2025-02-09, 16:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Helvetica är en skrift-typ utväcklad av en schweitzare ja.

32.000 CHF 1993 motsvarar väl i runda slängar en miljon SEK i dagens penningvärde?

Går det att på något sätt koppla detta till SEs privatekonomi 1993?

Edit: Lånet togs rimligen före 1993 då det nog tog ett tag innan det blev en rättssak 1993.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-02-09 kl. 16:36.
Citera
2025-02-09, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
32.000 CHF 1993 motsvarar väl i runda slängar en miljon SEK i dagens penningvärde?

Edit: Lånet togs rimligen före 1993 då det nog tog ett tag innan det blev en rättssak 1993.

Jag kommer till ca en fjärdedel av det, typ 250k. Från huvudet liksom. Dagens värde.

Men altså jag är ingen komputer.

CHF hadde typ halva värdet gentemot sek 1993, mot vad det har nu. Lite mindre?

Sen kommer prisstigningen. En dubbling. Typ, typ.

Edit
Eller bara glöm det här. Vettefan
Senast redigerad av Ballalaila 2025-02-09 kl. 16:46.
Citera
2025-02-09, 16:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Intressant information!

Knackade inte Kronofogden på under 80-talet, enligt hans exfru?

Jösses! Han lånade alltså flera hundra tusen? Till ockerränta?

Som han sedan inte lyckades betala tillbaka?

Frågan är, vad brände han alla pengar på? Att han var glad i skrytprylar, som den där kameran, vet vi.

Verkar som om skuldbördan blev ännu större på 90-talet än på 80-talet ...

Han skulle ha sålt sin story till dåtidens Netflix.

Den rullstolsburna grannen, med "stänkaren", hade man gärna haft en intervju med.

Men han kanske är lika verklig som Supervittnet ...

Lite slögooglande avslöjar att rörlig boränta 1993 var ca 11%. Det är därför inte konstigt att ett lån kunde ha 13% ränta beroende på säkerhet. Det är bara ditt eget påhitt att 13% var en "ockerränta" 1993.
Citera
2025-02-09, 16:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag kommer till ca en fjärdedel av det, typ 250k. Från huvudet liksom. Dagens värde.

Men altså jag är ingen komputer.

CHF hadde typ halva värdet gentemot sek 1993, mot vad det har nu. Lite mindre?

Sen kommer prisstigningen. En dubbling. Typ, typ.
Det är inger fel på ditt huvud!

Jag hittar nu att växelkursen 1993 var ca 4 kr per CHF. Petar vi in det i SCBs inflationskalkylator för vi:

Ca 220.000 SEK.

(Jag får skylla på att jag har tagit privata matematiklektioner naken på Göran Lambertz dyschatell och kan ha räknat fel i hastigheten.)
Citera
2025-02-09, 17:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Intressant information!

Knackade inte Kronofogden på under 80-talet, enligt hans exfru?

Jösses! Han lånade alltså flera hundra tusen? Till ockerränta?

Som han sedan inte lyckades betala tillbaka?

Frågan är, vad brände han alla pengar på? Att han var glad i skrytprylar, som den där kameran, vet vi.

Verkar som om skuldbördan blev ännu större på 90-talet än på 80-talet ...

Han skulle ha sålt sin story till dåtidens Netflix.

Den rullstolsburna grannen, med "stänkaren", hade man gärna haft en intervju med.

Men han kanske är lika verklig som Supervittnet ...

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Jag har fått det till ungefär 250 000 i dagens penningvärde. 30' x 5 = 150'. Och stoppar det i SCB:s prisomräknare. Kanske misstar mig.

Lånet var till bilköp. Ett privatlån likt detta framstår som ett udda arrangemang. Räntesatsen är nog ok. Jag har för mig att lånet var tämligen färskt 1993. Det var nog så att han från början inte följde betalningsplanen och Evert framlägger då krav på återbetalning av hela skulden.

Jo, Kronofogden knackade på på åttiotalet. Det var den eviga restskatten som spökade. Även bilen var uppe till utmätning, men det verkar aldrig ha verkställts.

Det fanns lite andra ärenden på åttiotalet. Grejer som inte betalas. En sak som utmärker sig var ett blancolån till rejäl ockerränta. Kreditbolaget diskuteras i pressen med anledning av sin tveksamma verksamhet. Antagligen var det så att det vände sig till folk som hade svårt att få andra lån.

Fritt ur minnet.
Citera
2025-02-09, 17:08
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag har fått det till ungefär 250 000 i dagens penningvärde. 30' x 5 = 150'. Och stoppar det i SCB:s prisomräknare. Kanske misstar mig.

Lånet var till bilköp. Ett privatlån likt detta framstår som ett udda arrangemang. Räntesatsen är nog ok. Jag har för mig att lånet var tämligen färskt 1993. Det var nog så att han från början inte följde betalningsplanen och Evert framlägger då krav på återbetalning av hela skulden.

