Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-22, 13:49
  #1
Medlem
Mankas avatar
Jag söker en märkesradio och mp3 combospelare att ha i fickan med tillhörande hörlurar. Vilken modell är bäst för ca 1000 till 2000 kr (för mig ca 100-200€). Jag är ute efter kvalitet och inga värdelösa märkeslösa billiga skräpspelare där displayen slutar fungera. Utan istället Sony, Philips, Creative - dra till med något!

För mig är inte utrymme det viktiga för jag kommer som högst ha ca 20-40 låtar på den. Jag vet att det finns telefoner som klarar det mesta men jag är alltså inte ute efter det, utan strikt mp3 och radio i samma spelare. Tips som skulle duga?
Citera
2012-08-22, 13:53
  #2
Medlem
systemcepes avatar
Jag skulle vilja rekommendera en Cowon-spelare för dig. Exempelvis J3 eller en android-baserad Cowon-spelare.

Bra kvalité.
Bra ljudkvalité.
Bra op-förstärkare som driver det mesta.
Har en hyffsat bra radiomottagare.
Klarar av en myriad olika filformat när det gäller ljudfiler.
Möjlighet att spela in från radio.

http://www.cowonglobal.com/
Citera
2012-08-22, 14:05
  #3
Medlem
Mankas avatar
Ok, tack. Dock är jag rädd att man mest betalar för displayen.
Citera
2012-08-22, 14:14
  #4
Medlem
Mankas avatar
Jo jag nämnde att displayen är viktig, men menade att den bör endast fungera inte ha 16 miljoner färger. Jag är inte ute efter att betala för touch skärmar och videomedia på den utan strikt till för musik, och acceptabelt sätt att se vilken låt som spelas i displayen!
Citera
2012-08-22, 14:15
  #5
Medlem
systemcepes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Ok, tack. Dock är jag rädd att man mest betalar för displayen.
Med en Cowon? Nädå, hur tänkte du då, eller är det något du har hört?

Cowon har bra mediespelare med mycket bra ljudkvalité och förstärkare. Sen finns BBE, som faktiskt är riktigt bra. De enda negativa synpunkterna jag skulle kunna ha om Cowonspelare är att de tenderar att ha ett omständigt menysystem (vilket kan avhjälpas med UCI:s) och att ljudet är mer analytiskt och kallt än exempelvis Sonys välrenommerade A8xx-serie.

Cowon gör bra spelare som är värda sitt pris, och har oftast bland den bästa ljudkvalitén för produkter i den prisklassen.

Edit: Ah, ja men du får nog se displayen som ett bonus, eller kolla på deras något billigare spelare som exempelvis iAudio-serien. Samma 'exceptionella' ljudkvalité, men mindre design, om man säger så. Det är lite lustigt att du säger så, för de allra flesta som köper just Cowon-spelare gör det endast för ljudkvalitén och inte för skärmen eller antalet färger i den.

Edit2: Jag glömde även bort att rekommendera HifiMans spelare, som numera har alternativ som faktiskt kostar mer i linje med normalkostnader för mp3-spelare. De är tämligen minimala till designen och lite, om något, krut har lagts på skärmen. Dock vet jag inte huruvida de har radio eller inte. Bra ljudkvalité sägs de ha dock.
__________________
Senast redigerad av systemcepe 2012-08-22 kl. 14:23.
Citera
2012-08-22, 14:22
  #6
Medlem
Mankas avatar
Jag gissade bara att hårdvara till sådant jag inte ens är ute efter är onödig investering.

Tittade på IPod Nano. Men jag vet inte om de är bra eller inte...
Citera
2012-08-22, 14:28
  #7
Medlem
systemcepes avatar
Nano brukar inte rekommenderas om man är ute efter bra ljudkvalité. iPod Touch har däremot, mig veterligen, hyffsad hårdvara under skalet som är mer i linje med Cowon-spelare. Grejen med Cowon är att de främst är kända för sin ljudkvalité, förstärkare och ljudfilskompabiliteten, inte deras skärm eller något annat.

Låt mig ställa dig en motfråga istället: vad finner du nödvändigt och prioriterat och vad finner du onödigt och lågprioriterat?

Jag kan förstå om du inte vill betala flera tusen för en "audiofil-spelare" när du kan faktiskt få hyffsat bra ljudkvalité för betydligt mindre pengar.
Citera
2012-08-22, 14:43
  #8
Medlem
elektronikfreaks avatar
Om du inte är ute efter att spela FLAC filer (vilket jag önskade att alla gjorde) så varför inte en...

Creative Zen 8GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=219628
Citera
2012-08-22, 14:45
  #9
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemcepe
Nano brukar inte rekommenderas om man är ute efter bra ljudkvalité. iPod Touch har däremot, mig veterligen, hyffsad hårdvara under skalet som är mer i linje med Cowon-spelare. Grejen med Cowon är att de främst är kända för sin ljudkvalité, förstärkare och ljudfilskompabiliteten, inte deras skärm eller något annat.

Låt mig ställa dig en motfråga istället: vad finner du nödvändigt och prioriterat och vad finner du onödigt och lågprioriterat?

Jag kan förstå om du inte vill betala flera tusen för en "audiofil-spelare" när du kan faktiskt få hyffsat bra ljudkvalité för betydligt mindre pengar.
Jag säger såhär: en display, även bara text, som fungerar för att titta låtnamnet. Dock skulle en skärm som listar låtnamn vara bra. Ljudkvalitet och tillhörande hörlurar på topp är jag ute efter. Bra radio som verkligen har bra mottagning. iPoddar är snäppet för stora. En lagom stor spelare, typ Transcend TS8GMP870, eller storlek med iPod Nano. Snäckor som hörlurar, inte stora. Dessa saker har högst prioritet.

Låg prioritet är: video och bild visning, touch display, 3G, stor display, 16+M färger, stor och bökig spelare, definitivt ingen apparat att ringa med är jag ute efter.

Men ok, om ljudet är riktigt bra, klart jag är beredd att inte betala för mycket... naturligtvis!
Citera
2012-08-22, 14:51
  #10
Medlem
Mankas avatar
Tack för tipset, lutar hittils mot en ännu bättre än vanlig Zen, en "Creative ZEN X-Fi Style".
Citera
2012-08-22, 15:03
  #11
Medlem
Mankas avatar
Eller ännu ett alternativ, som dock har vissa onödiga egenskaper, men jag har nog bra erfarenhet av Sony. Denna:

http://www.gigantti.fi/product/tv-ja...nwz-a865-musta

ca grovt räknat 1690 kr.
Citera
2012-08-22, 15:05
  #12
Medlem
systemcepes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Eller ännu ett alternativ, som dock har vissa onödiga egenskaper, men jag har nog bra erfarenhet av Sony. Denna:

http://www.gigantti.fi/product/tv-ja...nwz-a865-musta

ca grovt räknat 1690 kr.
Sony gör bra grejer, men köper du i europa får du ljudvolymen strypt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback