Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-19, 19:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det handlar om grundläggande källkritik:

1) HO:s uttalande bekräftas inte av någon annan.

AK minns ett samtal med SE i 21-tiden, men ändrar sig sedan. Är dock fortsatt osäker.
AK:s uttalande bekräftas inte av någon annan.

ALG ser ingen AK i receptionen när hon passerar, strax innan SE dyker upp på väg ut.
ALG:s uttalande bekräftas inte av någon annan.

SE hävdar att han går rakt ut, möjligen efter ett "godnatt".
SE:s uttalande bekräftas inte av någon annan.

2) Minnesbilden ligger långt ifrån i tid: cirka 3 månader.
Det här argumentet återkommer hos dig om det är något som tyder på SEs oskuld som kommer fram "sent" enligt dig.

3) Väktaren i disken är enligt säker källa (larmlistan) upptagen med andra sysslor när samtalet ska ha skett.
Inget hindrar väktaren att trycka på en knapp medan denne pratar med SE.

Ganska basic, om man har någon som helst skolning. Du får dessvärre underkänt, som vanligt herr Dalulven.

Fel på nästan samtliga punkter:

AK:s uttalande bekräftas av ALG. Båda minns ett samtal med SE tidigare under kvällen.

ALG:s uttalande bekräftas av HO, som säger att ALG kom förbi strax innan SE dök upp.

Att jobba på en sådan skärm kräver koncentration, annars missar man lätt larm, som AK gjorde.

Uppenbarligen måste man läsa av listan får att kunna göra rätt åtgärder.

Du har som vanligt noll koll på materialet.
Citera
2024-05-19, 19:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
SE placerar sig själv på mordplatsen, eller blott 5-6 sekunder ifrån.

Hade han inte stannat till för att kolla klockan, hade han varit bara någon meter ifrån OP, precis som GM.

AD ser en man med Sherlock Holmes hatt, JA ser något triangelformat, AD:s passagerare ser en keps ... LJ ser en keps och en framåtlutad springstil. Flera ser ett trekvartslångt blått plagg.

Detaljer som stämmer in på SE. Hur många gånger behöver vi gå igenom det?

Du verkat immun till och med mot vad du själv skriver:
"Det handlar om grundläggande källkritik: SE:s uttalande bekräftas inte av någon annan."

Kanske du glömmer bort vad du själv skriver eller har svårt att tolka det när det väl kommer på pränt?
Citera
2024-05-19, 19:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du verkat immun till och med mot vad du själv skriver:
"Det handlar om grundläggande källkritik: SE:s uttalande bekräftas inte av någon annan."

Kanske du glömmer bort vad du själv skriver eller har svårt att tolka det när det väl kommer på pränt?

Vi vet att han var där, eftersom han kan skildra LJ i exakt rätt position, cirka 40-60 sekunder efter skotten.

Något ingen annan lyckas med ... Och den ende som LJ ser titta åt hans håll, är GM.

Att lägga pussel, är en del visst inte så bra på.
Citera
2024-05-19, 20:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vi vet att han var där, eftersom han kan skildra LJ i exakt rätt position, cirka 40-60 sekunder efter skotten.

Något ingen annan lyckas med ... Och den ende som LJ ser titta åt hans håll, är GM.

Att lägga pussel, är en del visst inte så bra på.

Återigen länkar jag till lite text långt över din nivå av läsförståelse:

https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-1-2.html
Till att börja med: Sa verkligen Stig E att han sett vittnet Lars J på Tunnelgatan? Sa han inte att han sett en barhuvad ung man i en mörkblå täckjacka som han trodde var mördaren?

Vi har kommit fram till att Stig E överhuvudtaget inte såg någon person alls på Tunnelgatan.

Utseendet på ”den person han såg på Tunnelgatan” hämtade han istället från en teckning som visades i Rapports extrasändning om Palmemordet vid 04-tiden på mordnatten (bilden ovan).
Som vanligt är dina "slutsatser" gripna ur tunna luften. Vi vet inte om efterspelsvittnet SE ens såg LJ i gränden.

