2021-12-26, 16:20
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En teori att han lånat den efter han sett Olof vid bion...Men osäkert..

En annan är ju att Engström var feg o hade kanske vapen mest för att skrämma när han gick hem helger på nätterna...

Men det blir såklart gissningar..

Kan det vara ett äldre vapen han fått med sig från uppväxten i Indien? En smula långsökt dock.

Vad vet man om villan i Täby? Kan han ha haft en gömma utan att frun hittade den? Verkar också lite knepigt.

Går han till sitt rum när han kommer tillbaks till Skandia? Har för mig att han "hämtade en kaffe"? Sker det vid väktarna eller går han till sitt rum? I så fall kan han ju ha lagt tillbaka revolvern på rummet.

Då uppstår ju genast frågeställningen: Hade han eget rum som går att låsa därför att inte bara han, utan kanske också någon mer, visste att han förvarade ett vapen där? (Stay Behind?)

Om vapnet lades tillbaka och det inte gick att ta med hem, så ökar ju sannolikheten för att han inte var ensam. Och att det var planerat. Någon måste ha kontaktat honom. Stämmer dock inte så bra med att han småpratar med väktarna. Eller så gör han det helt enkelt för att skaffa alibi.
Senast redigerad av quggel 2021-12-26 kl. 16:23.
Citera
2021-12-26, 16:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Nu snackar vi. Bra teori. Då löser vi två knutar: när revolvern laddas och hans aningen suspekta uttalande om att han inte såg urtavlan.

Detta är två saker jag stört mig på. Bra diskussion.

På vilket sätt är det suspekt att han inte såg urtavlan? Klockan ifråga finns med på några av bilderna, och har mycket riktigt en svart urtavla. Köpte han den för att ge sig själv alibi när han preparerar revolvern i ljuset från ett skyltfönster? Det låter inte som något impulsivt dåd direkt.

Eller köpte han klockan efter dådet? Karln var onekligen beredd att parera alla frågor.

För egen del ser jag inget konstigt i att han gick mot ljuset för att kontrollera hur han låg till tidsmässigt.

Men OM han nu gjorde detta, stannade till och fixade med revolvern vid skyltfönstret, var han då inte tvungen att skynda förbi AB med vapnet i högsta hugg? Av vittnesbeskrivningar att döma tar GM fram revolvern ur höger jackficka, och lägger sedan tillbaka den där efter skjutningen.
Citera
2021-12-26, 16:26
Medlem
Citat:
Kan det vara ett äldre vapen han fått med sig från uppväxten i Indien? En smula långsökt dock.

Vad vet man om villan i Täby? Kan han ha haft en gömma utan att frun hittade den? Verkar också lite knepigt.

Går han till sitt rum när han kommer tillbaks till Skandia? Har för mig att han "hämtade en kaffe"? Sker det vid väktarna eller går han till sitt rum? I så fall kan han ju ha lagt tillbaka revolvern på rummet.

Då uppstår ju genast frågeställningen: Hade han eget rum som går att låsa därför att inte bara han, utan kanske också någon mer, visste att han förvarade ett vapen där? (Stay Behind?)

Om vapnet lades tillbaka och det inte gick att ta med hem, så ökar ju sannolikheten för att han inte var ensam. Någon måste ha kontaktat honom. Stämmer dock inte så bra med att han småpratar med väktarna. Eller så gör han det helt enkelt för att skaffa alibi.

Ja svårt att säga...

Har du någon fundering på detta med Engström som vittnet som behöver uppmärksamhet o är mediakåt faktiskt lämnar brottsplatsen relativt tidigt ?

Varför tar han inte chansen att spela ut sitt register här ?

Visst jag köper att 10% av människor som gillar uppmärksamhet o är lite mediakåta ändå lämnar en brottsplatsen där en statsminister just blivit mördad..

Men 90% gör det definitivt inte...
Citera
2021-12-26, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Oj, vad du låter frustrerad.

Som vanligt har du inte ens stöd här för det du skriver.
Jag hävdar fortfarande att SG var före Hage och där kom du inte likväl som Wall och Esposito att Palme lades i framstupa sidoläge.

