• 1
  • 2
2012-08-21, 16:16
Medlem
Bussmongos avatar
Som rubriken lyder vill jag syssla med läkemedel men vet inte vilken väg som är bäst at gå. Det enda är att jag vägrar stå i ett apotek annat än nödvändig praktik. Har för mycket dålig erfarenhet av detaljhandeln att jag helst aldrig vill behöva prata med en slutkund. För att inte tala om enformigheten. Så det jsg vill eller kan hålla på med är utveckling, forskning, marknadsföring, produktion, testning, försäljning(på stor skala) eller liknande.

Det jag har funderat på är givetvis apotekarprogrammet, men så jäkla många verkar hamna bakom en disk efteråt trots den långa utbildningen. Alternativt receptarie med egen lämplig master på det men samma risk där. Alternativt läkemedelskemi eller bioteknik/kemiteknik som ingenjör.

Studievägledarna går inte att få tag på, så, vad gör jag?
Citera
2012-08-21, 16:20
Medlem
Pastmasters avatar
Apotekarprogrammet eller kandidatprogrammet i Kemi ska du välja. Sedan kan du ju fortsätta att ta en master i kemi för att du kommer ändå att välja ett ämne du kommer att inrikta dig på avancerad nivå. Apotekarprogrammet är redan ett färdigt yrkesexamprogram.

Edit: Läste nu att du kan överväga gå en civ.ingutbildning. Isf kemiteknik eller bio-teknik.
Senast redigerad av Pastmaster 2012-08-21 kl. 16:25.
Citera
2012-08-21, 16:20
Medlem
dunias avatar
Civilingenjör-Bioteknik. GL. Intagningspoängen är inte heller så hög, runt 19.0 på kth.
Citera
2012-08-21, 16:23
Medlem
Uppsala har Civ.ing kemiteknik med inriktning läkemedel. Kanske kan vara något?

http://www.kemi.uu.se/utbildning/Program/Kemiteknik/
Citera
2012-08-21, 17:49
Medlem
Varför ska man välja bort apotekare för att man KAN få jobb på apotek? Vad jag har hört är det en del som hamnar där, mest för att de har en önskan att få erfarenhet därifrån. Och för att det är en ganska snabb väg till att få en chefsroll. När du väl har den så öppnas många dörrar för dig då chefsrollen innebär huvudsakligen personalansvar + ekonomi. Detta kan du använda i sökandet av andra tjänster. Andra hamnar på ställen där man forskar, informerar eller marknadsför läkemedel. Se det mer som en säkerhet att du kan få jobb på apotek men definitivt inte som en faktor som begränsar dina mål.

Sedan så är apotekarprogrammet nog den bästa utbildningen du kan gå om du vill ha med läkemedel att göra. Har tittat runt lite och civing i kemi mot läkemedel sysslar ofta med just labb och tillverkning av substanser. Det är vad jag personligen kunnat konstatera när jag tittat på jobbannonser i Sverige och utomlands. Men vill man det, så är det bara att köra. Apotekaren har funnits med i alla delar av kedjan, från att tillverka substansen till att lansera läkemedel. Jag har fått den klara uppfattningen att inom läkemedelsindustrin så är apotekaren den som har bäst bredd.
Citera
2012-08-21, 19:12
Medlem
Läkemedelskemi vid Göteborg universitet

http://www.utbildning.gu.se/program/...rogramid=N1LMK
Citera
2012-08-21, 20:04
Medlem
Bussmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavens
Varför ska man välja bort apotekare för att man KAN få jobb på apotek? Vad jag har hört är det en del som hamnar där, mest för att de har en önskan att få erfarenhet därifrån. Och för att det är en ganska snabb väg till att få en chefsroll. När du väl har den så öppnas många dörrar för dig då chefsrollen innebär huvudsakligen personalansvar + ekonomi. Detta kan du använda i sökandet av andra tjänster. Andra hamnar på ställen där man forskar, informerar eller marknadsför läkemedel. Se det mer som en säkerhet att du kan få jobb på apotek men definitivt inte som en faktor som begränsar dina mål.

Sedan så är apotekarprogrammet nog den bästa utbildningen du kan gå om du vill ha med läkemedel att göra. Har tittat runt lite och civing i kemi mot läkemedel sysslar ofta med just labb och tillverkning av substanser. Det är vad jag personligen kunnat konstatera när jag tittat på jobbannonser i Sverige och utomlands. Men vill man det, så är det bara att köra. Apotekaren har funnits med i alla delar av kedjan, från att tillverka substansen till att lansera läkemedel. Jag har fått den klara uppfattningen att inom läkemedelsindustrin så är apotekaren den som har bäst bredd.

