2022-07-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Haha, jag är på "ingens lag". Varken Wall eller Lampers eller andra skeptiker till SE-teorin heller.
Jag håller med i vissa uppgifter men inte i andra.

Och ja, jag är rejält skeptisk utifrån det jag läst i materialet, vilket såklart visar sig i mina inlägg här.
Ibland lite väl polariserade möjligen, men det är oftast som svar på liknande från andra hållet.
Detta gör väl att jag också ses som en som omöjligen kan tänka mig SE som GM.
Och med nuvarande uppgifter(jag har) är det ju åt det hållet det lutar.
Inget som övertygar, tyvärr.
Jag ändrar mig gärna om något med lite tyngd framkommer.

Vad skulle kunna (realistiskt) komma fram som ger teorin mer tyngd?
Citera
2022-07-23, 15:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Hur rangordnar du SE,CP,CA och VG när det gäller de kända ensamagerande misstänkta?

Det är svårt. Jag tror inte på någon av dessa egentligen.
Men CA kommer nog högre än de andra, mest utifrån vapnet. Bodde i området, enstöring och en bevisad våldsbenägenhet.

De övriga får väl nog komma på en delad 2:a plats i denna lista.
Möjligen att VG hamnar sist då. Var länge sedan jag studerade honom och minns nu inte var jag landade i det påstådda alibit på Café Mon Cheri. Även där ett regelvidrigt konfrontationsförhör...
Citera
2022-07-23, 15:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

I fallet med SE så skulle det i.s.f. kunna vara om Ex-fru Margareta nämner eller överlämnar något.
Ett riktigt bekännelsebrev kanske.
Då skulle min vågskål såklart börja tippa mer åt det skyldiga hållet.

Något annat kan jag nog inte komma på just nu.
Som jag menat på tidigare så var nog teorin som starkast 2020-06-10 ca. kl.09:10
I början av presskonferensen när Skandiamannen presenterades vid namn. Det som kom därefter och vidare i media, en bok och diskussionsgrupper har inte givit större tyngd till teorin.
Citera
2022-07-23, 15:44
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En stäpelklocka avger iofs en siffra som sen går att jämföra med fröken ur !

Eller hur tänker du ?
Ja, men det vill till att RB först GJORDE rätt när han stämde av stämpelklockan ... och sedan att han MINNS rätt när han berättar om tiden fyra månader senare ... båda måste vara uppfyllda ...

Jämför det med hur säkert GS uppgifter de facto lät ...

Sen finns det väl de verkligt konspiratoriska tankarna, att det var tomt i receptionen och att vakterna täcker upp för varandra eller minns fel, att någon i Thulehuset grejade utstämplingstiden åt SE för att han skulle verka som ett vanligt vittne som ramlade in i händelseförloppet ifall LP pekade ut honom etc ..., det går säkert skruva till detta än mer
Citera
2022-07-23, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Ja, men det vill till att RB först GJORDE rätt när han stämde av stämpelklockan ... och sedan att han MINNS rätt när han berättar om tiden fyra månader senare ... båda måste vara uppfyllda ...

Jämför det med hur säkert GS uppgifter de facto lät ...

Sen finns det väl de verkligt konspiratoriska tankarna, att det var tomt i receptionen och att vakterna täcker upp för varandra eller minns fel, att någon i Thulehuset grejade utstämplingstiden åt SE för att han skulle verka som ett vanligt vittne som ramlade in i händelseförloppet ifall LP pekade ut honom etc ..., det går säkert skruva till detta än mer

Ja ska man lyssna på HH så är det en större konspiration som hade skakat Sverige ordentligt om det kommit fram....Men även då har Engström en roll

Kan det vara att KP kände till en större konspiration där Engström medverkade i ...Sen gjorde det enkelt o skyllde allt på Engström?
Citera
2022-07-23, 15:57
Medlem
Citat:
I fallet med SE så skulle det i.s.f. kunna vara om Ex-fru Margareta nämner eller överlämnar något.

Som jag menat på tidigare så var nog teorin som starkast 2020-06-10 ca. kl.09:10
I början av presskonferensen när Skandiamannen presenterades vid namn. Det som kom därefter och vidare i media, en bok och diskussionsgrupper har inte givit större tyngd till teorin.

En sak jag inte kan komma ifrån..

Även folk som inte tror att Engström är GM tvekar om språngmarschen...

Då funderar jag om vem Engström är som är så kall o visar upp det i Expressen o springer i TV o sen kanske allt är ett påhitt ...Det är relativt allvarligt det Engström gör isåfall..

Sen till sist...

Kan Engström ljuga om språngmarschen så kan han ljuga om allt...
Citera
2022-07-23, 16:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men lite OT då...

Vilken teori tror du på eller GM ?

