Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-09, 19:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Varför avskedades Tommy Lindström?
Han levde efter devisen att det som inte uttryckligen är förbjudet i lag, är möjligt att göra om det man vinner är mer betydelsefullt än det ev. intrång åtgärden kräver. Detta bidrog troligtvis till att han fick lämna arbetet som chef för Rikskriminalen efter 12 år för att han inte följde redovisningsreglerna."

https://wpu.nu/wiki/Tommy_Lindstr%C3%B6m

Jag tror att TL fick sluta helt på egna "meriter" och att kopplingen till MOP var extremt underordnad allt annat den mannen hade bakom det förkammade pannbenet.

Förutom att avslöja PH som en man med rymligt samvete har väl TL ingen direkt koppling till SE?
Citera
2025-02-09, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror att TL fick sluta helt på egna "meriter" och att kopplingen till MOP var extremt underordnad allt annat den mannen hade bakom det förkammade pannbenet.

Förutom att avslöja PH som en man med rymligt samvete har väl TL ingen direkt koppling till SE?

Jag skulle bli mycket förvånad om Tommy L skulle ha någon koppling till Skandiamannen.

Däremot tycker jag att det visar att Skandia som företag var ett speciellt ställe , det kan finnas någon pusselbit där.
Citera
2025-02-09, 20:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag skulle bli mycket förvånad om Tommy L skulle ha någon koppling till Skandiamannen.

Däremot tycker jag att det visar att Skandia som företag var ett speciellt ställe , det kan finnas någon pusselbit där.

Det tycker även Anér, som i Palme-Nytt sammanfattar (detta är utöver pengasoppan):

”Den som i likhet med mig arbetat i flera år med Palme-mordet har inte kunnat undgå att notera hur ofta Skandia dyker upp.
1) Det är vid Skandia som mordet sker.
2) Det är på Skandia SE (”Skandiamannen”) arbetare, aldrig ordentligt hörd om alla sina förehavanden.
3) Det är Skandiamannen som påstår sig livrädda OP och samtala med LP, trots att inget vittne sett SE vid brottsplatsen, inte, t.ex. de båda ungdomar som faktiskt gav OP en första hjälp. Men SE:s version inför polisen har aldrig ifrågasatts inom Palme-utredningen.
4) Det är på Skandia som TL:s närmaste chef, NEÅ, placeras efter Ebbe Carlsson-debaclet, på en hög direktörspost. Har NEÅ kunnat påverka utanordningarna i TL/H/Carl Larsson-affären. [Var det CL-tavlor som stals?]
5) Dåvarande säkerhetschefen vid Skandia engagerades av Vinge till hans säkerhetsfirma i Solna och är numera chef för denna. [Men PH var ingen säkerhetschef ...]
6) Jag har fått anonyma beskrivningar av påstådda märkligheter inom Skandia och dess säkerhetsavdelning: åtminstone två av dessa har jag översänt till Rikskrim.”

Lägg därtill HJ (EJ taxichauffören), som på uppdrag av PH intervjuade SE. Vilket PH konstigt nog inte minns.

I ett långt avsnitt som man maskat i ett utskick men missat att maska i ett annat, framkommer det att HJ ingick i "civilsäk", vilket PH misstänkte hade kopplingar till Stay Behind och/eller en hemlig organisation för näringslivet. Av intresse är att HJ blev ekonomiskt oberoende 1986/1987.

Men det ska ha varit tack vare en lotterivinst. Annars hade man kunnat fundera ...

"Den andre Skandiamannen"! *insert thrillermusik*
Senast redigerad av Dalulven 2025-02-09 kl. 20:10.
Citera
2025-02-09, 20:33
Medlem
" Lars Christiansson får frågan om Stig Engström var med i Stay Behind men det tror inte Lars Christiansson . Han har ingen anledning att spekulera i det.

Lars Christiansson har med Namn maskerat pratat om den Stay Behind-organisation . Namn maskerat var knapphändig med att lämna ut information om detta.

Lars Christiansson uppgav att han kände Namn maskerat ganska väl liksom dennes närmaste medarbetare Namn maskerat "

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-17

2018-08-30 Lars Christiansson förhör för att utreda om Lars Christiansson skrivit artikel om Stig Engström i Svenska Dagbladet 1986-03-02
Citera
2025-02-10, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

I ett långt avsnitt som man maskat i ett utskick men missat att maska i ett annat, framkommer det att HJ ingick i "civilsäk", vilket PH misstänkte hade kopplingar till Stay Behind och/eller en hemlig organisation för näringslivet. Av intresse är att HJ blev ekonomiskt oberoende 1986/1987.