Det jag är intresserad av att läsa är just hur olika substanser påverkar kroppen och hur man kan manipulera dessa för att nå önskat resultat. Hur läkemedel verkar helt enkelt och inte så mycket om den rena kemin. Även till viss del syntetisering och produktion. Exakt hur man pressar in dem i ett piller är inte lika intressant. Men som sagt har jag verkligen inget intresse i att plugga 5 år för att sen ge ut p-piller till 13-åringar och ge råd om bästa salvan mot analklåda.
Citera
2012-08-21, 21:25
Medlem
Hertig-Af-Wermas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bussmongo
Det jag är intresserad av att läsa är just hur olika substanser påverkar kroppen och hur man kan manipulera dessa för att nå önskat resultat. Hur läkemedel verkar helt enkelt och inte så mycket om den rena kemin. Även till viss del syntetisering och produktion. Exakt hur man pressar in dem i ett piller är inte lika intressant. Men som sagt har jag verkligen inget intresse i att plugga 5 år för att sen ge ut p-piller till 13-åringar och ge råd om bästa salvan mot analklåda.

Hur tänker du lära dig läkemedels verkningsmekanismer utan att lära dig kemin? Ska du jobba med läkemedel måste du behärska biokemi eftersom arbetet ofta handlar om att utreda hur toxisk en substans kan vara samt hur man ska designa kapslar/höljen för att optimera upptag av läkemedel i olika delar av GI-kanalen.
Citera
2012-08-21, 22:11
Bannlyst
Sjukhusfysiker är ett annat alternativ, har några vänner som studerar det på GU och det verkar toppen. Kolla upp det i alla fall, länk.
Citera
2012-08-22, 20:39
Medlem
Bussmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertig-Af-Werma
Hur tänker du lära dig läkemedels verkningsmekanismer utan att lära dig kemin? Ska du jobba med läkemedel måste du behärska biokemi eftersom arbetet ofta handlar om att utreda hur toxisk en substans kan vara samt hur man ska designa kapslar/höljen för att optimera upptag av läkemedel i olika delar av GI-kanalen.
Givetvis är den grundläggande kemin viktig, Själva kapseln är väl mer eller mindre standardiserad pch bygger på moduler?
Citera
2012-08-23, 00:42
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertig-Af-Werma

Läkemedel kan i de flesta fall delas in i två områden. Stora och små molekyler. De små molekylerna behandlas inom den organiska kemin. De stora i biokemin. Med stora molekyler menar jag alltså makromolekyler, vilket i de flesta läkemedelssammanhang är proteiner (och andra polypeptider). De små molekylerna är de flesta andra organiska föreningar.

De "små" molekylerna är de som utgör de allra flesta läkemedel som finns på marknaden. En del personer i forskningen behöver behärska sin biokemi, för precis som du säger, utreda vilka positiva och negativa effekter molekylen har när den till exempel binder till någon slags receptor i kroppen. Eller varför den kanske inte vill binda alls där man "tycker" den borde binda. Många andra kemister behöver snarare behärska organisk kemi, och det är de som syntetiserar molekylerna som behöver testas. Med andra ord behöver inte alla kunna mycket biokemi. Dock skulle jag väl säga att en grundkurs inte skadar.

Sedan så behandlar biokemisterna bra mycket mer än läkemedlets upp tag i GI-kanalen. Den kanske måste ha sin verkan i hjärnan? Då kan blod-hjärnbarriären vara intressant. Andra interaktioner som jag exemplifierade ovan också?

Citat:
Ursprungligen postat av Bussmongo
Givetvis är den grundläggande kemin viktig, Själva kapseln är väl mer eller mindre standardiserad pch bygger på moduler?

"Kapseln" är inte standardiserad även om det såklart finns principer. Det finns en massa faktorer att tänka på när man väljer hur ett läkemedel ska tillföras kroppen. Kanske tål den inte magsyran? Då kanske en fördröjande kapsel/tablett är något? Kanske måste den injiceras. Kanske är läkemedlet inte ens lösligt i blodet? Då kanske vi behöver skapa ett pre-drug som i kroppen metaboliserar till läkemedlet? Frågorna om hur du ska tillföra läkemedlet till kroppen är en vetenskap i sig, och den kallas läkemedelsformulering. Kemin är absolut viktig, men så är även många andra kemitekniska områden.
Citera
2012-08-23, 16:20
Medlem
Bussmongos avatar
Ah jag märker att jag inte har så bra koll på de här området. Men jag hoppas kunde öka på dom. Men som sagt vägrar jag stå bakom en butiksdisk och hantera diverse idioter. Så är verkligen apotekarprogrammet så lämpligt för att hamna inom industrin?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in