2020-01-15, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Ts; köp boken, läs själv, gör en prövning.

Det kostar 500;- per kurs (kanske mer beorende på kommun).

2500 spänn är det värt att bli godkänd, du kommer aldrig ångra dig.

Tack för tipset.
Citera
2020-01-15, 21:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiritualShift6
Jag har F i 5 ämnen och jag skulle vilja läsa om dom i komvux, grejen är att jag är låg prioriterad eftersom jag läste kurserna förr men jag klarade dom inte.

Nu varje gång jag söker blir jag nekad. Vad ska jag göra? Är tacksam till all hjälp!

Vad skriver du på dina ansökningar?
Citera
2020-01-16, 00:07
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Skriver? I don’t think so.
Citera
2020-01-16, 00:58
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Skriver? Är väl som med alla andra ansökningar att man söker. Åtminstone gjorde jag det när jag körde någon kurs på komvux. Levererade inte någon livshistoria direkt utan klickade i de kurser jag ville läsa.

Edit: Vad är grunderna för nekande?
Senast redigerad av needAlife 2020-01-16 kl. 01:01.
Citera
2020-01-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Skriver? Är väl som med alla andra ansökningar att man söker. Åtminstone gjorde jag det när jag körde någon kurs på komvux. Levererade inte någon livshistoria direkt utan klickade i de kurser jag ville läsa.

Edit: Vad är grunderna för nekande?

Vissa kommuner vill att man uppger anledning till varför man söker, dom har ju förinställda val där man bara fyller i eller om man har annan anledning så skriver man.

Citat:
Ursprungligen postat av SpiritualShift6
Jag har F i 5 ämnen och jag skulle vilja läsa om dom i komvux, grejen är att jag är låg prioriterad eftersom jag läste kurserna förr men jag klarade dom inte.

Nu varje gång jag söker blir jag nekad. Vad ska jag göra? Är tacksam till all hjälp!

Vilka kurser gäller det?, med arbetslivserfarenhet på minst 50% i tre år efter man fyllt 19 samt några få kurser så får man behörighet till högskolan.
Kurserna som krävs är:
Svenska 1-3 eller gamla A+b
Engelska 5 och 6 eller gamla B.
Matematik 1 eller gamla A
Samhällskunskap 1b eller gamla A.
Citera
2020-01-28, 00:03
Avslutad
Någon som läst Franska 1 på ABF (ej distans). Om ni har, vad tyckte ni om kursen? Hur många elever var det? Önskar läsa kursen för nöjes skull och att lära mig språket. Skall tjuvstarta med självstudier i franska så fort mina text- och övningsböcker kommer in.
Citera
2020-02-08, 15:59
Medlem
Vet någon hur många som närvarar vid ett muntligt prov? Ska göra prövning via Jensen Komvux i stockholm, och vill inte göra en munta framför 20 okända. Någon med info?
Citera
2020-02-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Vet någon hur många som närvarar vid ett muntligt prov? Ska göra prövning via Jensen Komvux i stockholm, och vill inte göra en munta framför 20 okända. Någon med info?

Många som läser kurser på Jensen så är nog en del trafik men du kan antagligen be om att få köra bland de sista då slipper du många ohörare då folk går hem eftersom.
Citera
2020-02-08, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Många som läser kurser på Jensen så är nog en del trafik men du kan antagligen be om att få köra bland de sista då slipper du många ohörare då folk går hem eftersom.
Jaha, så det är ändå folk som kommer vara där och lyssna? Jag känner mig inte alls bekväm med att snacka framför många människor då jag har smått social fobi. Ska nog skriva till läraren, men det är så jäkla svårt att kontakta dem, då det inte finns någon mailadress någonstans till läraren.
Citera
2020-02-09, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Jaha, så det är ändå folk som kommer vara där och lyssna? Jag känner mig inte alls bekväm med att snacka framför många människor då jag har smått social fobi. Ska nog skriva till läraren, men det är så jäkla svårt att kontakta dem, då det inte finns någon mailadress någonstans till läraren.

Jag vet inte vad du har tänkt göra med din komvuxkurs men om du ska plugga på universitet eller ha någon typ av kontorsjobb senare så rekommenderar jag att du övar på detta. Du kanske får dispens nu men du kommer inte få dispens på universitetet.
Citera
2020-02-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raask

Eller ska man försöka få 1.7 eller högre på Högskoleprovet?
Jag har 0 erfarenhet av högskoleprovet förutom att jag skummat igenom lite gamla prov och provat några appar.

Någon som kan styra mig i rätt riktning?

Mvh

Högskoleprovet
Med 0 erfarenhet som du skriver så kommer det att ta ett par provtillfällen att skriva ett 1.5+ resultat, förutsatt att du studerar till proven. Sen finns det såklart ytterligare genvägar man kan ta.
Viktigt att tänka på är att du får till den grundläggande behörigheten.
Citera
2020-02-14, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raask
Tjena!

Efter lite mindre genomtänkta val i livet står jag idag utan en gymnasieutbildning mer eller mindre helt och hållet. Så nu infinner jag mig på komvux och läser upp för grundläggande behörighet samt särskild.

Min plan va att bara göra färdigt kursena snabbast möjligas så jag kunde börja på högskola när jag ville.

Sen börja jag kolla lite antagningshistorik på de programmen jag vill gå och såg att folk har ju antingen A eller B i precis allt från gymnasiet.
Skulle jag skumma igenom mina kurser för att få ihop poäng och behörighet så kommer mitt meritvärde inte ens vara attraktivt på samhall känns de som.

Så ska man försöka skaffa sig höga betyg på komvux? Är de svårt? Är de någon som har erfarenhet av detta?

Eller ska man försöka få 1.7 eller högre på Högskoleprovet?
Jag har 0 erfarenhet av högskoleprovet förutom att jag skummat igenom lite gamla prov och provat några appar.

Någon som kan styra mig i rätt riktning?

Mvh

Du kan ju försöka med Högskoleprovet först och om detta inte är tillräckligt så får det bli Komvux. Att söka in på både betyg och HP är överlägset då du finns med i maximalt antal kvoter istället för bara en av två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in