Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-20, 19:51
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det låter som om du tror på en osannolik konspiration, snarare än på en ensam GM.

Vem i fridens namn skulle anlita SE som desinformatör?

Hans utspel ser snarare ut att vara en gardering, ett presumtivt försvarstal, utifall han skulle bli utpekad.

Allt som GM gör, gör också SE, fast "några sekunder senare". Och det är klockan istället för revolvern.

JA:s fokus låg på AB. Vill minnas att JA och även ett annat vittne, menar på att ingen fanns i närheten av AB.

Så hur lyckades SE hinna fram för att se LJ? Utan att upptäckas av någon, dessutom ...

Ja, jag tror på en mindre konspiration om 4-6 personer.

Vem skulle anlita SE som desinformatör? Tja... uppenbarligen lyckades han ju? Så med facit i hand var det ju en vinstlott? Han passade perfekt...

Nja, allt som GM gör SE? Vad är det för hittepå? Det vet du väl inte? Han påstår mycket, tar på sig mycket av det som händer på brottsplatsen efter skotten. Du är fastlåst, i att han måste vara gärningsman, därför fladdrar du omkring med att hans speglar hit och dit.

Tja... ingen noterade honom uppenbarligen, fokus låg väl självklart på LOP? Dessutom var SE sannolikt inte "mitt i gröten", utan stod på avstånd (sannolikt omkring annonspelaren).
Citera
2024-05-20, 20:10
Medlem
Att se någon (frivilligt) koncpirerar ihop något med SE är för mig jävligt svårt. Näst intill omöjligt.
Har ju tänkt lite kring Skandia, men det finns alltid lite konstigheter här o där. Så är det alltid.

Men jag såg* att TP inte känner sig heelt klar med SE än, hintade till att det kunde ha funnits någon i hans närhet. På något sätt. Åtminstone någon som vet något.

Mitt intryck var att han hadde någon helt specifik i tankarna, men han sa inget om vilken roll denne skulle ha spelat.

(intervjun som U länkade till)*

Vi får hoppas på en uppföljare till DOM.
Senast redigerad av Ballalaila 2024-05-20 kl. 20:13.
Citera
2024-05-20, 20:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja, jag tror på en mindre konspiration om 4-6 personer.

Vem skulle anlita SE som desinformatör? Tja... uppenbarligen lyckades han ju? Så med facit i hand var det ju en vinstlott? Han passade perfekt...

Nja, allt som GM gör SE? Vad är det för hittepå? Det vet du väl inte? Han påstår mycket, tar på sig mycket av det som händer på brottsplatsen efter skotten. Du är fastlåst, i att han måste vara gärningsman, därför fladdrar du omkring med att hans speglar hit och dit.

Tja... ingen noterade honom uppenbarligen, fokus låg väl självklart på LOP? Dessutom var SE sannolikt inte "mitt i gröten", utan stod på avstånd (sannolikt omkring annonspelaren).

SE hade inte läst NF:s förhör. Ändå lyckas han spegla exakt samma rutt på Sveavägen, som "Tensonmannen" tog.

Håller till vänster, sneddar sedan in före annonspelaren.

SE hade inte läst LJ:s förhör. Ändå lyckades han pricka in denne på metern vid rätt tidpunkt.

Lyckades? Han blev misstänkt redan i mitten på april av Irvell, som satte igång en stor utredning.

Förhören av personalen på Skandia. Vittnen som tillfrågades specifikt. Extra förhör med YN.

Ålandsresa. Linder ville plocka in SE, men en feltolkning av Holmér satte stopp för det.

Utredningen trodde att det var SE som beskrevs, när det i själva verket var JÅS.
Citera
2024-05-20, 20:21
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
SE hade inte läst NF:s förhör. Ändå lyckas han spegla exakt samma rutt på Sveavägen, som "Tensonmannen" tog.

Håller till vänster, sneddar sedan in före annonspelaren.

SE hade inte läst LJ:s förhör. Ändå lyckades han pricka in denne på metern vid rätt tidpunkt.

Lyckades? Han blev misstänkt redan i mitten på april av Irvell, som satte igång en stor utredning.

Förhören av personalen på Skandia. Vittnen som tillfrågades specifikt. Extra förhör med YN.

Ålandsresa. Linder ville plocka in SE, men en feltolkning av Holmér satte stopp för det.

Utredningen trodde att det var SE som beskrevs, när det i själva verket var JÅS.

