2020-06-25, 14:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
En konspiration med flera potentiella skyttar. Gissningsvis efterföljda redan från bostaden.

Att några måste ha spanat mot bostaden är för mig det klart lättaste att tänka sig, och mycket troligare än att en 52 år gammal grafiker alltid har en revolver med sig och råkade få syn på Palme.

Så jag får säga att jag nog tror på någon form av konspiration. Hur den ser ut vet jag dock inte.

Det ska också sägas att vi gärna kanske vill se konspirationer bakom mord som det, istället för ett enkelt vansinnesdåd av någon som hatade offret.
Citera
2020-06-25, 15:37
Medlem
Jag är som sagt tveksam till SE som gärningsman men det är mycket konstigheter milt uttryckt med hans vittnesmål. Det jag tycker är mest lustigt är att han påstår att han nästan snubbla över OP, precis som att han bara gick där och inte märkte någonting framför sig , är det rimligt när en människa just blivit skjuten och frun troligtvis är väldigt högljudd o chockad?

För att inte tala om Björkman som han borde ha sett kasta sig in i porten när det small, eller tänker jag fel?
Citera
2020-06-25, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Jag är som sagt tveksam till SE som gärningsman men det är mycket konstigheter milt uttryckt med hans vittnesmål. Det jag tycker är mest lustigt är att han påstår att han nästan snubbla över OP, precis som att han bara gick där och inte märkte någonting framför sig , är det rimligt när en människa just blivit skjuten och frun troligtvis är väldigt högljudd o chockad?

För att inte tala om Björkman som han borde ha sett kasta sig in i porten när det small, eller tänker jag fel?
Personen SE har sett Björkman eftersom denne är en av två personer som han efteråt kan peka ut i en fotokonfrontation med vittnen vid mordplatsen.

I hans vittnesmål däremot figurerar inte Björkman, som du mycket riktigt påpekar, även fast han lägger stor vikt vid andra till synes ovidkommande detaljer (som var någonstans i trottoaren han gick).
Citera
2020-06-25, 15:47
Medlem
HailToTheKings avatar
Är det klarlagt om SE ofta jobbade så sent in på kvällen?
Citera
2020-06-25, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HailToTheKing
Är det klarlagt om SE ofta jobbade så sent in på kvällen?

Nej. En av vakterna har berättat att SE jobbade över någon kväll veckan före mordet också. Men det är inte klarlagt hur ofta det skedde etc.
Citera
2020-06-25, 16:32
Medlem
Tosingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Åklagaren "pissar inte på hans grav". Åklagaren säger att föreligger misstankar mot honom av sådan grad att han borde ha häktats 1986 för vidare utredning, varpå han antingen skulle avskrivas eller åtalas.
Men åklagaren gör det på ett sätt som jag visst tycker skändar någon som är död och inte kan försvara sig. Stackarn befann sig bara på fel plats vid fel tillfälle. Det enda man kan anklaga honom för var att käften glappade för mycket. Hade han inte outat sig genom att ringa till polisen och media och tjata så hade ingen tagit någon som helst notis om honom och han hade fallit i glömska och inte blivit uthängd som statsministermördare 20 år efter sin död.

Tycker dock att det var helt rätt av KP att offentliggöra och namnge de som var misstänkta, men sättet han gjorde det var fel. Att bara hänga ut SE som enda tänkbara alternativ på lösa grunder där de inte ens kan svara på om det fanns belägg för om han hade tillgång till vapen med det fåraktiga svaret att ”det måste han ju haft med tanke på vad som sen hände”🙄.

Det finns ju fler misstänkta - Christer A tex som de inte tog upp alls! Varför då? Han borde ju vara minst lika misstänkt som SE även om man inte har belägg för att han befann sig på mordplatsen, men allt annat kring honom får ju klockorna att ringa.

Jag menar att det var fel att bara hänga ut SE och inga andra.
Citera
2020-06-25, 16:34
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
[...]
Stig hade en utomordentlig handstil, om han hade mördat, så hade hans handstil också påverkats av ett sådant dåd.
[...]

Va? Menar du att han blivit skadad i handen under dådet. Utveckla.
Citera
2020-06-25, 17:34
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnabelAnders
Om vi utgår ifrån tesen att SE är mördaren, vilket jag gör, så är det ju han som tilltalar Palme strax före mordet. Eller söker Palmes uppmärksamhet på något sätt.
Men det som är mest försvårande för SE, enligt mig, är att han efteråt med sin story försöker placera in sig i mördarens ställe, men som vittne. Som att han gick från reklampelaren, mot skyltfönstret (mördarens väg), fipplade med sin klocka under rock och kavaj för att få fram den (mördaren tog fram vapnet), pekade med "hela handen" för att visa var mördaren tagit vägen (ifall någon skulle hävde att de såg SE hålla upp en hand, som mördaren måste ha gjort när denne avlossade skotten), la Palme i framstupa sidoläge (mördaren hade lagt en hand på Palmes axel) och springer efter polisen in i gränden (mördarens uppenbara flyktväg). Och dessutom hans glidningar med tiden om när han stämplade ut (kl. 23:19 till en början, sen justeringar till 23:23 vid förhör i hovrätten i CP-rättegången). Samt att han bara hörde ett skott enligt egen uppgift, vilket är helt osannolikt. Men SE måste ju påstå det om han vill hävda att han "snubblade" på en man som låg på gatan. I annat fall borde han ju ha sett skott nr två efter att ha hört skott nr ett och därmed även sett GM osv.

Det finns bara en sak som kan tala för att SE är oskyldig. Det är att han medvetet har försökt misstänkliggöra sig själv som GM, för att få uppmärksamhet. Vilket jag ser som så osannolikt, ställt i relation till att han är GM, varför jag lämnar det helt utan avseenmordtiden

Hur verifierar man att mördaren gick från reklampelaren in mot skyltfönstret bakom paret?

Musikläraren vittnade ju om att mördaren stod där i hörnet flera minuter innan mordet.

Skandiamannen faktiska utstämplingstid är väl 23:19 eller 23:20.

I tesen du tror på, var Engström medveten eller omedveten om vad han strax skulle komma att göra när han stämplade ut?

Min tes är att mordet har skett några minuter efter vad som hela tiden påståtts. Att man har ljugit i polispappren om larmtiderna för att kunna ljuga om mordtiden utan att framstå som man kommit 7-8 minuter efter mordet. Polisen var hyfsat snabbt fram. Första polispatrull var framme 23:29 eller 23:30.

Alternativt manipulerat tiderna för att dölja det potentiella faktum att första patrullerna KAN ha ryckt ut på larmet och varit på plats innan ett larmet ens gått ut, vilket skulle kunna avslöja att poliser varit omedvetet inblandade, de kan innan ha trott att det varit en övning.

Engström kan ha deltagit i något som han trodde var något oskyldigt. Blivit rädd att de försökte sätta dit honom, och flippade ur. Jag vet inte. Enligt mig så var det inte Stig som höll i vapnet i a f.

Är jag för luddig och för konspiratorisk nu?
Senast redigerad av Tremendously 2020-06-25 kl. 17:37.
Citera
2020-06-25, 17:51
Medlem
Whitewaters avatar
Får en känsla av att mordet gått till precis på det vis som Stig Engström berättar om i sin sista intervju. Han drar en hypotes om att gärningsmannen kanske sökt kontakt med Palme när han går där längs Sveavägen. En världskändis, som Engström kallar honom. Vidare beskrivs att gärningsmannen bryskt avvisas av OP, som är trött och på väg hem. Gärningsmannen blir grovt kränkt av detta och skjuter i all hast OP och LP.

Varför är detta sannolikt? Jo, på grund av följande:

- Engström beskrivs som en osäker person som söker bekräftelse, inte otänkbart att han lätt hänförs av kända personer.

- Om Engstöm ligger i ett autistspektra personlighetsmässigt är det inte otänkbart att känslan av kränkthet ger oanade effekter. Bortom det rationella.

- Om Engström är en i grunden osäker person kan det också förklara behovet av att gå runt med ett dolt skjutvapen. En känsla av trygghet.

- Hans beskrivning passar väl in på ett tänkbart förlopp bortom komplicerade konspirationer. Det passar också in på brottsplatsen som är oerhört illa vald om det hela är överlagt. Varför skjuta på en av de mest trafikerade platserna i huvudstaden? Amatörmässigt om det vore planerat. Men i stundens ingivelse är tid och rum irrelevanta.

- En annan sak som pekar på att det hela var ett ögonblicksverk är faktumet att mördaren bar lågskor i vinternatten. Hala lågskor. Ett alltför amatörmässigt val för att peka på någon form av planering.

- Men det som talar allra mest för det hela är förstås att Stig Engström själv presenterar detta som ett alternativ, vilket INGEN annan gör vid tidpunkten. Han ger oss den sista pusselbiten, om ni så vill.

Min slutsats är att Stig Engström är mördaren och att han själv beskrivit hur det hela gick till.
Citera
2020-06-25, 17:54
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Men som mördare måste ju SE förstå att enda sättet att en utpasseringstid kan bli ett alibi är om den är så pass sen att han måste missa mordet. Men han kan ju omöjligen veta vad polisen tror om exakta mordögonblicket dagen efter. Den bedömningen kommer ju senare där exakt mordtid räknas ut. Vi tror väl knappast att SE kollar sin klocka strax innan mordet för att använda det som alibi mha skandias stämplelur.

Alternativ 1)
Som mördare vill SE komma för sent till mordplatsen men tillräckligt i tid för att bli ett trovärdigt vittne.