Du kunde inte här tidigare svara på frågan om varför Ersson och Glantz minns att de faktiskt la Palme i framstupa sidoläge! Med stöd av Karin J.
Använd sökfunktionen!

Så frågan är vad som är värst?
Att du fortsatt vill påstå något du inte ens kan förklara och vidare kasta skit runt om kring dig utan argument. Eller att att man i podden redogjorde för uppgifterna och citerade vittnen!
Skärp dig!

Du försöker projicera dina egna och teorins tillkortakommande på tvekarna.
Bortförklaringar, fantasier, prestige, ilska och frustration luktar dina inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Inte nog med att du kommer med en massa oförskämda kommentar till folk, du fattar inte riktigt saker och ting. När du säger att SE kommer ut sent och att SG är före AH sätter du ju en indice på SE. Du vill alltså hävda att SG är först (vilket jag också tror för övrigt), så ligger OP på rygg och vänds till framstupa av t ex SG, AE och BI.

Sen kommer AH och KJ fram och då ligger OP i framstupa enligt ovan. SE kommer fram efter AH enligt egna utsagor. Då ligger OP på rygg enligt SE. Då måste alltså AH vänt OP på rygg för att SE ska kunna hjälpa till med, eller ens se framstupa sidoläge. Sen vänder AH OP på rygg igen.

Alltså enligt dig har OP legat i framstupa 3 gånger och på rygg tre gånger. Jag vill att du förklarar detta för oss i tråden. Ta hjälp av materialet och de andra förnekarna i tråden. Du kan ta hjälp av Wall, Esposito och Lampers också för den delen.

Jag har redogjort för alla mina argument i alla frågor klart och tydligt med stöd av materialet och källhänvisningar. Det är slut med all nonsens, hopp utanför materialet och oförskämdheter från din sida nu. Du räcker inte till att göra analyser helt enkelt. Du borde be om ursäkt för dina oförskämdheter mot folk dessutom tycker jag. Du måste väl begripa att din trovärdighet är noll.

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

Håller med MOPspanarn
Du har ju för fan inte svarat på frågan! Sluta spela Allan här och skylla ifrån dig.

Glantz och Ersson kan ju knappast ha fel över sin egna insats, eller hur?
Dom har alltså lagt Palme i framstupa sidoläge vilket även Karin menar.

Bra att du länkar. Det visar att MOPspanarn flitigt svara på dina frågor medan du beter dig som en idiot!
Och som sagt, verkar ha svårt att förklara Glantz och Erssons uppgifter på ett trovärdigt sätt.
Dom drömde om att dom la Palme i framstupa sidoläge?
Dom ljög precis som Stickan?
Senast redigerad av carlitos 2021-12-26 kl. 16:39.
Citera
2021-12-26, 16:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja har du funderat också på att han mindes så väl att han kollade på klockan...?

Om något så är det inget man direkt minns..

Fler saker är ju märkliga med just den besatta grejen med tiden var ju att någon i tråden här hade svårt att få ihop vilken tid han behövde passa?

Fast om man ska med en avgång så kollar man tiden lite titt som tätt. Har aldrig hänt dig eller?

Anledningen att SE mindes just detta tillfälle är att han hörde knallen just då: "Lite oljud är man ju van vid i centrala Stockholm, därför så brydde jag mig inte om ljudet särskilt mycket [...] jag var också väldigt koncentrerad på min klocka."
Citera
2021-12-26, 16:44
Medlem
Citat:

Om vapnet lades tillbaka och det inte gick att ta med hem, så ökar ju sannolikheten för att han inte var ensam. Och att det var planerat. Någon måste ha kontaktat honom. Stämmer dock inte så bra med att han småpratar med väktarna. Eller så gör han det helt enkelt för att skaffa alibi.

En rätt kuslig sak ang Engström är att han funkar i 3st teorier väldigt bra ..

1 Spontandåd/Ensam galning

GM kommer ut eller råkar se Olof o trycker av ...Kanske blir kränkt !?

2 Semi Spontandåd

GM ser Olof innan bion o bestämmer sig för att knäppa Olof o fixar vapen o väntar sen tills bion är slut...

