2021-11-17, 23:02
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag menade om man mördat i affekt så kanske man hamnar i chock o panik efteråt...

Vissa gömmer sig under en parkbänk andra springer tillbaka till sitt arbete..

Vad jag menade var att man gör osannolika saker då man inte planerade det...

Svårt att fråga en person som är i chock o panik hur han tänkte o varför sprang du dit istället för hit...

I vilket fall man väl tänker att Engström bör ha varit en människa som alltid bar en puffra av det här slaget.

Borde inte någon ha känt till det? Eller borde inte någon kunna visa att Engström var rädd för kriminella, skurkar, gråtjuvar och andra, så att det blir lite troligare att han kanske hade införskaffat ett försvarsvapen?
Citera
2021-11-17, 23:08
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Vad tar 40 meter i promenadtakt?

65 sekunder?

Så LOP var vid Skandias entré 23:20:15?

Då gick SE ut före LOP enligt TP.

23:21:20 var LOP i korsningen.

När var de vid Skandias entré?

När klev SE ut genom entrén?
När var SE framme vid korsningen?

59 meter, ca 40 sekunder.
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/leif-gw-persson-d%C3%A4rf%C3%B6r-m%C3%B6rdade-skandiamannen-inte-olof-palme/13312862
Citera
2021-11-17, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
I vilket fall man väl tänker att Engström bör ha varit en människa som alltid bar en puffra av det här slaget.

Borde inte någon ha känt till det? Eller borde inte någon kunna visa att Engström var rädd för kriminella, skurkar, gråtjuvar och andra, så att det blir lite troligare att han kanske hade införskaffat ett försvarsvapen?

Jag håller fullständigt med om att vapnet inte går att bevisa...

Minns du när kvinnor hade tårgas i spray i sina handväskor ?

Det gick under vapenlagen o var strängt förbjudna o även jag hade en sådan fall i fall...

Men ingen visste att jag hade en sådan (möjligen en polare)

Men ingen visste vad jag var rädd för utan tårgas fick mig att känna mig tryggare...

Hade jag även kunnat haft en pistol för att känna mig tryggare? Nej det tror jag inte...

Kan jag tänka att andra som ändå varit med i skytteklubb använt vapen istället för tårgas för att känna sig tryggare ?

Ja helt omöjligt är det väl inte ?
Citera
2021-11-17, 23:11
Medlem
colis avatar
Citat:
En sådan kula går inte rakt igen kroppen på 20 sekunders avstånd

Du kanske, som jag ,håller på bli trött…
Avstånd mäter vi väl inte i sekunder när det gäller en avfyrad kula?

Nu gick ju just den här kulan genom Palmes kropp in i ryggen och ut genom bröstet på ungefär samma höjd. Den återfanns i ett intakt stycke, men deformerad. Palmes kropp hade således en kanalskada av kulan utan kulsplitter skador. Kanalens förlopp avgör vilka organ som är skadade.

Att jämföra med hagel - mängder med kanaler eller polisens ammunition som splittrar upp sig inne i offret - också mängder med kanaler.
Senast redigerad av coli 2021-11-17 kl. 23:46.
Citera
2021-11-17, 23:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Så det är två personer på Bohemia som pekar ut Engström 1986 ?

Japp en i "väninnornas sällskap" (Mansbefriat) och en person i GBs sällskap (mest män). GB förekommer i Rapportsändningen reda kl 04.00 1 mars.

Gör@n R0brants "tips" finns registrerat hos polisens ledningscentral 02.05!

GB förekommer också i Rapports sändning 04.00 (Då har hans sällskap redan hunnit tipsa polisen 02.05 om SE inne på Bohemia.)

När man förhör GB 1 mars 09.30 (G-54-1-A eller G-00054-01-A, lite beroende på, samma förhör, vilket som) blir det som vanligt fel. SE är då inne på Bohemia 00.30! Detta kan inte stämma!

Kan vi lita på GB så lämnade de Bohemia i tid för att både bli åthutade för att gå under snitslarna på mordplatsen, men också komma fram i tid för att höra AH berätta för Expressens journalist om mordet innan hon "konvojades till polishuset!"

Kan vi tro Rapports sändning kl 04.00 på mordnatten så hörde GB verkligen detta. Sedan gick GB med sällskap vidare till Surbrunnsgatan för att dricka Whiskey. Rimligtvis ringde GB till polisens ledningscentral kl 02.05 (eller någon i sällskapet, beroende på maskning, två av dem var i alla fall bröder). RB blev också intervjuad utanför på Surbrunnsgatan i Rapportinslaget som sändes 04.00 i SVT.

Då har GB med sällskap redan sett SE inne på Bohemia.

Jag fäster stor tilltro till GB i Rapport kl 04.00 på mordnatten:

G-00054-06-A och G-00054-07 (refereras till som 00054-07 av PU märkligen nogt, men jag lade till ett "G" för att safea lite!)

Men att SE var inne på Bohemia är uppenbart redan i förhöret 1 mars 09.30.

G-54-1-A eller G-00054-01-A (beroende på hur mycket man ogillar nollor, det är samma förhör.)

Ska vi tro att GB hörde vad AH berättade för Expressens journalist, eller om vi ska tro på GBs övriga förhör får vi alla även om det skaver aldrig så lite börja bekväma oss med tanken att SE var inne på Bohemia, just de minuter han vägrar att "kopiera" från allt han lätt kunde läsa i media!

