Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Nej , här tänker du faktiskt fel..
JA och LL går väl fram till AB tidigast 30sek efter skotten ...
Då måste väl Engström vara där som vittne för att hinna se LJ ...
Detta menar jag är en väldigt skarp tidsgap Engström kan anlända ..
Vi vet att Engström inte anländer innan 0-30sek och vi vet att han måste anlända ca 40-45 sek efter skotten
.
Problemet med det är att under hela hans färd från Skandia till Brottsplatsen beskriver det felaktigt ...Inte bara att han inte ser eller hör något från brottsplatsen men nämner väl även att han möter och passerar några människor på trottoaren !
Varför gör han en felaktig beskrivning ?
"Ursprungligen" menar att han vill vara något tidigare till brottsplatsen, men jag menar att det gör han eg inte då livräddning är igång!
Visst kan man påstå att Engström vill gärna vara några sekunder tidigare till brottsplatsen så han medvetet lägger en felaktig beskrivning av trottoaren!
Men är det inte märkligt och långsökt ?
Framförallt kanske märkligt att lägga en beskrivning som är så platt och ointressant och fyller ut det med klocktittandet?
Hade ju varit en sak om han förstärkt hans beskrivning...men att förminska det är bara märkligt..
Tänker jag fel? Möjligt. Förklara då bättre hur...
Men här måste vi väl ändå skilja på iakttagelser och när personer "går fram till varandra" eller är det samma sak plötsligt?
Det jag menar är att LL och JA redan vid U-svängen lägger märke till AB.
Att de sedan också håller uppsikt över AB.
Eller vill du påstå något annat? Och vart "tänker jag fel" i.s.f. ?
LL påstår detta, vilket LAC bandet motsäger:
"När han hör de två skott som avlossas så gör han direkt en sk. taxisväng över Sveavägen och stannar direkt i anslutning till den plats där en en man segnat ner. I detta nu vet ingen tillkommande att det rör sig om Olof Palme. Leif nästan kastar sig ut från sin förarplats och omedelbart i anslutning till detta kommer två yngre damer fram. Dessa sätter ganska omedelbart igång med att hjälpa mannen och Leif märkte direkt att åtminstone den ena kunde sina saker."
Vittnens egna tidsuppfattning?
Vad är rätt och vad är fel?
Och som sagt, vart "tänker jag fel?"
Och att vittnen inte redogjort för alla andra i allt detta...som jag skrev...
Bortsett från tiden, så vet varken du eller jag om det SE beskriver på vägen mellan Skandia entrén och mordplatsen är felaktigt. Ingen kan ex. säga bu eller bä om SE gick in mot skyltfönstret och kollade klockan eller inte.
Men i SE-hypotesen säger man definitivt "bu" och påstår det ena och andra för att misstänka.
Att han gjorde det som vittne kan så klart även vara ett sätt att ljuga om att han först tvekade om att hjälpa till (missa sista tunnelbanan och ha en ännu argare fru hemma)? Ett tvekande som blev än mer pinsamt då det visade sig vara statsministern som var skjuten?
En spekulation så god som någon, men där det inte ens behöver vara så för vittnet SE.
Angående om SE ville vara tidig eller sen till mordplatsen, så känner jag för egen del att just vittnet SE inte behöver vilja något alls egentligen utan är där han är och ser det han ser.
Han möts inte alls av en pågående livräddning enligt egna uppgifter utan endast att "det är folk på plats"... detta då efter sin egna "snabba" tidsuppskattning efter avgasknallen.. Där det såklart inte går ihop med det han sedan säger sig ha sätt.
(Skulle en lögn av en GM varit bättre här kanske och hållit ihop mer?)
Du är ju lite inne på det här, med märkliga lögner...