2013-04-03, 22:13
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Precis vad jag misstänkte,de angriper SR/SVT genom att anklaga dem för att snedvrida konkurrensen.Påstår att de har mer kapital i ryggen än dem själva.

Har för mig att SVT/SR får in 8-9miljarder som de omsätter medans Bonnier omsätter 2011 ca.29miljarder med en vinst före goodwill avskrivning på ca.1.5miljarder.
http://www.bonnier.se/Documents/Bonnier_arsredovisning_2011.pdf
Schibstedt Sverige som b.l.a äger SVD omsätter 4,2md(endast Sverigedelen)
http://www.resume.se/nyheter/media/2012/02/16/battre-an-vantat-for-schibsted/

Tror inte att det saknas muskler hos de båda privata koncernerna.Däremot är de desperata då de inser att de gamla betalningsmodellerna leder mot sotdöden då de hade moopol på annonsintäkterna.

De får fasa för den dag som Google bestämmer sig för att ta fram en nättidning!
Nåja, Bonnier är ju en stor koncern med långt mycket mer än tidningsutgivning. Att jämföra hela koncernens omsättning (vilket även innefattar annat som Svensk filmindustri, Bonnier tidsskrifter och TV4-gruppen) med specifika public service-bolag missvisande.

Även om att det är lite oklädsamt att "helt plötsligt" börja gnälla om public service så har belackarna en poäng. Det blir desperatare kring köttgrytorna.

Som lite kuriosa kan jag nämna att jag för några månader åt sushi nära DN-skrapan och fick höra några av Bonniers yngre journalister gnälla på:

a) Hur hemskt det är att vanligt folk inte vet att web- och tidningsredaktioner är två helt separata enheter.
b) Att svt.se helt oförskämt kör rewrites av alla andra webredationers nyheter utan att ange källa, för att sen få all credd.
Senast redigerad av P.G 2013-04-03 kl. 23:11.
Citera
2013-04-03, 22:29
Medlem
Så tidningsdöden skulle kunna innebära att de dödar och drar med sig public service på vägen dit , yay!
Citera
2013-04-03, 23:07
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G

Som lite kuriosa kan jag nämna att jag för några månader åt sushi nära DN-skrapan och fick höra några av Bonniers yngre journalister gnälla på:

a) Hur hemskt det är att vanligt folk inte vet att web- och tidningsredationer är två helt separata enheter.

Jag har också ätit sushi nära DN-huset och blir egentligen inte förvånad över unga journalisters förundran över ”vanligt folks” tankar.

De unga rirajtarna förstår helt enkelt inte att ”vanligt folk” skiter i att det är två olika redaktioner. Ointressant. Same shit.
Citera
2013-04-04, 10:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Så tidningsdöden skulle kunna innebära att de dödar och drar med sig public service på vägen dit , yay!
Man skall nog inte ropa hej för tidigt. Som jag tidigare nämnt så har MP ett förslag om Public Service-Tidningar, vilket i dagsläget inte dom "vanliga" tidningarna är intresserade av givetvis. Men murvlarna som i allt högre grad förlorar jobben kommer ju att ansluta sig till & propagera för detta allt mer efterhand som det blir uppenbart att dagens affärsmodell är dödsdömd.

Sen gäller det bara att välja namn på den kommande Public Service-Tidningen, min röst går till "Sanningen".
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2013-04-04 kl. 10:29.
Citera
2013-04-04, 13:45
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
De unga rirajtarna förstår helt enkelt inte att ”vanligt folk” skiter i att det är två olika redaktioner. Ointressant. Same shit.

Rirajtare vilket fantastiskt ord. Jag föreslår att vi hädanefter börjar kalla alla journalister för "rirajtare".
Citera
2013-04-04, 14:49
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man skall nog inte ropa hej för tidigt. Som jag tidigare nämnt så har MP ett förslag om Public Service-Tidningar, vilket i dagsläget inte dom "vanliga" tidningarna är intresserade av givetvis. Men murvlarna som i allt högre grad förlorar jobben kommer ju att ansluta sig till & propagera för detta allt mer efterhand som det blir uppenbart att dagens affärsmodell är dödsdömd.

Sen gäller det bara att välja namn på den kommande Public Service-Tidningen, min röst går till "Sanningen".

Jag misstänker att en sådan tidning i Sverige inte skulle ses som något annat än ett skämt. Tror inte att det skulle göra någon som helst skillnad.
Citera
2013-04-04, 14:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenOfLowMoralFibre
Jag misstänker att en sådan tidning i Sverige inte skulle ses som något annat än ett skämt. Tror inte att det skulle göra någon som helst skillnad.
Nja, säg inte det. SVT tas ju på allvar i stora kretsar, det är ju också Public Service.
Citera
2013-04-04, 15:04
Medlem
Citat:

Usch och tvi, vilka jubelidioter det finns. Det ska bli mindre public service, inte mer.
Citera
2013-04-04, 19:05
Medlem
TRRRRISTs avatar
Kanske värt för er historielösa avskum att läsa för att ens börja att förstå vart vi är på väg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pravda
Citera
2013-04-04, 21:39
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:
Nja, säg inte det. SVT tas ju på allvar i stora kretsar, det är ju också Public Service.

Men SVT har funnits sedan tv-mediets födelse. Att få en statstidning i handen idag efter hundratals år med privat press skulle ses som ett skämt.
Citera
2013-04-04, 21:41
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Totalt 72 journalister lämnar Mittmedia. Samtidigt varnar ledningen för att det kan komma nya sparkrav under 2014.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3670544.ece
Citera
2013-04-04, 21:50
Medlem
Madagascars avatar
Nyss på Aktuellt: De stackars tidningsbolagen är sura över att Sveriges Radio skapar en ny nyhetssajt. De säger att SR förstör deras möjligheter.

Men för i helvete - dö, eller gör något bättre själva! Tusentals människor i andra branscher förlorar jobbet varje år för att andra länder eller andra företag konkurrerar ut dem.

Ni håller fortfarande på och trycker bokstäver på papper och delar ut i folks brevlådor. Det är ju en helt hopplöst obsolet verksamhet.

Det finns massor med förslag i tråden på hur tidningar kan tackla framtiden. Sätt igång och jobba - gnäll inte!
Senast redigerad av Madagascar 2013-04-04 kl. 21:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in