2021-12-26, 17:46
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Har du någon fundering på detta med Engström som vittnet som behöver uppmärksamhet o är mediakåt faktiskt lämnar brottsplatsen relativt tidigt ?

Det kan vara så, jag vill inte avskriva det helt, men det är väldigt mycket här som är mystiskt. Lite för mycket ljug.
Citera
2021-12-26, 17:57
Medlem
quggels avatar
Vet någon hur vanligt det var med eget rum på Skandia, som går att låsa?

Finns någon förklaring till varför han hade det? Hade alla eller de flesta det?
Citera
2021-12-26, 20:30
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Håller med MOPspanarn
Du har ju för fan inte svarat på frågan! Sluta spela Allan här och skylla ifrån dig.

Glantz och Ersson kan ju knappast ha fel över sin egna insats, eller hur?
Dom har alltså lagt Palme i framstupa sidoläge vilket även Karin menar.

Bra att du länkar. Det visar att MOPspanarn flitigt svara på dina frågor medan du beter dig som en idiot!
Och som sagt, verkar ha svårt att förklara Glantz och Erssons uppgifter på ett trovärdigt sätt.
Dom drömde om att dom la Palme i framstupa sidoläge?
Dom ljög precis som Stickan?

Har du någon aning varför ingen kommenterar att jag är fel ute om SEs framstupa-historia?

Jag tror du måste läsa mitt inlägg många gånger så trillar nog poletten ner till slut ska du se. Ta hjälp av papper och penna och rita lite pappfigurer. Klipp ut och simulera pappgubbarna kronologiskt vet jag. Vänd och stå i. Det blir väl ett kul söndagsnöje. Ha en trevlig kväll.
Citera
2021-12-26, 21:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Att GM flydde österut på tunnelgatan var ju allmänt känt redan från början. Menar du att det finns någon mer specifik samstämmighet än så?
Ja, just det. Det handlar alltså inte bara om i vilket väderstreck han rörde sig efter skotten, utan också om det mer specifika beteendet eller rörelsemönstret. Kolla t.ex. uppgifterna som det länkas till i de inlägg jag citerade.
Citera
2021-12-26, 22:54
Medlem
quggels avatar
Varför han hade rum med eget lås är det ingen som riktigt vet:
https://proletaren.se/artikel/finns-helt-klart-fortfarande-saker-att-utreda

Men hans chef var tydligen högdjur inom Stay Behind. Ännu en slump? Börjar lukta riktigt illa det här.
Citera
2021-12-26, 23:21
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Varför han hade rum med eget lås är det ingen som riktigt vet:
https://proletaren.se/artikel/finns-helt-klart-fortfarande-saker-att-utreda

Men hans chef var tydligen högdjur inom Stay Behind. Ännu en slump? Börjar lukta riktigt illa det här.
Oj , intressant om det stämmer ...

Per Häggström som rotade i detta med SE tvingades också lämna sin tjänst på Skandia om jag inte missminner mig ...

Man vet förstås inte med säkerhet vad som är "slump" och var det "ligger en hund begraven", men det finns så pass mycket "slump" runt SE att varningsklockorna börjar ringa ...
Citera
2021-12-26, 23:53
Medlem
quggels avatar
Sven Aspling ringer Palme vid 18-tiden samma kväll.
Enligt CIA var Aspling en centralfigur för uppbyggnaden av Stay Behind i Sverige.
Citera
2021-12-27, 00:01
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Håller med MOPspanarn
Du har ju för fan inte svarat på frågan! Sluta spela Allan här och skylla ifrån dig.

Glantz och Ersson kan ju knappast ha fel över sin egna insats, eller hur?
Dom har alltså lagt Palme i framstupa sidoläge vilket även Karin menar.

Bra att du länkar. Det visar att MOPspanarn flitigt svara på dina frågor medan du beter dig som en idiot!
Och som sagt, verkar ha svårt att förklara Glantz och Erssons uppgifter på ett trovärdigt sätt.
Dom drömde om att dom la Palme i framstupa sidoläge?
Dom ljög precis som Stickan?

Hur går det med förklaringarna?

Du och MOPspanaren menar att SE kommer sent till mordplatsen. Detta är ert förslag angående livräddarna och som stämmer rätt bra med materialet.

