Citat:
Ursprungligen postat av
Du-Hast
Det kan låta som en liten grej i det stora hela men du har en poäng
Brottsplatsen hade ju bra koll relativt tidigt att det är Palme och Lisbeth gjorde det ju tydligt ett par gånger
Skulle du säga att Engström även här hittar på hur oviss han är och hur han får info om identiteten på offret ?
Det skulle innebära att denna "hittepå" är den märkligaste av dom alla då den fyller ju ingen poäng alls
Som vittne tror jag SE ljuger (eller skarvar) om sin ankomst till platsen, då den med största sannolikt är senare än han påstår. Han kan ha deltagit med något inledningsvis, svårt att säga, men det mesta tyder på att han överdriver sina insatser eller ljuger om dem. Ska vi lita på hans nära och kollegor, tyder väl det mesta på att han "likt en hare" höll sig på avstånd (därav att ingen minns honom) och inte agerade världsvan ledare på platsen.
Jag tror han fick kontakt med några på platsen när ambulanserna åkt, blev då varse offret fullt ut. Som så många andra åskådare hade han svårt att ta in det. Även svårt att acceptera det. Som du själv skrev i ett inlägg - om än man "hatade" Palme så hatade man honom inte så att man ville se honom mördad på öppen gata? I princip alla människor känner ju avsky inför den här typen av brott? Och även Palmes motståndare hyste ju respekt för honom.
Som vittne tror jag inte han ljuger för väktarna vid återkomsten. Dock är han ju lite skakig och splittrad inför det han upplevt under typ 10-15 minuter. När han dessutom fick reda på att det med största sannolikhet var Palme, blev han sannolikt än mer omtumlad. Han berättar då om att Palme såg så liten ut, vilket egentligen är en naturlig reflektion omkring en person som ligger ner i den ställning Palme gjorde. Och "den lilla gumman" påminde om Lisbeth? Ja, sannolikt hade väl inte SE sett Lisbeth i verkligheten tidigare? Och hon var ju minst sagt kort i rocken? Han hade ju sannolikt bara sett hennes ansikte tidigare? Och han hade ju tidigare bara sett foton på henne eller i någon intervju där hon var lugn som en filbunke? Nu flaxade denna kvinna omkring hysterisk (iaf mestadels) med ansiktsuttryck ingen någonsin sett tidigare? Klart han blev osäker på om det verkligen var hon, men betonar att det påminde om henne. Såg SE Palmes ansikte, lär man ju säga samma? Palmes ansikte var nedkladdat av blod och lite förvridet.
Att han uttrycker sig "lite lustigt", eller vad väktarna återberättar, är ju deras vokabulär. Att han även råkar svara "fel" på att Palmes ögon var slutna, kan han ju missuppfattat i stundens allvar och under snabba besiktning av denne? Det var ju även rätt mörkt och svårt att se i vissa vinklar? Jag tror inte han var i stånd att ljuga eller ens medvetet skarva minuterna efter till väktarna.