Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-23, 06:37
  #71857
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Om det där var vad du fick ut av det jag skrev så får jag be dig läsa igen.

Det är ju såklart helt omöjligt att få en helt säker uppgift på saker såsom ålder från vittnesbeskrivningar. Men vad gäller ålder så rör sig alla vittnen inom samma spann, vilket är det man letar efter. Man kan ju inte jobba efter "vittnena beskriver mannen ungefär lika, men en sa 30 och en 40. Då är det nog olika män.."

Och så ska man ju såklart minnas att det är normalfördelningskurva på den åldern där sannolikheten är högst kring 38 och dalar vid ytterligheterna.

Och om du läst det jag skrev med ett öppet sinne så hade du läst att jag skriver att det såklart finns enstaka saker som kommer beskrivas olika av olika vittnen trots att de pratar om samma sak. Det motsäger inte på något sätt att det är samma man de pratar om. Vi vet ju tex att ytterplagget vid mordplatsen beskrivs både som jacka och rock. Och där vet vi ju att de pratar om exakt samma plagg. Samma sak gäller övriga saker som vittnen vid mordplatsen uppger och där de motsäger varandra trots att vi vet att dom pratar om samma sak.

Det får man ta med sig till andra vittnen som inte är vid mordplatsen. Man kan anta att de kommer uppvisa en liknande spretighet och ha lika många motsägelser.

Det är därför man som sagt ska kolla om det i det stora hela stämmer överens, och om samma detaljer återkommer. Och det gör det.


Är det inte bättre att jobba efter att det är en och samma man som beskrivs likadant av alla vittnen fast med förväntad andel spretighet? En man som inte bara stämmer överens med signalement. Det är också plats och beteende som stämmer in på mannen. Han är ensam och följer efter på samma avstånd i alla vittnesuppgifter längs svevägen, och har händerna i fickorna.

Är inte det lättare än att anta att det är flera olika ensamma män med liknande utseende som växeldrar längs den sträckan och byter av varandra lagom till att nästa vittne dyker upp? Och där inte en enda av dom hör av sig till polisen.

Jag nöjer mig med att konstatera att du gör exakt det du anklagar andra för. Lägger till, drar ifrån,anpassar osv för att få fram din poäng.
Citera
2024-05-23, 06:50
  #71858
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag nöjer mig med att konstatera att du gör exakt det du anklagar andra för. Lägger till, drar ifrån,anpassar osv för att få fram din poäng.
Fast då konstaterar du fel. Jag vet inte ens om du du funderat ut det där ordentligt. Vad menar du att jag lägger till, drar ifrån och anpassar? Du får gärna skriva konkret vad du menar.

Det jag anklagar andra för att göra är att plocka ut enskilda saker som nämns enstaka gånger av enstaka vittnen för att bygga en teori. Det är raka motsatsen till vad jag gör.
Citera
2024-05-23, 11:05
  #71859
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det sitter en display på tidterminalens (stämpelapparatens) övre del. Och där torde nog aktuell tid ha framgått.

Ingen aning, men borde inte systemet haft ett "centralur" som alla enheter gick efter?

Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Jag vet inte hur det fungerade på den tiden tyvärr. Men borde det inte varit så att när någon använde passerkontrollsenheten via sitt kort, så registrerades det i centralenheten? Annat uttryckt, så gick det en signal från kortläsaren till centralenheten, där tiden sen kunde avläsas via en skärm, av t ex en vakt eller en receptionist? Fanns någon klocka på passerkontrollsenheten?

Hur menar du att ett centralur skulle ha fungerat mot passerkontrollsenheten?

PH nämner att alla dragningar med passerkortet registreras, och att det var många sådana som fattades hos SE.

Men det verkar som om det bara var RB som kom åt de tidslistorna. Så om man inte tittade i samma stund som man drog kortet, kunde man som personal inte veta tiden?

Är det inte "centraluret" kopplat till apparaterna som RB syftar på i den här passagen:

"Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel utan våran tidsapparat stod på 23:20 men vår klocka gick en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med Fröken Ur."

Systemklockan är apparaternas centralur?

Gissar att även de tider som finns i larm- och låslistan behöver korrigeras med en minut.

Vilket torde betyda att väktarna utför arbete på skärmen 23:19-23:22. SE passerar innan det?

Men de listorna togs fram av en annan person, och inte av RB, om jag minns rätt.

Ja, vi kanske får göra en 3D-modell av hela Skandiahuset med alla objekt i rörelse. Henrik?

Eller: "Skandiahuset -- The Game" med en Half Life-motor.

Posten tycks ligga på samma avdelning som SE jobbade på i alla fall, så han behöver inte göra en avstickare. Han måste nästan ha mött ALG i hisshallen runt 23:13 ... Eller om det är 23:12?
__________________
Senast redigerad av Dalulven 2024-05-23 kl. 11:07.
Citera
2024-05-23, 12:05
  #71860
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
PH nämner att alla dragningar med passerkortet registreras, och att det var många sådana som fattades hos SE.

Men det verkar som om det bara var RB som kom åt de tidslistorna. Så om man inte tittade i samma stund som man drog kortet, kunde man som personal inte veta tiden?

Är det inte "centraluret" kopplat till apparaterna som RB syftar på i den här passagen:

"Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel utan våran tidsapparat stod på 23:20 men vår klocka gick en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med Fröken Ur."

Systemklockan är apparaternas centralur?

Gissar att även de tider som finns i larm- och låslistan behöver korrigeras med en minut.

