2021-08-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är safe att säga man talade med LP och det gör att du ännu mer tror han ljuger? Det är konstigt. Det betyder att det är negativt för en person att ha pratat med Lisbet. För när man säger det så kan det vara en lögn...

Nu var det väl inte så jag menade utan förklarade när du frågade specifikt om just att han pratade med Lisbeth...

Alltså det samtalet han har med Lisbeth är ännu en sak som inte betyder att han ljuger men heller inget annat....
Citera
2021-08-12, 00:21
Medlem
Citat:
Nej det är inte safe. Ni misstänker honom delvis för att AH inte vill veta av honom... Motsatsen till safe.

Nu har du garderat dig igen. "Han ljuger om sånt som inte kan avslöjas. Han ljuger även om saker som kan avslöjas för det är ändå safe".

Jag tycker jag beskrev det rätt tydligt på vilket sätt jag misstänker på hur han ljuger....

Missförstår du mig så ändå...?
Citera
2021-08-12, 00:25
Medlem
Citat:
Nej det är inte safe. Ni misstänker honom delvis för att AH inte vill veta av honom... Motsatsen till safe.

Nu har du garderat dig igen. "Han ljuger om sånt som inte kan avslöjas. Han ljuger även om saker som kan avslöjas för det är ändå safe".

Eftersom du gillar att ta en debatt så visst...

Låt säg att du o jag går o ser en fotbollsmatch o den ena av oss ljuger o är inte där o den andra är o ser matchen...

Så kan det synas på hur vi beskriver upplevelsen på två olika sätt trots att ingen av oss säger något fel....

Lite så ser jag det med SE ....o mordplatsen
Senast redigerad av Problem2020 2021-08-12 kl. 00:27.
Citera
2021-08-12, 02:39
Medlem
Citat:

Resonemanget du menar om jag tolkar dig rätt här att du menar att han avslöjas om han säger saker som kan avslöjas....!?

Säg en sak då som han kan avslöjas då så ger jag mig direkt ...

Är det då att någon säger att du måste ju ha kollat upp när du hörde skotten ?

Eller att Hage säger att : Nej någon Engström hjälpte inte till o vända på Olof...

Eller att något av vittnen säger ; Inte en chans att någon sprang I gränden förutom då polisen...

Eller att Lisbeth säger att hon minns inte alls att Engström pratade med mig...

Engström kan svara på detta :

Jag tittade inte upp för jag trodde inte det var revolverskott..

Jag hjälpte bara till med benen o kanske Hage inte märkte detta..

Att ingen såg mig springa I gränden betyder väl inte att jag inte gjorde det...

Lisbeth var i sån chock att jag kan förstå att hon inte minns mig...dessutom var hon helt okontaktbar när jag försökte o bara skrek...

Låt säg att man tar något av dom andra huvudvittnena så är det ofta någon som kan bekräfta deras närvaro..

Kan börja med Hage...Hon satt i en bil med 3st som alla 3 kan vittna mot att Hage satt i bilen o gick till Olof samt lämnade vittnesmål...

Nästa LJ ...lämnade vittnesmål

AB lämnade vittnesmål..

Taxivittnet hade folk i taxin samt ringde SOS...

Visst köper jag att det finns vittne som också var osynliga men gjorde dom så mkt väsen som Engström o berättade att vad dom gjorde på brottsplatsen...

Eller var dom mkt mer i bakgrunden o att det då inte är så konstigt att dom inte märktes.....Men även bland dom fanns det såklart någon vän eller någon som kan bekräfta att dom faktiskt var där...

Kanske dom osynliga vittnen åtminstone fastnade på någon bild eller något annat...

Men ingenting binder Engström på brottsplatsen trots mkt aktivitet från honom...

Jag står fast vid att jag tror han ljuger om ganska mkt om inte allt....

Sen kan det bero på att han vill synas o märkas...

Men kan också vara att han istället är GM
Citera
2021-08-12, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag förklarade eg min upplevelse..

Kan försöka förklara att han pratade med Lisbeth utan att det "krockade" med sanningen..