1 SG
2 AH
3 SE

Då kan vi alla kanske enas om att SE inte kan ha hjälpt SG med framstupa eller hur, eftersom han redan var placerad så när KJ och AH kom fram? Det känns rimligt, för då får vi en förklaring varför SG inte känner igen SE. Om du håller med om det saknar SGs och AEs uppgifter helt betydelse i relation till SE. Vi behöver inte bry oss med andra ord.

Personligen ser jag dock ingen anledning till att betvivla uppgifterna från AE och SG, det stämmer rätt bra med vad KJ, AH och även BP säger. Men som sagt, saknar helt betydelse i detta scenario, håller du med?
Citera
2021-12-27, 00:14
Medlem
Höll man på med Stig Engström så sent som 19861112 , jag trodde man avslutade honom sommaren 1986?
Sidan 3
" Vittnet Engström.
Severin frågar om vittnet Engström är avdiskad.?
Linder svarar nej på den frågan..
Holmer påpekar att han ska köras i botten."

https://drive.google.com/file/d/1eFcnaS19Vr60-5yXwBuDv_02xWYe4W2m/view
19861112 Protokoll Ledningsgruppen
Citera
2021-12-27, 00:34
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Sven Aspling ringer Palme vid 18-tiden samma kväll.
Enligt CIA var Aspling en centralfigur för uppbyggnaden av Stay Behind i Sverige.
Ja, och kanske kommer denne då med ett förslag om ett hemligt anonymt möte med en kontakt senare på kvällen - nära skandiahuset ...

Stay Behind var ju uppbyggt på ett sätt så att om någon skjuter Palme så är det oerhört svårt att spåra detta tillbaka till uppdragsgivaren - ingen skulle veta varifrån ordern EGENTLIGEN kom innan den sipprade ned ...

Jag tror det man skulle se var en person med lite halvskumma kontakter - åkte han fast så skulle det vara svårt att spåra det uppåt ...

Skoglund som utredde SE från andra hållet fick lämna sin tjänst i PU och fantombilden kom i ett kritiskt läge ... en bild på en person 400 m från mordplatsen ...

En annan grej jag tidigare skrivit om var att Ebbe Carlsson och Hans Holmér tidigare agerat privata städgummor åt Lennart Geijer och med lögner sysslat med mörkläggning åt denne / S.

Jag undrar om Lennart Geijer kan vara släkt med Reinhold Geijer som var en höjdare inom Stay Behind i Sverige - de står båda på denna sidan ...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Geijer_(sl%C3%A4kt)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reinhold_Geijer_(1917%E2%80%932009)
"Reinhold Geijer (1917–2009)
...
Har var VD för AB Storliens högfjällshotell från 1955 och för Fjällkedjans hotellaktiebolag 1961-1979. Han var därefter VD för Sällskapet 1980-1990.
Geijer rekryterades 1957 till Stay behind, en hemlig motståndsrörelse som organiserats i Sverige och flera Nato-länder för att verka i händelse av en sovjetisk ockupation.[5] 1959 skickades han på utbildning i Storbritannien, på ett gods utanför Eaton[särskiljning behövs]. Geijer var regional ledare för Stay behind och under honom fanns åtta motståndsceller med sammanlagt 60–70 personer i Jämtland, Härjedalen, Västerbotten och Västernorrland. Han är den ende av de verksamma inom organisationen som i efterhand har framträtt öppet, vilket han gjorde 1998.[5]
Reinhold Geijer var son till major Axel Geijer och Maria, född Melin.[2] Han gifte sig 1947 med Agneta von Stedingk (1922-1991), dotter till översten friherre Gösta von Stedingk."

Anders Jallai hade någon kontakt som menade att Hans Holmér till och med ingick i en parallelorganisation till "Stay Behind"...

Francovich skrev följande i sina artiklar:
"Det kan konstateras att Hans Holmér tillhörde en parallellorganisation till Nato:s Stay Behind, bestående av poliser, underrättelsefolk och militärer. Vilket borde betyda: Aktionsgruppen Arla Gryning eller Krigs IB/SSI inrikes (min anm)."

https://www.jallai.se/2013/01/landsforradarsparet-stay-behind/

Man kan förstås säga att allting runt Stay Behind är trams men jag tycker både "Inuti Labyrinten" och en av Walls böcker pekar på att det kanske inte alls är det ...