Vilket torde betyda att väktarna utför arbete på skärmen 23:19-23:22. SE passerar innan det?

Men de listorna togs fram av en annan person, och inte av RB, om jag minns rätt.

Ja, vi kanske får göra en 3D-modell av hela Skandiahuset med alla objekt i rörelse. Henrik?

Eller: "Skandiahuset -- The Game" med en Half Life-motor.

Posten tycks ligga på samma avdelning som SE jobbade på i alla fall, så han behöver inte göra en avstickare. Han måste nästan ha mött ALG i hisshallen runt 23:13 ... Eller om det är 23:12?


Haha, ja det är det här som förbryllar mig:

B: … så om det var 23.19 han stämplade ut så var det kanske 23.20 när han var ute på gatan. Det var inte omöjligt. Men inte just så mycket senare.

F: Mm. Och klockan var rätt hos Er?

B: Ja, den kollade jag med Fröken Ur då. Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel …

Vad var det som var rätt och varför nämna det när klockslaget på tidsappararen var 23.20 och det var fel?
Citera
2024-05-23, 14:08
  #71861
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Haha, ja det är det här som förbryllar mig:

B: … så om det var 23.19 han stämplade ut så var det kanske 23.20 när han var ute på gatan. Det var inte omöjligt. Men inte just så mycket senare.

F: Mm. Och klockan var rätt hos Er?

B: Ja, den kollade jag med Fröken Ur då. Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel …

Vad var det som var rätt och varför nämna det när klockslaget på tidsappararen var 23.20 och det var fel?

Lassemajas detektivbyrå och det stora klockmysteriet!

Kan bara tolka det på ett sätt: Passerkortsapparaterna och instämplingsapparaten gick rätt jämfört med systemklockan (centraluret), medan systemklockan gick fel jämfört med Fröken Ur: Den gick en minut för fort. (HO nämner att klockan på väggen kunde gå ett par minuter fel.)
Citera
2024-05-23, 17:05
  #71862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Fast då konstaterar du fel. Jag vet inte ens om du du funderat ut det där ordentligt. Vad menar du att jag lägger till, drar ifrån och anpassar? Du får gärna skriva konkret vad du menar.

Det jag anklagar andra för att göra är att plocka ut enskilda saker som nämns enstaka gånger av enstaka vittnen för att bygga en teori. Det är raka motsatsen till vad jag gör.

"Fast då konstaterar du fel"

Som vanligt i den här tråden. Om jag fick en krona varje gång du, Ursrungligen eller enough-is-enough påpekat detta...

"Vad menar du att jag lägger till, drar ifrån och anpassar"?

Läs dina inlägg så blir det ganska tydligt.
__________________
Senast redigerad av Makarov.24 2024-05-23 kl. 17:09.
Citera
2024-05-23, 17:22
  #71863
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Fast då konstaterar du fel"

Som vanligt i den här tråden. Om jag fick en krona varje gång du, Ursrungligen eller enough-is-enough påpekat detta...

"Vad menar du att jag lägger till, drar ifrån och anpassar"?

Läs dina inlägg så blir det ganska tydligt.

Det blir en krona till dig i så fall.

Faderlig skrev "Fast då konstaterar du fel" i inlägget du besvarade. För övrigt verkar ingen förutom du själv skrivit "Fast då konstaterar du fel" i tråden innan jag skrev det nu några gånger, men det får du inga enkronor för från mig.

För övrigt har Faderlig helt rätt i det han skrev i inlägget du svarade på.

/Ursprungligen.
Citera
2024-05-23, 17:50
  #71864
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Fast då konstaterar du fel"

Som vanligt i den här tråden. Om jag fick en krona varje gång du, Ursrungligen eller enough-is-enough påpekat detta...

"Vad menar du att jag lägger till, drar ifrån och anpassar"?

Läs dina inlägg så blir det ganska tydligt.
Du kan alltså inte konkretisera det. Det ska man rimligtvis kunna om man slänger sig med sådana påståenden.

Med tanke på att dina svar antyder att du inte läst vad som skrivits ordentligt så är det väl inte helt förvånande att även andra påpekar samma sak.

Vad är det jag anpassar, drar ifrån och lägger till?
Citera
2024-05-23, 18:45
  #71865
Medlem
När man läser vittnesmålen från Grand så säger Birgitta Wennerling smal/ordinär kroppsbyggnad, Margareta Storhök ordinär kroppsbyggnad och Anneli Korhonen ordinär kroppsbyggnad och något rund över magen. Från mordplatsen vittnar Jan-Åke Svensson om normal kroppsbyggnad och Jan Andersson nämner ingenting. Hur är det att alla vittnen är överens om att han är påbyggd runt axlarna?
Citera
2024-05-23, 18:47
  #71866
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
När man läser vittnesmålen från Grand så säger Birgitta Wennerling smal/ordinär kroppsbyggnad, Margareta Storhök ordinär kroppsbyggnad och Anneli Korhonen ordinär kroppsbyggnad och något rund över magen. Från mordplatsen vittnar Jan-Åke Svensson om normal kroppsbyggnad och Jan Andersson nämner ingenting. Hur är det att alla vittnen är överens om att han är påbyggd runt axlarna?

korronen nämner väl även glasögon och keps? Eller har jag rört ihop det?
Citera
2024-05-23, 18:52
  #71867
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
korronen nämner väl även glasögon och keps? Eller har jag rört ihop det?

Skärmmössa och glasögon.
Citera
2024-05-23, 18:53
  #71868
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Skärmmössa och glasögon.

Så var det ja, tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback