2023-06-08, 13:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
GL har tidigare missbrukat vetenskapsteori och så kallad bayesiansk sannolikhetslära för att komma fram till att det är typ 99,99999999999999% sannolikhet för att Quick var skyldig till de olika dåd som lades honom till last.

Här (http://goranlambertz.se/book-extra/berakningar-av-bevisvarden-med-bayes-sats/) har han räknat på fallet Therese Johannessen (sjötömning i Norge) och sannolikheten för Quicks skuld är enligt honom 99,99999999% (i själva verket är den 0%).

Med Lambertz beräkningar blir SE betydligt mindre sannolik som GM än Quick i de fall där han var aktuell.

Vilken är GL beräkning när det gäller SE? De är inte samma fall och inte samma bevisning. SE var bevisligen nära mordplatsen när mordet skedde, med rätt signalement, rätt bakgrund och motiv m.m. Vissa tror att han var ett osynligt och ohörbart vittne på mordplatsen i ca 20 minuter och andra att han kunde varit gm.
Citera
2023-06-08, 13:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
GL har tidigare missbrukat vetenskapsteori och så kallad bayesiansk sannolikhetslära för att komma fram till att det är typ 99,99999999999999% sannolikhet för att Quick var skyldig till de olika dåd som lades honom till last.

Här (http://goranlambertz.se/book-extra/berakningar-av-bevisvarden-med-bayes-sats/) har han räknat på fallet Therese Johannessen (sjötömning i Norge) och sannolikheten för Quicks skuld är enligt honom 99,99999999% (i själva verket är den 0%).

Med Lambertz beräkningar blir SE betydligt mindre sannolik som GM än Quick i de fall där han var aktuell.

Blir det inte lite märkligt då när en del tror till 100% på GL när han räknar fram SE som GM?
GL verkar ju inte alltid pricka rätt när han gissar om saker och i MOP verkar han ju mest trott på den senaste boken han för tillfället läst vilket varierat över tid.

Jag tillhör inte till GLs blinda följare utan tar vad den mannen påstår med en nypa salt. Andra får gärna göra en annan bedömning av GL om de känner sig bekväma med det.
Citera
2023-06-08, 13:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Vilken är GL beräkning när det gäller SE? De är inte samma fall och inte samma bevisning.

GL:s beräkning för sannolikheten att SE är GM var enligt ursprungligen 96 eller 98%.

Att Quick var GM i fallet Therese Johannessen hade en sannolikhet på 99,99999999% enligt GL.
Citera
2023-06-08, 14:04
Avslutad
Citat:
GL:s beräkning för sannolikheten att SE är GM var enligt ursprungligen 96 eller 98%.

Att Quick var GM i fallet Therese Johannessen hade en sannolikhet på 99,99999999% enligt GL.

Men det är enligt ursprungligen, vill ha en källhänvisning.
Citera
2023-06-08, 14:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är det inte en konstig omväg att "konkludera" att JA sett samma inslag som LL på TV? Jag känner inte till vilken relation JA och LL har men har fått uppfattningen att de delade bil för att hämta sina barn. Det "umgänget" kan ha haft rent praktiska skäl och betyder inte nödvändigtvis att de umgicks privat som "kompisar". Jag kan ha missat något här.

Genomgående när det gäller vittnen i bilar runt mordplatsen är väl att de ofta känner varandra rätt dåligt även om de sitter i samma fordon?

JA förhörs ganska ingående om hur mördaren såg ut och enligt JA var mördaren barhuvad. Jag förstår inte vari logiken ligger att JA skulle peka ut en random person på bild i ett konfrontationsförhör efter att sett denne i tidningen.

Det var ett flertal vittnen som varit med på bild i tidningen och att JA bara pekar ut SE blir då svårbegripligt.