Men det ska ha varit tack vare en lotterivinst. Annars hade man kunnat fundera ...

Det fanns inget "Civilsäk" så jag undrar om det inte är Företagshemvärnet det handlar om

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Företagshemvärn

Kanske inte lika pojkboksspännande men med tanke på de "underjordiska" tunnlarna och den historiska anknytningen till Stay behind kan det ha funnits behov av ett företagshemvärn.

Edit: Lotterivinster kan ju ha varit ett "diskret" sätt att belöna någon för ett förtjänstfullt deltagande i något.
Senast redigerad av Utredaren 2025-02-10 kl. 07:25.
Citera
2025-02-10, 12:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det är väl rimligt att SE nekades billånet av "normala" kreditgivare och kanske kände någon höjdare på bokstavsbolaget? Någon gammal studiekamrat från skolgången kanske som ställde upp "som en kompis" med resultatet att det hela slutade i rätten? Evert själv kanske?

Det som sticker ut som lite udda är ändå att lånet var i CHF. Kanske bokstavsbolaget hade sin ekonomi förlagd till Schweiz av skatteskäl? Schweiz ingick väl i "skattesmitarnas ABC-bok" på 90-talet?

Ja, det var rimligt att han nekades vanligt billån. Betydligt mer udda att en reklambyrå erbjuder ett stort blancolån för bilköp till en privatperson.

Citat:
Hade Skandiamannen ett sånt där mytomspunnet schweiziskt bankkonto?

Han måste ha haft dyra nöjen så som allt tickade på.

Mannen som enligt exfrun inte ens kunde klara av att hantera hushållsekonomin hade knappast hemliga schweiziska bankkonton?

Ja, han levde utan tvekan över tillgångarna. Men främst handlade nog om en betydande oförmåga. Han borde exempelvis klarat sig gott på sin pension om uppgifter stämmer. Den torde dessutom varit kryddad med utbetalningar från bolagets vinstdelningsstiftelse Skandianen.

Citat:
Det tycker även Anér, som i Palme-Nytt sammanfattar (detta är utöver pengasoppan):

”Den som i likhet med mig arbetat i flera år med Palme-mordet har inte kunnat undgå att notera hur ofta Skandia dyker upp.
1) Det är vid Skandia som mordet sker.
2) Det är på Skandia SE (”Skandiamannen”) arbetare, aldrig ordentligt hörd om alla sina förehavanden.
3) Det är Skandiamannen som påstår sig livrädda OP och samtala med LP, trots att inget vittne sett SE vid brottsplatsen, inte, t.ex. de båda ungdomar som faktiskt gav OP en första hjälp. Men SE:s version inför polisen har aldrig ifrågasatts inom Palme-utredningen.
4) Det är på Skandia som TL:s närmaste chef, NEÅ, placeras efter Ebbe Carlsson-debaclet, på en hög direktörspost. Har NEÅ kunnat påverka utanordningarna i TL/H/Carl Larsson-affären. [Var det CL-tavlor som stals?]
5) Dåvarande säkerhetschefen vid Skandia engagerades av Vinge till hans säkerhetsfirma i Solna och är numera chef för denna. [Men PH var ingen säkerhetschef ...]
6) Jag har fått anonyma beskrivningar av påstådda märkligheter inom Skandia och dess säkerhetsavdelning: åtminstone två av dessa har jag översänt till Rikskrim.”

Lägg därtill HJ (EJ taxichauffören), som på uppdrag av PH intervjuade SE. Vilket PH konstigt nog inte minns.

Innebär inte det där att mytologisera en plats som är helt slumpmässig. Och rabbla lite namn och mystiska sammanträffanden på bästa stortrådsmanér..
Citera
2025-02-10, 12:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja, hadde inte Svartenbrant haft alibi hadde han med all sannolikhet suttit för det här mordet.

En perfekt kandidat för Holmér. I hans bok läser man mellan linjerna hur kåt han var på att sy in Svarten.

Apropå på mordnatten inlåsta individer så finns en sådan som är vida mer het än någon annan i ärendet förekommande person.

Och det är grandmannen John Stannerman (Ausonius). Enligt mig den mest tänkbara GM i fallet MOP som kan uppbringas.

Men han satt lika inlåst på Kumla under mordnatten oavsett hur många gånger PU dubbelkollade permissionslistorna.
Citera
2025-02-10, 13:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det var rimligt att han nekades vanligt billån. Betydligt mer udda att en reklambyrå erbjuder ett stort blancolån för bilköp till en privatperson.

Mannen som enligt exfrun inte ens kunde klara av att hantera hushållsekonomin hade knappast hemliga schweiziska bankkonton?

