Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-20, 18:34
Medlem
Det är nåt «fattigt» över nästan alla vittnesförhör i det här fallet. Dom går ju inte på djupet med något tycker jag.

Typ

P- du ser en man med en stridsyxa, ett maskingevär och två kamphundar säger du?

V- ja

P- ser du nåt mer?

V- en bil eller nåt.

P- okej tack, ja då tycker jag vi avslutar där. Tack, tack.
.

Det här fallet blev helt enkelt för stort för dom. Sen alla grova misstag. Gåtan Engström är egentligen ingen gåta alls. Det är bara ett helt för jävligt svagt polisarbete.
Citera
2024-05-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det finns väl en viss risk, att han kommer ut på Sveavägen ett antal sekunder efter att NF passerat Skandias entré?

Var är han då när skotten faller?
Citera
2024-05-20, 18:37
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Var är han då när skotten faller?

Bra fråga! En gissning är att han befinner sig norr om AB iaf.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-05-20 kl. 18:40.
Citera
2024-05-20, 18:40
Medlem
Citat:
Bra fråga! En gissning är att han befinner sig söder om AB iaf.

Då bör han vara framme bland de allra första?
Citera
2024-05-20, 18:43
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Då bör han vara framme bland de allra första?

Det tror jag inte. Om han ens gick fram till Palmes kropp, gjorde han det först när tre fyra personer fanns på plats. Men jag tror som sagt inte att han ens vågade sig fram, han stod på behörigt avstånd, bland skuggor och iakttog.
Citera
2024-05-20, 18:49
Medlem
Citat:
Det tror jag inte. Om han ens gick fram till Palmes kropp, gjorde han det först när tre fyra personer fanns på plats. Men jag tror som sagt inte att han ens vågade sig fram, han stod på behörigt avstånd, bland skuggor och iakttog.

Jag får inte ihop hans närvaro med Fauzzis förhör. Därmed, ÅTERIGEN, inte sagt att han är mördaren.
Citera
2024-05-20, 18:53
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag får inte ihop hans närvaro med Fauzzis förhör. Därmed, ÅTERIGEN, inte sagt att han är mördaren.

Han kan ha kommit ut på Sveavägen efter skotten, först efter att NF vänt sig om och börjat gå norrut igen?
Citera
2024-05-20, 19:01
Medlem
Citat:
Han kan ha kommit ut på Sveavägen efter skotten, först efter att NF vänt sig om och börjat gå norrut igen?

Enligt Fauzzis uppskattning bör det då ha gått 40-50 sekunder. I så fall går SE fram till mordplatsen och iakttar närmast direkt LJ.Tja, kanske..
Citera
2024-05-20, 19:04
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Enligt Fauzzis uppskattning bör det då ha gått 40-50 sekunder. I så fall går SE fram till mordplatsen och iakttar närmast direkt LJ.Tja, kanske..

Ja kanske? Svårt att få grepp om allt. Tyvärr lämnar ju referat, förhör och annat från PU 1986, en hel del att önska.
Citera
2024-05-20, 19:08
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Bra fråga! En gissning är att han befinner sig norr om AB iaf.

Citat:

Fast det fanns ingen person synlig norr om AB. Om han nu inte skymdes av annonspelaren ...

SE måste ha vågat sig (nästan) ända fram till kroppen, för att kunna se LJ, och detta i ett tidigt skede.
Citera
2024-05-20, 19:14
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast det fanns ingen person synlig norr om AB. Om han nu inte skymdes av annonspelaren ...

SE måste ha vågat sig (nästan) ända fram till kroppen, för att kunna se LJ, och detta i ett tidigt skede.

Efter skotten var det väl inte så många som fokuserade på norr om AB, fokuset låg väl på LOP?

SE kan man mycket väl ha gått nästan ända fram, ingen aning. Han kan ha backat undan efter att ha sett LJ? SE kan ha varit så kräsmagad att han inte ville se på nära håll.

Hans roll i MOP (enligt mig), var att agera just som han gjorde, i förhör och media, att vilseleda och förstöra, samt dra blickar till sig. Det var hans uppdrag. Vilket han lyckades bra med, lär man ju säga, med facit i hand?
Citera
2024-05-20, 19:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Efter skotten var det väl inte så många som fokuserade på norr om AB, fokuset låg väl på LOP?

SE kan man mycket väl ha gått nästan ända fram, ingen aning. Han kan ha backat undan efter att ha sett LJ? SE kan ha varit så kräsmagad att han inte ville se på nära håll.

Hans roll i MOP (enligt mig), var att agera just som han gjorde, i förhör och media, att vilseleda och förstöra, samt dra blickar till sig. Det var hans uppdrag. Vilket han lyckades bra med, lär man ju säga, med facit i hand?

Det låter som om du tror på en osannolik konspiration, snarare än på en ensam GM.

Vem i fridens namn skulle anlita SE som desinformatör?

Hans utspel ser snarare ut att vara en gardering, ett presumtivt försvarstal, utifall han skulle bli utpekad.

Allt som GM gör, gör också SE, fast "några sekunder senare". Och det är klockan istället för revolvern.

JA:s fokus låg på AB. Vill minnas att JA och även ett annat vittne, menar på att ingen fanns i närheten av AB.

Så hur lyckades SE hinna fram för att se LJ? Utan att upptäckas av någon, dessutom ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in