JA säger att han bara såg ryggtavlan på GM under några sekunder. En mörk kontur med ett pyramidformat axelparti, vilket som synes stämmer överens med min avtar. Efter det fokuserade han på mannen i porten, AB, och la även märke till mannen som kom fram till bilen, JÅS. När JA slutligen klev ur bilen var det antagligen så många på plats att det var svårt att lägga märke till någon enskild. Eftersom JA höll koll på AB hela tiden borde han emellertid ha reagerat på snubben som, likt en sömngångare, gick förbi porten några sekunder efter skotten, och höll på att snubbla på kroppen?

Ingen djärv gissning, men ... Det var ingen som gick förbi just då?

SE var osynlige mannen, men lyckades ändå prata med LP, livrädda OP och interagera med poliserna ...
Citera
2023-06-08, 14:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Men det är enligt ursprungligen, vill ha en källhänvisning.

Det är GL själv som räknat ut sin procent och den landade definitivt över 96%. Jag är inte likt SE i salig åminnelse prenumerant på SvD men någon som är det kan säkert skriva den rätta procenten i tråden.

Om inte mitt minne sviker mig var det till 98% "säkert" att SE var GM enligt GLs egen uträkning.

Ibland är det de där sista procenten som får vagnen att tippa dessvärre.

Edit:
https://www.svd.se/a/8m35dd/engstrom-mordade-med-stor-sannolikhet-palme
Vi har beräknat styrkan av bevisningen matematiskt med den formel som står till buds, den så kallade Bayes’ sats. Den ger naturligtvis inte något exakt resultat, och man måste själv sätta en siffra på de värden som man matar in. Men den är matematiskt oantastlig, och är man försiktig med de inmatade värdena är den tillförlitlig. En sådan beräkning ger en mycket hög sannolikhet för att det var Stig Engström som sköt Olof Palme.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-06-08 kl. 14:48.
Citera
2023-06-08, 17:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det är GL själv som räknat ut sin procent och den landade definitivt över 96%. Jag är inte likt SE i salig åminnelse prenumerant på SvD men någon som är det kan säkert skriva den rätta procenten i tråden.

Om inte mitt minne sviker mig var det till 98% "säkert" att SE var GM enligt GLs egen uträkning.

Ibland är det de där sista procenten som får vagnen att tippa dessvärre.

Edit:
https://www.svd.se/a/8m35dd/engstrom-mordade-med-stor-sannolikhet-palme
Vi har beräknat styrkan av bevisningen matematiskt med den formel som står till buds, den så kallade Bayes’ sats. Den ger naturligtvis inte något exakt resultat, och man måste själv sätta en siffra på de värden som man matar in. Men den är matematiskt oantastlig, och är man försiktig med de inmatade värdena är den tillförlitlig. En sådan beräkning ger en mycket hög sannolikhet för att det var Stig Engström som sköt Olof Palme.
Efter att ha läst det där förstår jag till 100% hur GL kom fram till att quick var mördare😁

Det är tydligen 100% klart att SE var där. Samtalet med väktarna och för sen utpassering finns alltså inte ens på kartan.

Inget vittne har nämnt SE eller någon som ser ut som honom. JA och LL finns alltså inte.

Ett "medelvärde" av vittnesuppgifterna ger att gm hade keps. Det är ett bra jäkla märkligt medelvärde det.

Med YN tar man inte ens med olikheterna med SE hon tar upp eller att det inte ens är säkert att det är gm hon ser.

Han stämmer tydligen också bra in på gärningsmannaprofilen och uppträder på ett sätt man kan förvänta sig av en gärningsman efter mordet. Det stämmer väl med tanke på att GL tänker sig gärningsmän som Quick😁 Mellan honom och SE finns det faktiskt lite likheter.

Och så avslutas det med en klassiker. Eftersom den övriga bevisningen är så stark kan funderingar kring om han har tillgång till vapen läggas åt sidan. Även GL kommer alltså fram till att SE hade ett vapen för att han hade det. Jag visste på riktigt inte att cirkelresonemang var så här vanliga och att folk tydligen är helt blinda för dom.

Det måste ju vara den svagaste starka bevisningen i världshistorien. Bevisningen består av att SE var i närheten och att vissa signalementet stämmer överens.