Att säga att man pratade med Lisbeth är eg en sak till som gör att jag tror han ljuger för hon är så safe liksom att "prata" med...Var säkert minst 10pers som försöker lugna o prata med henne...o i det chocktillstånd hon var i så minns hon väl inga samtal..

Vände Palme kan man väl säga för Olof är safe...Han kan inte säga emot..visst kan andra som Hage påstå att SE inte vände o jag tror att han faktiskt inte säger det i rätten ...

Min upplevelse är också att om han skulle säga något som är fel så hade det inte påverkat..

Låt säg att Lisbeth säger att jag pratade inte med Engström...

Eller Hage säger att Engström var inte med o vände Olof...

Ser du hur safe det är ?
Vid vilken tidpunkt anser du att Palme vändes, och av vem? Från vilket läge till vilket läge vändes han?
Andra är naturligtvis också välkomna att svara.
Citera
2021-08-12, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vid vilken tidpunkt anser du att Palme vändes, och av vem? Från vilket läge till vilket läge vändes han?
Andra är naturligtvis också välkomna att svara.

Hage säger i ett förhör att Olof ligger på mage när hon anländer ...

O jag tror dom vänder på honom relativt fort då dom vill frigöra andningsvägar o göra mun mot mun...Så inom 10 sek skulle jag tippa...

Säkert någon som kan detta ännu bättre
Citera
2021-08-12, 06:27
Medlem
Citat:
Hage säger i ett förhör att Olof ligger på mage när hon anländer ...

O jag tror dom vänder på honom relativt fort då dom vill frigöra andningsvägar o göra mun mot mun...Så inom 10 sek skulle jag tippa...

Säkert någon som kan detta ännu bättre

Ok, tio sekunder säger du. Har du några övriga referenser på att antagandet är korrekt?
Citera
2021-08-12, 06:33
Medlem
Citat:
Ok, tio sekunder säger du. Har du några övriga referenser på att antagandet är korrekt?

På hur många sekundrar det tar innan dom vänder Olof ?

Jag tror att det är det första man gör av den först som kommer på plats...

Hage utbildade sig till sjuksyster o ville ju troligen omgående kolla hur Olof mådde o satte ju såklart in puls o andning...Hon hade ju också väninna med sig
Citera
2021-08-12, 06:47
Medlem
Citat:

Hur tänker du ang Engström är med o vänder på Palme ..?
Citera
2021-08-12, 06:52
Medlem
Citat:
På hur många sekundrar det tar innan dom vänder Olof ?

Jag tror att det är det första man gör av den först som kommer på plats...

Hage utbildade sig till sjuksyster o ville ju troligen omgående kolla hur Olof mådde o satte ju såklart in puls o andning...Hon hade ju också väninna med sig
Det finns alltså inte stöd i något vittnesmål att hennes vändning var den första åtgärden. Alldeles oavsett om hon utbildade sig till undersköterska.

Här har vi ett vittnesmål som berör saken. Annas kompis Elisabeth:

F: Ni stod mitt i vägen. Och det gjorde ni också, Åke körde iväg därifrån?
J: Ja när det blev grönt då men jag såg när Anna och Carin kommit fram dit, att hon stod och pratade men hon gjorde ingenting då, hon stod lite böjd där och pratade med dom där, då var han framme som gjorde konstgjord andning, det kanske var han som sprang fram men jag vet inte om han redan var där.
...

Det fanns alltså folk där redan, och Elisabeth kan ju inte veta om det var ”han som gjorde konstgjord andning, eftersom hon inte var kvar på platsen eftersom de åkte därifrån.

Avståndet till bilen var drygt 20 meter, men det är egentligen betydelselöst.

Såg någon av övriga vittnen att Anna vände Palme på rygg?