Herrhatten av för skribenten Draifos som var tidig på den här bollen här i tråden och fick utstå mycket "hån" för sin klarsynthet.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-05-19 kl. 20:15.
Citera
2024-05-19, 20:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Återigen länkar jag till lite text långt över din nivå av läsförståelse:

https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-1-2.html
Till att börja med: Sa verkligen Stig E att han sett vittnet Lars J på Tunnelgatan? Sa han inte att han sett en barhuvad ung man i en mörkblå täckjacka som han trodde var mördaren?

Vi har kommit fram till att Stig E överhuvudtaget inte såg någon person alls på Tunnelgatan.

Utseendet på ”den person han såg på Tunnelgatan” hämtade han istället från en teckning som visades i Rapports extrasändning om Palmemordet vid 04-tiden på mordnatten (bilden ovan).
Som vanligt är dina "slutsatser" gripna ur tunna luften. Vi vet inte om efterspelsvittnet SE ens såg LJ i gränden.

Herrhatten av för skribenten Draifos som var tidig på den här bollen här i tråden och fick utstå mycket "hån" för sin klarsynthet.

Svarade på ett identiskt inlägg från dig för 4 dagar sedan. Har du redan glömt bort det?

Återigen, de detaljer som uppges i texten, håret och benen, kommer SE med först den 11:e mars.

LJ uppträder i media med håret och benen väl synliga redan den 4:e mars.

Den text som du hänvisar till som långt över min nivå förefaller således vara författad av nybörjare.

Återigen:

Teckningen visar inte den exakta position som LJ befann sig i, när han blev sedd av GM.

Men SE lyckas trots detta pricka in just denna exakta position. En position som inte ens utredarna var medvetna om, inledningsvis, då den beskrivs av LJ i ett förhör först i april. Plus att han visar den under en vallning (och långt långt senare i en intervju med Otto).

Hur lyckas SE, redan dag ett, pricka in denna exakta position, om han inte var där?

Som synes känner inte alla MOP-intresserade till denna position, ens 38 år senare ...
Citera
2024-05-19, 20:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ni gissar HEJVILT att gästen är en man utifrån ett maskerat avsnitt?

Det vi vet är alltså detta: "den upphetsade gästen som kom med beskedet strax efter" ...

Detta är utan tvekan RR, som flera andra gäster reagerade på. Har du inte läst förhören?

"De fick reda på vad som skett av en journalist då de skulle lämna rest."

"Strax efter 24 hade det kommit in en journalist på restaurangen för att ringa och dom hade då fått reda på att OP blivit skjuten."

"Något senare hade en journalist från Sveriges Radio, som *maskerat* känner något, kommit in på restaurangen för att låna telefon för att rapportera om mordet på OP."

Så "strax efter" betyder uppenbarligen efter kl. 23:45, utifrån RR:s och hennes sällskaps skildring.

Önskedrömmen är av någon anledning stark, när det gäller att försöka komma runt SE.
Det måste ha varit Engström, ingen (bortsett från LP möjligen) har varit så upphetsad som Engström efter skotten, han kunde ju knappt prata när han kom tillbaka till Skandia.

Men tyvärr, det var nog inte SE som kom med beskedet. Mancini verkar ha följt fallet och så sent som 2017/2018 haft synpunkter på PU, han kan väl inte ha missat att hans "gäst" har presenterats som huvudmisstänkt?

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/09/06/restaurangen-intill-mordplatsen-som-polisen-aldrig-kollade/
Citera
2024-05-19, 20:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Svarade på ett identiskt inlägg från dig för 4 dagar sedan. Har du redan glömt bort det?

Återigen, de detaljer som uppges i texten, håret och benen, kommer SE med först den 11:e mars.

LJ uppträder i media med håret och benen väl synliga redan den 4:e mars.

