Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Den tanken är inte alls dum!
Tänk om någon haft ett utmärkande plagg som inte framkom i media, och/men kunde få den stackars grafikern att rentvås.
Det finns inte många sådana utstående uppgifter faktiskt. De flesta kring mordplatsen är i sällskap osv.

Jag har ju dock några uppgifter som klart ger tvivel kring ett utpekande av SE...

Jag blev iallafall mer övertygad om att Engström ljuger sen inspelningen släpptes...
Citera
2022-02-12, 23:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag blev iallafall mer övertygad om att Engström ljuger sen inspelningen släpptes...

Ok, vad och varför?
Citera
2022-02-12, 23:57
Medlem
Citat:
Ok, vad och varför?

På dom ställena som Engström inte har koll där snubblar han också med lögnerna...

Engström har ingen koll på när han ska anlända till brottsplatsen o se LJ...Det märks tydligt !

Han vet inte att han borde se poliserna när han sprang efter...

En sak som jag också funderat över ...

Visste Lisbeth att hon var skjuten I ryggen ?

Är det något annat vittne som sagt att Lisbeth sa flera gånger att hon är skjuten o i ryggen o isåfall varför gjordes ingen koll på henne ?
Citera
2022-02-13, 00:05
Medlem
Citat:
Ok, vad och varför?

Jag kan förklara lite närmare på vilket sätt jag menar att han inte vet när han ska anlända till brottsplatsen...

Om man lyssnar på händelsekedjan på inspelningen så är det definitivt så att han hör skottet 20m bort o går fort mot brottsplatsen......

Men...

Då blir han ju först på brottsplatsen o det kan ju inte Engström vara eftersom då är det ju helt galet att ingen sett honom !

Sen säger han sig se LJ då men det är tok för tidigt...
Senast redigerad av Problem2020 2022-02-13 kl. 00:34.
Citera
2022-02-13, 00:50
Medlem
Dalulvens avatar
Lyssnade igenom den nu legendariska ljudfilen ännu en gång, och gjorde några noteringar:

1) SE uttalar vid minst ett tillfälle ordet "skjuten" på samma sätt som mannen på LAC-bandet.

Alibi om det är Skandiamannens röst: 100%. (Såvida han inte är agenten som skuggar LOP ... The Elephant!)

2) Transkriberingen stämmer vid några få tillfällen inte, som några har påpekat. Hittade en passage som kanske inte har tagits upp:

Förhöret: "Radioprogrammet ... tio minuter över ett så då först var jag säker på den personen i fråga."

På kassetten: "Och radioprogrammet bryts tio minuter över ett så då först var jag säker på vem personen ifråga var." (= OP)

3) Förhörsledaren minns ett tidigare tillfälle då SE säger "mellangrå långbyxor". Men i detta bandade förhör svarar SE: "Jaaa ja hade svartaaa ... långbyxor." Något svävande eller trevande. Så han kanske minns fel vad gäller byxor?
Citera
2022-02-13, 03:21
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jo, men det verkar vara lite av antingen eller i den här tråden och det skymmer sikten för andra scenarier avseende SE.

Bilden av honom som misslyckad fritidspolitiker rimmar illa med hans uppväxt, internatskola, umgänge med högre militärer och diplomater.

HH kände säkert till allt om SE och avfördes honom ur utredningen utan att ha granskat honom.
Håller med om det fetstilta ,,,

Jag tycker Stay Behind-spåret är intressantast (även om det mest blir spekulationer).

Gunnar Wall skrev en hel bok som pekade mot SB och "Thulehuset/Skandiahuset" flera år innan SE pekades ut...

SE stegar ju ut från den byggnaden, har ett arbetsrum med eget lås där inte ens vakterna kommer in , inte helt vanligt ...