Jo, Kronofogden knackade på på åttiotalet. Det var den eviga restskatten som spökade. Även bilen var uppe till utmätning, men det verkar aldrig ha verkställts.

Det fanns lite andra ärenden på åttiotalet. Grejer som inte betalas. En sak som utmärker sig var ett blancolån till rejäl ockerränta. Kreditbolaget diskuteras i pressen med anledning av sin tveksamma verksamhet. Antagligen var det så att det vände sig till folk som hade svårt att få andra lån.

Fritt ur minnet.

Så han köpte en dyr bil för lånade pengar som han strax därpå fyllekraschade med?

Varpå försäkringsbolaget drog tillbaka ersättningen för den pajade bilen ...

"Det går bra nu, SE."

Det är verkligen en spiral nedåt ...

Kan allt ha börjat med den där störtdykningen på huvudet som innebar att han fick sporta stödkrage?
Citera
2025-02-09, 17:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Fritt ur minnet.

Det är väl rimligt att SE nekades billånet av "normala" kreditgivare och kanske kände någon höjdare på bokstavsbolaget? Någon gammal studiekamrat från skolgången kanske som ställde upp "som en kompis" med resultatet att det hela slutade i rätten? Evert själv kanske?

Det som sticker ut som lite udda är ändå att lånet var i CHF. Kanske bokstavsbolaget hade sin ekonomi förlagd till Schweiz av skatteskäl? Schweiz ingick väl i "skattesmitarnas ABC-bok" på 90-talet?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-02-09 kl. 17:17.
Citera
2025-02-09, 17:27
Medlem
Dalulvens avatar
Hade Skandiamannen ett sånt där mytomspunnet schweiziskt bankkonto?

Han måste ha haft dyra nöjen så som allt tickade på.
Citera
2025-02-09, 17:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Eftersläpande kvarskatt kan kanske ses som ett nöje? Gillar man skatt kanske man älskar kvarskatt? Som moderat är det väl inte helt givet att SE var så speciellt road av detta "kvarskattenöje"?
Citera
2025-02-09, 18:23
Medlem
Citat:

Per Häggström kunde enkelt fixa fram 115000 till Tommy Lindström.
Han och Tommy verkar ha haft lite affärer i Schweiz 1985.

https://runeberg.org/palmenytt/1994/0156.html
Citera
2025-02-09, 18:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Per Häggström kunde enkelt fixa fram 115000 till Tommy Lindström.
Han och Tommy verkar ha haft lite affärer i Schweiz 1985.

https://runeberg.org/palmenytt/1994/0156.html

Var inte PH bara en mellanhand? Såväl TL som senare Irvell tycks lita på honom.

Ja, resan på hösten 1985 var eventuellt en nöjesresa, bekostad av Skandia och polisen:

Ett ”femmanna-safari i jakten på stulet gods som kanske aldrig var stulet”, skriver Anér.

Försäkringspengarna den 12:e mars, 1986, gick till en personalfest?

Vad var det för en konststöld de pengarna avsåg? Den på Moderna muséet var först 1993 ...

Hur som helst blev TL åtalad för detta, om jag förstår Anér rätt. Fick han avgå 1994?

P.S. Anér säger: ”Ett samlat Poutianien-Söderström-Wall-Anér arkiv innehåller minst 50 000 dokument”.

Finns det något SE-relaterat uti detta som inte har framkommit?
Senast redigerad av Dalulven 2025-02-09 kl. 18:55.
Citera
2025-02-09, 18:59
Medlem
Citat:
Var inte PH bara en mellanhand? Såväl TL som senare Irvell tycks lita på honom.

Ja, resan på hösten 1985 var eventuellt en nöjesresa, bekostad av Skandia och polisen:

Ett ”femmanna-safari i jakten på stulet gods som kanske aldrig var stulet”, skriver Anér.

Försäkringspengarna den 12:e mars, 1986, gick till en personalfest?

Vad var det för en konststöld de pengarna avsåg? Den på Moderna muséet var först 1993 ...

Hur som helst blev TL åtalad för detta, om jag förstår Anér rätt. Fick han avgå 1994?

P.S. Anér säger: ”Ett samlat Poutianien-Söderström-Wall-Anér arkiv innehåller minst 50 000 dokument”.

Finns det något SE-relaterat uti detta som inte har framkommit?

"Varför avskedades Tommy Lindström?
Han levde efter devisen att det som inte uttryckligen är förbjudet i lag, är möjligt att göra om det man vinner är mer betydelsefullt än det ev. intrång åtgärden kräver. Detta bidrog troligtvis till att han fick lämna arbetet som chef för Rikskriminalen efter 12 år för att han inte följde redovisningsreglerna."

https://wpu.nu/wiki/Tommy_Lindstr%C3%B6m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in