Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-17, 21:56
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag testade för skojs skulle att använda AI för att avgöra åldern på SE.

https://ibb.co/19Nd1K5

Svaret blev 60. Vilket stämmer rätt bra med hur gammal jag tycker att han ser ut. Jag tänker inte gå igenom hela tråden för att hitta vilka det är som påstår att SE ser yngre ut än sin ålder. Men jag kan inte minnas att jag någonsin läst något sådant innan.

Kul att du testade AI. Jag är för okunnig för att pyssla med sådant. Och vad kul att AI tyckte SE var 60, och att du fick medhåll. Jag är glad för din skull.

Vilka i tråden som tyckte/tycker att SE mer såg ut som 45 än 52 är tämligen ointressant. Det räcker med att några tycker så är fallet, inget märkligt isig. Människor tycker olika, har olika referensramar. Det får vi (och du) leva med.

Citera
2024-08-17, 22:06
Medlem
ursprungligens avatar
Jag sitter och jämför SEs signalement med JÅS beskrivning av mördaren. Jag tycker inte det pekar ut SE som GM direkt:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E251-00-A
När Jan-Åke Svensson ombedes beskriva gärningsmannen, så uppger han att han inte kan säga någonting utöver vad som nämnts vid det förhör som hölls med honom tidigare.

Han har att tillägga här i så fall att mannen sprang på ett sådant sätt som tyder på att han inte kan ha varit speciellt gammal. Han sprang med andra ord relativt spänstigt.

Jan-Åke Svensson påpekar också att när han vid det tidigare förhöret lämnade signalementet på gärningsmannen så hade han inte läst något beträffande detta i tidningar.

Han har nu senare reagerat när han läst att gärningsmannen har beskrivits ha en lång jacka. Detta stämmer inte med Svenssons minnesbild.

Jan-Åke Svensson vill minnas att mannen hade en mörk jacka, högst 3/4 lång.

Jan-Åke Svensson hade också reagerat för att mannen hade beskrivits ha en keps eller liknande på huvudet. Detta stämmer heller inte med Jan-Åke Svenssons minnesbild, utan Jan-Åke Svensson anser att mannen i stället torde ha varit mörkhårig och var barhuvad eller att han hade mörk stickad mössa.

Jan-Åke Svensson såg gärningsmannen under den tid det tog för honom att springa från brottsplatsen tills dess han skymdes av husfasaden inne på Tunnelgatan. Mannen sprang då hela tiden.
Hade JÅS glasögon? Kanske de var av fel styrka och JÅS såg fel? Då kan ju efterspelsvittnet SE vara mördaren i alla fall!

Hoppas någon som är bra på att avfärda uppgifter som pekar bort från efterspelsvittnet SE som mördare här i tråden kan vägleda lite hur man bör tänka.
Citera
2024-08-17, 22:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Svaret blev 60. Vilket stämmer rätt bra med hur gammal jag tycker att han ser ut. Jag tänker inte gå igenom hela tråden för att hitta vilka det är som påstår att SE ser yngre ut än sin ålder. Men jag kan inte minnas att jag någonsin läst något sådant innan.

Jag tycker nog att AI låg något högt. 56-58 år hade jag gissat med den bilden som underlag.

De vittnen som såg mördaren uppfattade denne som betydligt yngre. Tydligen är det betydelselöst om man har låst fast sig för SE som GM.
Citera
2024-08-17, 22:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
När säger SE att han inte hade 'knäppe på skärmen'?

Det framgår ganska tydligt att den keps SE har i inslaget faktiskt har knäppe på skärmen. Det är exakt så de kepsarna ser ut från sidan som den SE bär i inslaget.

Orkar du länka till när SE påstår att han inte hade 'knäppe på skärmen´?
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-860310.pdf

"Rocken var knäppt, keps utan öronlappar eller knäppe på skärmen"
Citera
2024-08-17, 22:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag tycker nog att AI låg något högt. 56-58 år hade jag gissat med den bilden som underlag.

De vittnen som såg mördaren uppfattade denne som betydligt yngre. Tydligen är det betydelselöst om man har låst fast sig för SE som GM.

Logiken är inte alltid glasklar.

Du bedömer att SE inte kan vara GM på basis av en ansiktsbild?

Men inget vittne såg något ansikte, så bedömningen av ålder baserar sig inte på ansiktet.

Det var ryggtavlan och rörelsemönstret som vittnenas bedömningar byggde på.

Vore det inte bättre om AI kunde bedöma åldern på SE när han har ryggen till och springer?

Är det för svårt för lilla AI kanske?
Citera
2024-08-17, 23:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Oroa dig inte. Vanliga läsare i tråden lider inte av dessa svårigheter.

Var hittar du uppgiften om att "SE lanserade sig som livräddare av OP (identiteten var inte känd än då?) inne på Bohemia redan tre minuter tidigare?"

Är det något du själv har hittat på?

Sa inte en i personalen att en som hjälpte till med livräddning var in?

För egen del kan jag inte se att detta baserades på en bild och en bildtext dagen efter.

Det finns inget som bekräftar detta utan är ett önsketänkande från måndag hela veckan-gänget.

Precis som med bryskheten från GS ...

Således måste individen ha gett sig till känna som livräddare av OP på något sätt.

Men det var först en 20-25 minuter senare som det blev känt i lokalen att OP blivit skjuten.