3 Planeringsmordet

Stay behind , polisen..KGB, Sydafrika vet att Olof inte har bevakning o är på bio denna kväll...
Citera
2021-12-26, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast om man ska med en avgång så kollar man tiden lite titt som tätt. Har aldrig hänt dig eller?

Anledningen att SE mindes just detta tillfälle är att han hörde knallen just då: "Lite oljud är man ju van vid i centrala Stockholm, därför så brydde jag mig inte om ljudet särskilt mycket [...] jag var också väldigt koncentrerad på min klocka."

Fast han har ju fått frågan vilken avgång han skulle med !

Visst kan han kollat klockan just vid skotten men då står han ändå still o visst fan tittar man upp när man hör skottet ?

Eg skiter jag i om du har rätt att några % inte märker en avrättning på 20m håll..

Vad jag menar är att hans förhör skriker om en känsla att något inte stämmer..

Om du o jag varit kollegor på utredningen så hade jag övertalat dig att ta in Engström som misstänkt...

Hade jag haft fel ang Engström så hade jag kunnat acceptera det....
Citera
2021-12-26, 17:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja svårt att säga...

Har du någon fundering på detta med Engström som vittnet som behöver uppmärksamhet o är mediakåt faktiskt lämnar brottsplatsen relativt tidigt ?

Varför tar han inte chansen att spela ut sitt register här ?

Visst jag köper att 10% av människor som gillar uppmärksamhet o är lite mediakåta ändå lämnar en brottsplatsen där en statsminister just blivit mördad..

Men 90% gör det definitivt inte...

Det har förklarats flera gånger i tråden och av SE själv: Han visste inte om att det var ett statsministermord. Det var andra på platsen som påstod detta men SE var inte alls övertygad om det. Inte heller visste väl folk att pressen skulle vara på plats så snabbt. Ingen satt inne med facit.

Dessutom var han trött efter 15 timmar på kontoret, och skulle hem och packa inför resan till Idre.

Det har nyligen kommit upp en intressant intervju på Otto Ekevis YouTube-kanal, med ambulansföraren som körde OP till Sabbatsbergs sjukhus. Föraren insåg inte att det var OP som de hade jobbat med förrän det påtalades av hans kollega, när de höll på att lägga kroppen i ambulansen:

https://www.youtube.com/watch?v=Hy6JYBcMYfE

(Det ambulansföraren säger att "vi jobbade några minuter på platsen" kan möjligen ge tid åt SE att slinka in på Bohemia i ett par minuter, om man nu tycker den teorin är spännande. För när ambulansen kom var de i piketen redan försvunna och SE med dem. Andra ambulansen, den som var larmad till platsen, anlände först när OP redan är inlastad eller håller på att lastas i ... LP åkte med den första ambulansen.)
Senast redigerad av Dalulven 2021-12-26 kl. 17:07.
Citera
2021-12-26, 17:08
Medlem
Citat:
Det har förklarats flera gånger i tråden och av SE själv: Han visste inte om att det var ett statsministermord. Det var andra på platsen som påstod detta men SE var inte alls övertygad om det. Inte heller visste väl folk att pressen skulle vara på plats så snabbt. Ingen satt inne med facit.

Dessutom var han trött efter 15 timmar på kontoret, och skulle hem och packa inför resan till Idre.

Det har nyligen kommit upp en intressant intervju på Otto Ekevis YouTube-kanal, med ambulansföraren som körde OP till Sabbatsbergs sjukhus. Föraren insåg inte att det var OP som de hade jobbat med förrän det påtalades av hans kollega, i samma veva som de höll på att lasta in kroppen i ambulansen:

https://www.youtube.com/watch?v=Hy6JYBcMYfE

(Det ambulansföraren säger att "vi jobbade några minuter på platsen" kan möjligen ge tid åt SE att slinka in på Bohemia i ett par minuter, om man nu tycker den teorin är spännande. För när ambulansen kom var de i piketen redan försvunna och SE med dem. Andra ambulansen, den som var larmad till platsen, anlände först när OP redan är inlastad eller lastas i ... LP åkte med den första ambulansen.)

Men jag menade att det fanns väl en chans att det var Olof i Engströms huvud ?

