2021-11-09, 21:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men tittar man på vad AK säger så verkar klockan ha varit närmare 23:30.

HO säger väl att klockan var ca 23:40. När i skedet han tittade på klockan framgår inte heller.
FL: -Vad var klockan när Engström kom in då, när han bultade på dörren?
HO: -Ungefär 23.40.
FL: -Du tittade på klockan?
HO: -Ja, jag tittade på klockan.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-09 kl. 22:06.
Citera
2021-11-09, 21:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja han till och med tittar på klockan när SE bankar på dörren, den visade 23.40.
HO ja, han kollade tydligen på klockan hela tiden när han pratade med SE i receptionen också. Precis som SE som bekant kollade oavbrutet på sin klocka de sista 20 metrarna fram till brottsplatsen (inte konstigt kanske att han sedan "i princip snubblade på" den liggande Palme).
Citera
2021-11-09, 21:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
HO ja, han kollade tydligen på klockan hela tiden när han pratade med SE i receptionen också. Precis som SE som bekant kollade oavbrutet på sin klocka de sista 20 metrarna fram till brottsplatsen (inte konstigt kanske att han sedan "i princip snubblade" på den liggande Palme).
Knepigt att man sväljer det diffusa "ett par minuter", men inte godtar den tidsuppgift då han tittat på klockan.
Citera
2021-11-09, 21:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag har för mig att ALG är död också. Oklart varför jag tror det.
Jag skrev fel, menade att ALG:s två förhör från 1986 var en "match", minns att jag fick dåndimpen första gången jag läste dem. Mycket "ööh", "asså", "nehej", "Jaha", osäkerhet kring mycket, osv.

Det är precis samma intryck jag har. Därför har jag valt att tro mer på HO då han verkar mer "precis" i sitt vittnesmål.

Just de här två vittnesmålen kan kanske tyda på att Lars L inte "löste" problemet med spretiga vittnesmål med ett genomsnitt av ett värden i ett Excelark!
Citera
2021-11-09, 21:50
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
HO ja, han kollade tydligen på klockan hela tiden när han pratade med SE i receptionen också. Precis som SE som bekant kollade oavbrutet på sin klocka de sista 20 metrarna fram till brottsplatsen (inte konstigt kanske att han sedan "i princip snubblade på" den liggande Palme).
När säger SE att han kollade på klockan oavbrutet de sista 20 metrarna? Han säger väl att han stannade vid ljuset från ett skyltfönster och fick hålla på lite med rockärmen för att kunna se klockan, och sedan gick han väl vidare?
Citera
2021-11-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Securitas var förmodligen hennes arbetsgivare på Skandia. Ser inget problematiskt med det. Tidsuppgiften vi har är 20:10, annat är spekulation.

Borde ni inte sluta med tramset att SE var vid Grand. Det går inte ihop.

Jag litar inte på ALG:s tidsangivelser. Du har rätt i att hon kanske säger Securitas för det är hennes arbetsgivare och hon börjar kanske egentligen arbetspasset 20:10, men hon ÄR virrig med tiderna

Hon tar ju för övrigt även en timme fel på när hon uppskattar att SE stämplat ut också i förhöret, och säger det var nog runt 20 över tolv men det var ju istället nästan exakt en timme tidigare dvs 23:19

Nej väktarnas uppskattade tider ska nog tas med en stor nypa salt

Edit: ALG:s arbetspass började tydligen 20:45 på Skandia. Hon uppger dock att hon var tidig men det är som sagt stor osäkerhet i hennes förhör kring tiderna (tycker jag).
Senast redigerad av Zebrima 2021-11-09 kl. 22:03.
Citera
2021-11-09, 21:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja han till och med tittar på klockan när SE bankar på dörren, den visade 23.40, inte 23.30/23.35 som några menar att den borde visat.

Om vi nödtvunget ska tro på allt HO säger så var inte SE i närheten att vara ute på Sveavägen före 23.22?

Det kan vi väl i alla fall vara helt överens om?
Citera
2021-11-09, 21:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om vi nödtvunget ska tro på allt HO säger så var inte SE i närheten att vara ute på Sveavägen före 23.22?

Det kan vi väl i alla fall vara helt överens om?
När SE bultade på dörren tjugo minuter efter att han lämnat huset så får man väl ändå anse att det var en lite speciell händelse och lätt att minnas. Men när han lämnade huset var det inget speciellt, det var en kväll bland många, det kan vi väl i alla fall vara helt överens om?
Citera
2021-11-09, 22:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Knepigt att man sväljer det diffusa "ett par minuter", men inte godtar den tidsuppgift då han tittat på klockan.

Fast "ungefär" kan väl betyda någonstans mellan 23:35 och 23:40?
Citera
2021-11-09, 22:08
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast "ungefär" kan väl betyda någonstans mellan 23:35 och 23:40?
Ja eller mellan 23.19 och 23.40, om det nu ska var på det viset.
Citera
2021-11-09, 22:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
FL: -Vad var klockan när Engström kom in då, när han bultade på dörren?
HO: -Ungefär 23.40.
FL: -Du tittade på klockan?
HO: -Ja, jag tittade på klockan.

Ja du förstärker det jag sa med att citera det där.

Men tittar man på vad AK säger så verkar klockan ha varit närmare 23:30.

HO säger väl att klockan var ca 23:40. När i skedet han tittade på klockan framgår inte heller.
Citera
2021-11-09, 22:10
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Varsågoda:
https://drive.google.com/file/d/1YW-hZ128ethIobIb5G1JDTF7Wg3W3bfH/view?usp=sharing

Satan, vad "den gode Engström" slaktar Anna Hage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in