Eller menar du att "SE" satt tyst utan att berätta att det varit en skottlossning några meter bort?
Citera
2024-08-17, 23:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-860310.pdf

"Rocken var knäppt, keps utan öronlappar eller knäppe på skärmen"

Tackar. Nu är det visserligen ett referat, men det borde väl knappast vara taget ur luften att kepsen saknade knäppe på skärmen.

Om uppgiften är riktig är det inte samma keps som SE använder i Rapport.
Citera
2024-08-17, 23:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Sa inte en i personalen att en som hjälpte till med livräddning var in?

För egen del kan jag inte se att detta baserades på en bild och en bildtext dagen efter.

Det finns inget som bekräftar detta utan är ett önsketänkande från måndag hela veckan-gänget.

Precis som med bryskheten från GS ...

Således måste individen ha gett sig till känna som livräddare av OP på något sätt.

Men det var först en 20-25 minuter senare som det blev känt i lokalen att OP blivit skjuten.

Eller menar du att "SE" satt tyst utan att berätta att det varit en skottlossning några meter bort?

Normala människor har inte svårt att ta till sig att krogpersonal känner igen stamgäster på utseendet men inte behöver känna till deras namn.

Att personalen såg SEs bild i SvD på söndag och läste under bilden om att han deltagit vid livräddningsförsöken är också något normalt fungerande människor klarar av att ta till sig.

Att koppla ihop dessa båda saker är också något minsta barn klarar av.
Citera
2024-08-18, 00:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Normala människor har inte svårt att ta till sig att krogpersonal känner igen stamgäster på utseendet men inte behöver känna till deras namn.

Att personalen såg SEs bild i SvD på söndag och läste under bilden om att han deltagit vid livräddningsförsöken är också något normalt fungerande människor klarar av att ta till sig.

Att koppla ihop dessa båda saker är också något minsta barn klarar av.

Det finns inget som säger att SE var stamgäst på Bohemia. Det är önsketänkande.

Precis som det att SE såg GS vara brysk ... utifrån en luddig källa.

Hur många gäster hade Bohemia på en kväll?

Om SE inte var välbekant på stället så verkar det osannolikt att någon skulle komma ihåg honom.

Däremot efter framträdandet i TV ... Fast det är över en månad efter händelsen.
Citera
2024-08-18, 00:43
Bannlyst
Citat:
Men varför ändrar du deras vittnesmål? Du har inga problem med att de säger 40-45. Men det är ju inte vad de säger. De säger 35-45. Har du problem med det?

Dessutom är mordplatsvittnena rätt samstämmiga om ålder. De håller sig mellan 30-45. Det spretar inte alls så som du säger. Och att själv avgöra ett älgande till 45-50 är en egen påverkan på vad vittnena säger. Det är ingen som säger upp till 50. Det är till och med så att den som säger älgande säger ca 40. Då kan man inte hitta på en egen mer passande ålder.
Det är dock svårt att se skillnad på en 35 årig och en 40 åring så det är samma sak egentligen såvida man inte har passet framför sig
Citera
2024-08-18, 01:01
Medlem
Citat:

Jo.. men inget mordplatsvittne såg GM’s ansikte vad jag vet, möjligen Lisbeth då. Åldern på GM kommer mao från hans rörelsesmönster.

Jag blev faktiskt chockad första gången jag såg filmen där SE springer. Ser inte alls ut som en 52 åring då. Inte när han går heller. Ser ytterst kapabel ut.
Senast redigerad av Ballalaila 2024-08-18 kl. 01:08.
Citera
2024-08-18, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag tycker Korhonens och Storhöks signalement stämmer hyffsat in på Engström. Dock tvistar man ju om vilka kläder Engström hade den aktuella kvällen?

Jag hade förr en hypotes (med SE som GM/skytt) om att han missuppfattat exakt när Bröderna Mozart slutade (han trodde strax efter klockan 23), och att han därför uppehöll sig omkring Grand 22:55 till 23:10. Det var ju en annan film som slutade innan omkring 23. Och SE såg inte makarna Palme komma ut. Omkring 23:05 hade besökarna lämnat biografens vestibul, SE tryckte därför nosen mot biografens glasdörrar och stirrade desperat in, då kom Storhök och Korhonen gående där inne (SE blev iakktagen). Efter att de två unga kvinnorna passerat honom vid ingången var det åter tomt i ett par minuter i vestibulen, SE antog då att han antingen missat makarna Palme, eller att de hade gått ut en annan väg, därför avvek han från platsen strax före 23:10 och begav sig till Skandia igen.

Jag tror som sagt inte längre på SE som skytt, därför har jag lagt ovanstående tes på hyllan. Jag tror (som sagt) att han ingick i en mindre konspiration/sammansvärjning om 3-4 personer, där hans roll var en helt annan än skytt. Jag tror definitivt inte på ett slumpscenario, där han (allt som oftast) gick beväpnad med en revolver.

Den teorin är ju inte direkt dålig...

Har aldrig tänkt på att Korhonen såg Grandmannen så tidigt som kring 23:05 och att Engström kan gett upp då han tror han missat Palme är inte så dålig teori...

Att trycka ansiktet mot glaset för att desperat kolla efter dom sista som lämnade filmen innan Mozart är ju troligt ...

Då blir ju dådet semi-planerat av Engström och han är på väg hem med vapnet på sig ...Slumpen gör då att han ser Paret Palme när han kommer ut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in