Ibland är sanningen för enkel för att förstå!

(Glöm inte var ni läste det först om GB eller någon i sällskapet fortfarade lever!)
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-18 kl. 00:16.
Citera
2021-11-17, 23:18
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Vad tar 40 meter i promenadtakt?

65 sekunder?

Så LOP var vid Skandias entré 23:20:15?

Då gick SE ut före LOP enligt TP.

23:21:20 var LOP i korsningen.

När var de vid Skandias entré?

När klev SE ut genom entrén?
När var SE framme vid korsningen?

Om man tänker sig scenariot med ett slumpmässigt mord är väl den takten typiskt ett par eller kompisgäng kan ha en afton. Ska man hinna något har man den dubbla hastigheten bara genom att gå, åtminstone om man är frisk och inte lastgammal.

Det är onekligen en LITEN lucka Engström har för att passa som mördare.
Citera
2021-11-17, 23:19
Medlem
colis avatar
Citat:

Det gick under vapenlagen o var strängt förbjudna o även jag hade en sådan fall i fall...

Men ingen visste vad jag var rädd för utan tårgas fick mig att känna mig tryggare...

Hade jag även kunnat haft en pistol för att känna mig tryggare? Nej det tror jag inte...

Kan jag tänka att andra som ändå varit med i skytteklubb använt vapen istället för tårgas för att känna sig tryggare ?

Precis som du resonerar här tänker jag också.

Det är därför jag tror att Stig Engström hade ett eget vapen - hans hemlighet.
Född och bosatt fram till tonåren i Indien där de flesta västerländska familjer hade vapen hemma och att han själv tävlat i 11 loggade skyttetävlingar och varit medlem av en skytteklubb, var ett vapen ingen främmande fågel för honom.

Han kan därför mycket väl ha haft en revolver i sin ägo.
Kanske en mindre ”uppborrade” sådan, som kunde ta 357’ ammunition men ändå var behändigare än en magnumrevolver. Naturligvis oregistrerad och utan licens - men Engströms egen lilla hemlighet och trygghetsförsäkring där i plåtburken på kontoret.
Senast redigerad av coli 2021-11-17 kl. 23:29.
Citera
2021-11-17, 23:23
Medlem
Citat:
Om man tänker sig scenariot med ett slumpmässigt mord är väl den takten typiskt ett par eller kompisgäng kan ha en afton. Ska man hinna något har man den dubbla hastigheten bara genom att gå, åtminstone om man är frisk och inte lastgammal.

Det är onekligen en LITEN lucka Engström har för att passa som mördare.

Hade han inte fått luckan så heller inget mord..

Hade inte MM sett Anna Lindh på NK så hade hon levt idag..

Grejen med spontandåd är ju att det finns en lucka o tillfällighet..
Citera
2021-11-17, 23:23
Medlem
goseigens avatar
Citat:

En allmän fråga kring tokbrott måste jag svara med att det finns brottslingar där tidigare spår är nästan obefintliga.

Samtidigt - liksom med teorierna om Engström - är det förstås sådant man vill ha. Det var väl en av orsakerna till varför Christer Pettersson blev misstänkt.

Och i det här fallet är det tydligt att de flesta som tror på Engströms skuld förstås vill finna sådan information; se funderingar kring hans fru tidigare ikväll.
Citera
2021-11-17, 23:27
Medlem
colis avatar
Citat:

Om det var ett förbjudet oregistrerat uppborrat vapen ville han nog inte skylta med det. Han hade ju ingen vapenlicens, inte så kul att bli straffad för olaga vapeninnehav och dessutom bli av med sin klenod.

Om han är vår skytt kunde han ju bevisligen hålla tyst och bevara hemligheten. Han kan ha gjort likadant ang sitt hemliga vapen.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Hade han inte fått luckan så heller inget mord..

Hade inte MM sett Anna Lindh på NK så hade hon levt idag..

Grejen med spontandåd är ju att det finns en lucka o tillfällighet..

Jo, men då måste man väl bevisa att det var så?

Ganska många kan ha haft en lucka. Som jag skrev för någon dag sedan kan jag ha tagit tåget till Stockholm för att se samma film, och sedan sett denna Palme-Dutt-gubbe, som EAP varnat mig för.

Evidensen i fallet med Anna Lindh är väl inte direkt likadana?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Precis som du resonerar här tänker jag också.

Det är därför jag tror att Stig Engström hade ett eget vapen - hans hemlighet.
Född och bosatt fram till tonåren i Indien där de flesta västerländska familjer hade vapen hemma och att han själv tävlat i 11 loggade skyttetävlingar och varit medlem av en skytteklubb, var ett vapen ingen främmande fågel för honom.

Han kan därför mycket väl ha haft en revolver i sin ägo.
Kanske en mindre ”uppborrade” sådan, som kunde ta 357’ ammunition men ändå var behändigare än en magnumrevolver. Naturligvis oregistrerad och utan licens - men Engström egen lilla hemlighet och trygghetsförsäkring där i plåtburken på kontoret.

Ja exakt ..

Så jävla konstigt är det inte

Skillnaden på att ha butterfly kniv o tårgas som skydd o ett vapen är eg mest tillgång..

Om Engström hade tillgång till ett vapen så hade han kanske vapnet på sig många nätter han gick hem sent.

Så det var kanske inte alls en tillfällighet att han hade vapen just den natten..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in