Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-30, 14:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har fått uppfattningen att anledningen till att SE inte blev kallad till någon rekonstruktion var att han säger att han inte såg gm.
Är det rätt eller fel?

Det är min uppfattning också.
Likt Bengt P. och alla HJ's passagerare(SG, GI, KE, LB)
Citera
2024-12-30, 15:40
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det är inga polisförhör du hänvisar till utan det du hänvisar till kommer från privatspanare och media Som vinklat en hel del av sanningen .

Det ger jag inte mycket för .
Nej, det är officiella polisförhör. Du kan läsa de förhören under skandiafliken i länken jag skickade.
Citera
2024-12-30, 16:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Apropå rekonstruktionen, det var nära att Engström togs med till den.

https://lampers.se/nyhet/palmebanden/
(20 april 1986)

"man kanske ska vara försiktig med honom (HH)"
"ja man ska ju inte bjuda honom på något" (NL)
"det märkliga är att ingen polis har tagit upp anteckningar av honom" (NL)
"han kanske aldrig kom tillbaka" (NL)

Engström var nog inte sur över att inte bli kallad, en del menar att han misstänkte att han var misstänkt. Lite misstänkt var han nog men blev tyvärr aldrig förhörd som en sådan, "så han slapp undan" konstaterade LGWP våren 2018.
Citera
2024-12-30, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Apropå rekonstruktionen, det var nära att Engström togs med till den.

https://lampers.se/nyhet/palmebanden/
(20 april 1986)

"man kanske ska vara försiktig med honom (HH)"
"ja man ska ju inte bjuda honom på något" (NL)
"det märkliga är att ingen polis har tagit upp anteckningar av honom" (NL)
"han kanske aldrig kom tillbaka" (NL)

Engström var nog inte sur över att inte bli kallad, en del menar att han misstänkte att han var misstänkt. Lite misstänkt var han nog men blev tyvärr aldrig förhörd som en sådan, "så han slapp undan" konstaterade LGWP våren 2018.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-skandiamannen-tala-om-palmemordet-intervju-fran-1986

– När man säger att man håller på och lägger pussel och ska försöka få bort bitar som inte hör till pusslet, då ska man i alla fall inte ta bort bitar som man vet hör till pusslet, säger han.
Citera
2024-12-30, 17:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag har fått uppfattningen att anledningen till att SE inte blev kallad till någon rekonstruktion var att han säger att han inte såg gm.
Är det rätt eller fel?

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är min uppfattning också.
Likt Bengt P. och alla HJ's passagerare(SG, GI, KE, LB)

Ja, han hade inte sett GM eller något av mordförloppet eller flykten överhuvudtaget. Och det var väl det som skulle rekonstrueras. SE:s GM i gränden kom ju att visa sig vara ett vittne. Den idag brännande frågan vad som utspelade sig på platsen efteråt var knappast av primärt intresse då.

Det SE torgför i sin kampanj i pressen efter att inte ha kallats till rekonstruktion var att han befann sig oerhört nära skotten, var en av de absolut första på plats och därmed ett av de allra bästa eller viktigaste vittnena.

Han verkar också känna sig lite misstrodd gällande sin närhet till skotten och tycks anföra "bevis" för sin sak (tar max 20 sek till mordplatsen osv).

Hans andra poäng är förväxlingen. Jag vet inte om han menar att han i rekonstruktionen skulle springa in i gränden flera minuter efter det att GM försvunnit för att illustrera denna. Förväxlingen bevisar han genom att posera i sin mordkvällsutstyrsel.

PU svarar gällande förväxlingen att de uppgifter i signalementet som SE menar kan avse honom har annat ursprung.

Om man litade på SE:s uppgift att han befann sig 15 meter från skotten och rusade till mordplatsen efter att ha hört dessa, så borde han väl rimligen varit med vid rekonstruktionen. Men i tillägg till att han inte sett mordet eller GM, så torde det även spelat in att man förmodligen betraktade honom som stollig.
Citera
2024-12-30, 17:29
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-skandiamannen-tala-om-palmemordet-intervju-fran-1986

– När man säger att man håller på och lägger pussel och ska försöka få bort bitar som inte hör till pusslet, då ska man i alla fall inte ta bort bitar som man vet hör till pusslet, säger han.

