Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-03-22, 20:09
  #1
Medlem
Ngn som kan ngn bra sida , typ hur dom försöker luska ur ngn sanningen ?
Citera
2005-03-22, 20:52
  #2
Medlem
Ghandis avatar
finns ju klassiska : http://www.fajaf.com/lokalt/fteknik.html

sen får du leta mer själv.
Citera
2005-03-22, 20:53
  #3
Medlem
phreakdentas avatar
Flyttar din tråd från Länktips till Kriminologi och Juridik, känns som du borde få bättre svar där!
Citera
2005-03-23, 23:40
  #4
Medlem
Mycket trams och faktafel i texten som länkades ovan.
Citera
2005-03-23, 23:52
  #5
Medlem
eantrs avatar
För kanske 8 år sen gick det en TV-serie med kanske fyra timmeslånga avsnitt. Där var det skådespelare som iscensatte polisförhör som tog upp hela programmen. Riktigt spännande, där använde dom hela spektrat av olika psykologiska verktyg för att få ut information. Sen var det en som alla trodde var skyldig som sedan visade sig vara oskyldig. Någon som minns vad jag beskriver? Tror det kan ha hetat "Förhöret".
Citera
2005-03-23, 23:56
  #6
Medlem
påskhares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citrus
Mycket trams och faktafel i texten som länkades ovan.
Du får väldigt gärna ge exempel på faktafel. Så kanske man lär sig något.
Citera
2005-03-24, 00:01
  #7
Banned
Beror väl helt och hållet på vad du är skylldig till, men som förstagångare på polishuset och du riskerar fängelse så brukar dom helt enkelt hålla ett kort förhör med dej där du självklart nekar, sen ett samtal till åklagare och vips är du anhållen och blir inlåst i en cell nått dygn sen när dom plockar ut dej så kommer du med största sannolikhet berätta allt och lite till.
Citera
2005-03-24, 00:04
  #8
Medlem
eantrs avatar
Du måste fråga dig... kommer jag knäckas av att sitta häktad i en liten cell X antal dygn. Eller förresten, fråga två.. spelar det nån roll vad du tror.
Citera
2005-03-24, 20:43
  #9
Banned
skruvens avatar
Bevisprovokation är nog det mest vanliga. De får alltså hitta på falska bevis för att få dig att erkänna. De säger tex. "ja, dina kamrater pelle och nisse har redan sagt allt som det är så det är ingen ide att ljuga" trots att de inte sagt nånting.

Om du nekar till att ha varit på en plats eller dyligt kan dom dra till med "Men det är ju 2 vittnen som har observerat dig.."

De försöker plåga dig så mycket som möjligt psykiskt för att du ska prata. De provar med olika förhörsledare och olika metoder.. frågar vanligt utan större följdfrågor, snäll, argsint.. osv

När jag satt frihetsberövad sist tex.
De tog förhören precis innan jag skulle röka första ciggen för dagen som jag väntat på i 3 timmar..de kom aldrig in med frukost utan påstod att jag sov och vägrade att vakna och lade förhöret på som varade 1 timme precis innan lunch. lät mig gå till ett förhörsrum långt bort så jag fick lov att passera entren och där folk gör ärenden som tex. passfoton bara för att låta mig smaka lite på friheten..

Fundera hellre ett tag på frågan hur mycket de än pressar dig till att svara fort.

Här är ett exempel.
Efter många snabba aggressiva frågor vilket jag inte minns exakt hur dom var sa jag "men jag har ju varit i a-stadsdelen hela natten..detta skedde ju i b-stadsdelen (som de nämnt) och jag har ju alibi för att jag inte varit nån annanstans"

Jaha svarade polisen.. men jag har aldrig sagt att detta skett under natten..
Då blev jag nervös, skakig och försökte förgäves att få igång tankeverksamheten vilket han såg.. kom tillslut på att säga "nej men det tog jag förgivet i och med att jag greps på morgonen"

..och kom ihåg att poliserna ska bevisa att du är skyldig, du ska inte bevisa att du är oskyldig.
Citera
2005-03-24, 22:12
  #10
Medlem
Carradines avatar
Mitt tips är: Begå inga brott så slipper du bli förhörd av polisen, simpelt.

När de förhörde mig senast så tyckte jag inte att de använde några särskilda metoder, jag var oskyldig så jag hade inget att vinna på att ljuga dock, det kanske de märkte?
Citera
2005-03-24, 22:33
  #11
Medlem
Det allra enklaste är väl att helt sonika svara "ingen kommentar" på samtliga frågor och klargöra att du väntar med att uttala dig till en eventuell rättegång.
Citera
2005-03-25, 01:22
  #12
Medlem
Azraels avatar
Det givna är givetvis att inte säga någonting. Iaf inte om du är skyldig till brottet. Då kan det bara bli värre om du snackar. Poliserna är inga idioter. Räkna istället med att de är ungefär fyra miljoner ggr smartare än du själv. Ingen idé att börja babbla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback