Citat:
Ursprungligen postat av
H24
Signalementet på Victor Gunnarsson under mordkvällen.
- Mörkgrön rock som slutar vid knäna
- Kraftiga "kängaktiga" skor
- 181 centimeter lång och medel till kraftigt byggd
- Svart axelremsväska i storleken 15x20 centimeter
- 32 år gammal, svart hår
Att det är en naturlag att det måste vara SE på David Bagares gata är en tankelåsning.
Eftersom det är ett konspirationsforum kan man även framhäva citatet "Jag är ju bara i utkanten av dem som mördade Olof Palme" som dock jag aldrig kunnat hitta primärkällan på och måste betraktas som en spännande skröna tills vidare.
Back in the days inom MOP var det populärt att konstruera teorier där VG var den ursprungliga ensamma galningen och tilltänkta syndabocken som skulle få ta smällen för att stänga utredningen.
Tittar man på turerna kring honom tycker jag att cirkusen snarare kännetecknas av motsatsen, det vill säga att beslutsfattarna snabbt som attan vill ha bort honom från systemen trots att oklarheter föreligger och trots att han inte kan svara rakt på en enda fråga. VGs kontaktnät var anmärkningsvärt sett till hans obegripliga dagssysselsättning och framförallt hans språkkunskaper sticker ut. Hanteringen av honom går från 100 till 0 av någon anledning.
Jag frågar mig om de råkade få in en av Säpos informatörer i extremist-kretsar. Det hade kunnat förklara språken, försörjningen, hur han kunde sedermera få Green Card i USA, hans nätverk och hans egen vana att dokumentera det (exempelvis med en gigantisk filofax, sparar han telefonnummer åt någon?).
Bakom kulisserna inser man misstaget och hans hanterare kan gå i god för honom. Det är också anledningen till VGs oavbrutna mundiarré i förhören, han sitter och väntar på att hans personnummer ska ge utslag och någon ska inse missen. När man gör det skyfflar man ut honom snabbt för att inte bränna honom och för att inte slösa mer värdefull tid som just gick till spillo vid helt fel tidpunkt.
När jag satte mig in i mordet på honom i Salisbury, North Carolina övertygades jag helt om att LC Underwood var den rätta gärningsmannen, där den narcissistiska f.d Polisen inte kunde acceptera att han fick sin dam stulen av stilig svensk. Det motsäger dock inte i sig teorin ovan.
Kombinerar man det med hans flaxiga beteende på stan under mordnatten får man dock en intressant kombination. Han är inte alls olik Nieminens signalement. Det finns även en uppgift om att han förvarade en kamera i sin karaktäristiska väska vilket retar tanken. Träder han på något vis i tjänst och börjar dokumentera området åt en uppdragsgivare?