Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-30, 12:01
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kritiken de framförde var säkert befogad i deras ögon. Det olyckliga var väl att OP fick personifiera allt de tyckte var fel med den rådande sammhällsordningen i Sverige som sågs som Socialdemokraternas "fel".

Efter mordet var väl Ulf (den första) Adelsohn en av de första att börja tona ned kritiken mot OP inom moderaterna?

KP var väl inte så medveten om detta när han rafsade ihop sin "hemsksnickrade" power point om SE i juni 2020?

Det har du rätt i. Det var andra tider då. Även om vi ser spår av liknande i mer modern tid. Dock var ju Palme en yvig och frispråkig herre, ganska osvensk. Vilket störde många. Politiker i modern tid med liknande befattningar är ju långt mer hämmade och slätstrukna, saknar i mycket personlighet. Därav inte samma jakt på dem, som Palme fick uppleva.

Har för mig att Adelsohn tonade ner sig. Han har väl varit rätt ödmjuk omkring Palme i modern tid när han uttalat sig, om än han fortfarande vågar ge kritik (som till viss del varit befogad).

Jag utgår ifrån att KP tagit del om Ålandskvinnan, dock verkar han inte gjort någon affär av det, varför skulle han? Han nämner henne inte med en stavelse i den svårt tjänstemannaktiga och grått härliga power pointen.
Citera
2024-11-30, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

PH hade således statistiskt rätt när han menade att Kohut var ett "öststatsnamn".

Kohut blev nästan "SEs Poltava" på grund av PH och Poltava ligger också det i Ukraina. Bör vi undersöka om SE hade någon koppling till Ukraina som var en del av sovjetunionen 1986? Ungern har också nämnt i sammanhang med AK och var också det en öststat 1986.

SE bodde mycket nära (på riktigt, inte "filternära") AKs pappa Andras Kohut i Täby och har beskrivits som redaktör på tidskriften Contra.

Kanske ingick Andras K i samma bridgegäng som SE i Täby?

SE som läste Tyska på gymnasiet var säkert väl insatt i den fiktiva "Erika Kohut" i den österrikiska författarinnan Elfride Jelineks bok "Die Klavierspielerin" frän 1983 där kvinnor med det efternamnet utmålades som skogstokiga och inte drog sig för att skada sina medmänniskor.

När den hypotetiska germanofilen GM-SE satte ihop sitt dream team hade AK på Skandia sin självskrivna plats i konspirationen?

HO, Anette Kohuts vän och kollega, var var ju bridgespelare. Han kom ju från bridgen samme kveld som mordet.

En fin hobby, kanske han spelat med Andras nån gång?

Världen är så liten många gånger.
Citera
2024-11-30, 12:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tack! Hade jag vetat om den andra betydelsen så hade jag inte påpekat detta såklart.
("uppkommen genom missförstånd")

Till skillnad mot hypotesen "SE som GM" blir språkliga missförstånd accepterade som "comme-il-faut" över tiden.

I språkvärlden kan ett fel bli rätt om många begår det över tid. Feltänket kring SE som GM röner inte samma öde.
Citera
2024-11-30, 12:06
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja lite "kritik" måste man väl ändå tåla?

https://www.svd.se/a/oWk7LK/palmehatet-exploderade-pa-1980-talet

Har läst artikeln sedan gammalt, och Harrison har så klart gjort en utomordentlig analys.

Dock är det ju skillnad på att anklaga en person för "tokiga" beslut och ifrågasätta dennes agerande - mot att smäda vederbörande som vissa gjorde. Palme fick utstå både kritik och hat. Viss kritik var befogad annan inte; inte konstigare än så. Dock var hatet osmakligt, så även glåporden. Och som vi alla vet var Alf Enerström en av nyckelfigurerna och inspiratörerna bakom detta hat, som han ägnade sig åt under många många år.
Citera
2024-11-30, 12:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
PU slängde ju ett par ögon på Contra när det begav sig, då de var öppet kritiska mot Palme mellan varven, dock var de (så klart) inte lika vidriga och grova som EAP, om än de prydde ett av sina magasin med den klassiska piltavlan. Och personligen tror jag inte på en koppling mellan Contra och mordet, knappt EAP heller, om än de och Alf Enerström är långt intressantare.

