Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-01, 18:00
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag menar att han känner sig ifrågasatt som vittne efter att ha avfärdats i samband med rekonstruktionerna i april 1986. Det framgår av att han i sina framträdanden i pressen på ett tydligt sätt verkar försöka bevisa att han befann sig mycket nära skotten och var närmast först på plats efter dem (tog "maximalt 20 sekunder" från stämpelur till mordplats osv). Att han var ett "viktigt vittne".

Ja, gubbarna i spaningsledningen snappade ju upp det där direkt och gjorde en träffsäker psykologisk analys av SE.

”Här har han gått och skrutit för familj och vänner och så får han inte vara med på rekonstruktionen”. Ungefärligt citat.
Citera
2025-06-01, 18:06
Medlem
SE tog kontroll över narrativet..

Ni får börja med att slå upp ordet «narrativ» i wikipedia eller nåt.
Citera
2025-06-01, 18:09
Medlem
ursprungligens avatar
Här beskrivs SEs utseende i mars 2009 innan AI helt tog över:

https://www.flashback.org/p15454725#p15454725
Han [SE] finns med på bild i nån av böckerna kring mordet. Har för mig att det kan vara proletärerns vitbok om polisspåret. Om jag kommer ihåg och orkar kan jag slinka in på universitetsbibblan och scanna in bilden nån dag. Mitt minne är att han såg ut som en proper herre, påminde en del om figuren "Björkman" i Skrotnisse om ni minns honom

Här är ett klipp som visar hur Ture Björkman ser ut (när han skjuter ett varningsskott mot en luftballong?)

https://www.youtube.com/watch?v=wKyXLkhCQUw

Det är väl lite "misstänkt" att Ture Nässén och Anders Björkman fick låna ut sina namn till SEs alter ego Ture Björkman i Skrotnisse?
Citera
2025-06-01, 18:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Desert Eagle minns man från barndomen genom rullar som Robocop och Rovdjuret. På 80-talet, eller ja, 79, skapades även en derringer med fyra kamrar som kan skjuta .357 magnum: Cop .357 Derringer, ikonisk genom öppningsscenen i Blade Runner. Mer eftersökt för sin kultstatus än funktionalitet vad det verkar. Den lämnar inga tomhylsor efter sig. Lite väl obskyrt vapen för att den ska bli aktuell bland Palmevapen dock.

Grafikern SE hade nog blivit förtjust: https://en.m.wikipedia.org/wiki/COP_.357_Derringer

Det vapnet kanske "styper" på bomdata? Annars borde det väl vara med på PUs lista?
Citera
2025-06-01, 18:15
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

Tog kontroll över det var väl precis vad han inte gjorde. Eller du menar att han själv i sitt agerande strävade efter att bli misstänkt och utpekad som GM?
Citera
2025-06-01, 18:30
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det vapnet kanske "styper" på bomdata? Annars borde det väl vara med på PUs lista?

Ingen aning hur det står till med bomdata. De fåtal som eventuellt fanns registrerade hade nog dock varit snabbt undanstökade att kolla upp. Ett rätt så quirky vapen som de nog inte ens haft tanken på att intressera sig för. WG var ju dock förtjust i antika derringers. Han kanske även samlade på det senaste inom den vapentypen. Ryms lätt i en handledsväska också
Citera
2025-06-01, 18:43
Medlem
DrComforts avatar
Är det någon annan än AD som säger sig ha sett något av vapnet? Han säger ”typ colt” eller nåt liknande, och en colt är ju åt Coonan-hållet, men han menade väl egentligen revolver med det uttalandet. Mig veterligen är det ingen annan som verkar ha sett skymten av vapnet. LP snack om ljuddämpare kanske möjligtvis kan tolkas som hon sett en lång pipa?
Senast redigerad av DrComfort 2025-06-01 kl. 18:46.
Citera
2025-06-01, 18:44
Medlem
Knattarnas avatar
Som jag tolkar det är det just de märkena som polisen nämner som är aktuella. Andra vapen som kan skjuta .357-ammunition är inte kompatibla med spåren på kulorna?