Jag förstår verkligen att den där ekvationen kastar ut sig 96-98% om man matar in de där siffrorna i den.
Citera
2023-06-08, 17:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Efter att ha läst det där förstår jag till 100% hur GL kom fram till att quick var mördare😁

Och så avslutas det med en klassiker. Eftersom den övriga bevisningen är så stark kan funderingar kring om han har tillgång till vapen läggas åt sidan. Även GL kommer alltså fram till att SE hade ett vapen för att han hade det. Jag visste på riktigt inte att cirkelresonemang var så här vanliga och att folk tydligen är helt blinda för dom.

Det måste ju vara den svagaste starka bevisningen i världshistorien. Bevisningen består av att SE var i närheten och att vissa signalementet stämmer överens.

Jag förstår verkligen att den där ekvationen kastar ut sig 96-98% om man matar in de där siffrorna i den.

Av svaga starka bevisningar kan det här från GL vara den starkaste svaga bevisning som går att finna mot SE om man bara lägger vapenfrågan åt sidan. Annars har GL kokat ihop en väldigt svag argumentering när han skrivit av kapitelrubrikerna i TPs bok rakt av.

TP själv har också lagt vapenfrågan åt sidan, där den fick stuvas ned tillsammans med EAP-medlemskap, Stay-Behinddrömmar och annat skadat tankegods. Skalar man av "bevisningen" som en lök finns ingen kärna kvar i beskyllningarna mot SE.

GL fick faktiskt fram att TQ var 183% skyldig innan en matematikprofessor fick honom att "pruta ned det" till 99.999999999999999 % typ...
Citera
2023-06-08, 18:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Såg SE-GM verkligen kulturhusets vägg från trappan? Menar du att SE-GM kan se runt hörn?

Han menar på att han såg LJ där från en position på huk vid kroppen. Men det mest troliga är att han såg LJ från trappen, men använde sig av den in-zoomade vy som visades på TV-nyheterna den 1:a mars.
Citera
2023-06-08, 18:37
Medlem
Det vore verkligen intressant att få veta vad som hände på Sveavägen den där kvällen. Var det CP som sprang? Stod SE i skymundan? Vem var det YN såg? Många frågor som tyvärr saknar svar..
Citera
2023-06-08, 18:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Det är nog inga större fel på PH.

Om du läser förhören med honom så låter det inte riktigt som att karriären var spikrak.

Oklart varför han slutade som polis.

Sedan sidsteppad på Skandia. ”Hamnade snett” när avdelningen flyttade och några simpla utredare plötsligt blev chefer…

Han säger själv att han inte vet vad han gjorde på VIP. Sådant är faktiskt udda.

Sedan hade han väl nån kompis på Astra? Men hamnade snett (igen!) när Zeneca kom in i bilden?

Konspirationsteoretiker är han in i det sista. Rörigt historia det där med den så kallade namnen PH i Ridskolemordet vid Valhallavägen.

Den före detta Skandiaanställde var inne på att mördaren var ute efter …

Att PH (1991) tyckte saker var konstiga Engström är för att de var konstiga. Engström ljög friskt för att förstärka sin närmast obefintliga insats på Sveavägen och han ljög - bevisligen - för att komma ut tidigare på gatan.

Mattias Göransson och Thomas Pettersson är inga hederliga människor. En riktig journalist censurerar inte uppgifter som går emot ens tes. Så enkelt är det.

Med tanke på att SE, som du är inne på, for med osanning en hel del vad gäller sin roll på Sveavägen: Varför passade han inte på att dra en vals om att han fick en skymt av GM, för att göra sig mer intressant?
Citera
2023-06-08, 19:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Med tanke på att SE, som du är inne på, for med osanning en hel del vad gäller sin roll på Sveavägen: Varför passade han inte på att dra en vals om att han fick en skymt av GM, för att göra sig mer intressant?

Eller framförallt som GM för att skaffa sig vattentätt alibi? Han hade ju signalementet helt klart för sig..
Det är klart mer märkligt att han inte utnyttjade denna möjlighet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in