Märk väl också att stämpelklockan har blivit central (så och för SE) och även den befinner sig innanför Skandiahusets väggar, en pusselbit som varit svår att få in, men vi kan konstatera att det varit telefonsamtal och aktivitet runt denna sedan dag 1 efter mordet ...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stay-behind
"Organisatoriskt var Stay-behind uppdelat på olika regionala ledare där ovannämnde Geijer exempelvis var ledare för en del av Norrland; Småland och Östergötland leddes av en köpman som obehindrat kunde resa runt. Varje regional ledare hade sedan befälet över ett antal motståndsceller, i Geijers fall cirka 60–70 man. Även en stab på sju till nio man var underordnad varje regional ledare. Enligt före detta försvarsstabschefen Carl-Eric Almgren bestod rörelsen totalt av 300–400 personer. Medlemmarna var hemliga och använde sig av täcknamn"

https://proletaren.se/inrikes-ovrigt/nazistorganisation-knyts-till-palmemordet
"Men av de som valt att tala ut framgår en organisation uppdelad geografiskt, med regionala grupper på mellan 150 och 200 personer som i sin tur är organiserade i celler på tiotalet personer i varje. Deltagarna kände på sin höjd till övriga cellmedlemmar och alla lydde under principen att man endast ska känna till det som man absolut behöver veta."

Ingen liten grej alltså med SB - dessutom celler som inte vet om varandra, vem kan ha koll över vad som kan ske lokalt inom någon/några av dessa ...

Vissa personer kanske inte ens visste vad de gjorde i ett större sammanhang eller varför de gjorde det ...

Det kan ju hända att SE var med i SB och av den anledningen hade hemlighetsmakeri för sig (revolver med elfenbenskolv i ett litet etui på sittt kontor?)

SB öppnar en massa möjligheter, och man kan spekulerar runt dessa : tex:
Orsaken till revolvern är hans SB-koppling och kanske från början mest agent-lek
han har sett Palme tidigare och fått nys om att han är på bion (av kontakt inom en cell där SE var med och runt vilken det grodde Palmehat)
Det finns en eller två medhjälpare med radiokontakt (SB-koppling i lokal cell)
Långvarig förberedelse runt morplatsen då det är SE:s hemmaplan där han tidigare stött på Palme och förstått att här kommer bli möjlighet förr eller senare
Det kan till och med finnas Poliser inom PU som hjälpt till att förvilla och försämra möjligheterna till att lösa mordet, som inifrån begår sabotage mot utredningen, piskar upp förväntningarna med fantombilder etc

Någon påstod väl att Palme fått ett samtal från en högre SB-person samma kväll som han blev mördad ... kan ju ha satt ett hemligt möte (t.ex. överlämnande av något papper nära Tunnelgatan)

Det kan till och med vara att en sån som AB hade sitt uppdrag, han vände ju hemåt exakt efter att paret Palme passerat honom, för nån som såg detta skulle det ytligt ha se ut som att AB direkt följde efter paret Palme så fort han passerat dem ...

Om man läser Gunnar Walls punktlista om de 15 punkterna så faller majoriteten av punkterna direkt om han har hjälp av en enda person med SB-koppling som var kvar vid mordplatsen efteråt (tex en sån som AB) ...

Kanske var det tänkt att mördaren hade flera alternativa flyktvägar (springa in bakvägen till Thulehuset eller alternativt in till Ö:s lägenhet på David Bagares Gata) men dessa förstördes av LJ/YN och när de trodde att SE eventuellt kunde ha blivit röjd så fick han rådet att istället fronta utpekandet genom att gå ut i media och visa varför han sprungit däruppe. Poliser inifrån skulle hjälpa till att släta över saker. Holmer skulle ta hand om Lisbeth som var enda chockade vittnet som kunde sett ansiktet på mördaren. Sen lyckades man ändå förstöra utredningen inifrån ..

Visst, det är mycket vilda spekulationer, men det är ju där vi står ...

PS Mördare behöver ju inte heller ha huggtänder och horn i pannan - det kan räcka med några glas för mycket och en obalanserad personlighet som blivit kränkt ...
Senast redigerad av matsqq 2022-02-13 kl. 03:41.
Citera
2022-02-13, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
När man tar del av det som LP säger, som att hon upplevde sig bevakad, så framstår "dom" som att hon menar en organisation. Inte att det var två GM. I så fall hade andra vittnen sett det: HJ, LL, JA, AD, m.fl.

AB var snabb in i porten, såvitt jag förstår. Tveksamt att LP såg honom överhuvud taget.