Spelar ingen roll att han inte fick bidra med några pusselbitar .

Polisen har fört fram honom som skyldig . Men utan rättslig prövning eftersom SE var avliden .

Det är det som gäller fram till något annat bevis hittas som kan avfärda SE.
Citera
2024-12-30, 17:32
Medlem
Citat:

Polisen har fört fram honom som skyldig . Men utan rättslig prövning eftersom SE var avliden .

Jaha.
Citera
2024-12-30, 17:36
Medlem
Citat:

Frågan är vilka pusselbitar Engström syftar på ?

Att Lisbeth var behärskad chockad?

Citera
2024-12-30, 17:36
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag har nu insett att du faktiskt har ställt samma fråga ang detta med att Engström och trottoaren.....

Men då ställer jag dig en fråga !

Om Engström är GM men vill ringa dagen efter till Media och Polis för att vittna , mest pga att han känner sig tvungen då han återvänder ju till Skandia 23:40 och blir ett vittne !

Vi påstår ju att han är livrädd att bli utpekad på trottoaren och därför placererar sig på trottoaren där han var som GM.....Alltså att han säger lite som det är !!

Vad tycker du att han skulle istället ha sagt ?

Jag är inte säker på att jag förstår frågan, om du kan förtydliga. Du menar vad jag menar att GM-SE "borde" uppgett beträffande sin framfart på Sveavägen?

Speglings-grejen menar jag är en teoretisk efterhandskonstruktion. Däremot vore det mycket rimligt att på något vis anmäla sin närvaro på platsen, om man var känd där. Och meddela det vid ett tillfälle till polisen och givetvis inte till media. Än mindre så med bifogad bild.

Angående spegling, så är han långt ifrån konsekvent med vare sig att gå i gatkanten eller att svänga in mot skyltfönstret.
Citera
2024-12-30, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag är inte säker på att jag förstår frågan, om du kan förtydliga. Du menar vad jag menar att GM-SE "borde" uppgett beträffande sin framfart på Sveavägen?

Speglings-grejen menar jag är en teoretisk efterhandskonstruktion. Däremot vore det mycket rimligt att på något vis anmäla sin närvaro på platsen, om man var känd där. Och meddela det vid ett tillfälle till polisen och givetvis inte till media. Än mindre så med bifogad bild.

Angående spegling, så är han långt ifrån konsekvent med vare sig att gå i gatkanten eller att svänga in mot skyltfönstret.

Du förstod min fråga korrekt...

Jag skulle påstå att som GM så verkar han vilja åtminstone lägga sig hyffsat nära sanningen....

Att vi kallar det ibland för spegling kan vi lägga lite brevid ...

Han skulle iofs som GM säga att han inte alls var på trottoaren förren 23:22 typ...

Men som du vet så påstår vi som har honom som misstänkt GM att han lägger sig nära sanningen för han är livrädd att något vittne kan peka ut honom på trottoaren ...

Är vi överens då ?
Citera
2024-12-30, 17:46
Medlem
Citat:

Sen angående att ens berätta att han går på utsidan av trottoaren är en lite märklig detalj att berätta...

Nästan som att han vill säga att om något vittne skulle ha sett mig gå bakom LOP så stämmer detta !

Jag tror faktiskt att han säger någonstans något liknade om hans löptur i gränden....
Citera
2024-12-30, 18:00
Medlem
Citat:

En annan sak som mer är helheten i speglingsteorin...

Om Engström skulle vilja spegla GM men ligga ca 10-15 sek efter...

Det skulle se ut såhär :

Komma ut från Skandia och hamna bakom LOP...gå på utsidan av trottoaren

Svänga in mot skyltfönstret vid annonspelaren och kolla på klockan...

Ha ögonkontakt med Lisbeth och sen springa in i gränden efter GM och upp till DBG...

Då hade han speglat sina egna rörelse som GM...

Men låt oss titta lite närmre om det i själva verket är denna story han faktiskt vill lägga !!!!

Är det så att LJ stör denna story så han istället måste flytta bak språngmarschen, sen vara tvungen att hitta på saker på brottsplatsen i några minuter innan han sen sätter fart efter poliserna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in