För jag är 100% säker på att om du varit utredare 1986 så hade du absolut kollat av Engströms berättelse mkt hårdare än vad dom gjorde..

Nej jag har ingen GM.
Anser att mordet är utfört av en ensamagerande GM.

Ja, hade jag varit med på den tiden så hade jag låtit alla mordplatsvittnena fått försöka identifiera varandra. Det gjordes endast i något enstaka fall.
Jag hade undersökt divergerade uppgifter även om det är normalt (vittnespsykologiskt)
Ja, SE men framförallt Alf Lundin hade jag undersökt tidigare. I Alf Lundins fall så innebar det ju att Ölvebro trodde sig ha lösningen klar till hösten -94 efter att denne blivit uppmärksammad av Olsson och Åsgård i GMP. (GMP Objekt; GA)
Uruselt jobb. I Alfs fall kan vi tala om uppgifter som divergerar stort från förhör till förhör.
Citera
2022-07-23, 16:35
Medlem
Citat:
Nej jag har ingen GM.
Anser att mordet är utfört av en ensamagerande GM.

Ja, hade jag varit med på den tiden så hade jag låtit alla mordplatsvittnena fått försöka identifiera varandra. Det gjordes endast i något enstaka fall.
Jag hade undersökt divergerade uppgifter även om det är normalt (vittnespsykologiskt)
Ja, SE men framförallt Alf Lundin hade jag undersökt tidigare. I Alf Lundins fall så innebar det ju att Ölvebro trodde sig ha lösningen klar till hösten -94 efter att denne blivit uppmärksammad av Olsson och Åsgård i GMP. (GMP Objekt; GA)
Uruselt jobb. I Alfs fall kan vi tala om uppgifter som divergerar stort från förhör till förhör.

Det är nog det jag hela tiden menar...

Det enda vi skiljer oss på är att jag tycker Engströms historia känns påhittad o du mer att du hade velat säkerställa hans berättelse...

Dåligt polisarbete helt enkelt 1986...
Citera
2022-07-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Securitasvakterna hävdade att de pratade med SE en stund. Och att han brukade göra det.
Bilder som visar ljusförhållandena utanför entrén:

https://static.cdn-expressen.se/images/b4/6b/b46bfff2d62a436fb3235c004ea4b801/annan/314@60.jpg

https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/2a99b14c-af3f-4ef2-b705-ca324c401c97?fit=crop&format=auto&h=1271&q=50&w=19 00&6a9ef2e7

https://retrogradera.files.wordpress.com/2020/07/img_20200615_182813.jpg

Bilderna säger inget om siktförhållande inne från entrén och ut.

Upplevd och faktisk tid gör att vi inte kan veta exakt hur länge det samtalet ägde rum eller om det ägde rum alls. Kan vart 30 sekunder och SE är ute på Sveavägen innan LOP.
Citera
2022-07-23, 18:58
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Citat:
...

Har svårt att se att ens ett bekännelse-brev skulle få Engström skyldig.

Det första man tänker är att en DNA analys av brevet antagligen skulle finna något avlägset släktskap till TP. Det kan ju inte heller vara ett äkta brev eftersom det inte var Engström. Logik.
Senast redigerad av niokilometer 2022-07-23 kl. 19:03.
Citera
2022-07-23, 21:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Det handlar i så fall bl.a. om de där breven som postades från Norrtälje, och de breven har polisen redan tillgång till. Samtidigt har åklagaren sagt om förundersökningen att man typ "inte vill att det här skall bli ett allmänt spektakel", så här har man nog medvetet valt att ligga lågt.

Något nytt om det här "Röda Kors-brevet" förresten, kanske någon som har begärt ut en kopia på det?:
(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Draifos 2022-07-23 kl. 21:04.
Citera
2022-07-23, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Har svårt att se att ens ett bekännelse-brev skulle få Engström skyldig.

Det första man tänker är att en DNA analys av brevet antagligen skulle finna något avlägset släktskap till TP. Det kan ju inte heller vara ett äkta brev eftersom det inte var Engström. Logik.

Ok men då kan man inte misstänka, häkta eller döma någon för Palmemordet enligt dig? Du är övertygad om CP? Här är tråden om CP- (FB) Tråden om Christer Pettersson Enligt mig så var CP ett justitiemord tyvärr. Vi ser att det är helt sjukt att han blev dömd pga vittnesmålen m.m. Men det är klart är man en missbrukare och inte en medelsvensson som SE så kan man tyvärr råka illa ut i högre grad. De borde tagit in SE som misstänkt för förhör redan i mars 1986. Det hade sannolikt lett till anhållande och häktning pga skäligen misstänkt. Det sade chefsåklagare Krister Petersson i.a.f. och det är helt korrekt.

https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA

https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2022-07-23 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in