SE lyckades ju missa honom när han gick förbi ... Såg AB först efter turen in på Tunnelgatan.

Om han var snabb in. Hur kunde då NF se honom?
Citera
2022-02-13, 08:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Om han var snabb in. Hur kunde då NF se honom?

Därför att han senare tittade fram eller lutade sig ut?

"Till en början när NF tittar mot gruppen ser han inte till den man i blå jacka som han mött gående efter paret P. Efter ca 10 sekunder lägger NF märke till mannen då denne är halvvägs in i en port eller någon entré, en bit bakom gruppen av människor. Mannen är sedan försvunnen en stund, för att ånyo upptäckas av NF då han lutar sig ut."
Citera
2022-02-13, 10:27
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Håller med om det fetstilta ,,,

Jag tycker Stay Behind-spåret är intressantast (även om det mest blir spekulationer).

Gunnar Wall skrev en hel bok som pekade mot SB och "Thulehuset/Skandiahuset" flera år innan SE pekades ut...

SE stegar ju ut från den byggnaden, har ett arbetsrum med eget lås där inte ens vakterna kommer in , inte helt vanligt ...

Märk väl också att stämpelklockan har blivit central (så och för SE) och även den befinner sig innanför Skandiahusets väggar, en pusselbit som varit svår att få in, men vi kan konstatera att det varit telefonsamtal och aktivitet runt denna sedan dag 1 efter mordet ...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stay-behind
"Organisatoriskt var Stay-behind uppdelat på olika regionala ledare där ovannämnde Geijer exempelvis var ledare för en del av Norrland; Småland och Östergötland leddes av en köpman som obehindrat kunde resa runt. Varje regional ledare hade sedan befälet över ett antal motståndsceller, i Geijers fall cirka 60–70 man. Även en stab på sju till nio man var underordnad varje regional ledare. Enligt före detta försvarsstabschefen Carl-Eric Almgren bestod rörelsen totalt av 300–400 personer. Medlemmarna var hemliga och använde sig av täcknamn"

https://proletaren.se/inrikes-ovrigt/nazistorganisation-knyts-till-palmemordet
"Men av de som valt att tala ut framgår en organisation uppdelad geografiskt, med regionala grupper på mellan 150 och 200 personer som i sin tur är organiserade i celler på tiotalet personer i varje. Deltagarna kände på sin höjd till övriga cellmedlemmar och alla lydde under principen att man endast ska känna till det som man absolut behöver veta."

Ingen liten grej alltså med SB - dessutom celler som inte vet om varandra, vem kan ha koll över vad som kan ske lokalt inom någon/några av dessa ...

Vissa personer kanske inte ens visste vad de gjorde i ett större sammanhang eller varför de gjorde det ...

Det kan ju hända att SE var med i SB och av den anledningen hade hemlighetsmakeri för sig (revolver med elfenbenskolv i ett litet etui på sittt kontor?)

SB öppnar en massa möjligheter, och man kan spekulerar runt dessa : tex:
Orsaken till revolvern är hans SB-koppling och kanske från början mest agent-lek
han har sett Palme tidigare och fått nys om att han är på bion (av kontakt inom en cell där SE var med och runt vilken det grodde Palmehat)
Det finns en eller två medhjälpare med radiokontakt (SB-koppling i lokal cell)
Långvarig förberedelse runt morplatsen då det är SE:s hemmaplan där han tidigare stött på Palme och förstått att här kommer bli möjlighet förr eller senare
Det kan till och med finnas Poliser inom PU som hjälpt till att förvilla och försämra möjligheterna till att lösa mordet, som inifrån begår sabotage mot utredningen, piskar upp förväntningarna med fantombilder etc

Någon påstod väl att Palme fått ett samtal från en högre SB-person samma kväll som han blev mördad ... kan ju ha satt ett hemligt möte (t.ex. överlämnande av något papper nära Tunnelgatan)

Det kan till och med vara att en sån som AB hade sitt uppdrag, han vände ju hemåt exakt efter att paret Palme passerat honom, för nån som såg detta skulle det ytligt ha se ut som att AB direkt följde efter paret Palme så fort han passerat dem ...