Stefan säger att han låg på rygg och vändes till framstupa sidoläge. Hans kompis Ersson säger likadant - och detta säger också Engström. Annas kompis Karin säger att någon redan vänt Palme i framstupa sidoläge.
Bengt Palm som passerade i bil och vände tillbaka från Adolf Fredriks Kyrkogata och stannade kvar i bilen någon halvminut innan han kom till mordplatsen säger att Palme låg i framstupa sidoläge, och vändes senare på rygg. Det bör ha varit över en minut efter mordet.
Se där. Inget är så enkelt som det verkar.
Senast redigerad av MacMackay 2021-08-12 kl. 06:55.
Citera
2021-08-12, 07:08
Medlem
Citat:
Det finns alltså inte stöd i något vittnesmål att hennes vändning var den första åtgärden. Alldeles oavsett om hon utbildade sig till undersköterska.

Här har vi ett vittnesmål som berör saken. Annas kompis Elisabeth:

F: Ni stod mitt i vägen. Och det gjorde ni också, Åke körde iväg därifrån?
J: Ja när det blev grönt då men jag såg när Anna och Carin kommit fram dit, att hon stod och pratade men hon gjorde ingenting då, hon stod lite böjd där och pratade med dom där, då var han framme som gjorde konstgjord andning, det kanske var han som sprang fram men jag vet inte om han redan var där.
...

Det fanns alltså folk där redan, och Elisabeth kan ju inte veta om det var ”han som gjorde konstgjord andning, eftersom hon inte var kvar på platsen eftersom de åkte därifrån.

Avståndet till bilen var drygt 20 meter, men det är egentligen betydelselöst.

Såg någon av övriga vittnen att Anna vände Palme på rygg?

Stefan säger att han låg på rygg och vändes till framstupa sidoläge. Hans kompis Ersson säger likadant - och detta säger också Engström. Annas kompis Karin säger att någon redan vänt Palme i framstupa sidoläge.
Bengt Palm som passerade i bil och vände tillbaka från Adolf Fredriks Kyrkogata och stannade kvar i bilen någon halvminut innan han kom till mordplatsen säger att Palme låg i framstupa sidoläge, och vändes senare på rygg. Det bör ha varit över en minut efter mordet.
Se där. Inget är så enkelt som det verkar.

Absolut inget är enkelt...

Jag tror du svarade på ett inlägg där jag tror Engström ljuger...

Jag tror att nästan alla har någon eller något som kan bekräfta att dom varit där...

Ett samtal till SOS..
Vittnesmål
Dom kom dit med en vän eller partner som kan intyga..
Foto på brottsplatsen
Uttag vid bankomat

Alltså något eller någon som kan bekräfta att dom var på brottsplatsen

Engström kom dit själv o lämnade själv..
Pratade inte med något vittne (han var där ändå i en kvart)
Lämnade inte Vittnesmål
Hamnade inte på foto..
Ingen minns honom..
Ingen minns språngmarsch i gränden..

Visst där är säkert något vittne till som inte kan bekräftas alls men då har dom nog heller inte varit så aktiva eller varit så tidig på plats...

Sen upplever jag att Engström berättar om brottsplatsen på ett sätt som att han inte var där liksom....
Citera
2021-08-12, 07:11
Bannlyst
Citat:
Men om du nu inte riktigt vet var vapnet kommer ifrån och allt sånt, kan det inte komma från de som övervakade Palme? Kan inte SE ha varit en av dom.

Ni säger ju att han rörde sig i Palme fientliga kretsar. Att stay behind fanns i Skandiahuset.

Låter konstigt om tre personer kallar det okände SE för "han" i det sammanhanget.

Nja att dem kallar den okände SE han är naturligt, vad skulle de annars sagt? Hen? Henne? Alla är ju överens om att gm är en man.

Jovisst helt omöjligt är det inte att SE var med i en konspiration Men väldigt osannolikt

Men valet av mordvapen och platsen talar emot att det var en konspiration som låg bakom. Dessutom SE framträdande I media, en stor konspiration borde sagt åt honom att lägga ner att visa sig i tidningarna och grejer om han vill leva vidare.

Det ligger knappast i medkonspiratörers intresse att SE exponerar sig i media.

Däremot som Clarke säger, " den uppmärksamhet han inte kunde få genom gärningen kompenserade han genom att få uppmärksamhet som det påstådda vittnet "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in