Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Det är GL själv som räknat ut sin procent och den landade definitivt över 96%. Jag är inte likt SE i salig åminnelse prenumerant på SvD men någon som är det kan säkert skriva den rätta procenten i tråden.
Om inte mitt minne sviker mig var det till 98% "säkert" att SE var GM enligt GLs egen uträkning.
Ibland är det de där sista procenten som får vagnen att tippa dessvärre.
Edit:
https://www.svd.se/a/8m35dd/engstrom-mordade-med-stor-sannolikhet-palme
Vi har beräknat styrkan av bevisningen matematiskt med den formel som står till buds, den så kallade Bayes’ sats. Den ger naturligtvis inte något exakt resultat, och man måste själv sätta en siffra på de värden som man matar in. Men den är matematiskt oantastlig, och är man försiktig med de inmatade värdena är den tillförlitlig. En sådan beräkning ger en mycket hög sannolikhet för att det var Stig Engström som sköt Olof Palme.
Efter att ha läst det där förstår jag till 100% hur GL kom fram till att quick var mördare😁
Det är tydligen 100% klart att SE var där. Samtalet med väktarna och för sen utpassering finns alltså inte ens på kartan.
Inget vittne har nämnt SE eller någon som ser ut som honom. JA och LL finns alltså inte.
Ett "medelvärde" av vittnesuppgifterna ger att gm hade keps. Det är ett bra jäkla märkligt medelvärde det.
Med YN tar man inte ens med olikheterna med SE hon tar upp eller att det inte ens är säkert att det är gm hon ser.
Han stämmer tydligen också bra in på gärningsmannaprofilen och uppträder på ett sätt man kan förvänta sig av en gärningsman efter mordet. Det stämmer väl med tanke på att GL tänker sig gärningsmän som Quick😁 Mellan honom och SE finns det faktiskt lite likheter.
Och så avslutas det med en klassiker. Eftersom den övriga bevisningen är så stark kan funderingar kring om han har tillgång till vapen läggas åt sidan. Även GL kommer alltså fram till att SE hade ett vapen för att han hade det. Jag visste på riktigt inte att cirkelresonemang var så här vanliga och att folk tydligen är helt blinda för dom.
Det måste ju vara den svagaste starka bevisningen i världshistorien. Bevisningen består av att SE var i närheten och att vissa signalementet stämmer överens.
Jag förstår verkligen att den där ekvationen kastar ut sig 96-98% om man matar in de där siffrorna i den.