lovprisades var den som Snickare själv drev på KTH, eller om det var Handels.
Visserligen är debattartiklar ofta till för att puffa för den egna agendan, men det här var ett ovanligt grovt trick eftersom artikeln utgav sig för att handla om jämställdhet och feminism generellt (med uppbackning av Marklund, som vid den här tiden stod på toppen före Gömdagate och före alliansregeringens tillträde). Jag är helt säker på att om DN under sent 80-tal hade fått samma artikel hade de uppmanat Snickare att stryka hänvisningarna till den där utbildningen, just för att det skapade en tydlig jävighet i artikeln. För Snickare och Marklund var det en lyckad reklamkupp. Jag pratade ett par år efteråt med ett par kunniga kvinnliga ekonomijournalister som sade. var för sig, att de hade känt exakt samma reaktion som jag: de häpnade över att DN hade gått på denna mina.
Och det här är långt från unikt. Hajpandet av Lina Thomsgård och Kakan Hermansson och deras "värdegrundssäkrade business" är också ett typexempel på okritisk och inställsam halvjournalistik.
Visserligen är debattartiklar ofta till för att puffa för den egna agendan, men det här var ett ovanligt grovt trick eftersom artikeln utgav sig för att handla om jämställdhet och feminism generellt (med uppbackning av Marklund, som vid den här tiden stod på toppen före Gömdagate och före alliansregeringens tillträde). Jag är helt säker på att om DN under sent 80-tal hade fått samma artikel hade de uppmanat Snickare att stryka hänvisningarna till den där utbildningen, just för att det skapade en tydlig jävighet i artikeln. För Snickare och Marklund var det en lyckad reklamkupp. Jag pratade ett par år efteråt med ett par kunniga kvinnliga ekonomijournalister som sade. var för sig, att de hade känt exakt samma reaktion som jag: de häpnade över att DN hade gått på denna mina.
Och det här är långt från unikt. Hajpandet av Lina Thomsgård och Kakan Hermansson och deras "värdegrundssäkrade business" är också ett typexempel på okritisk och inställsam halvjournalistik.
(liksom en tilltagande narcissism: det ÄR så här därför att jag känner det så! rubba inte mina fantasier!) Och ja, mycket ofta handlar det om unga *kvinnor* som tas in och promotas i expressfart - inte minst för att vädja till en kvinnlig målpublik.