Alltså kan man inte bara ösa på med vilka vapen som helst som kan skjuta .357?

Citerar polisen igen:

Det är inte klarlagt exakt vilken typ av revolver mördaren använde. Det finns sju möjliga alternativ:

Smith & Wesson
Ruger
Taurus
Kassnar
Coonan
Llama
Manurhin

Granskningskommissionen:

Gemensamt för de tre kriminaltekniska institutionernas utlåtande är, att kulornas fabrikat, kaliber och ammunitionstypen enligt ovan bekräftas. Vidare fastslås att kulorna uppvisar de spår som är typiska för vissa slags revolvrar, dvs. spår av fem högervridna bommar med 2,5 mm:s bredd.
Senast redigerad av Knattarna 2025-06-01 kl. 18:58.
Citera
2025-06-01, 18:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ingen aning hur det står till med bomdata. De fåtal som eventuellt fanns registrerade hade nog dock varit snabbt undanstökade att kolla upp. Ett rätt så quirky vapen som de nog inte ens haft tanken på att intressera sig för. WG var ju dock förtjust i antika derringers. Han kanske även samlade på det senaste inom den vapentypen. Ryms lätt i en handledsväska också

Återstår då bara att klura ut hur SE kunde ha derringern i handen på Sveavägen 28 februari 1986.

Sen kan vi göra high five och utbrista: "Kejs klååååst!"

Edit: Jag får inte ens sätta på min grannes fru, så att låna hans samlarvapen kommer nog inte heller på fråga...
Citera
2025-06-01, 18:54
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Som jag tolkar det är det just de märkena som polisen nämner som är aktuella. Andra vapen som kan skjuta .357-ammunition är inte kompatibla med spåren på kulorna?

Alltså kan man inte bara ösa på med vilka vapen som helst som kan skjuta .357?

Citerar polisen igen:

Det är inte klarlagt exakt vilken typ av revolver mördaren använde. Det finns sju möjliga alternativ:

Smith & Wesson
Ruger
Taurus
Kassnar
Coonan
Llama
Manurhin

Ja, så är det nog förmodligen, men tycker det är intressant att de då slänger in en Coonan, en pistol i leken. Men men, de visste nog vad de sysslade med.
Citera
2025-06-01, 18:57
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ja, så är det nog förmodligen, men tycker det är intressant att de då slänger in en Coonan, en pistol i leken. Men men, de visste nog vad de sysslade med.

Ja, det var en intressant spaning av dig. Men troligen har Coonan-pistolen liknande pipa som revolvrarna som nämns.

Citerar Granskningskommissionen också:

Gemensamt för de tre kriminaltekniska institutionernas utlåtande är, att kulornas fabrikat, kaliber och ammunitionstypen enligt ovan bekräftas. Vidare fastslås att kulorna uppvisar de spår som är typiska för vissa slags revolvrar, dvs. spår av fem högervridna bommar med 2,5 mm:s bredd.
Citera
2025-06-01, 19:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

Det är inte definitionen eller betydelsen av ordet "narrativ" som är problemet utan ordet "kontroll".
Ordet kontroll används och har använts som argument för att förklara SE's chansartade och okontrollerade handlande.

Ex. som när han gnällde i media för att han inte fick vara med på rekonstruktionen.

Argumentet till att han vill vara med(som GM) var att han därigenom kunde skaffa sig kontroll.
Motargumentet(som GM) var att det rentutav var idiotiskt att chansa så och riskera att allt faller ihop som ett korthus när "ingenting stämmer".

För oavsett var man står, så bör man ju ha klart för sig att SE inte har en aning om vad polisen vet.
Som GM har han också sett att det som står i media heller inte alltid går att lita på o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in