Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-07, 16:36
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag antar att morbröderna sköt med licenserade vapen på skytteklubben. I sådana fall innebär praktiken att vapenlicenser drogs in när innehavare avled ett men för idén. Polisen hade i sådant sammanhang beslagtagit vapen som inte avyttrats frivilligt eller hamnat hos arvinge med egen licens.

Envar intresserad av saken rekommenderar jag Kalmar pd:s gamla vapenregisters namndel:

https://sok.riksarkivet.se/arkiv/YXP9x0JwCK2odZZzqHsYW1

Nu råder förvisso sträng sekretess gällande uppgifter om vapeninnehav, men eftersom dess syfte är att inte informera kriminella om var det finns vapen så kanske det finns möjligheter gällande närmast antik information.

Somliga tror också att SE kan ha haft en revolver registrerad i Nybro och att vapenregistret missade hans flytt till annat distrikt (vapenkort följde med innehavaren).

Angående Nybro Pistolskytteklubb, så aktualiseras den i PU av skälet att den tydligen hade ammunitionslicens hos Vapentjänst i Tingsryd. En handlare hos vilken fanns Winchester Metal Piercing från det parti som ansågs "hett".

Det fetade.

När aktualiserades skytteklubben?

På vilket sätt ansågs partiet vara "hett"?

Tack.
Citera
2025-01-07, 17:51
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Visade PU intresse för Nybro Pistolskytteklubb redan när jakten på mordammunitionen pågick som bäst eller väcktes intresset när SE hamnade i blickfånget under utredningens sista skälvande år?

Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det fetade.

När aktualiserades skytteklubben?

På vilket sätt ansågs partiet vara "hett"?

Tack.

Nybro psk blir aktuell när PU:s tjusiga ammunitionsundersökning genomförs i början av nittiotalet. Då spåras det parti Winchester Metal Piercing som generalagenten för in 1979 och som består av den så kallade "Palmegöten"* till handlare --> skytteklubbar --> enskilda skyttar (när möjligt).

Och till Vapentjänst i Tingsryd går några askar och en del av dessa anses inte kunna spåras till slutanvändare. En anställd på firman ska för övrigt ha pangat upp några askar själv.

Nybro psk är länkad till denna handlare och det innebär förmodligen att klubben hade sin ammunitionslicens där. Man kan eventuellt ha deponerat den i butiken så att medlemmar i klubben kunde handla ammunition över disk mot uppvisande av medlemskort (före 90-talet följde inte rätt att köpa ammunition med vapenlicens för målskytte).

Vapentjänst är avsnitt XAO https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:XAO

En raffig detalj att notera i sammanhanget är att handlaren i Tingsryd är aktuell en första gång redan i september 1986. Och det med anledning av ett tips i uppslaget Viktor G:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:N3340-02-A

Förhör genomförs med anledning av detta men inget framgår.

Den anställde som pangar upp flera askar mordammunition var för övrigt hemmahörande i Blekinge har jag för mig. Liksom VG en gång.

*"Palmegöten" är askar Winchester Metal Piercing tillverkade 7/11 1979 märkta 3PM_7 och som ansågs likna mordkulorna i sin blyisotopfördelning. Det vill säga, kulornas blykärna kan ha gjutits vid samma tillfälle som mordkulornas. Ett parti askar märkta så importeras och sprids i Skandinavien från generalagenten i Helsingborg.
Citera
2025-01-07, 18:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nybro psk blir aktuell när PU:s tjusiga ammunitionsundersökning genomförs i början av nittiotalet. Då spåras det parti Winchester Metal Piercing som generalagenten för in 1979 och som består av den så kallade "Palmegöten"* till handlare --> skytteklubbar --> enskilda skyttar (när möjligt).

Och till Vapentjänst i Tingsryd går några askar och en del av dessa anses inte kunna spåras till slutanvändare. En anställd på firman ska för övrigt ha pangat upp några askar själv.

Nybro psk är länkad till denna handlare och det innebär förmodligen att klubben hade sin ammunitionslicens där. Man kan eventuellt ha deponerat den i butiken så att medlemmar i klubben kunde handla ammunition över disk mot uppvisande av medlemskort (före 90-talet följde inte rätt att köpa ammunition med vapenlicens för målskytte).

En raffig detalj att notera i sammanhanget är att handlaren i Tingsryd är aktuell en första gång redan i september 1986. Och det med anledning av ett tips i uppslaget Viktor G:

Den anställde som pangar upp flera askar mordammunition var för övrigt hemmahörande i Blekinge har jag för mig. Liksom VG en gång.