Att Irwell och andra ett tag misstänkte SE som GM är ju inget konstigt alls? Jag är även övertygad om att så även var planen i "gruppen" som låg bakom mordet.
Citera
2024-05-20, 20:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Att Irwell och andra ett tag misstänkte SE som GM är ju inget konstigt alls? Jag är även övertygad om att så även var planen i "gruppen" som låg bakom mordet.

Vad baserar du det på?

Vilken grupp var det?

Är det inte riskabelt att anlita en pratkvarn som SE, som desinformatör?

Ett förlupet ord och man har Farbror Blå i hasorna. Menar du att SE fick betalt för sina "tjänster"?
Citera
2024-05-20, 20:33
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Vad baserar du det på?

Vilken grupp var det?

Är det inte riskabelt att anlita en pratkvarn som SE, som desinformatör?

Ett förlupet ord och man har Farbror Blå i hasorna. Menar du att SE fick betalt för sina "tjänster"?

Jag baserar bl a. det på SEs beteende från 1:a mars och framåt, rent av till hans död.

Gruppen var ett gäng personer som starkt ogillade Palme och hans politik, av olika anledningar.

Riskabelt att anlita en pratkvarn som SE? Hur skulle de övriga gruppen, på förhand veta hur han till hundra procent skulle agera/reagera i media menar du?

Jag tror inte att SE fick betalt. Man kan väl heller inte anse att han erbjöd tjänster, han ingick i gruppen? Grupperingen var fast övertygade om att släcka Palme, och rädda Sverige.
Citera
2024-05-20, 20:50
Avstängd
Mentideros avatar
[quote=Makarov.24|88328200]
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Jag tror inte att AB och tensonmannen är samma person. Det är väl helt uppenbart?

Jag redogjorde bara för vad Fauzzi säger i förhör. I början tror han nämligen att det är en och samma person. Det säger han svart på vitt.

Så dagens tips till dig blir att öva på läsförståelsen och faktiskt läsa förhören innan du grötmyndigt försöker misstänkliggöra andra användare.[/QUOTE

Ser du något misstänksamt kring SE eller avfärdar du honom som ett vittne på jakt efter uppmärksamhet?

SE?

Menar du Efterspelsvittnet?
Citera
2024-05-21, 01:06
Medlem
Citat:
Jag baserar bl a. det på SEs beteende från 1:a mars och framåt, rent av till hans död.

Gruppen var ett gäng personer som starkt ogillade Palme och hans politik, av olika anledningar.

Riskabelt att anlita en pratkvarn som SE? Hur skulle de övriga gruppen, på förhand veta hur han till hundra procent skulle agera/reagera i media menar du?

Jag tror inte att SE fick betalt. Man kan väl heller inte anse att han erbjöd tjänster, han ingick i gruppen? Grupperingen var fast övertygade om att släcka Palme, och rädda Sverige.

Lite nyfiken men om Engström är anlitad för att vara desinformartör så levererar han ju ganska dåligt...

Han lyckas ju inte ens se GM trots att han påstår att han står 15m ifrån...
Citera
2024-05-21, 06:04
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Lite nyfiken men om Engström är anlitad för att vara desinformartör så levererar han ju ganska dåligt...

Han lyckas ju inte ens se GM trots att han påstår att han står 15m ifrån...

Ja, så kan man så klart se på det.

Men han lyckades ju ganska hyggligt med sin uppgift? Han lyckades gå under radarn i över trettio år, samt att den eventuella gruppen gjorde likaså? Förutom den lilla utredning som Irwell och Hägglund ägnade sig åt 1986.
Citera
2024-05-21, 06:16
Medlem
[quote=Mentidero|88329681]
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

SE?

Menar du Efterspelsvittnet?

Japp, frågan till BarnsligaBengt är om han ser någonting misstänksamt med SE.
Citera
2024-05-21, 07:09
Medlem
Senaste inlägget är förstås till Mentidero.
Citera
2024-05-21, 07:29
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ja, så kan man så klart se på det.

Men han lyckades ju ganska hyggligt med sin uppgift? Han lyckades gå under radarn i över trettio år, samt att den eventuella gruppen gjorde likaså? Förutom den lilla utredning som Irwell och Hägglund ägnade sig åt 1986.

Men det beror ju främst på den usla utredningen och att Holmér inte lyssnade på medarbetare samt att Holmér internt i utredningen gjorde sig lustig över SE som en slags tönt och virrpanna. Den synen spreds internt som ett axiom och få medarbetare vågade ifrågasätta, frånsett någon som inte fick gehör. Så det var ren tur för SE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in