Och, att Kohuts namn dök upp en eller par ggr i magasinet (som en i sammanhanget icke betydande roll), berättar i princip noll. Det var/är inte på något vis olagligt att (exempelvis) vara en tillfällig kassör eller korrekturläsare för ett högermagasin.

På den grunden kanske man ska vara försiktig att ange en individ som "en av översteprästerna på Contra", "en av landets största palmehatare" och "inte omöjligt att han är inblandad i mordet eller rent av gärningsman".

Edit. Mig veterligt bodde AK på Lidingön.

Citat:
Och, mig veterligen är det heller ingen som misstänkt honom för brott. Det som har belysts, är tillfälligheten, att han är far till en av väktarna på Skandia mordnatten. Inget konstigt. Det är heller inget konstigt, att torgföra en tunn spekulation och tes (om än den är uppe och flyger i det blå), omkring sambandet/tillfälligheten. I MOP-sammanhang är det en ytterst oskyldig spekulation som vissa yppat, ingen har heller kastat beskyllningar på vare sig Anette eller Andras. Viktigt.
Senast redigerad av Roerlig 2024-11-30 kl. 12:11.
Citera
2024-11-30, 12:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
HO, Anette Kohuts vän och kollega, var var ju bridgespelare. Han kom ju från bridgen samme kveld som mordet.

En fin hobby, kanske han spelat med Andras nån gång?

Världen är så liten många gånger.

Att Andras spelade bridge är ett påhitt utan förankring i sanningen, men visst är världen liten som du säger. Kanske den whiskeypimplande GM-SE lånade en isborr av grannen Andres om denne pimplade fisk på vintern?
Citera
2024-11-30, 12:12
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
På den grunden kanske man ska vara försiktig att ange en individ som "en av översteprästerna på Contra", "en av landets största palmehatare" och "inte omöjligt att han är inblandad i mordet eller rent av gärningsman".

Givetvis kan man tycka det, angående Kohut. Möjligen överilat och fel uttryckt, men också spekulation. Vilket tråden i det mesta handlar om. Dock förekom hans namn i magasinet, om än ytterst begränsat och i en (vad jag minns) obetydande roll. Möjligen skrev jag detta i kombination med Enerström i åtanke, etc. Inget jag minns så klart, et var länge sedan. Ser diskussionen om Kohut som överspelad sedan länge. Det finns som sagt inget som pekar i riktning (vad jag vet) att någon av Kohutarna var inblandad i mordet, mig veterligen har heller ingen antytt det. Ser diskussionen lite som överflödig
Citera
2024-11-30, 12:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det finns ett vittne som beskriver mörk täckjacka med rutor.

Vilket vittne tänker du på då?
Har inte kollat så noga, men tänker att det finns fler än ett vittne om man tittar på inkomna uppgifter.
Vittnet på Sturegatan som ca. 23:30 iakttar en man på Östermalmsgatan.
En täckjacka i tunt material och med stora rutor.
Samson på Regeringsgatan talar om att mannen som sprang in i Robrandt möjligen hade en jacka med rutor.
Citera
2024-11-30, 12:15
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ja, det har du så klart rätt i. Det var gott om Palmekritik i dagspressen omkring mordet, främst i de blå blaskorna. Kanske med all rätt.

Olof Palme var ansatt från alla håll i pressen, i synnerhet efter valvinsten 1985. De där marinofficererns hävdade i efterhand att de blivit duperade. Kampanjerna var helt klart sponsrade, av exempelvis Timbro och Näringslivets Fond, i syfte att dreva bort Palme. Jan Gulliou stod vid den tiden på Timbros lönelista sägs det. Och hans Palmehat blossar upp än idag i intervjuer.

Expressen kom exempelvis med en osaklig artikel där Palme anklagades för att ljuga om att han slutat röka! Så var stämningen vid tiden för mordet.

För att återknyta till trådens ämne och teorin om "avsnäsningen" som ibland anförs. Det kan kanske vara så enkelt att storrökaren Engström gått på artikeln och hade slut på ciggaretter efter den långa arbetsdagen. När således Palme dyker upp frågar Engström helr enkelt Palme om en ciggarett, men får sig istället en mindre avsnäsning.

Den röksugne Engström tänder då till i raseri och hat mot den, i hans tycke, otrevlige, snåla och lögnaktiga Palme. Själva förfrågan äger rum vid Sari varvid den av indiska klänningar upptagne Lisbeth inte märker något. Engström vänder då på klacken och inleder mordförfarandet.
Citera
2024-11-30, 12:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Kommer dina citat från den här tråden?

Vi gör bara som Filter brukar och konstaterar att SE bodde granne med AK i Täby och vi spekulerar vidare att AK kan ha haft ett sjukligt palmehat inlåst i källaren som SE kan ha lånat på mordnatten.

Att AK hyste något Palmehat över huvud taget är inte på något sätt bekräftat utan vi får som jag visade ta till "Filtermetoder" för att få ihop det hela.

Edit: Om det stämmer att Andras K bodde på Lidingö är jag kanske ute och cyklar.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-11-30 kl. 12:18.
Citera
2024-11-30, 12:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Som lite kuriosa så bodde marinofficer Hans Von Hofsten i Täby.

..
Det är nog lite mer än kuriosa.

https://utsikterinsikter.blogg.se/2018/may/finns-svaret-pa-mordgatan-i-taby.html
Intressant fråga som ställs: Finns svaret på mordgåtan i Täby?

Ja förmodligen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-11-30 kl. 13:13.
Citera
2024-11-30, 12:22
Medlem
Citat:
Nu var det längesedan (rent av år sedan), som jag självt efter förmåga grottade ordentligt i ärendet Kohut/Contras. Och som jag minns det, figurerar hans namn i ett par av tidningarna (oklart nummer/årgång). Minns jag rätt satt han väl i styrelsen eller liknande för bulletinen, eller var delvis ansvarig för någonting omkring Contra? Hur länge vet jag inte, men hans namn figurerade inte vidare omfattande. Tyvärr blev jag olyckligt av med allt mitt Palme-material för ett par år sedan pga hårddiskkrasch. Dock var det fler som än jag som noterade namnet, som borde sitta på kunskap.

Dock berättar väl detta i grunden egentligen inte så mycket? Det var inte olagligt (eller är) att på ett hörn vara involverad i Contra? Det finns många tillfälligheter omkring Palmemordet som det går att se troll i om man vill, få (om ens några) verkar ha bäring, det stannar vid just "mystiska" omständigheter. Contra var ganska illasinnade mot Palme ett antal år (givetvis beroende på vad man lägger i ordet). Vad jag vet undersökte dåtida PU blaskan, men kammade så klart noll. Men, tar man på sig rätt väst, så är det givetvis ett olustigt sammanträffande omkring Kohuts, själv låter jag bli.

Edit: Hur menar du att en sammanblandning av Géza Molnár och Andras Kohut skall ha skett? De två namnen är inte särskilt lika varandra, tvärtom. Men du kanske tillhör skaran människor som lätt blandar ihop (för dig) "exotiska" namn? Allt låter lika? Alla män från Afrika ser likadana ut, osv?

Nej, jag blandar inte själv ihop exotiska, ungerska namn. Möjligen har ngn annan blandat ihop dem, eftersom de båda är exilungrare och förmodade motståndare till kommunismen, möjligen något långsökt. Men, jag har också bläddrat i tidningarna och jag ser inte hans namn. Har frågat två personer med någorlunda insyn, de känner inte till hans namn. Har ägnat nån arbetsdag åt att dammsuga google. Hittar inget. Precis som Roerlig och han har en poäng där.

Gör inget. Det är som du säger inte olagligt eller särskilt konstigt om man skulle ha ngt mindre samröre med contra. Knappast otänkbart eller konstigt heller om två exilungrare i Stockholm åtminstone ytligt kände varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in