Alternativ 2)
Som vittne vill SE komma fram som ett intressant vittne och bli en viktig person. Dock vet han att han inte har sett mördaren så han kan inte heller här komma för tidigt. Kanske var han inte så tidigt på platsen som han själv ville vara?

En väktare säger att han pratade ett par minuter med SE efter utstämplingen men SE säger att han gick direkt ut.

Hur stämmer detta med de två alternativen ovan. Att det var brukligt att växla några ord vid utgång men denna gång säger SE att det inte skedde. Varför tar inte SE chansen till en välbehövlig fördröjning som mördare och säger att ett samtal skedde vid utgång som brukligt var?

Engström visste väl inte vad kollegan sagt till polisen vid tidpunkten för sitt uttalande?
Citera
2020-06-25, 18:05
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Man kan tolka det som att klockan var 23.19 när SE stämplade ut och att OH upplevde att SE lämnade 23.20, vilket lika gärna kan vara 23.21.15 då OH inte är ett stämpelur. Jag antar för enkelhetens skull att det tar minst 15 sekunder för SE att öppna dörren, stöta på LOP, gå 50 meter bakom och ta fram vapnet under tiden för att skjuta OP 23.21.30 om vi ska tro på SE som GM.

Då måste SE lämna Skandia senast 23.21.15 för att kunna vara GM.

Då får samtalet tagit högst 135 sekunder om utstämplingstiden var 23.19.00 eller om stämpelklockan var 23.19.59 då SE stämplade ut 76 sekunder för att SE ska kunna ha en sportslig möjlighet att vara GM.

Är ditt antagande att OH uppfattade 76-135 sekunder som flera minuter så kan SE haft skugga av en chans att vara på mordplatsen vid "rätt tid". Att SE var vid mordplatsen när det sköts gör honom dock inte till GM. Då krävs också att han också hade ett vapen i handen och sköt OP och där har ju KP sista ordet.

Varade samtalet längre än 135 sekunder så är vi överbevisade både du och jag att SE är oskyldig.

Vi får se hur AG beskriver längden på samtalet när hennes vittnesmål släpps.

Jag lutar åt att HOs uppskattning av "några minuter" är mer än 135 sek och att SE helt enkelt inte hinner fram till mordplatsen med sin utstämplingstid.

Edit: Vad är en rimlig uppskattning på tiden för att öppna dörren från receptionen på Skandia och promenera efter LOP till mordplatsen? Promenaden måste göras i LOPs tempo då det inte är trovärdigt att SE känner igen LOP bakifrån och springer ikapp dem. Är 15 sek en bra uppskattning?

40-50 sekunder är nog minimitiden för att hinna med det. Från stämpelmaskinen alltså, som inte satt precis innanför entrén.
Citera
2020-06-25, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitewater
Får en känsla av att mordet gått till precis på det vis som Stig Engström berättar om i sin sista intervju. Han drar en hypotes om att gärningsmannen kanske sökt kontakt med Palme när han går där längs Sveavägen. En världskändis, som Engström kallar honom. Vidare beskrivs att gärningsmannen bryskt avvisas av OP, som är trött och på väg hem. Gärningsmannen blir grovt kränkt av detta och skjuter i all hast OP och LP.

Varför är detta sannolikt? Jo, på grund av följande:

- Engström beskrivs som en osäker person som söker bekräftelse, inte otänkbart att han lätt hänförs av kända personer.

- Om Engstöm ligger i ett autistspektra personlighetsmässigt är det inte otänkbart att känslan av kränkthet ger oanade effekter. Bortom det rationella.

- Om Engström är en i grunden osäker person kan det också förklara behovet av att gå runt med ett dolt skjutvapen. En känsla av trygghet.

- Hans beskrivning passar väl in på ett tänkbart förlopp bortom komplicerade konspirationer. Det passar också in på brottsplatsen som är oerhört illa vald om det hela är överlagt. Varför skjuta på en av de mest trafikerade platserna i huvudstaden? Amatörmässigt om det vore planerat. Men i stundens ingivelse är tid och rum irrelevanta.

- En annan sak som pekar på att det hela var ett ögonblicksverk är faktumet att mördaren bar lågskor i vinternatten. Hala lågskor. Ett alltför amatörmässigt val för att peka på någon form av planering.

- Men det som talar allra mest för det hela är förstås att Stig Engström själv presenterar detta som ett alternativ, vilket INGEN annan gör vid tidpunkten. Han ger oss den sista pusselbiten, om ni så vill.

Min slutsats är att Stig Engström är mördaren och att han själv beskrivit hur det hela gick till.

Är beredd att hålla med dig till 100 %.

Som han påpekar i någon intervju. Minns inte om det var i -Skydd och säkerhet, eller någon av intervjuerna med -Proletären.
Att det kanske var ett dråp som skedde. Och att han själv hade valt ett mindre, smidigare vapen.
Där han även får in elfenbenskolv.

Case Closed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in