Den text som du hänvisar till som långt över min nivå förefaller således vara författad av nybörjare.

Återigen:

Teckningen visar inte den exakta position som LJ befann sig i, när han blev sedd av GM.

Men SE lyckas trots detta pricka in just denna exakta position. En position som inte ens utredarna var medvetna om, inledningsvis, då den beskrivs av LJ i ett förhör först i april. Plus att han visar den under en vallning (och långt långt senare i en intervju med Otto).

Hur lyckas SE, redan dag ett, pricka in denna exakta position, om han inte var där?

Som synes känner inte alla MOP-intresserade till denna position, ens 38 år senare ...

Så faktum att efterspelsvittnet SE ser LJ i precis den position som LJ befinner sig i efter att den verkliga GM lämnat krönet är det bästa "beviset" för att den påhittade GM-SE mördade OP?

Då verkar det minst sagt inte finnas mycket som stödjer den osannolika hypotesen att den obeväpnade GM-SE sköt OP.
Citera
2024-05-19, 20:43
Medlem
Sent omsider tog jag mig för att förstöra en eftermiddag på att lyssna igenom Filterpoddens Palmeavsnitt – nu när de släppts på YouTube och allt. Det visade sig erbjuda bättre muntrationer än jag hade vågat hoppas på. Dig till ära, Ursprungligen, drog jag highlights från vart och ett av de fem aktuella avsnitten. Håll tillgodo!

"Det är ju den här typen av knepiga pajsare som gör sån't här."
https://www.youtube.com/watch?v=6a5xGQ6rsUg&t=1h19m46s

"Alltså jag studsade ju lite på den slappast möjliga förklaringen: att mördaren finns inte i utredningen, det menade ju GW också... Då kan man ju lika gärna prata om rymdvarelser!"
https://www.youtube.com/watch?v=u9jZTnZR-UE&t=26m57s

"Det är mörk rock, det är förmodligen keps, och det är dessutom den här lilla handledsväskan... Och allt stämmer in på Stig!"
"Och allt stämmer in på Stig!!"
"Och allt stämmer in på Stig!!!"

https://www.youtube.com/watch?v=O05NYaw43e8&t=33m33s

"Det har säkert vart en del människor ute med walkie-talkies på den där fredagkvällen. Så det är ju inte det..."
"Ändå, det spelar ingen roll. Det är ju som med de gröna bilarna på Estonia. Det kan vara hundra militärlastbilar på Estonia, det har inte med olyckan att göra ändå!"

https://www.youtube.com/watch?v=NTGiqgWue90&t=39m50s

"Om det är sökandet efter sanningen som är det viktiga så kanske man blir ledsen om det är någon som kommer och presenterar det som de menar är sanningen. Man kanske inte vill att det ska ta slut på något skruvat konstigt sätt."
https://www.youtube.com/watch?v=IgQ8Hvjzu8A&t=37m26s

Med det säger jag "klart slut" på ett helt oskruvat sätt, och önskar en fortsatt Glad Pingst!
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-05-19 kl. 20:47.
Citera
2024-05-19, 20:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Så faktum att efterspelsvittnet SE ser LJ i precis den position som LJ befinner sig i efter att den verkliga GM lämnat krönet är det bästa "beviset" för att den påhittade GM-SE mördade OP?

Då verkar det minst sagt inte finnas mycket som stödjer den osannolika hypotesen att den obeväpnade GM-SE sköt OP.

Ja, det är ett bra bevis på att han såg samma sak som GM såg.

Med tanke på alla andra detaljer så ...

Hur kan han vara ett efterspelsvittne, som du ständigt tjatar om, när han inte ens var där efter skotten.

Detta konstaterades av Irvell i april 1986, som såg till att det ställdes specifika frågor om detta.

Det konstaterades igen av Anér 1989, som av allt att döma undersökte detta vidare.

