Citat:
Ursprungligen postat av
quggel
Sven Aspling ringer Palme vid 18-tiden samma kväll.
Enligt CIA var Aspling en centralfigur för uppbyggnaden av Stay Behind i Sverige.
Ja, och kanske kommer denne då med ett förslag om ett hemligt anonymt möte med en kontakt senare på kvällen - nära skandiahuset ...
Stay Behind var ju uppbyggt på ett sätt så att om någon skjuter Palme så är det oerhört svårt att spåra detta tillbaka till uppdragsgivaren - ingen skulle veta varifrån ordern EGENTLIGEN kom innan den sipprade ned ...
Jag tror det man skulle se var en person med lite halvskumma kontakter - åkte han fast så skulle det vara svårt att spåra det uppåt ...
Skoglund som utredde SE från andra hållet fick lämna sin tjänst i PU och fantombilden kom i ett kritiskt läge ... en bild på en person 400 m från mordplatsen ...
En annan grej jag tidigare skrivit om var att Ebbe Carlsson och Hans Holmér tidigare agerat privata städgummor åt Lennart Geijer och med lögner sysslat med mörkläggning åt denne / S.
Jag undrar om Lennart Geijer kan vara släkt med Reinhold Geijer som var en höjdare inom Stay Behind i Sverige - de står båda på denna sidan ...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Geijer_(sl%C3%A4kt)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reinhold_Geijer_(1917%E2%80%932009)
"
Reinhold Geijer (1917–2009)
...
Har var VD för AB Storliens högfjällshotell från 1955 och för Fjällkedjans hotellaktiebolag 1961-1979. Han var därefter VD för Sällskapet 1980-1990.
Geijer rekryterades 1957 till Stay behind, en hemlig motståndsrörelse som organiserats i Sverige och flera Nato-länder för att verka i händelse av en sovjetisk ockupation.[5] 1959 skickades han på utbildning i Storbritannien, på ett gods utanför Eaton[särskiljning behövs].
Geijer var regional ledare för Stay behind och under honom fanns åtta motståndsceller med sammanlagt 60–70 personer i Jämtland, Härjedalen, Västerbotten och Västernorrland. Han är den ende av de verksamma inom organisationen som i efterhand har framträtt öppet, vilket han gjorde 1998.[5]
Reinhold Geijer var son till major Axel Geijer och Maria, född Melin.[2] Han gifte sig 1947 med Agneta von Stedingk (1922-1991), dotter till översten friherre Gösta von Stedingk."
Anders Jallai hade någon kontakt som menade att Hans Holmér till och med ingick i en parallelorganisation till "Stay Behind"...
Francovich skrev följande i sina artiklar:
"Det kan konstateras att Hans Holmér tillhörde en parallellorganisation till Nato:s Stay Behind, bestående av poliser, underrättelsefolk och militärer. Vilket borde betyda: Aktionsgruppen Arla Gryning eller Krigs IB/SSI inrikes (min anm)."
https://www.jallai.se/2013/01/landsforradarsparet-stay-behind/
Man kan förstås säga att allting runt Stay Behind är trams men jag tycker både "Inuti Labyrinten" och en av Walls böcker pekar på att det kanske inte alls är det ...
Det är ju oerhört riskfyllt att mörda en statsminister ... men har man en paramilitär organisation som är så hemlig kanske man aldrig kan nysta upp trådarna även om man fick fast skytten ...
Man skulle bara landa med en massa aningar och förmodade kontakter, typ som i fallet SE, kommer från misstänkt byggnad och med misstänkt bakgrund, men det skulle vara oerhört svårt att bevisa vilka som var inblandade ...
Men vi är 34 år för sent och jag vet inte omständigheterna, så det är svårt att veta vad som är verkliga samband och vad som är slump ..