Om man läser Gunnar Walls punktlista om de 15 punkterna så faller majoriteten av punkterna direkt om han har hjälp av en enda person med SB-koppling som var kvar vid mordplatsen efteråt (tex en sån som AB) ...

Kanske var det tänkt att mördaren hade flera alternativa flyktvägar (springa in bakvägen till Thulehuset eller alternativt in till Ö:s lägenhet på David Bagares Gata) men dessa förstördes av LJ/YN och när de trodde att SE eventuellt kunde ha blivit röjd så fick han rådet att istället fronta utpekandet genom att gå ut i media och visa varför han sprungit däruppe. Poliser inifrån skulle hjälpa till att släta över saker. Holmer skulle ta hand om Lisbeth som var enda chockade vittnet som kunde sett ansiktet på mördaren. Sen lyckades man ändå förstöra utredningen inifrån ..

Visst, det är mycket vilda spekulationer, men det är ju där vi står ...

PS Mördare behöver ju inte heller ha huggtänder och horn i pannan - det kan räcka med några glas för mycket och en obalanserad personlighet som blivit kränkt ...

Mycket bra skrivet. Se mina inlägg i Stay Behind-forumet. Jag tror SE kan ha varit involverad, men i så fall inte ensam. Min teori är att det ev. gjordes ett försök två veckor före mordet men att det blåstes av eftersom OP då tog en taxi. SE lämnar då Skandiahuset vid ungefär samma tid som Palme lämnar ett möte på slottet. Visserligen olika delar av stan, men det är ju inga större avstånd mellan. Det fanns personer inom SB i Palmes närhet.

Veckan efter blir SE sjukskriven, kanske depression och grubblerier över vad han håller på med? Veckan efter sker mordet.

Jag säger inte att det är så, bara en möjlig teori.
Citera
2022-02-13, 12:37
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Engström menar att han inte ser röken av Poliserna när han kommer till Luntmakargatan men YN står ju o pratar med poliserna i trappan ...

Här borde ju förhörspoliserna insett att detta är otänkbart att Engström plötsligt inte ser några poliser...!

Exakt. Men snart kommer förnekarna med nån kass bortförklaring till detta ska du se.

Engström sprang inte in i gränden efter några poliser. Det är ju bara hans förväxlingsbortförklaring. Skrattretande tydligt i mitt tycke.
Citera
2022-02-13, 12:40
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Engström säger att Lisbeth upprepade säger att hon blivit skjuten o skjuten i ryggen !

Är det fler vittnen som beskriver att Lisbeth säger att hon blivit skjuten i ryggen ?

För på sjukhuset så blev det en mkt stor förvåning om att Lisbeth blivit skrapad av en kula längs ryggen...

Enbart GM visste ju eg detta !

Mig veterligen så har inte nåt annat vittne sagt att Lisbeth yttrat sig om det.
Citera
2022-02-13, 13:15
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Mycket bra skrivet. Se mina inlägg i Stay Behind-forumet. Jag tror SE kan ha varit involverad, men i så fall inte ensam. Min teori är att det ev. gjordes ett försök två veckor före mordet men att det blåstes av eftersom OP då tog en taxi. SE lämnar då Skandiahuset vid ungefär samma tid som Palme lämnar ett möte på slottet. Visserligen olika delar av stan, men det är ju inga större avstånd mellan. Det fanns personer inom SB i Palmes närhet.

Veckan efter blir SE sjukskriven, kanske depression och grubblerier över vad han håller på med? Veckan efter sker mordet.

Jag säger inte att det är så, bara en möjlig teori.
Tack - Ja, det var du som nämnde det där om chefen .. intressant ...

En sak med det här fallet är att jag aktar mig för att säga att nånting är omöjligt bara för att de omedelbara tankegångarna får det att verka så ... tänker man ett varv till så visar sig ofta nya möjligheter.

Jag tycker att man varje månad ser några nya vinklingar och det är dessutom mycket roligare och intellektuellt mer utvecklande än att hålla fast vid samma gamla tankegångar och försöka "promote":a dessa för andra.

Saker som man inte ser klart kan man låta vila - senare kan man plötsligt se en möjlig förklaring ...

SE / "Stay Behind" är flera gånger intressantare än de andra spåren för mig ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in