Vidare tog SE miste på ett stort antal punkter:

1) Han gissade fel på hårfärg när det gällde AH.
2) Han gissade fel på vem av tjejerna som utförde HLR.
3) Han gissade fel på att båda poliserna dröjde kvar vid bilen.
4) Han gissade fel på från vilket håll piketen kom.
5) Han gissade fel på att poliserna inte gick att se från Luntmakargatan.
6) Han gissade fel på när polisen kom och började ta anteckningar.
7) Han gissade fel på vad Supervittnet och AB sa.
Citera
2024-05-19, 20:49
Medlem
Citat:
Efterspelsvittnet SE kan redan ha kommit fram till mordplatsen när NF vänder sig om.

NF vänder sig om i anslutning till skotten...

Han står dessutom och tittar en stund..

Någon Engström finns inte på trottoaren på Sveavägen...
Citera
2024-05-19, 20:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Sent omsider tog jag mig för att förstöra en eftermiddag på att lyssna igenom Filterpoddens Palmeavsnitt – nu när de släppts på YouTube och allt. Det visade sig erbjuda bättre muntrationer än jag hade vågat hoppas på. Dig till ära, Ursprungligen, drog jag highlights från var och en av de fem aktuella avsnitten. Håll tillgodo!

"Det är ju den här typen av knepiga pajsare som gör sån't här."
https://www.youtube.com/watch?v=6a5xGQ6rsUg&t=1h19m46s

"Alltså jag studsade ju lite på den slappast möjliga förklaringen: att mördaren finns inte i utredningen, det menade ju GW också... Då kan man ju lika gärna prata om rymdvarelser!"
https://www.youtube.com/watch?v=u9jZTnZR-UE&t=26m57s

"Det är mörk rock, det är förmodligen keps, och det är dessutom den här lilla handledsväskan... Och allt stämmer in på Stig!"
"Och allt stämmer in på Stig!!"
"Och allt stämmer in på Stig!!!"

https://www.youtube.com/watch?v=O05NYaw43e8&t=33m33s

"Det har säkert vart en del människor ute med walkie-talkies på den där fredagkvällen. Så det är ju inte det..."
"Ändå, det spelar ingen roll. Det är ju som med de gröna bilarna på Estonia. Det kan vara hundra militärlastbilar på Estonia, det har inte med olyckan att göra ändå!"

https://www.youtube.com/watch?v=NTGiqgWue90&t=39m50s

"Om det är sökandet efter sanningen som är det viktiga så kanske man blir ledsen om det är någon som kommer och presenterar det som de menar är sanningen. Man kanske inte vill att det ska ta slut på något skruvat konstigt sätt."
https://www.youtube.com/watch?v=IgQ8Hvjzu8A&t=37m26s

Med det säger jag "klart slut" på ett helt oskruvat sätt, och önskar en fortsatt Glad Pingst!

Jag rodnar ända ned på min ljusa sammanbitna överläpp.

Jag hoppas du också förstår varför jag valt att kalla Filterpodden "Hö-hö-podden".
Snömosmannen MG skrattar alltid bort sånt som pekar bort från SE som påhittad mördare. Eller så påstår han att det är "snömos".

Edit: Apropå Youtube: TP berättar om den fullständigt osannolika hypotesen att SE var Grandmannen i över 2 timmar. Klippet är på engelska och innehåller en hel del "snömos" för de som går igång på det.

https://www.youtube.com/watch?v=IPAKbhpyG00
Senast redigerad av ursprungligen 2024-05-19 kl. 21:09.
Citera
2024-05-19, 20:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
NF vänder sig om i anslutning till skotten...

Han står dessutom och tittar en stund..

Någon Engström finns inte på trottoaren på Sveavägen...

Läser man förhöret med NF noga väntar han ganska lång tid innan han vänder sig om.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-01
När Fauzzi hör skotten tänker han "Nu är det Palme som har blivit skjuten." Han fortsätter dock att gå några steg, ca 10 sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in