O den chansen tillsammans med att han älskade uppmärksamhet borde vara tillräckligt för att vara kvar....

Där fanns ju faktiskt andra som inte sökte uppmärksamhet som stannade kvar !!

Skitsamma jag hade tagit in Engström som misstänkt o hade övertalat dig om vi varit kollegor i utredningen...

Vi kommer inte längre ...

Jag finner Engström misstänkt o du finner inte honom misstänkt...

Thats it
Citera
2021-12-26, 17:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Fast han har ju fått frågan vilken avgång han skulle med !

Visst kan han kollat klockan just vid skotten men då står han ändå still o visst fan tittar man upp när man hör skottet ?

Eg skiter jag i om du har rätt att några % inte märker en avrättning på 20m håll..

Vad jag menar är att hans förhör skriker om en känsla att något inte stämmer..

Om du o jag varit kollegor på utredningen så hade jag övertalat dig att ta in Engström som misstänkt...

Hade jag haft fel ang Engström så hade jag kunnat acceptera det....

Ja, men människor är inga robotar. Han kanske tänkte slå en drill innan avgång, ta ett glas eller handla något efter vägen. Har ingen aning om hur miljön eller möjligheterna såg ut efter den sträckan, på den tiden. Ibland har man tid att klämma in något kul före avgång.

Men det gäller att ha koll på tiden!

Eller så är det som han säger, att han hade bråttom. Tidtabellerna måste ju finnas kvar någonstans.

Däremot stämmer det att man inte behöver ha järnkoll på tiderna. Man vet på ett ungefär.

Nej, det är PH som skriker att något inte stämmer. Samme PH som var en aning slarvig med detaljerna.

Därför blev det ett antal PM och flera ingående förhör av personalen på Skandia. Som gav ... Inget.

Hade aldrig anställt dig som kollega på utredningen. Du har ju inte ens läst förhören.
Senast redigerad av Dalulven 2021-12-26 kl. 17:15.
Citera
2021-12-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ja, men människor är inga robotar. Han kanske tänkte slå en drill innan avgång, ta ett glas eller handla något efter vägen. Har ingen aning om hur miljön eller möjligheterna såg ut efter vägen på den tiden. Ibland har man tid att klämma in något kul före avgång.

Men det gäller att ha koll på tiden!

Eller så är det som han säger, att han hade bråttom. Tidtabellerna måste ju finnas kvar någonstans.

Däremot stämmer det att man inte behöver ha järnkoll på tiderna. Man vet på ett ungefär.

Nej, det är PH som skriker att något inte stämmer. Samme PH som var en aning slarvig med detaljerna.

Därför blev det ett antal PM och flera ingående förhör av personalen på Skandia. Som gav ... Inget.

Hade aldrig anställt dig som kollega på utredningen. Du har ju inte ens läst förhören.

Konstigt då att utredningen valde att inte tro på Engström o tyckte hans uppgifter var märkliga redan 1986...

Var det något dom gjorde rätt var att dom inte tog med Engström på rekonstruktionen trots att han stod 20m ifrån...
Citera
2021-12-26, 17:43
Medlem
quggels avatar
Citat:
En rätt kuslig sak ang Engström är att han funkar i 3st teorier väldigt bra ..

1 Spontandåd/Ensam galning

GM kommer ut eller råkar se Olof o trycker av ...Kanske blir kränkt !?

2 Semi Spontandåd

GM ser Olof innan bion o bestämmer sig för att knäppa Olof o fixar vapen o väntar sen tills bion är slut...

3 Planeringsmordet

Stay behind , polisen..KGB, Sydafrika vet att Olof inte har bevakning o är på bio denna kväll...

Han kan inte ha gjort det själv eftersom tajmingen är snudd på perfekt. Kanske det till och med var så att han blivit meddelad att gå ut om exempelvis 2-3 minuter av någon som hållit koll på Palme. Det förklarar samtalet med väktarna, han ville inte komma ut på gatan för tidigt och valde därför att prata med dem i någon minut ellet så.

Vore han själv hade han aldrig haft Magnum-revolvern med sig ut. För varför då? Knappast nåt praktiskt vapen som personskydd. Och omöjligt att på egen hand ha den tajmingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in