Citat:
Ursprungligen postat av Hertig-Af-Werma
Hur tänker du lära dig läkemedels verkningsmekanismer utan att lära dig kemin? Ska du jobba med läkemedel måste du behärska biokemi eftersom arbetet ofta handlar om att utreda hur toxisk en substans kan vara samt hur man ska designa kapslar/höljen för att optimera upptag av läkemedel i olika delar av GI-kanalen.
Läkemedel kan i de flesta fall delas in i två områden. Stora och små molekyler. De små molekylerna behandlas inom den organiska kemin. De stora i biokemin. Med stora molekyler menar jag alltså makromolekyler, vilket i de flesta läkemedelssammanhang är proteiner (och andra polypeptider). De små molekylerna är de flesta andra organiska föreningar.
De "små" molekylerna är de som utgör de allra flesta läkemedel som finns på marknaden. En del personer i forskningen behöver behärska sin biokemi, för precis som du säger, utreda vilka positiva och negativa effekter molekylen har när den till exempel binder till någon slags receptor i kroppen. Eller varför den kanske inte vill binda alls där man "tycker" den borde binda. Många andra kemister behöver snarare behärska organisk kemi, och det är de som syntetiserar molekylerna som behöver testas. Med andra ord behöver inte alla kunna mycket biokemi. Dock skulle jag väl säga att en grundkurs inte skadar.
Sedan så behandlar biokemisterna bra mycket mer än läkemedlets upp tag i GI-kanalen. Den kanske måste ha sin verkan i hjärnan? Då kan blod-hjärnbarriären vara intressant. Andra interaktioner som jag exemplifierade ovan också?
Citat:
Ursprungligen postat av Bussmongo
Givetvis är den grundläggande kemin viktig, Själva kapseln är väl mer eller mindre standardiserad pch bygger på moduler?
"Kapseln" är inte standardiserad även om det såklart finns principer. Det finns en massa faktorer att tänka på när man väljer hur ett läkemedel ska tillföras kroppen. Kanske tål den inte magsyran? Då kanske en fördröjande kapsel/tablett är något? Kanske måste den injiceras. Kanske är läkemedlet inte ens lösligt i blodet? Då kanske vi behöver skapa ett pre-drug som i kroppen metaboliserar till läkemedlet? Frågorna om hur du ska tillföra läkemedlet till kroppen är en vetenskap i sig, och den kallas läkemedelsformulering. Kemin är absolut viktig, men så är även många andra kemitekniska områden.