Det är ju oerhört riskfyllt att mörda en statsminister ... men har man en paramilitär organisation som är så hemlig kanske man aldrig kan nysta upp trådarna även om man fick fast skytten ...

Man skulle bara landa med en massa aningar och förmodade kontakter, typ som i fallet SE, kommer från misstänkt byggnad och med misstänkt bakgrund, men det skulle vara oerhört svårt att bevisa vilka som var inblandade ...

Men vi är 34 år för sent och jag vet inte omständigheterna, så det är svårt att veta vad som är verkliga samband och vad som är slump ..
Senast redigerad av matsqq 2021-12-27 kl. 00:36.
Citera
2021-12-27, 01:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Höll man på med Stig Engström så sent som 19861112 , jag trodde man avslutade honom sommaren 1986?
Sidan 3
" Vittnet Engström.
Severin frågar om vittnet Engström är avdiskad.?
Linder svarar nej på den frågan..
Holmer påpekar att han ska köras i botten."

https://drive.google.com/file/d/1eFcnaS19Vr60-5yXwBuDv_02xWYe4W2m/view
19861112 Protokoll Ledningsgruppen

Spännande! Men det enda som framkommer efter detta är väl fotovisningen med YN den 30/1-1987?

Eller finns det fler dokument och/eller undersökningar på E63?

Lustigt att Linder säger detta. Hans PM i samband med förhören på Skandia är ju torftigt, utan analys.

Ytterst tunt, såvida det inte finns något mer av honom som inte har framkommit. Hände det inget i frågan SE mellan juli 1986 och januari 1987?

PM:et där SE "diskas av" är i februari 1987. PH:s sista PM tycks inte ha beaktats.

Verkar inte som om de pratar om honom som gärningsman i alla fall. Kanske som ett vittne på irrvägar?
Senast redigerad av Dalulven 2021-12-27 kl. 01:46.
Citera
2021-12-27, 08:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Inte nog med att du kommer med en massa oförskämda kommentar till folk, du fattar inte riktigt saker och ting. När du säger att SE kommer ut sent och att SG är före AH sätter du ju en indice på SE. Du vill alltså hävda att SG är först (vilket jag också tror för övrigt), så ligger OP på rygg och vänds till framstupa av t ex SG, AE och BI.

Sen kommer AH och KJ fram och då ligger OP i framstupa enligt ovan. SE kommer fram efter AH enligt egna utsagor. Då ligger OP på rygg enligt SE. Då måste alltså AH vänt OP på rygg för att SE ska kunna hjälpa till med, eller ens se framstupa sidoläge. Sen vänder AH OP på rygg igen.

Alltså enligt dig har OP legat i framstupa 3 gånger och på rygg tre gånger. Jag vill att du förklarar detta för oss i tråden. Ta hjälp av materialet och de andra förnekarna i tråden. Du kan ta hjälp av Wall, Esposito och Lampers också för den delen.

Jag har redogjort för alla mina argument i alla frågor klart och tydligt med stöd av materialet och källhänvisningar. Det är slut med all nonsens, hopp utanför materialet och oförskämdheter från din sida nu. Du räcker inte till att göra analyser helt enkelt. Du borde be om ursäkt för dina oförskämdheter mot folk dessutom tycker jag. Du måste väl begripa att din trovärdighet är noll.

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

Nej, du har inte alls kommit med källhänvisningar. Följ länkarna du själv klistrat in så ser du själv att det du här sitter och skriver inte alls stämmer. Du beskyller mig för oförskämdheter, men ser du själv hur du skriver!?
Hade du besvarat frågan om vittnesuppgifterna kring framstupa sidoläge på ett seriöst sätt så kanske även jag hade kunnat vara lite trevligare tillbaka.

Hopp utanför materialet?
I materialet står klart och tydligt att Glantz och Ersson vänder Palme i framstupa sidoläge.
Deras vittnesmål kan omöjligt stämma enligt dig? Men du kan inte förklara bort dessa uppgifter.

https://imgur.com/a/z1atwRr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in