Ja, han levde utan tvekan över tillgångarna. Men främst handlade nog om en betydande oförmåga. Han borde exempelvis klarat sig gott på sin pension om uppgifter stämmer. Den torde dessutom varit kryddad med utbetalningar från bolagets vinstdelningsstiftelse Skandianen.

Innebär inte det där att mytologisera en plats som är helt slumpmässig. Och rabbla lite namn och mystiska sammanträffanden på bästa stortrådsmanér..

Anér med konspirationer i stortrådsmanér. Ja, det kan säkert stämma!

Mystiken kring HJ (skandiamannen) är dock min egen iakttagelse. Vet vi säkert att det var en lotterivinst?

Vet vi säkert att SE köpte in bil för schweizerfrancen där på 90-talet?

Vem vet, han kanske sparade i Schweiz för att vid behov kunna schappa från landet.

Men gick in i en missbruksspiral, istället ...

Alla stenar bör vändas på!

Men hur levde han över tillgångarna? Festade han 24 timmar om dygnet? Vad la han pengarna på?
Senast redigerad av Dalulven 2025-02-10 kl. 13:59.
Citera
2025-02-10, 21:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Anér med konspirationer i stortrådsmanér. Ja, det kan säkert stämma!

Mystiken kring HJ (skandiamannen) är dock min egen iakttagelse. Vet vi säkert att det var en lotterivinst?

Vet vi säkert att SE köpte in bil för schweizerfrancen där på 90-talet?

Vem vet, han kanske sparade i Schweiz för att vid behov kunna schappa från landet.

Men gick in i en missbruksspiral, istället ...

Alla stenar bör vändas på!

Men hur levde han över tillgångarna? Festade han 24 timmar om dygnet? Vad la han pengarna på?

SE sparade genom att ta ett lån? Ja dina spekulationer är minst sagt spektakulära. Du vet kanske inte att det är två olika koncept att låna pengar och att spara?

Din "hypotes" är således att SE inte köpte någon bil för pengarna och åkte dit för rattfylla utan fordon? Det låter lite som att skjuta OP utan mordvapen?

Räcker det med 250.000 kr för att starta ett nytt liv utomlands? Låter det inte lite "billigt"?

Vilket land skulle enligt dig, detta av dig påhittade "schappande" äga rum? Finns det några som helst uppgifter på att SE planerade att lämna landet för gott?

Ibland är "modern forskning" så verklighetsfrånvänd att den blir svårt att förstå.
Citera
2025-02-10, 22:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Här finns finns en koppling via Schweizerfranc till Genève för de som tror att SE tipsade SvD om Sydafrika just där?
Det finns väl inga uppgifter om att tipset skall ha lämnats i just Genève? Enligt Mari själv träffade hon honom i en mellaneuropeisk stad:
Citera
2025-02-10, 23:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det finns väl inga uppgifter om att tipset skall ha lämnats i just Genève? Enligt Mari själv träffade hon honom i en mellaneuropeisk stad:

Jag har fått intrycket att journalisten som skrev artikeln berättade att det var just i staden Genève som hon fick tipset.

Men jag kan som vanligt möjligen komma ihåg fel, men minnet av just Genève är så specifikt att jag nästan tror att det var där.

Edit: Det är nog detta avsnitt i GrK som spelade mig ett spratt:
”Svenska Dagbladets scenario”. I början av maj 1987 erhöll säkerhetspolisen ett artikelutkast av journalisterna Roger M och Mari S på
Svenska Dagbladet.
Av utkastet framgick att journalisterna hade haft
kontakt med en källa som lämnat uppgifter om mordet på Olof Palme.
Källan hade uppgivit att den sydafrikanska spionen Craig W var den
som planerat mordet. Craig W hade tidigare arbetat som sydafrikansk
spion i IUEF i Genève
till dess att han 1980 avslöjat sig. Genom arbetet
hade Craig W fått full insyn i hur andra länder, främst de skandinaviska,
genom ”hemliga” bidrag stött motståndare till apartheidregimen
Vi får utvidga sökningarna till mellaneuropeiska städer således.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-02-10 kl. 23:30.
Citera
2025-02-10, 23:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag har fått intrycket att journalisten som skrev artikeln berättade att det var just i staden Genève som hon fick tipset.

Men jag kan som vanligt möjligen komma ihåg fel, men minnet av just Genève är så specifikt att jag nästan tror att det var där.
Journalisten på SvD (som var en man) skall ha fått tipset om trion i husbilen från "Mari S" (som i sin tur skall ha fått det från "källan"):
Senast redigerad av Draifos 2025-02-10 kl. 23:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in