*"Palmegöten" är askar Winchester Metal Piercing tillverkade 7/11 1979 märkta 3PM_7 och som ansågs likna mordkulorna i sin blyisotopfördelning. Det vill säga, kulornas blykärna kan ha gjutits vid samma tillfälle som mordkulornas. Ett parti askar märkta så importeras och sprids i Skandinavien från generalagenten i Helsingborg.
Nu förhåller jag mig hälsosamt skeptisk till hypotesen SE som GM. Men att hans morbröder var medlemmar i denna skytteklubb är väl om det är en riktig uppgift något "nytt" omkring SE?
Citera
2025-01-07, 18:47
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Fantastiskt inlägg.

Tack.
Citera
2025-01-07, 19:19
Medlem
Läser att under vapenamnestin 1993 kom det in 17.000 oregistrerade vapen, 2007 kom det in 14.000 och i 2013 kom det in ca 15.000 vapen.

Sen några ton med ammunition då.

Helt otroligt, så många historier som måste legat bakom alla dessa vapen.
Citera
2025-01-07, 20:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

När och var används första gången det här uttrycket "Palmegöten"? Och har det här något samband med den Göte som många år senare börjar skicka in mördarkulor till polisen?

Citera
2025-01-07, 20:52
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Läser att under vapenamnestin 1993 kom det in 17.000 oregistrerade vapen, 2007 kom det in 14.000 och i 2013 kom det in ca 15.000 vapen.

Sen några ton med ammunition då.

Helt otroligt, så många historier som måste legat bakom alla dessa vapen.

Kommer ihåg detta 93. Farsan hade en automatkarbin i en låda på vinden. Minns att jag som tolvåring blev lite smått besviken att han valde att lämna in den. Minns inte om han hade ammo till.

Jag och min far hade inte den bästa kontakten och fick aldrig reda på varför han hade automatkarbin i en låda på vinden. Måste varit vanligt förr? Kan han ha varit hemvärnsman? Får eller fick de ha vapen hemma? Det hade i alla fall något med någon form av militär grej att göra. Annars var han inte särskilt möp av sig, förutom på fyllan då han alltid skulle prata krigstrategi och sambandscentraler.

Off topic, men det här väckte minnen till liv.

Men lite on topic kring detta är att män ur min fars generation, 30-talist, hade i regel mer med vapen att göra än män i dag, eller ja i alla fall militärt. När folk gräver i SEs liv är det inte konstigt att de hittar att han hade vapenvana, vilket man ska akta sig för att gå i spinn på och bara tro det värsta om.
Senast redigerad av DrComfort 2025-01-07 kl. 21:34.
Citera
2025-01-07, 21:53
Medlem
DrComforts avatar
Någon som vet när WG är född?
Citera
2025-01-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Kommer ihåg detta 93. Farsan hade en automatkarbin i en låda på vinden. Minns att jag som tolvåring blev lite smått besviken att han valde att lämna in den. Minns inte om han hade ammo till.

Jag och min far hade inte den bästa kontakten och fick aldrig reda på varför han hade automatkarbin i en låda på vinden. Måste varit vanligt förr? Kan han ha varit hemvärnsman? Får eller fick de ha vapen hemma? Det hade i alla fall något med någon form av militär grej att göra. Annars var han inte särskilt möp av sig, förutom på fyllan då han alltid skulle prata krigstrategi och sambandscentraler.

Off topic, men det här väckte minnen till liv.

Men lite on topic kring detta är att män ur min fars generation, 30-talist, hade i regel mer med vapen att göra än män i dag, eller ja i alla fall militärt. När folk gräver i SEs liv är det inte konstigt att de hittar att han hade vapenvana, vilket man ska akta sig för att gå i spinn på och bara tro det värsta om.

Många menar att det är snudd på omöjligt att Engström ägde ett vapen, trots att han hade jobbat nära vapen och varit med i skytteklubb...

Säger inte att han måste ägt ett vapen men varför är det så omöjligt begriper jag inte !
Citera
2025-01-07, 22:10
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Många menar att det är snudd på omöjligt att Engström ägde ett vapen, trots att han hade jobbat nära vapen och varit med i skytteklubb...

Säger inte att han måste ägt ett vapen men varför är det så omöjligt begriper jag inte !

Magnum .357 känns dock inte så mycket SE. Mer något i den här stilen: https://www.rockislandauction.com/detail/59/1392/walther-ppk-pistol-765-mm-auto
Citera
2025-01-07, 22:35
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Inte omöjligt, det finns inget som tyder på det bara.

Morbröder i en skytteklubb? En granne som samlade på vapen? En far med anställning i Indien?

Om det är nivån på ”vapenspåren” kan man lika gärna spekulera i att SE ställde sig på plattan och fixade ett olagligt vapen den vägen. Det fanns inget som hindrade honom från att göra det. Och det gäller vem som helst.
Citera
2025-01-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Någon som vet när WG är född?

Född 1927.

Se länk

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera